- Hirdetés -

Felkavaró filmek a LUX Filmnapokon

|

- Hirdetés -

Május 11. és 13. között újra az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatják be az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia megújult, közös filmművészeti díjára, a LUX közönségdíjra jelölt filmeket. A fontos társadalmi kérdésekre reflektáló alkotások vetítéseire a belépés díjtalan, jegyeket az Európai Parlament Kapcsolattartó Irodájának Facebook-oldalán lehet nyerni egy rövid kvízjáték kitöltésével.

A LUX közönségdíjat 2020-ban vezették be az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia szervezésében, az Európai Bizottsággal és az Europa Cinemas nemzetközi mozihálózattal együttműködésben. Két korábbi elismerés ötvözete: a LUX filmdíjé, amelyet az Európai Parlament 2007-ben alapított a kultúra és a sokszínűség iránti elkötelezettség szimbólumaként, valamint a People’s Choice Awardé, amely az Európai Filmakadémia közönségdíja.

Az eredeti LUX filmdíj hagyományaihoz híven ez az új elismerés, és a hozzá kapcsolódó, határokon átívelő páneurópai vetítéssorozat is olyan filmeket helyez reflektorfénybe, amelyeket összeköt az európai identitás sokrétű kérdésköre és aktuális, az európai embereket érintő társadalmi jelenségek érzékeny ábrázolása. A filmszakmai zsűri által kiválasztott három alkotást a tavaszi hónapokban az Európai Unió mind a 27 tagállamában, összesen 24 nyelven feliratozva nézhetik meg az érdeklődők. A kulturális hidakat építő kezdeményezés arra ösztönzi az európai mozinézőket, hogy maguk is váljanak a díj odaítélésének aktív részeseivé: vitassák meg a látottakat és szavazzanak a kedvenc filmjükre a május 25-ig elérhető online közönségszavazáson. A győztes alkotást – amelyről fele-fele arányban határoznak a közönségszavazatok és az Európai Parlament képviselőinek szavazatai – június 8-án hirdetik ki az Európai Parlament plenáris ülésén, Strasbourgban.

Idén három film versenyez a díjért, olyan fajsúlyos és aktuális témákat feldolgozva, mint a háborús konfliktusok tragikus következményei, a homoszexualitás üldözése a huszadik században és az Európán kívülről, élhetetlenné vált vidékekről érkező menekültek traumái.

A LUX közönségdíjra jelölt filmek sorát május 11-én 19:00 órakor Jasmila Žbanić Quo vadis, Aida? című háborús drámája nyitja az Urániában, amellyel az Arany Medve-díjas bosnyák rendezőnő a második világháború utáni Európa egyik legsötétebb fejezetére, az 1995-ös srebrenicai mészárlásra emlékeztet. A gyors tempójú, megrázó és pattanásig feszült dráma főhőse, Aida az ENSZ tolmácsaként dolgozik a szervezet által biztonságos övezetnek nyilvánított, a szerb hadsereg által mégis elfoglalt kisvárosban, ahol bosnyákok tízezrei kerestek menedéket. Tolmácsként kulcsfontosságú információkhoz jut, és az egyre fojtogatóbb közegben mindent megtesz, hogy megmentse férjét és két felnőtt fiát a közelgő tragédiától. A nemzetközi koprodukcióban, kilenc ország részvételével készült, Velencében debütált alkotás az Európai Filmdíj abszolút győztese volt, a legjobb európai film, a legjobb rendező és a legjobb színésznő díját is elnyerte, s emellett a legjobb nemzetközi film Oscar-díjára is jelölték.

