- Hirdetés -

Felgyorsította a munkaerő-piaci változásokat a járvány

|

- Hirdetés -

A pandémia felgyorsította a munkaerő-piaci folyamatokat, hatékonyabb és rugalmasabb lett a munkaszervezés. Nyárra ismételten kialakult a korábbi évekből már ismert munkaerőhiány, ami miatt az egyre bővülő hiányszakmák esetében hosszabb toborzási idővel és nagyobb költséggel kell számolni a munkaadóknak. A korábbiaknál komolyabb és felelősségteljesebb feladatok várnak az atipikus keretek között foglalkoztatottakra, mert már nemcsak a multinacionális nagyvállalatok, hanem a KKV szektorba tartozó cégek is közülük választanak jelölteket a betöltetlen pozíciókra – tette közé az összesen 420.000 atipikus keretek között foglalkoztatott dolgozók kétharmadát képviselő tagszervezeteik legfrissebb adatai alapján a DiákÉSZ, a KÖZÉSZ és az MMOSZ.

A minőségi munkaerőállomány kiválasztása, képzése és megtartása olyan versenyelőnnyé vált, hogy a HR-szolgáltatóknak egyre nagyobb szerepe, feladata és felelőssége lett a cégek életében. Az atipikus foglalkoztatás rugalmas, projektszemléletű, garanciális elemekkel kiegészített, ami a jelen helyzetben különösen fontos szempont, ezért előnyben részesítik a munkaadók. Szinte minden szektorban dinamikusan érezhető az élénkülés, úgy a szakképzetlen, mint a szakképzett fizikai állomány felvételére vonatkozóan. A fizikai munkák iránt csökkent a munkavállalói kereslet, miközben már megfordult a trend: jobban megfizetik, mint a „fehérgalléros” kollégáikat. A diplomás és nem diplomás szellemi tevékenységet végzők tekintetében nem mutatkozik jelentősebb változás, mert a home office lehetőségei miatt egy új, rugalmasabb és mindkét fél által kedveltebb, működőképesebb foglalkoztatási forma került jelentős volumenben kialakításra, ezért ezekben a munkakörökben kevéssé volt jellemző a munkahelyek megszűnése.

„Egyértelműen felgyorsította a munkaerő-piaci változásokat a Covid-19 úgy hazánkban, mint nemzetközileg. A koronavírus-járvány kitörése nélkül lehetetlen lett volna ilyen gyorsan, ennyire látványos eredményt elérni azokon a területeken, ahol korábban csak irodai környezetben elképzelhető munkakörökbe kerestek dolgozókat vagy a toborzás az eredménytelenség miatt már múlt év februárjában megfeneklett. További pozitív hozadék, hogy összehozta a 21. századi munkavállalói igényeket a vállalatvezetők érdekeivel – állapította meg Dénes Rajmund Roland, az MMOSZ elnöke. Azon területek, vállalatok, akik előbb meg tudtak indulni, nyitni, termelni, ők rendkívüli versenyelőnyre tettek szert: hozzájuk vándoroltak át azok a gyakorlattal és munkatapasztalattal rendelkező munkavállalók, akik a Covid-19 által mélyebben érintett iparágakban, cégeknél elvesztették munkájukat, egzisztenciájukat. Mind munkavállalói, mind partneri oldalról egyre nagyobb igény van a digitális, online megoldásokra a gyorsaság, földrajzi távolságok áthidalása miatt, s mert a munkaerőpiacon egyre aktívabb Y és Z generációnak az elvárásai is ebbe az irányba mutatnak. A bővülő lehetőségekkel a felelősség is fokozott, ezért felhívják a cégek figyelmét, hogy minden esetben ellenőrizzék, kölcsönbeadó partnereik szerepelnek-e a Munkaerő-kölcsönzők országos listáján, eleget tettek-e a vagyoni letétemelés követelményének, rendelkeznek-e érvényes kölcsönzési engedéllyel.

Majzik Nándor DiákÉSZ főtitkár szerint az atipikus foglalkoztatás kiváló lakmusza a gazdaság működésének, mert itt mutatkozik meg először a válság, ahogy az újjáépítés is itt indul. „Érzékenyen érintette a diákokat a koronavírus-járvány kitörése: korábban válogathattak a munkákban, aztán ez a helyzet egyik pillanatról a másikra megváltozott, sokkal kevesebb lehetőségük lett” – fogalmazott. Ambiciózus cél, de azt remélik, hogy idén nyáron ismét elérik a 2019-es foglalkoztatási volument. Már most a szokásoknak megfelelő, s még azon is túlmutató a vendéglátás, a turizmus és a rendezvények megnövekedett igénye. Komoly kihívást jelent első munkatapasztalatként a frekventált belföldi üdülőhelyek főszezonja, ezért különösen fontos, hogy a diákszövetkezetek mentorszerepet is ellátnak.

