- Hirdetés -

Ezt kell tudni a Google Pay működéséről

|

- Hirdetés -

8109 forint - átlagosan ekkora összeg jutott egy belföldi kártyás vásárlásra, összesen pedig közel 520 millió tranzakcióra jutott 4216 milliárd forintos forgalom. Erre a piacra lépett be a világszerte egyre nagyobb teret nyerő Google Pay fizetési megoldás, amely a hazai bankok közül elsőként idén áprilistól a K&H-nál volt elérhető, szeptember elejétől pedig az applikáció is megérkezett, így okosórával is használható. A tavaszi bevezetés óta eltelt hat hónapban a bank ügyfelei 6 milliárd forintot költöttek a GPay segítségével - közölte a K&H, amely egy összeállítást készített arról, hogy mi az a Google Pay, hogyan kell használni, mi garantálja a biztonságot - annak érdekében, hogy azok is elkezdhessék használni ezt fizetési alternatívát, akik valamilyen okból eddig ódzkodtak tőle.

Az első félévben két számjegyű növekedés jellemezte a tranzakciók számát és értékét egyaránt a hivatalos jegybanki adatok szerint. A növekedés köszönhető részben a koronavírus-járványhoz köthető korlátozások eltörlésének, a gazdaság és a fogyasztás élénkülésének. Valamint annak, hogy egyre több új elektronikus fizetési megoldás jelenik meg és ezek egyre népszerűbbé válnak. Ilyen újdonság például a világszerte egyre kedveltebb Google Pay (GPay), amely a K&H-sok számára április óta érhető el - közölte a bank, amely rövid összeállításban bemutatja, hogyan működik ez a fizetési megoldás.

Ezermilliárdos piac

Hatalmas piacra lépett be a GPay. Az év első hat hónapjában ugyanis a Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal belföldön összesen 520 millió alkalommal 4316 milliárd forintot költöttek az érintettek. A tranzakciók száma 18 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, az érték pedig 19 százalékkal emelkedett a Magyar Nemzeti Bank hivatalos adatai szerint. A számokból az is látszik, hogy naponta átlagosan közel 2,9 millió vásárlásra 23,4 milliárd forintos költés jutott. Egy-egy tranzakció értéke pedig 8109 forint volt. Összességében tehát továbbra is jelentős bővülés jellemzi a kártyás költéseket.

Így van ez a K&H-nál is. A pénzintézet ügyfelei az év első felében belföldön több mint 62,5 millió alkalommal vásároltak a bankkártyájukkal, ami 25 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, a tranzakciók összege több mint 540 milliárd forintra rúgott, ez pedig 27 százalékos emelkedésnek felel meg. “A K&H-nál látott forgalomnövekedésben szerepet kapott az is, hogy áprilisban elérhetővé vált a Google Pay. Az áprilisi rajt és szeptember vége között a K&H összesen 1,5 millió GPay-tranzakciót regisztrált több mint 8 milliárd forint értékben, vagyis a várakozásoknál nagyobb népszerűségnek örvend az új fizetési megoldás” – mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. Hozzátette: „Bár a GPay-forgalom töretlenül emelkedik, akadnak még olyanok, akik nem ismerik igazán jól a Google Pay fizetési megoldást, pedig egy extra biztonságos, kényelmes, okostelefonnal használható fizetési alternatíváról van szó, 2021. szeptemberétől pedig már az okosórás fizetés is lehetséges a GPay-el.”

Sima kártya, virtuális kártya, token és a biztonság

Hogyan is működik a GPay a mindennapokban? Fontos, hogy kizárólag androidos okostelefonokon vagy okosórákon használható és az úgynevezett POS-terminálos - például egy élelmiszerbolti - vásárláshoz olyan okoseszközre van szükség, amely rendelkezik NFC funkcióval. Utóbbi teszi lehetővé, ha az okostelefon vagy az okosóra a fizetés terminálhoz elég közel kerül, akkor létrejön a tranzakció. A GPay azonban nem csak a terminálos fizetésre alkalmas, hanem különböző más applikációkon belüli fizetésre is, - ezt hívják in-app megoldásnak. Továbbá online, azaz például internetes áruházakban történő vásárlásra is használható, akkor, ha az adott kereskedő - jellemzően webáruház - integrálta a saját rendszerébe.

Ahhoz, hogy a GPay segítségével fizessen valaki, első körben digitalizálni kell a bankkártyát. Ezzel a kártya használója lényegében engedélyt ad arra, hogy a pénzintézet háttérrendszerei érzékeljék a GPay alkalmazásban megjelenő kártyát annak érdekében, hogy a jövőbeni tranzakciók létrejöhessenek. A K&H-sok ezt a mobilbankjukon keresztül tudják megtenni. A folyamat során a mobilbank eldönti, hogy az adott kártya alkalmas-e a GPay-használatra, emellett ellenőrzi, hogy a kártya jogos birtokosa építette-e be a kártyát az alkalmazásba. Fontos, hogy a K&H-nál a GPay-be Maestro és Mastercard kártyák „tehetők” be, a Visa kártyák nem támogatottak.

