A legnagyobb hazai médiacégek kétharmadának csökkent az árbevétele tavaly, a járvány pedig felgyorsította a médiapiac strukturális átalakulását – többek között ezt állapította meg a Whitereport legújabb negyedéves jelentése.
Az elemzés szerint a 100 legnagyobb hazai médiavállalat 34%-a tudta növelni árbevételét 2020-ban előző évhez képest, 66% pedig csökkent. A nyertesek közé tartoznak a földfelszíni kereskedelmi televíziók, illetve az MRSZ-becslés szerint a globális platformok is nyertesei a helyzetnek – hazai árbevételük átlagosan 9%-kal nőtt.
A forgalomcsökkenés jelentős része a legnagyobb lapkiadók (Mediaworks, Central Médiacsoport) csökkenéséből következik, de további 63 médiaszolgáltató bevétele is esett. A zsugorodó bevételről beszámoló médiacégek legnagyobb része kkv, többségében mikrovállalat.
A Whitereport szerint folytatódott a konszolidációs tendencia: a top3 médiavállalat, a Mediaworks, a TV2 és a Magyar RTL teszi ki a 98 elérhető cégadat alapján létrejövő 280 milliárd forintos árbevétel 48%-át az előző évi 39% helyett.
A COVID-járvány felgyorsította a médiapiac strukturális átalakulását, nem csak a Z-generáció globális platform-preferenciája jellemző a hazai médiumok „átugrása” mellett, de az idősebb generációknál is digitális nyitás következett be a média- és egyéb termékek fogyasztása, vásárlása terén.
A COVID-19 válság után az EU 2021-re fellendülést jelez előre. A médiapiaci szereplők számára azonban a növekedés nem egyértelmű és nem egységes.
A COVID-19 járvány hatása tovább növeli a szakadékot a digitális és a digitálisan transzformálódni képes, valamint a COVID-válság jellegzetességeiből fakadóan pozitívan érintett cégek előnyére (egészség, otthoni tevékenységek stb.).