Ezzel csábítják az előfizetőket

Egyre több adattartalmat nyújtanak díjcsomagban foglalt forgalom, opciók vagy akciók keretében, akár változatlan árért is a hírközlési szolgáltatók – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavalyi évet vizsgáló, a hírközlési szektorra vonatkozó elemzéséből. A piac színesítésében a legjelentősebb változtatások többségét egyetlen szolgáltató, a Vodafone vitte végbe. A hírközlési szektor árai 2015-höz képest csekély mértékben növekedtek a fogyasztói árindexnek megfelelő 0,5 százalékos mértékben.

 

Az NMHH a szolgáltatók Általános Szerződési Feltételeinek elemzése alapján megállapította, hogy tavaly a hírközlési szolgáltatási újdonságok terén a Vodafone vitte a prímet: a mobil feltöltőkártyás szegmensben elsőként vezetett be alacsony, 19 forintos percdíjú tarifacsomagot, Tuti néven. A versenytársak szinte azonnal követték még olcsóbb, hálózaton belül 9 forintos hívást nyújtó opcióikkal – olvasható az NMHH közleményében.

 

Szintén a Vodafone rukkolt elő a megfelelően felszerelt autókban használható „internet in the car” szolgáltatással. Terjedő tendencia az, hogy a szolgáltatók több adattartalmat nyújtanak díjcsomagban foglalt forgalom, opciók vagy akciók keretében, akár változatlan árért is. Ezen túl piacra került a 30 napnál hosszabb ideig tartó adatopció, a Magyar Telekom Maraton eseti adatopció-család szolgáltatásával.

 

A hatósági elemzés szerint tavaly a szolgáltatások kínálatában a legjelentősebb változtatások többségét egyetlen szolgáltató hajtotta végre: a 2016-ban bevezetett 71 telefon- és internet-díjcsomag háromnegyede a Vodafone-hoz kötődik. A 71 új csomaggal szemben 60-at zártak le. A Telenor a mobilhang-ajánlatainak összetételét alakította át, a Magyar Telekom pedig új internetcsomagokat dobott piacra és régi mobiltelefon-csomagokat vont ki az értékesítésből. Az Invitel vezetékes telefon- és internetkínálatának palettáját rendezte át, a UPC viszont nem változtatott szolgáltatási portfólióján.

 

Folytatódott az elektronikus ügyintézés ösztönzése is az ágazatban: ilyen esetekre mindegyik hazai szolgáltató kedvezményes havidíjért és/vagy a belépési díj elhagyásával árulta, árulja csomagjait.

 

Tarifavizsgálat: olcsóbb lett a roaming

 

Az NMHH vizsgálata alapján 2016-ban a legnagyobb árváltozást az egységes Eurotarifáról a Szabályozott Európai Roamingtarifára történő áttérés jelentette. Ennek hatására az előfizethető mobiltelefon-díjcsomagok döntő többségénél csökkentek a roamingpercdíjak. Ez az áresés azonban összességében nem gyakorolt jelentős hatást az ágazati árszínvonalra, mivel a hazai telefonálási szerkezetben csekély a roaming részaránya: kártyás előfizetésnél havonta csupán egy, havidíjas csomaghasználatnál öt percet jelent az átlag.

 

A roamingdíj csökkenésen kívül két vezetékes szolgáltató változtatott telefonos tarifáin. Az Invitel egyetlen díjcsomagjának különböző feltételű havidíjait módosította, a UPC pedig két tarifacsomagjának havi előfizetési díját csökkentette. A többi szolgáltatás – mobiltelefon, internet – listaára nem változott.

 

A hírközlési árindex kissé az általános fogyasztóiár-index fölött mozog

 

A KSH árstatisztikái szerint 2016-ban a hírközlési szektorban az árak csekély mértékben, 1,1%-kal nőttek. A növekedés elsősorban a 2015 közepén a mobilhang- és internetszolgáltatás körében lezajlott átfogó áremelések áthúzódó hatásából eredt, a tárgyévi piaci folyamatok minimális hatást gyakoroltak az árindexre. A nemzetgazdaság egészében – az előző két év árcsökkenése után – 2016-ban a fogyasztói árak 0,4%-kal emelkedtek. Az ágazatban mért éves árindexek 2013 óta kissé haladták meg a nemzetgazdasági mutatókat.