- Hirdetés -

Felfújt árfolyamokkal vernek át a bankok

|

A Wise friss kutatása szerint, amely 7 uniós ország 25 bankját vizsgálta, kiderült, ezek 20 százaléka nem ad tájékoztatást az átutaláskor alkalmazott árfolyamról. 72 százalékuk nem a piaci középárfolyamot, hanem a saját, felfújt árfolyamát mutatja be és ezt a felárat nem közlik a fogyasztókkal költségként. Az iparágban bevett gyakorlat, hogy alacsony díjat vagy éppen díjmentes utalást hirdetnek, miközben a bankok a valóságban a felfújt árfolyamban további díjat rejtegetnek. Ezek a felárak a magyarországi átlag 1,06 százaléktól az észtországi 2,58 százalékig terjednek.

Az, hogy pontosan tudjuk, mennyibe kerül egy határon átnyúló fizetés, az EU-ban törvény által védett jog. A Wise, a pénzmozgás legjobb módjának kiépítésére törekvő globális technológiai vállalat által végzett kutatás azonban azt mutatja, hogy a szolgáltatók az egész EU-ban továbbra is bonyolulttá teszik vagy elrejtik a díjakat a felfújt árfolyamokban.

Három év elteltével azonban a Wise által elemzett európai bankok 92%-a kihasználja a jogszabály kiskapuit, és továbbra is átláthatatlanul kezeli az átváltási díjakat. Ez a kétértelműség milliárdos számlát jelent az európai fogyasztóknak, akik egyetlen év alatt 12,5 milliárd eurót veszítettek a rejtett díjak miatt - derül ki a Wise korábbi kutatásából.

A Wise kutatása 7 uniós ország 25 bankját vizsgálta. A kutatás során elemzett bankok összesen a lakosság mintegy 80%-át szolgálják ki a piacokon.

A határokon átnyúló fizetések átláthatóságának helyzete

Az egyes szolgáltatók átláthatósági szintjének meghatározásához a kutatás három paramétert elemzett:

Árfolyam - Megjelenik-e egyáltalán az árfolyam? A feltüntetett árfolyam a piaci középárfolyam vagy egy másik árfolyam?

Összeg - Megjeleníti-e a szolgáltató az átutalás teljes összegét?

Díj - A tranzakciós díj (ún. előre feltüntetett díj) egyértelműen közölve van az ügyféllel?

A kutatás szerint csak az ING fiókjai és a brit Starling Bank teljesen átlátható és tesz közzé minden díjat. Az elemzett bankok 12%-a különböző szintű átláthatóságot mutat, de még nem teljesen transzparensek: néhány esetben a bankok kiszámították az átutalás tényleges költségét, de azt egy eszköztippbe rejtették. Más esetekben kifejezetten költségként közölték az átváltási díjat, de nem a piaci középárfolyamot vagy az Európai Központi Bank által kínált árfolyamot használták.

Az elemzett bankok csaknem fele (40%-a) nem transzparens az alkalmazott átváltási árfolyamot illetően, és csak az átutalás teljes összegét vagy az előre feltüntetett díjat jeleníti meg. A helyzetet tovább rontja, hogy a szolgáltatók 16%-a egyáltalán nem tisztázza ezeket a paramétereket.

Az a tény, hogy egyes bankok a határokon átnyúló fizetésekről szóló rendeletnek megfelelően járnak el, és az információkat egyértelműen közzéteszik ügyfeleik számára, azt bizonyítja, hogy ez elérhető cél. Az átláthatóság lehetővé teszi egy valóban versenyképes piac kialakulását, ahol a fogyasztók számára minden forrás rendelkezésre áll ahhoz, hogy pontosan összehasonlítsák a szolgáltatókat, és megtalálják az igényeiknek leginkább megfelelő ajánlatot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...