Mi jelenik meg a terminálon? Lehet-e ATM-ezni vele?

A kártyadigitalizáció után már lehet fizetésre használni a GPay-t. A tranzakciók során az adott bankszámlát terhelik és az eredeti bankkártya úgynevezett „tokenizált” változataival történik a fizetés.

„A GPay fizetések biztonságáért is a Mastercard tokenizációs technológiája felel. Ennek lényege, hogy az elsődleges kártyaszámot virtuális tokenekre cseréljük, a mobiltárca csak ezeket tárolja, a tranzakcióban is ezek vesznek részt, és kizárólag az adott eszközzel használhatók. Vagyis az eredeti kártyaszám nincs elmentve a felhasználó okoseszközén. Ennek köszönhetően a mobilfizetés amellett, hogy az egyik legkényelmesebb fizetési mód, legalább olyan biztonságos is, mintha a plasztik kártyával fizetnénk” – mondta Szetnics László, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.

2021. január eleje óta kötelező a POS terminál fizetési lehetőségét biztosítania a kereskedőknek, így nem meglepő, hogy az egyik leggyakoribb tranzakció, a bolti vásárlás. Ebben az esetben közelítenünk kell az okoseszközt a terminálhoz, és beállított biometrikus módon - például ujjlenyomat-azonosítással - kell engedélyt adni tranzakcióhoz. Ha esetleg nem sikerült valamilyen okból a biometrikus azonosítás, akkor a terminál még ad időt, azaz legalább 1 percig még lehetőség van a telefonon elvégezni újból az ujjlenyomatos azonosítást. Ha ez megtörténik, akkor az applikáció egy kis pipával jelzi, hogy megvalósult a tranzakció. A K&H szakértője kiemelte, a GPay egymás után három 15 ezer forint alatt tranzakciót engedélyez a telefon feloldása nélkül.
Összességében a GPay egy nagyon biztonságos és kényelmes fizetési megoldás, amely várhatóan a jövőben még nagyobb teret nyer a magyarországi piacon. Ezzel pedig elősegíti az elektronikus fizetési piac bővülését, egyúttal segíti a készpénzforgalom visszaszorítását is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...

Okosotthonra vágynak a magyarok

Minden harmadik válaszadó tervezi, hogy belekezd otthona „felokosításába”, a legtöbben 50 és 100 ezer forint között költenének erre – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. Az idén a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott cég...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Megvan Karas utódja az NMHH-nál

Koltay Andrást nevezte ki Áder János az NMHH elnökének, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora december 4-től 9 éven át irányíthatja a szervezetet. Elődje, Karas Monika októberben mondott le, kevesebb mint egy évvel megbízása...

Budapesti és szolnoki frekvenciák találtak gazdára

Budapesten a Katolikus Rádió Zrt., Szolnokon a Best Radio Kft. nyert újabb frekvenciát a Médiatanács döntése alapján. Az egykor a Klubrádió által használt frekvencia értékesítését is megkezdik. A Médiatanács eredményt hirdetett a Budapest 102,1...

Így hatott a régiós reklámpiacra a járvány

A járvány következtében átalakultak a tartalomfogyasztási szokások, és régiós szinten 1,2 milliárd euróval estek a reklámköltések 2020-ban, a magyar állam azonban 21 százalékkal többet fordított hirdetésekre az egy évvel korábbihoz képest, ennek jelentős részét...

Így találhatnak befektetőt a startupok

Rohamléptekben növekszik a budapesti startup ökoszisztéma, az induló cégek pedig egyre több finanszírozási lehetőség közül választhatnak. A Start it @K&H hazai kockázati tőkebefektetők és angyalbefektetők bevonásával szervezett befektetői napján a legnépszerűbb megoldásokról és a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újra képernyőre kerül a Pénzt vagy éveket!

Visszatér a képernyőre a Pénzt vagy éveket!, a vetélkedő új évadában a sztárpároknak továbbra is csak annyi a dolguk, hogy kitalálják az előttük álló civil emberek életkorát, és ha ügyesen játszanak, akár 10 millió...

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

Zöld fogadalmak karácsonyra

Egy újabb csoki fondue a céges karácsonyon, már van egy a szekrényben, sohasem használom. Tetszetős „Boldog Karácsonyt” bögre egy baráttól, de már roskadásig tele a polc bögrékkel. Egy ing a nagynénitől, ami természetesen nem...

Újrahasznosított műanyaggal erősít a TotalEnergies

A TotalEnergies felavatta Synova nevű üzemének normandiai bővítését, mely vezető vállalat az újrahasznosított polipropilén gyártásában. A TotalEnergies ezzel megduplázza az újrahasznosítható műanyagok mechanikai feldolgozására szolgáló termelési kapacitását, hogy kielégítse a fenntartható anyagok iránti növekvő...

DATA