- Hirdetés -

Félig kint vagyunk a vízből – interjú Palocsay Gézával

|

Komoly befolyással lehet a gazdasági helyzet alakulására, hogy megrendezik-e az idei két nagy sporteseményt, az olimpiát és a foci Eb-t, és ha igen, akkor milyen formában – állítja Palocsay Géza. Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt a cég tavalyi évéről és az idei tervekről, kitért arra, hogy lehet-e létjogosultsága egy újabb iparági szervezetnek az e-kereskedelemben, valamint elárulta azt is, hogy az idén milyen szintidőt szeretne elérni a féltávú Ironmanen.

– Az elmúlt év nagyon különleges volt, lényegében minden a koronavírus-járványról, a védekezésről és a pandémia gazdasági, társadalmi hatásairól szólt. Véleményed szerint a Covid mennyire fogja meghatározni még az idei évet? Vakcina már van, elkezdődött az oltás is – mikorra rendeződhet a piaci helyzet?

– Az idei év gazdasági eredményei nagyban függnek attól, hogy mi lesz a tavaly elhalasztott sportesemények és nemzetközi zenei fesztiválok sorsa. Az egyre több lemondott zenei rendezvénnyel, az olimpiával, illetve a nálunk is megrendezendő Eb-vel kapcsolatos aktuális hírek sajnos nem annyira kedvező irányba tolják a várakozásaimat. Ezek elmaradása gazdaságilag és kulturálisan is óriási károkat okozhat, és itt nemcsak a televíziós jogdíjak, hirdetési vagy szponzori pénzek csökkenésére gondolok, hanem a szervezésben és a felkészítésben résztvevő hatalmas stábok munkahelyeire is. Ugyanakkor félig már kint vagyunk a vízből. Egyre több vakcina érhető el, és azt látom, hogy az összes kormányzat arra törekszik, hogy lehetőség szerint minél gyorsabban be tudja oltani a lakosságot, hogy a leginkább érintett ágazatok is újraindulhassanak. Ha minden jól megy, akkor a tavalyi nyárhoz hasonlóan, vagy még nagyobb mértékben kinyílhatnak a lehetőségek, az emberek pedig szabadon mozoghatnak, elutazhatnak nyaralni. Világszintű javulást szerintem onnantól várhatunk, ha a nemzetközi mozgáshoz szükséges feltételek a tömegek számára is adottak lesznek.

 

 

– Üzleti szempontból hogyan sikerült az Adevinta 2020-as éve? Sok helyen kellett átmenetileg csökkenteni a béreket, vagy elbocsátani munkatársakat, nálatok is szükség volt ilyen lépésekre?

– Rendkívül fontosnak tartom kiemelni, hogy nem küldtünk el senkit és a béreket sem csökkentettük. Annak ellenére, hogy 2020 üzleti szempontból elképesztő kihívásokat hozott, nagyon komolyan invesztáltunk a csapatba: év elején 106-an voltunk, az év végére pedig 128 főre bővültünk. Ha pedig a pénzügyi eredményeket nézzük, a múlt évet 4,1 milliárd forintos bevétellel zártuk, ami 10 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Míg 2019-ben 26, addig tavaly 22 százalék volt a forgalomhoz képest az EBITDA-eredményünk, ami 940 millió forintot jelentett.

– Az elmúlt években folyamatosan jelentek meg nálatok az új szolgáltatások. Tavaly is tudtátok folytatni az ilyen jellegű üzletfejlesztést?

Igen, a vírushelyzetre reagálva a Háztól Házig szolgáltatásnál például elérhetővé vált a bankkártyás fizetés a GLS-futároknál. Emellett pedig ötezer adásvételhez biztosítottunk ingyenes házhoz szállítást, hogy segítsük a felhasználóinkat. Bővítettük a szállítási szolgáltatók körét és a megrendeléshez kapcsolódó lehetőségeket is: első lépcsőben az eladóknak vált elérhetővé a Foxposttal könnyen megrendelhető hirdetések feladása, hogy az így kínált árucikkeket biztonságosan, az automatánál lehessen kifizetni és átvenni. Ősztől kezdve pedig már a vevők is kezdeményezhetik a csomagautomatás kiszállítás elindulását. A bizalom további növelése érdekében év végén az eladók értékelését is bevezettük a szállítási szolgáltatást igénybe vevő adásvételek esetén. A Használtautónál új kiemelési formával segítettük az érdeklődők tájékoztatását: a hirdetés mellett egyből látható, hogy az adott kereskedés milyen pluszszolgáltatásokat kínál a vásárlóknak a jelenlegi helyzetben, legyen az házhoz szállítás, videotelefonos autóbemutató vagy a vásárló lakhelyéhez közeli tesztvezetési lehetőség. Emellett átalakítottuk a főoldali keresőt, így most már alvázszámra is lehet szűrni, valamint tovább erősítettük az együttműködést azzal a szolgáltatóval, amelynek a támogatásával a felhasználóink a kinézett járművek nemzetközi előéletét is le tudják kérdezni.

– Úgy tudom, meglehetősen home office ellenes vagy. Bejártál végig, vagy „hazarendelted magad” és a többieket is?

