- Hirdetés -

Felgyorsította a munkaerő-piaci változásokat a járvány

|

- Hirdetés -

A pandémia felgyorsította a munkaerő-piaci folyamatokat, hatékonyabb és rugalmasabb lett a munkaszervezés. Nyárra ismételten kialakult a korábbi évekből már ismert munkaerőhiány, ami miatt az egyre bővülő hiányszakmák esetében hosszabb toborzási idővel és nagyobb költséggel kell számolni a munkaadóknak. A korábbiaknál komolyabb és felelősségteljesebb feladatok várnak az atipikus keretek között foglalkoztatottakra, mert már nemcsak a multinacionális nagyvállalatok, hanem a KKV szektorba tartozó cégek is közülük választanak jelölteket a betöltetlen pozíciókra – tette közé az összesen 420.000 atipikus keretek között foglalkoztatott dolgozók kétharmadát képviselő tagszervezeteik legfrissebb adatai alapján a DiákÉSZ, a KÖZÉSZ és az MMOSZ.

A minőségi munkaerőállomány kiválasztása, képzése és megtartása olyan versenyelőnnyé vált, hogy a HR-szolgáltatóknak egyre nagyobb szerepe, feladata és felelőssége lett a cégek életében. Az atipikus foglalkoztatás rugalmas, projektszemléletű, garanciális elemekkel kiegészített, ami a jelen helyzetben különösen fontos szempont, ezért előnyben részesítik a munkaadók. Szinte minden szektorban dinamikusan érezhető az élénkülés, úgy a szakképzetlen, mint a szakképzett fizikai állomány felvételére vonatkozóan. A fizikai munkák iránt csökkent a munkavállalói kereslet, miközben már megfordult a trend: jobban megfizetik, mint a „fehérgalléros” kollégáikat. A diplomás és nem diplomás szellemi tevékenységet végzők tekintetében nem mutatkozik jelentősebb változás, mert a home office lehetőségei miatt egy új, rugalmasabb és mindkét fél által kedveltebb, működőképesebb foglalkoztatási forma került jelentős volumenben kialakításra, ezért ezekben a munkakörökben kevéssé volt jellemző a munkahelyek megszűnése.

„Egyértelműen felgyorsította a munkaerő-piaci változásokat a Covid-19 úgy hazánkban, mint nemzetközileg. A koronavírus-járvány kitörése nélkül lehetetlen lett volna ilyen gyorsan, ennyire látványos eredményt elérni azokon a területeken, ahol korábban csak irodai környezetben elképzelhető munkakörökbe kerestek dolgozókat vagy a toborzás az eredménytelenség miatt már múlt év februárjában megfeneklett. További pozitív hozadék, hogy összehozta a 21. századi munkavállalói igényeket a vállalatvezetők érdekeivel – állapította meg Dénes Rajmund Roland, az MMOSZ elnöke. Azon területek, vállalatok, akik előbb meg tudtak indulni, nyitni, termelni, ők rendkívüli versenyelőnyre tettek szert: hozzájuk vándoroltak át azok a gyakorlattal és munkatapasztalattal rendelkező munkavállalók, akik a Covid-19 által mélyebben érintett iparágakban, cégeknél elvesztették munkájukat, egzisztenciájukat. Mind munkavállalói, mind partneri oldalról egyre nagyobb igény van a digitális, online megoldásokra a gyorsaság, földrajzi távolságok áthidalása miatt, s mert a munkaerőpiacon egyre aktívabb Y és Z generációnak az elvárásai is ebbe az irányba mutatnak. A bővülő lehetőségekkel a felelősség is fokozott, ezért felhívják a cégek figyelmét, hogy minden esetben ellenőrizzék, kölcsönbeadó partnereik szerepelnek-e a Munkaerő-kölcsönzők országos listáján, eleget tettek-e a vagyoni letétemelés követelményének, rendelkeznek-e érvényes kölcsönzési engedéllyel.

Majzik Nándor DiákÉSZ főtitkár szerint az atipikus foglalkoztatás kiváló lakmusza a gazdaság működésének, mert itt mutatkozik meg először a válság, ahogy az újjáépítés is itt indul. „Érzékenyen érintette a diákokat a koronavírus-járvány kitörése: korábban válogathattak a munkákban, aztán ez a helyzet egyik pillanatról a másikra megváltozott, sokkal kevesebb lehetőségük lett” – fogalmazott. Ambiciózus cél, de azt remélik, hogy idén nyáron ismét elérik a 2019-es foglalkoztatási volument. Már most a szokásoknak megfelelő, s még azon is túlmutató a vendéglátás, a turizmus és a rendezvények megnövekedett igénye. Komoly kihívást jelent első munkatapasztalatként a frekventált belföldi üdülőhelyek főszezonja, ezért különösen fontos, hogy a diákszövetkezetek mentorszerepet is ellátnak.

