- Hirdetés -

Felkavaró filmek a LUX Filmnapokon

|

- Hirdetés -

Május 11. és 13. között újra az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatják be az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia megújult, közös filmművészeti díjára, a LUX közönségdíjra jelölt filmeket. A fontos társadalmi kérdésekre reflektáló alkotások vetítéseire a belépés díjtalan, jegyeket az Európai Parlament Kapcsolattartó Irodájának Facebook-oldalán lehet nyerni egy rövid kvízjáték kitöltésével.

A LUX közönségdíjat 2020-ban vezették be az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia szervezésében, az Európai Bizottsággal és az Europa Cinemas nemzetközi mozihálózattal együttműködésben. Két korábbi elismerés ötvözete: a LUX filmdíjé, amelyet az Európai Parlament 2007-ben alapított a kultúra és a sokszínűség iránti elkötelezettség szimbólumaként, valamint a People’s Choice Awardé, amely az Európai Filmakadémia közönségdíja.

Az eredeti LUX filmdíj hagyományaihoz híven ez az új elismerés, és a hozzá kapcsolódó, határokon átívelő páneurópai vetítéssorozat is olyan filmeket helyez reflektorfénybe, amelyeket összeköt az európai identitás sokrétű kérdésköre és aktuális, az európai embereket érintő társadalmi jelenségek érzékeny ábrázolása. A filmszakmai zsűri által kiválasztott három alkotást a tavaszi hónapokban az Európai Unió mind a 27 tagállamában, összesen 24 nyelven feliratozva nézhetik meg az érdeklődők. A kulturális hidakat építő kezdeményezés arra ösztönzi az európai mozinézőket, hogy maguk is váljanak a díj odaítélésének aktív részeseivé: vitassák meg a látottakat és szavazzanak a kedvenc filmjükre a május 25-ig elérhető online közönségszavazáson. A győztes alkotást – amelyről fele-fele arányban határoznak a közönségszavazatok és az Európai Parlament képviselőinek szavazatai – június 8-án hirdetik ki az Európai Parlament plenáris ülésén, Strasbourgban.

Idén három film versenyez a díjért, olyan fajsúlyos és aktuális témákat feldolgozva, mint a háborús konfliktusok tragikus következményei, a homoszexualitás üldözése a huszadik században és az Európán kívülről, élhetetlenné vált vidékekről érkező menekültek traumái.

A LUX közönségdíjra jelölt filmek sorát május 11-én 19:00 órakor Jasmila Žbanić Quo vadis, Aida? című háborús drámája nyitja az Urániában, amellyel az Arany Medve-díjas bosnyák rendezőnő a második világháború utáni Európa egyik legsötétebb fejezetére, az 1995-ös srebrenicai mészárlásra emlékeztet. A gyors tempójú, megrázó és pattanásig feszült dráma főhőse, Aida az ENSZ tolmácsaként dolgozik a szervezet által biztonságos övezetnek nyilvánított, a szerb hadsereg által mégis elfoglalt kisvárosban, ahol bosnyákok tízezrei kerestek menedéket. Tolmácsként kulcsfontosságú információkhoz jut, és az egyre fojtogatóbb közegben mindent megtesz, hogy megmentse férjét és két felnőtt fiát a közelgő tragédiától. A nemzetközi koprodukcióban, kilenc ország részvételével készült, Velencében debütált alkotás az Európai Filmdíj abszolút győztese volt, a legjobb európai film, a legjobb rendező és a legjobb színésznő díját is elnyerte, s emellett a legjobb nemzetközi film Oscar-díjára is jelölték.

A vetítéssorozat május 12-én 19:00 órától az osztrák Sebastian Meise Great Freedom című filmdrámájával folytatódik. A második világháború utáni Németországban játszódó alkotás – amelynek megtekintését a szervezők csak 18 éven felüli nézőknek ajánlják – egy fiatal férfi kálváriáját mutatja be, akit az NSZK-ban akkoriban (egészen 1969-ig) még bűncselekménynek számító homoszexualitása miatt újra meg újra bebörtönöznek. Hans életében az egyetlen állandó emberi kapcsolatot rabtársa, a gyilkosságért életfogytiglanra ítélt, megrögzött homofób Viktor jelenti. Egymástól való viszolygásuk az évek, évtizedek során sajátos kötelékké alakul, amelyben felszínre kerülnek rejtett félelemeik és a fájdalom, amely az életüket uraló elnyomás és a mély szabadságvágy kettősségéből fakad. Az osztrák-német koprodukcióban készült film világpremierjére Cannes-ban, az Un Certain Regard szekcióban került sor, ahol a zsűri különdíjával jutalmazták, és azóta húsz nemzetközi fesztiváldíjjal, köztük a legjobb operatőr és a legjobb filmzene Európai Filmdíjával is elismerték.