A vetítéssorozat május 12-én 19:00 órától az osztrák Sebastian Meise Great Freedom című filmdrámájával folytatódik. A második világháború utáni Németországban játszódó alkotás – amelynek megtekintését a szervezők csak 18 éven felüli nézőknek ajánlják – egy fiatal férfi kálváriáját mutatja be, akit az NSZK-ban akkoriban (egészen 1969-ig) még bűncselekménynek számító homoszexualitása miatt újra meg újra bebörtönöznek. Hans életében az egyetlen állandó emberi kapcsolatot rabtársa, a gyilkosságért életfogytiglanra ítélt, megrögzött homofób Viktor jelenti. Egymástól való viszolygásuk az évek, évtizedek során sajátos kötelékké alakul, amelyben felszínre kerülnek rejtett félelemeik és a fájdalom, amely az életüket uraló elnyomás és a mély szabadságvágy kettősségéből fakad. Az osztrák-német koprodukcióban készült film világpremierjére Cannes-ban, az Un Certain Regard szekcióban került sor, ahol a zsűri különdíjával jutalmazták, és azóta húsz nemzetközi fesztiváldíjjal, köztük a legjobb operatőr és a legjobb filmzene Európai Filmdíjával is elismerték.

A harmadik idei versenyfilm, s egyúttal az urániabeli sorozat záróvetítése május 13-án 19:00 órától a dán Jonas Poher Rasmussen Menekülés/Flee (16) című filmje. Ez a több mint 80 nemzetközi fesztiváldíjjal elismert dán-francia-svéd-norvég koprodukció a mozitörténet első olyan alkotása, amelyet egyszerre jelöltek Oscar-díjra a legjobb animációs film, a legjobb dokumentumfilm és a legjobb nemzetközi játékfilm kategóriájában. Egy Dániában élő sikeres akadémikus igaz történetét mutatja be, aki a nyolcvanas években gyermekként, családjával menekülni kényszerült a háború sújtotta Afganisztánból. Amin (álnév) a jobb élet reményében különböző nyugat-európai országokban próbált letelepedni, több-kevesebb sikerrel, miközben kibontakozó szexuális identitását titkolnia kellett családja előtt. Az anonimitás megőrzése érdekében nagyrészt animációs formában készült, bensőséges hangulatú filmben Amin és a rendező – aki a főszereplő közeli barátja és egykori gimnáziumi osztálytársa – közötti őszinte, szívből jövő beszélgetéseken keresztül tárul fel a múlttal való szembenézés és az önfelfedezés megható története.

A vetítésekre a belépés díjtalan, jegyeket az Európai Parlament Kapcsolattartó Irodájának Facebook-oldalán lehet nyerni egy rövid kvízjáték kitöltésével.

A közönségszavazásnak idén különösen fontos szerepe van a díj odaítélésében. A szavazók közül tíz nyertest sorsolnak ki, akik részt vehetnek a június 8-án Strasbourgban megrendezendő ünnepélyes díjátadón.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Idén is az ügynökségi toplisták élmezőnyében a Lounge Group

A cégcsoport divíziói a BTL/Event toplista 1., a PR toplista 2., a Médiaügynökségi toplista 3. és a Reklámügynökségi toplista 10. helyét ünnepelhették a 2023-as év eredményeit összesítő M- és Apex-listák díjátadóján.Több dobogós helyezést is...

Rekorderedmények az Accornál

Az Accor, a világ vezető szállodaipari csoportja bejelentette 2023-as évre vonatkozó pénzügyi eredményeit. Az EBITDA meghaladta az 1 milliárd eurót, és az eredmény felülmúlja a 2023-ra vonatkozó előrejelzést. A vállalat folytatta vonzó részvényesi hozampolitikáját,...

Kiderült mikor indul a TV2 új valóságshow-ja

Ördög Nóra műsorvezetésével március 17-én Magyarországra érkezik a Next Top Model Hungary. Az Egyesült Államokban 24, Németországban 17, és a világ több mint húsz országában további 70 évadot megélt tehetségkutató valóságshow hazai verziójában a...

Édes meglepetés az HBO Maxon

Az év családi musicale március 8-án érkezik az HBO Maxra szinkronos és feliratos változatban is.Paul King (Paddington) 2023 végén elhozta az év legédesebb filmjét. A sztárokkal teli musical óriási siker lett itthon és nemzetközi...