„Nyugdíjasokat foglalkoztatva azt tapasztaljuk – fogalmaz Dolgos Attila KÖZÉSZ alelnök -, hogy minden jó szakembernek nagyon örülnek és kompromisszumkészek a vállalkozások.” A termelési volumenekkel együtt növekszik a munkalehetőségek és a betöltésre váró állások száma. „Úgy gondolom, a nyugdíjas szövetkezeti tagok, munkavállalók is bátran léphetnek már, a magas átoltottság és a kedvező járványügyi adatok is azt mutatják, hogy lehet és kell is visszatérniük a normális életünkhöz.” Komoly feladat előtt állnak az atipikus foglalkoztatás szakemberei, hiszen nem elég a hirtelen megnövekvő igényeket kiszolgálni, a munkaerőpiacon belüli átmeneti átrendeződéseket is kezelniük kell.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Gyökeresen átalakulhat az elektromos autózás

Az elektromos autók piaca rendkívül gyorsan és egyre nagyobb lendülettel fejlődik. Míg az elsőgenerációs elektromos autók hatótávolsága 150 kilométer körül volt, a gyártók ma olyan járműveken dolgoznak, amelyek egyszerre akár 1000 kilométert is képesek...

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Élőben nézhetjük a leghosszabb motoros vb-t

A hétvégén elrajtol a sporttörténelem leghosszabb - és talán legizgalmasabb - gyorsaságimotoros-világbajnoksága. A MotoGP 2023-as idénye 21 versenyhétvégét ölel fel és most először sprintfutamokat is rendeznek. A Network4 csoport platformjai, az ARENA4 és a...

Nélkülözhetetlenek a digitális készségek a Z generáció szerint

A Z generáció (18-26 évesek) tisztában van a jövőbeli karrierjükhöz szükséges digitális készségek fejlesztésének fontosságával, háromnegyedük (76%) nélkülözhetetlennek tartja az új digitális készségek elsajátítását, és szándékában áll megszerezni ezeket – derült ki a Dell...

Együttműködik az Infostart.hu és az Adaptive Media

Partneri szerződést kötött az Infostart.hu és az Adaptive Media. Az együttműködés értelmében 2023. februárjától a sales house értékesíti az Infostart.hu hirdetési megoldásait. Az Inforadio.hu jogutódjaként 2018-ban indult Infostart.hu havi több mint 12 milliós oldalletöltésével mára...

Új megbízással erősít a FLOW PR

Az MSD Animal Health a FLOW PR-t bízta meg regionális lead-ügynökségi feladatokkal. A FLOW PR Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Lengyelországban és Magyarországon felel az állatgyógyászati piac egyik legnagyobb szereplőjének online és közösségimédia-aktivitásainak stratégiájáért, koordinálásáért és...

Még velünk maradnak a magas árak

A magas energiaárak továbbra is velünk maradnak, a legnagyobb nehézséget azonban a megugró kamatköltségek és a munkaerő megtartása jelentheti idén a családi cégek számára – ez derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi...

Tovább nőtt a Volkswagen

Tovább növelte nyereségességét a 2022-es üzleti év folyamán a Volkswagen márka, miközben az értékesítések hatékony menedzsmentjének és a következetes költségoptimalizálásnak köszönhetően stabil pénzügyi eredményt ért el. A különleges tételek előtti működési eredmény a kihívásokkal...

Még mindig a bérezés a legfontosabb a munkavállalóknak

Bár a legfőbb elvárás a dolgozók részéről egy adott munkával kapcsolatban, hogy egyensúlyban legyen a magánéletükkel, viszont amikor egy konkrét szerződésről kell dönteniük, a bérezés kerül első helyre a fontossági sorrendben. A Boston Consulting...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hitelből fizetjük a villanyszámlát

Az európaiak 53 százalékát ösztönzi tudatosabb fogyasztásra a megugró infláció és az energiaválság, ugyanakkor egyötödük új adósságot generált az elmúlt hat hónapban – derült ki az EOS által végzett reprezentatív kutatásból. A kutatás adatai szerint...

Gyökeresen átalakulhat az elektromos autózás

Az elektromos autók piaca rendkívül gyorsan és egyre nagyobb lendülettel fejlődik. Míg az elsőgenerációs elektromos autók hatótávolsága 150 kilométer körül volt, a gyártók ma olyan járműveken dolgoznak, amelyek egyszerre akár 1000 kilométert is képesek...

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Élőben nézhetjük a leghosszabb motoros vb-t

A hétvégén elrajtol a sporttörténelem leghosszabb - és talán legizgalmasabb - gyorsaságimotoros-világbajnoksága. A MotoGP 2023-as idénye 21 versenyhétvégét ölel fel és most először sprintfutamokat is rendeznek. A Network4 csoport platformjai, az ARENA4 és a...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....