„Nyugdíjasokat foglalkoztatva azt tapasztaljuk – fogalmaz Dolgos Attila KÖZÉSZ alelnök -, hogy minden jó szakembernek nagyon örülnek és kompromisszumkészek a vállalkozások.” A termelési volumenekkel együtt növekszik a munkalehetőségek és a betöltésre váró állások száma. „Úgy gondolom, a nyugdíjas szövetkezeti tagok, munkavállalók is bátran léphetnek már, a magas átoltottság és a kedvező járványügyi adatok is azt mutatják, hogy lehet és kell is visszatérniük a normális életünkhöz.” Komoly feladat előtt állnak az atipikus foglalkoztatás szakemberei, hiszen nem elég a hirtelen megnövekvő igényeket kiszolgálni, a munkaerőpiacon belüli átmeneti átrendeződéseket is kezelniük kell.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Lokális tartalmakkal bővül a Viber

A Plus Creative Agency a Viber új együttműködő partnere a Viber mintegy 1 millió tagot számláló hivatalos magyar közösségének helyi tartalmakkal való ellátásában. 2021 áprilisában a Viber és a Plus Creative úgy döntött, hogy szoros...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Hetvenmilliós támogatást kapnak a közösségi tévék és rádiók

Tizenkilenc közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió közel 70 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre a Médiatanács döntésének köszönhetően. A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei első fordulójában a nyertesek összesen 69,78 millió forintot fordíthatnak...

VR szemüveggel segíti a gyermekek gyógyulását a Vodafone

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Vodafone VR program: immár a Bethesda Gyermekkórház égési és sebészeti osztályain is tesztelik a VR szemüvegeket és az azokon található virtuális kalandjátékot. Ezzel újabb felhasználási területekre terjesztik ki a programot:...

Magasra tette a lécet a K&H

Magyarországon az első pénzintézetként idén eléri a karbonsemlegességet a K&H. Mindez összhangban van anyavállalatának, a belga KBC Csoport minden országra kiterjedő, csoportszintű fenntarthatósági stratégiájával. A következő lépés, hogy kialakítsák finanszírozási tevékenységük társadalmi és gazdasági...

Duplázott a lakáspiac

A lakóingatlan-piac számos meglepetést tartogatott az idei évben: míg januárban a legfőbb kérdés az volt, hogy meddig csökkenhetnek az árak, ősszel már ismét azt kellett latolgatni, hogy meddig drágulhatnak még az ingatlanok. A folyamat...

Díjazták a Lidl fenntarthatósági törekvéseit

Fenntarthatóság Szimbóluma díjjal jutalmazták a Lidl Magyarország környezeti és társadalmi fenntarthatósági törekvéseit, valamint fenntartható termékfejlesztéseit. A verseny célja, hogy minden évben bemutassák azokat a programokat, amelyek pozitív példaként állhatnak mind a piaci szereplők, mind...
rádió mikrofon

Újabb rádiós döntéseket hozott a Médiatanács

Székesfehérváron és Kiskőrösön is frekvenciát nyert a Katolikus Rádió, Nyíregyházán és Gyöngyösön pedig újabb pályázatok indulnak. A Médiatanács nyertest hirdetett a Székesfehérvár 96,1 MHz és a Kiskőrös 91,7 MHz helyi frekvenciák közösségi jellegű használatára...

Idén Nyíregyháza lett a Marketing Fővárosa

Nyíregyháza nyerte el a Marketing Fővárosa 2021 címet a Magyar Marketing Szövetség és a Miskolci Egyetem Marketing és Turizmus Intézete által idén már hetedik alkalommal meghirdetett Városmarketing Gyémánt Díj pályázaton, amelynek díjátadóját a Marketing...

Rekordot döntött a Hypewriter

Minden eddiginél többen, 38 országból 450-en jelentkeztek az idén harmadik alkalommal meghirdetett Hypewriter nemzetközi sorozatötlet pályázatra. A nyolc legizgalmasabb pályamű alkotója október 5-én pitchfórumon mutathatja be sorozatötletét, a nyertes 10.000 euróval lesz gazdagabb, pályaművéből...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Reklámozás és korhatáros műsorok jelzése miatt vizsgálódik a Médiatanács

Az RTL Klub és a Duna televízió műsorait kifogásoló bejelentések alaptalannak bizonyultak, a Kölcsey TV, a Somony TV és a hatoscsatorna ellen viszont eljárást indított a Médiatanács. Nem indít eljárást a testület egy júliusban a...

Lokális tartalmakkal bővül a Viber

A Plus Creative Agency a Viber új együttműködő partnere a Viber mintegy 1 millió tagot számláló hivatalos magyar közösségének helyi tartalmakkal való ellátásában. 2021 áprilisában a Viber és a Plus Creative úgy döntött, hogy szoros...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Hetvenmilliós támogatást kapnak a közösségi tévék és rádiók

Tizenkilenc közösségi televízió, rádió és kisközösségi rádió közel 70 millió forintot kap műszaki fejlesztésekre a Médiatanács döntésének köszönhetően. A közösségi médiaszolgáltatók támogatására kiírt műszaki pályázat idei első fordulójában a nyertesek összesen 69,78 millió forintot fordíthatnak...

VR szemüveggel segíti a gyermekek gyógyulását a Vodafone

Fontos mérföldkőhöz érkezett a Vodafone VR program: immár a Bethesda Gyermekkórház égési és sebészeti osztályain is tesztelik a VR szemüvegeket és az azokon található virtuális kalandjátékot. Ezzel újabb felhasználási területekre terjesztik ki a programot:...
- Hirdetés -

CMO

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...