Újabb szupermarketet nyit a Spar

Letették ma az új Spar szupermarket alapkövét Szentendrén, a HÉV-végállomásnál. A modern, több mint 4000 négyzetméteres áruházra és mélygarázsra, valamint a környezetének megszépítésére zöldmezős beruházás keretében mintegy 3,6 milliárd forintot fordít a vállalat. A...

Hosszabbított az AutoWallis és az Opel

Újabb öt évre meghosszabbította a meghatározó német autógyár az AutoWallis Csoport Opel nagykereskedelemi szerződését a közép-kelet-európai régió négy országában. Az AutoWallis 2020 óta képviseli az Opelt Magyarországon, Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban és Szlovéniában, így a mostani...

Rekorderedményekkel zárta a múlt évet a DODO

Tavaly magyarországi és európai viszonylatban egyaránt az élelmiszer-kiszállítás iránti igény nőtt a legdinamikusabban, derül ki a nemzetközi okoslogisztikai szolgáltató adataiból. Európa egyik legsikeresebb élelmiszer-kiszállítójaként a DODO az e-kereskedelemben általánosan tapasztalható visszaesés ellenére is rekorderedményekkel...

AI innovációs kézikönyv készült vállalati döntéshozóknak

A Bobcats Coding AI innovációs útmutatót készített vállalati döntéshozóknak, amely áttekintést nyújt a mesterséges intelligencia gyors felíveléséről a befektetési piacon, egyúttal kézzelfogható tanácsokkal is szolgál az AI iránt érdeklődő vállalkozások stratégiai tervezéséhez és kockázatértékeléséhez.2023...

Áremelkedés jöhet a klímapiacon

Tucatnyi hajó megtámadása elég volt a konténerhajózás költéségének megháromszorozására, ami jelentősen megnöveli a klímaberendezések szállítási költségét.Tavaly novemberben 700 dollár körüli áron lehetett egy tengeri egységkonténernyi árut Sanghajból Rotterdamba szállítani. Idén januárban már 3 ezer...

A bankok már készen állnak az ingatlanhitelezésre

A nagy pénzügyi válság óta a leggyengébb évét zárja Közép-Kelet Európa ingatlanpiaca. A KPMG 10 országot felölelő kutatása szerint 2023 első három negyedévében a tranzakciók értéke mindössze a 2022-es forgalom 30 százalékát érte el....
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ördög Nórát látták a legtöbben

A celebes toplista szereplőit fele-fele arányban adják az RTL és a TV2 sztárjai, de az élbolyt az utóbbiak uralják. Az első helyet is egy TV2-s híresség, Ördög Nóra foglalja el, ami azt jelenti, hogy...

Idén is az ügynökségi toplisták élmezőnyében a Lounge Group

A cégcsoport divíziói a BTL/Event toplista 1., a PR toplista 2., a Médiaügynökségi toplista 3. és a Reklámügynökségi toplista 10. helyét ünnepelhették a 2023-as év eredményeit összesítő M- és Apex-listák díjátadóján.Több dobogós helyezést is...

Rekorderedmények az Accornál

Az Accor, a világ vezető szállodaipari csoportja bejelentette 2023-as évre vonatkozó pénzügyi eredményeit. Az EBITDA meghaladta az 1 milliárd eurót, és az eredmény felülmúlja a 2023-ra vonatkozó előrejelzést. A vállalat folytatta vonzó részvényesi hozampolitikáját,...

Kiderült mikor indul a TV2 új valóságshow-ja

Ördög Nóra műsorvezetésével március 17-én Magyarországra érkezik a Next Top Model Hungary. Az Egyesült Államokban 24, Németországban 17, és a világ több mint húsz országában további 70 évadot megélt tehetségkutató valóságshow hazai verziójában a...

