- Hirdetés -

Felgyorsította a munkaerő-piaci változásokat a járvány

|

- Hirdetés -

A pandémia felgyorsította a munkaerő-piaci folyamatokat, hatékonyabb és rugalmasabb lett a munkaszervezés. Nyárra ismételten kialakult a korábbi évekből már ismert munkaerőhiány, ami miatt az egyre bővülő hiányszakmák esetében hosszabb toborzási idővel és nagyobb költséggel kell számolni a munkaadóknak. A korábbiaknál komolyabb és felelősségteljesebb feladatok várnak az atipikus keretek között foglalkoztatottakra, mert már nemcsak a multinacionális nagyvállalatok, hanem a KKV szektorba tartozó cégek is közülük választanak jelölteket a betöltetlen pozíciókra – tette közé az összesen 420.000 atipikus keretek között foglalkoztatott dolgozók kétharmadát képviselő tagszervezeteik legfrissebb adatai alapján a DiákÉSZ, a KÖZÉSZ és az MMOSZ.

A minőségi munkaerőállomány kiválasztása, képzése és megtartása olyan versenyelőnnyé vált, hogy a HR-szolgáltatóknak egyre nagyobb szerepe, feladata és felelőssége lett a cégek életében. Az atipikus foglalkoztatás rugalmas, projektszemléletű, garanciális elemekkel kiegészített, ami a jelen helyzetben különösen fontos szempont, ezért előnyben részesítik a munkaadók. Szinte minden szektorban dinamikusan érezhető az élénkülés, úgy a szakképzetlen, mint a szakképzett fizikai állomány felvételére vonatkozóan. A fizikai munkák iránt csökkent a munkavállalói kereslet, miközben már megfordult a trend: jobban megfizetik, mint a „fehérgalléros” kollégáikat. A diplomás és nem diplomás szellemi tevékenységet végzők tekintetében nem mutatkozik jelentősebb változás, mert a home office lehetőségei miatt egy új, rugalmasabb és mindkét fél által kedveltebb, működőképesebb foglalkoztatási forma került jelentős volumenben kialakításra, ezért ezekben a munkakörökben kevéssé volt jellemző a munkahelyek megszűnése.

„Egyértelműen felgyorsította a munkaerő-piaci változásokat a Covid-19 úgy hazánkban, mint nemzetközileg. A koronavírus-járvány kitörése nélkül lehetetlen lett volna ilyen gyorsan, ennyire látványos eredményt elérni azokon a területeken, ahol korábban csak irodai környezetben elképzelhető munkakörökbe kerestek dolgozókat vagy a toborzás az eredménytelenség miatt már múlt év februárjában megfeneklett. További pozitív hozadék, hogy összehozta a 21. századi munkavállalói igényeket a vállalatvezetők érdekeivel – állapította meg Dénes Rajmund Roland, az MMOSZ elnöke. Azon területek, vállalatok, akik előbb meg tudtak indulni, nyitni, termelni, ők rendkívüli versenyelőnyre tettek szert: hozzájuk vándoroltak át azok a gyakorlattal és munkatapasztalattal rendelkező munkavállalók, akik a Covid-19 által mélyebben érintett iparágakban, cégeknél elvesztették munkájukat, egzisztenciájukat. Mind munkavállalói, mind partneri oldalról egyre nagyobb igény van a digitális, online megoldásokra a gyorsaság, földrajzi távolságok áthidalása miatt, s mert a munkaerőpiacon egyre aktívabb Y és Z generációnak az elvárásai is ebbe az irányba mutatnak. A bővülő lehetőségekkel a felelősség is fokozott, ezért felhívják a cégek figyelmét, hogy minden esetben ellenőrizzék, kölcsönbeadó partnereik szerepelnek-e a Munkaerő-kölcsönzők országos listáján, eleget tettek-e a vagyoni letétemelés követelményének, rendelkeznek-e érvényes kölcsönzési engedéllyel.

Majzik Nándor DiákÉSZ főtitkár szerint az atipikus foglalkoztatás kiváló lakmusza a gazdaság működésének, mert itt mutatkozik meg először a válság, ahogy az újjáépítés is itt indul. „Érzékenyen érintette a diákokat a koronavírus-járvány kitörése: korábban válogathattak a munkákban, aztán ez a helyzet egyik pillanatról a másikra megváltozott, sokkal kevesebb lehetőségük lett” – fogalmazott. Ambiciózus cél, de azt remélik, hogy idén nyáron ismét elérik a 2019-es foglalkoztatási volument. Már most a szokásoknak megfelelő, s még azon is túlmutató a vendéglátás, a turizmus és a rendezvények megnövekedett igénye. Komoly kihívást jelent első munkatapasztalatként a frekventált belföldi üdülőhelyek főszezonja, ezért különösen fontos, hogy a diákszövetkezetek mentorszerepet is ellátnak.

„Nyugdíjasokat foglalkoztatva azt tapasztaljuk – fogalmaz Dolgos Attila KÖZÉSZ alelnök -, hogy minden jó szakembernek nagyon örülnek és kompromisszumkészek a vállalkozások.” A termelési volumenekkel együtt növekszik a munkalehetőségek és a betöltésre váró állások száma. „Úgy gondolom, a nyugdíjas szövetkezeti tagok, munkavállalók is bátran léphetnek már, a magas átoltottság és a kedvező járványügyi adatok is azt mutatják, hogy lehet és kell is visszatérniük a normális életünkhöz.” Komoly feladat előtt állnak az atipikus foglalkoztatás szakemberei, hiszen nem elég a hirtelen megnövekvő igényeket kiszolgálni, a munkaerőpiacon belüli átmeneti átrendeződéseket is kezelniük kell.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új műsorral várja a téli olimpiát a Discovery

Élő téli sportokkal és egy új szórakoztató műsorral kíséri a nézőket a Discovery a 2022 téli olimpiai játékok előkészületeiben, és egy vadonatúj, hetente megjelenő műsor is jön a csatorna kínálatába. 100 nap van hátra a...