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a csapatépítéshez és a csapatmunkához elengedhetetlennek tartom a személyes formában való közös élmények megszerzését. Kétlem, hogy hosszú távon csak virtuális formában fenntartható a hatékony működés, de abban biztos vagyok, hogy a korábban megszokottaktól eltérően kell a munkát megszervezni a járványhelyzet javulásával. Ennek megfelelően kialakítottuk a jövőbeni rugalmas munkavégzéshez szükséges szabályokat és márciusban átépítjük az irodánkat is, hogy az megfeleljen a változó körülményeknek. Tavaly szeptemberben bevezettük a részleges rugalmas munkavégzést, ami azt jelenti, hogy hetente egyszer home office-ban dolgozhatnak a kollégáink. Én egyébként minden munkanapot bent töltöttem.

 

 

– Nagy sportember hírében állsz, régen fociztál, most pedig triatlonozol. Tavaly mennyire koncentráltál az edzésekre?

Rátettem még egy lapáttal, mivel 300 napot sportoltam a 366-ból. Az aktív élet nagyon sokat segített abban, hogy mentálisan egyensúlyban tartsam magam. Mivel eléggé adatalapú ember vagyok, sportolás közben is folyamatosan mérem az adataimat, illetve sokat foglalkozom az egészséges táplálkozással is.

– Milyen sportcélokat tűztél ki erre az évre?

– Nagy vágyam, hogy az összes, tavalyról elmaradt vagy elhalasztott versenyt az idén meg tudják rendezni, és talán nem meglepő, hogy szeretnék javítani a legjobb eredményeimen. Az a tervem az Ironman 70.3-as változatában, amit fél Ironmannek is hívnak (1,9 km úszás, 90 km kerékpározás, félmaraton futás megszakítás nélkül – a szerk.), hogy 5 órán belülre kerülök a jelenlegi 5 óra 10 perchez képest.

– Ugorjunk most vissza bizniszhez! Az Adevintánál üzleti szempontból mik az idei tervek? Folytatódik-e a tavalyi jelentős létszámbővítés?

Úgy látom, hogy 2021 gazdaságilag nehezebb lesz, mint a tavalyi év volt, így egyelőre nagyon konzervatívan terveztünk. Most azzal számolunk, hogy az árbevételeink a 2020-as eredmények alatt maradnak. Negyedévente felülvizsgáljuk az év hátralévő részére vonatkozó várakozásainkat, és bízom benne, hogy végül mégsem zárunk rosszabb esztendőt, mint a tavalyi. Az idén a fejlesztéseinknél és a kommunikációnkban is az applikációk kerülnek előtérbe, és dolgozunk tovább azon, hogy a szolgáltatásainkon keresztül folyó tranzakciók is jelentősen növekedjenek. A csapat fejlesztése szintén folytatódik, jelenleg közel 20 nyitott pozíciónk van, és szeretném, ha az év első felében lezárhatnánk a tavaly indított vezetői szintű szervezeti változásokat, illetve stabilizálhatnánk a cég menedzsmentcsapatát.

 

 

– A hazai e-kereskedelmi piac tavaly a járvány hatására ugrásszerű fejlődésen ment át, és most egy új iparági szervezet formálódik, amelynek a létrehozásában te is közreműködsz. Mi indokolja, hogy az Ecommerce Hungary mellett legyen másik szakmai érdekképviselete a szektornak?

Az új szervezet alapítóinak célja egy diverz összetételű, széles spektrumú, valós piaci súly mentén szerveződő érdekképviselet felépítése, ami ezáltal képes a kereskedelem átalakulásának, fejlődésének hatékony támogatására, valamint a szabályozótestületek munkájának naprakész segítésére. Úgy gondolom, hogy szükség van egy olyan fórumra, ahol a hazai online szakma nagy forgalmat bonyolító képviselői, valamint az internetes értékesítéshez közvetlenül kapcsolódó területeken működő cégek, így például a csomaglogisztikai, fizetési megoldást, piacteret, hirdetési és webshopplatformot szolgáltatók foglalnak helyet, megosztják egymással a tapasztalataikat és együtt keresnek megoldást az iparágat érintő problémákra. Nem az a célunk, hogy az új szervezetben több száz tagunk legyen, inkább az, hogy 20-30, a saját területén meghatározó vállalkozás képviseltesse magát. Jelen pillanatban nem látom, hogy az e-kereskedelem mint iparág kellő hatékonysággal lenne képviselve akár kormányzati, akár nemzetközi színtéren. Nincs szakmai képviselet, egységes hang, amin keresztül törvényhozási folyamatban, szabályozási kérdésekben kifejthetnénk a véleményünket vagy segíthetnénk a kormányzatot. Úgy látom, két területen sokkal aktívabb kommunikációra lenne szükség. Az egyik az adatvédelem és az adatfelhasználás, ezekben a témákban aktívabb párbeszéd kellene a kormányzat és a piaci szereplők között. Nagyon megnőtt az online vásárlók száma, óriási mennyiségű pénz jelent meg az e-kereskedelemben, és ez magával hozta azt a jelenséget, hogy nagyon sok csaló igyekszik megszerezni a felhasználók bankkártyaadatait. A saját tapasztalatom is az, hogy a hatóságok nincsenek felkészülve az ilyen ügyekre, ez pedig megrendítheti a bizalmat, és összességében rossz hatással lehet a piacra – ez lenne a másik terület, ahol sokkal aktívabban kell majd fellépnünk.

 

 

Kalocsai Zoltán

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...