A harmadik idei versenyfilm, s egyúttal az urániabeli sorozat záróvetítése május 13-án 19:00 órától a dán Jonas Poher Rasmussen Menekülés/Flee (16) című filmje. Ez a több mint 80 nemzetközi fesztiváldíjjal elismert dán-francia-svéd-norvég koprodukció a mozitörténet első olyan alkotása, amelyet egyszerre jelöltek Oscar-díjra a legjobb animációs film, a legjobb dokumentumfilm és a legjobb nemzetközi játékfilm kategóriájában. Egy Dániában élő sikeres akadémikus igaz történetét mutatja be, aki a nyolcvanas években gyermekként, családjával menekülni kényszerült a háború sújtotta Afganisztánból. Amin (álnév) a jobb élet reményében különböző nyugat-európai országokban próbált letelepedni, több-kevesebb sikerrel, miközben kibontakozó szexuális identitását titkolnia kellett családja előtt. Az anonimitás megőrzése érdekében nagyrészt animációs formában készült, bensőséges hangulatú filmben Amin és a rendező – aki a főszereplő közeli barátja és egykori gimnáziumi osztálytársa – közötti őszinte, szívből jövő beszélgetéseken keresztül tárul fel a múlttal való szembenézés és az önfelfedezés megható története.

A vetítésekre a belépés díjtalan, jegyeket az Európai Parlament Kapcsolattartó Irodájának Facebook-oldalán lehet nyerni egy rövid kvízjáték kitöltésével.

A közönségszavazásnak idén különösen fontos szerepe van a díj odaítélésében. A szavazók közül tíz nyertest sorsolnak ki, akik részt vehetnek a június 8-án Strasbourgban megrendezendő ünnepélyes díjátadón.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Rekordszinten a fiatalok megtakarítása

Csúcsot döntött a fiatalok megtakarítása, ha a konkrét összeget nézzük: a második negyedévben átlagban 783 ezer forintja volt a 19-29 éveseknek a K&H ifjúsági index szerint, hasonlóan magas összegre a felmérés több mint tízéves...

Tényleg túl sokat netezünk?

A 18-65 éves internetező magyarok átlagosan 4 órát interneteznek egy hétköznapon a szabadidejükben. A Reacty Digital legújabb felmérése szerint ezt kevesen tartják problémának, pedig a túlzásba vitt netezés negatív hatásait a lakosság negyede szokta...

Így csökkenthetjük a rezsiköltséget

Az elmúlt évek energiapiaci bizonytalansága, az elszálló energiaárak, mind megmutatták, mennyire fontos, hogy csökkentsük a saját energiafelhasználásunkat. Otthonunk szigetelésével nemcsak energiát és pénzt spórolunk, hanem annak értékét is növeljük. Falusi CSOK-kal és a hozzá...

Bőven van mit behoznunk a digitális gazdaság területén

Az uniós ranglistán 22. helyen áll a magyar piac 43,8 pontjával, szemben az 50 pont feletti EU-s átlaggal. A lemaradás a cégvilágban is érezhető, ami részben az informatikushiánnyal, a képzett szakemberek iránti jelentős kereslettel...

Nagyot újított az LG

Az LG Electronics (LG) hamarosan elérhetővé teszi a Home Connectivity Alliance HCA 1.0 specifikációjának első kereskedelmi implementációját, amely az LG ThinQ okosplatformon keresztül lehetővé teszi a különféle márkájú készülékek összekapcsolását. Ez év végére a...

Kriptóban olcsóbb és átláthatóbb a jótékonykodás

Átlátható, jól nyomon követhető módja az adományozásnak a blokklánctechnológián alapuló átutalás. Ez a három fő előnye a kriptovalutában történő jótékonykodásnak a Binance által megkérdezett emberek szerint. Bár a legtöbben még mindig inkább hagyományos pénzügyi...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövő héten rajtol a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A tudomány és a technológia kapcsolata, a tudományos eredmények hiteles kommunikációja, valamint a természettudományok és a múzeumok kapcsolódási pontjaira fókuszál idén a Múzeumok Őszi Fesztiválja, amelyet szeptember 25. és november 12. rendeznek meg országszerte. A...

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...

A marketing a stratégia része lett a generációváltáson áteső Euronics-nál

Óriási előrelépések, arculat és szlogenváltás zajlott sok sikerrel az elmúlt években a legnagyobb magyar tulajdonban lévő magyar webshopnál, ahol most belül is transzformálnak: új vezetőket igazoltak, köztük Metykó Tibort, aki az építőiparból érkezett a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Klímapusztulás: a villamosenergia-ágazaton múlik minden

A villamosenergia-ágazat a kulcsa annak, hogy elérje a karbonsemlegességet az világ 2050-re, egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító tanulmányában. Az ágazati kutatás szerint az energiatermelés felel az üvegházhatású gázkibocsátás 75 százalékáért. A szektor...

Nagy kihívás a fenntarthatóság a családi cégeknek

Két évük van a minimum 250 főt foglalkoztató cégeknek arra, hogy beépítsék üzleti folyamataikba az ESG szempontokat. A K&H családi vállalatok fenntarthatósági indexe szerint ez egyelőre nagy kihívás a cégeknek, mivel alig 10 százalékuk...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....