Nőtt a háztartások sávszélesség-igénye, az átlagos mobil-adatfogyasztás pedig éves összevetésben közel 30 százalékos növekedést mutat – számolt be a trendekről Rékasi Tibor. A Magyar Telekom vezérigazgatója beszélt a hálózatfejlesztési terveikről és arról is, hogy miért fontos a digitalizáció a vállalkozásoknak.
- Mely területeken történt a legnagyobb előrelépés a digitalizáció kapcsán és hol kellene erősítenünk, hogy versenyképesebb legyen a gazdaságunk?
- A konnektivitás az elmúlt évtizedekben gyökeresen átalakította a környezetünket, a radikális változások soha nem látott sebességgel és léptékkel mennek végbe. Úgy látjuk, hogy a korszerű távközlési infrastruktúra alapvető feltétele annak, hogy a magánemberek, a vállalkozások, a települések sikeres szereplői lehessenek az elkerülhetetlen digitális átalakulásnak. Trendként említhető, hogy nőtt a háztartások sávszélesség iránti igénye, emellett az adatfelhasználás is évről évre intenzíven bővül, az átlagos mobil-adatfogyasztás éves összehasonlításban közel 30 százalékos növekedést mutat, az egy főre jutó havi átlagos mobil-adatforgalom 8,5 GB körül mozog.
- Melyek lehetnek azok a technológiák, amelyek meghatározzák a következő évek digitalizációs folyamatait?
- A jövőben azoknak a cégeknek lesz esélyük sikeresen működni, amelyek gyorsan, rugalmasan tudnak alkalmazkodni a rohamléptekben alakuló piaci környezethez, az ügyfelek folyamatosan változó igényeihez. Mindemellett nem kétséges, hogy az új megatrendek és technológiák (IoT, Big Data, MI, 5G) elterjedésével alaposan megváltozik majd valamennyi iparág az elkövetkező években. Jól látszik az is, hogy a hazai piac is felpezsdült az elmúlt hónapokban, és ennek hatását igazán csak a jövő évben fogjuk látni.
- A Magyar Telekom fejlesztési terveiben mik a fő irányvonalak?
- Hálózatfejlesztéseinkkel kívánunk hozzájárulni az ország digitalizációs céljaihoz. Az idén is tovább folytattuk az elmúlt években megkezdett stratégiánkat, azaz hogy a digitalizáció segítségével mindenki előrébb léphessen az életében. Célunk, hogy minőségi hálózatunkkal és eszközeinkkel mindenkit bekapcsoljunk a lehetőségek világába. A Magyar Telekom az elmúlt hat évben több mint 300 milliárd forintot költött Magyarországon mobil- és vezetékes hálózatainak infrastruktúra-fejlesztésére. Optikai és kábelhálózatunk ma már több mint 3,3 millió otthon és vállalkozás számára kínál gigabites hálózaton szolgáltatást.
- Kitart jövőre is a digitalizációs lendület, vagy a gazdasági nehézségek lassulást hoznak ezen a területen is?
- Ezt a folyamatot nem lehet megállítani, épp ellenkezőleg, a mi dolgunk, hogy segítsük a gazdasági élet szereplőit, hogy magas színvonalú és biztonságos megoldásokhoz jussanak Magyarországon. Meggyőződésünk, hogy a digitalizáció segítségével ütésállóbbá, alkalmazkodóképesebbé válhat minden vállalkozás. 2022-ben készítettünk egy felmérést a hazai kkv-k körében, amely rávilágított arra, hogy az IT-érintett mikro- és kkv-vállalatok közül minden harmadik mondja azt, hogy az IT fejlesztési/kiadási terveiket növelni kell, mert a gyorsuló digitalizáció elősegíti az üzlet fejlődését.