Édes meglepetés az HBO Maxon

Az év családi musicale március 8-án érkezik az HBO Maxra szinkronos és feliratos változatban is.Paul King (Paddington) 2023 végén elhozta az év legédesebb filmjét. A sztárokkal teli musical óriási siker lett itthon és nemzetközi...
- Hirdetés -

Podcast

2023 a nemzetközi trendektől eltérő év volt itthon

Kezdjük jóslással az évet! Milyen trendek várhatóak 2024-ben a médiapiacon, a reklámköltések vonalán és merre tart a rendezvénypiac? A február 14-ei Business Lounge műsorvezetői és meghívottjai - Bacsa Gábor, a Dentsu Magyarország ügyfélkapcsolati vezetője...

A rádió a fantáziát indítja be

A rádió értelméről, jelenéről és jövőjéről folyt a diskurzus a Business Lounge december 19-ei adásának első felében, méghozzá a MiértRádió iparági összefogás vezetője, Nagy Marcell segítségével. Majd pedig Guzsaly Péter, a Skool partnerkapcsolati vezetője...

Az emberek érzik, milyen értékkel bír az élelmiszer

A pazarlás és az adományozás témaköre karácsonykor kéz a kézben jár az élelmiszervállalatoknál, erről mesélt a Business Lounge december 6-ai adásában Kazatsay Eszter, a Penny Magyarország kommunikációs vezetője és Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank...

Don't Miss

Továbbvisszük, amit megálmodtunk

A függetlenné válással együtt szervezetileg is komoly változások történnek a FleishmanHillard Cafénál, többek között új üzletágakat indítanak – mondta el Balaton Anita. A FleishmanHillard régi-új ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy...

Sokba kerülhet a márkaépítés a mesterséges intelligenciával

Ma már szinte a mindennapok része a mesterséges intelligencia (MI), amelyet egyre szélesebb körben alkalmaznak. Ezzel párhuzamosan azonban mind hangosabban kongatják a vészharangokat is, miszerint nem árt vigyázni az új technológiával. Utánajártunk, milyen hátulütői...

Állandó trendkövetési kényszer

A technológiai fejlődéssel és a folyton változó fogyasztói környezettel állandó a trendkövetési kényszer – többek között ez derült ki a hazai és külföldi reklámokhoz és filmekhez gyártási, tervezési és fejlesztési szolgáltatásokat nyújtó 235 Productions...

Nem unatkoztunk egy percet sem

2023 egy igazán kreatív év volt a KNK számára, ami látványos projektekben és jó néhány szakmai díjban, elismerésben is megmutatkozott – mondta el Knapcsek Katalin. A KNK PR&Media ügyvezető igazgatója a Marketing&Media magazinnak adott...

Az idei évünket a dinamizmus fogja meghatározni

A nagy márkáink fejlesztése mellett olyan tartalmi szolgáltatásokat biztosítani partnereinknek és az olvasóknak, amelyek maradandó élményhez juttatják őket - mondta el az idei terveik kapcsán Vági Róbert. A Central Médiacsoport vezérigazgató-helyettese a Marketing&Media magazinnak...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonlábnyom-számlálóval zöldít a Hello Agency

A Hello Agency a jövőben az árak mellett a rendezvények karbonlábnyomát is feltünteti az ajánlataiban, hogy több, fenntarthatóság szempontját is figyelembe vevő alternatívát is tudjon nyújtani ügyfelei számára. A 25 éves rendezvényszervezői múltra visszatekintő...

Új fejlesztés segíthet a karbonlábnyomunk megismerésében

Az innovatív norvég startup, a Carbon Centrum új befektetője, az EIT InnoEnergy égisze alatt folytathatja a CarbonID fejlesztését. A platformot arra hozták létre, hogy az autonóm módon kövesse a vállalati dolgozók CO2 kibocsátását (Scope...

Újabb kihívásokat hoz a hazai cégeknek az Unió rendelete

Alig egy éve maradt a vállalatoknak arra, hogy felkészüljenek az Európai Unió erdőirtás megfékezését célzó rendeletének (EUDR) végrehajtására. A szabályozás új kötelezettségeket ró valamennyi cégre, amelyek egy jól meghatározott termékkörrel, illetve az ezekből az...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....