Indul a Google vállalkozásösztönző programja

A régió egyik legaktívabb startup akcelerátora és befektetője, a Startup Wise Guys hívja életre Kelet-Közép-Európában a Google által szponzorált “Jump for CEE” elnevezésű programot. A program részben a Google.org Impact Challenge for Central and...

Ezek a tapasztalatok is segíthetik a cégeket

A munka és magánélet egyensúlyának felborulása, a vezetői kontroll gyengülése, a dolgozók és vezetők eltérő munkaidő-érzékelése – csak néhány olyan tétel, amely alapjaiban változtatta meg a vállalati működést az elmúlt időszakban és vezetett a...

A nézők érzéseire is reagál a Lexus okosreklámja

A Lexus érzelmi intelligenciával felvértezett reklámot mutatott be ami képes reagálni a nézők érzéseire. A személyre szabott reklámok új evolúciós lépésének tekinthető, innovatív arcfelismerő technológiát használó kampányt a megújult öntöltő hibrid elektromos Lexus ES...

Liptai Claudiával folytatódik a NőComment!

November 14-től az RTL II-n folytatódik a NőComment, a talkshow házigazdája Liptai Claudia lesz, és állandó szereplő lesz Hajós András. A vasárnap esténként jelentkező NőComment! vendégei beszélgetéseik során érintik az aktuális pletykákat, helyretesznek csúsztatásokat, kibeszélik...

Tényellenőrző oldalt indít a 444 kiadója az AFP-vel

Az Európai Bizottság támogatásával magyar nyelvű tényellenőrző oldalt indít a Magyar Jeti Zrt. a francia AFP hírügynökséggel együttműködve. Az oldalt önálló szerkesztőség látja majd el eredeti tartalommal, ezt főszerkesztőként Zöldi Blanka vezeti majd. Az Európai...

Kiadta az első PR Trendriportot az MPRSZ

A magyar PR és kommunikációs szakma jelenét és jövőjét részletesen elemző tanulmányt adott ki a Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ). A közel 150 oldalas PR Trendriport Magyarország 2021 című kiadvány stratégiai szintű, exkluzív publikációkat...

Magányossá tette a munkavállalókat a COVID

Egy globális tanulmány szerint az emberek több mint 75 százaléka úgy érzi, hogy személyesen és szakmailag is megrekedt. A munkavállalók 88 százaléka szerint a világjárvány kezdete óta megváltozott a siker fogalma, 85 százalékuk szeretné,...

Lexussal érkeznek a Marvel szuperhősei

A Lexus és a Marvel a nagysikerű, három Oscar-díjat bezsebelő Fekete Párduc után újabb szuperhősös film, a nagy várakozások övezte, hazánkban november 4-én debütáló Örökkévalók kapcsán is együttműködik. Már a partnerséget beharangozó IS és...

Új helyszínen tér vissza a Creative Mornings

A Magyarországon 2011-ben debütáló Creative Mornings rendezvénysorozat a pandémiás időszak miatt egy ideig szüneteltette havi kreatívipari előadásait, de 2021. október 29-én újult erővel és vadiúj helyszínen, az Irányi utcai Publicis House-ban tér vissza. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Positive Adamksyvel dolgozik a JYSK

A JYSK Magyarország vállalati és belső kommunikációs feladatainak támogatására idén ősztől a Positive Adamsky ügynökségi csoport tagügynökségével, a Positive PR-rel működik együtt. A dán áruházlánc hazai piacra lépése óta ez az az első alkalom,...

Új műsorral várja a téli olimpiát a Discovery

Élő téli sportokkal és egy új szórakoztató műsorral kíséri a nézőket a Discovery a 2022 téli olimpiai játékok előkészületeiben, és egy vadonatúj, hetente megjelenő műsor is jön a csatorna kínálatába. 100 nap van hátra a...

Indul a Google vállalkozásösztönző programja

A régió egyik legaktívabb startup akcelerátora és befektetője, a Startup Wise Guys hívja életre Kelet-Közép-Európában a Google által szponzorált “Jump for CEE” elnevezésű programot. A program részben a Google.org Impact Challenge for Central and...

Ezek a tapasztalatok is segíthetik a cégeket

A munka és magánélet egyensúlyának felborulása, a vezetői kontroll gyengülése, a dolgozók és vezetők eltérő munkaidő-érzékelése – csak néhány olyan tétel, amely alapjaiban változtatta meg a vállalati működést az elmúlt időszakban és vezetett a...

A nézők érzéseire is reagál a Lexus okosreklámja

A Lexus érzelmi intelligenciával felvértezett reklámot mutatott be ami képes reagálni a nézők érzéseire. A személyre szabott reklámok új evolúciós lépésének tekinthető, innovatív arcfelismerő technológiát használó kampányt a megújult öntöltő hibrid elektromos Lexus ES...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Egy svéd startuppal zöldít tovább a BMW

A BMW Group úgy tervezi, hogy sorozatgyártási folyamataihoz 2025-től olyan, akár 95 százalékkal alacsonyabb emisszió mentén előállított acélt fog beszerezni, amely nem igényel fosszilis erőforrásokat, így például szenet sem. A BMW Group erre vonatkozóan...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

DATA