- Hirdetés -

Fokozódik a verseny – ügynökségi vezetők a múlt évről és az idei kihívásokról

|

Változó a megítélése 2022-nek. Voltak, akik szárnyaltak, voltak, akiknek nem volt rossz, de akadtak olyanok is, amelyeknél az elmúlt 10 év legnehezebb éve volt a tavalyi. Kihívás bőven van most is, már csak azért is, mert reálértékben várhatóan komoly csökkenés lesz a marketingkommunikációs költésekben. A magyar médiapiac versenye mindeközben az online tartalomszolgáltatókkal és a külföldi médiaóriásokkal tovább fokozódik.

 

SZABÓ EDINA, OMG Hungary, ügyvezető igazgató

Túlszárnyaltuk

Tavaly az ügynökségi csoport üzleti teljesítménye jelentősen túlszárnyalta a várakozásokat, a forgalma a Covid előtti évekét is meghaladta. Az ügyfélállomány gyarapodott, a jelentős ügyfelei médiaköltései is jellemzően növekedtek. Bár a Renault-t és a Chipitát elvesztette, a Stadát és a Vintedet megnyerte a csoport, több kisebb forgalmú hirdetővel együtt. Az elmúlt esztendő első felében is jelentős forgalomnövekedés volt tapasztalható, főleg a Telenor/Yettel rebrandingnek köszönhetően, de a növekedés gerincét a második fél év adta, amikor az ügyfelek többsége 10 százalékot meghaladóan emelt az előzetesen tervezett reklámköltésen.

Növekedés

Az idei év első fele piaci szinten a reklámköltés növekedését mutatja szinte minden szektorban és médiatípusban. Az év eleje az előző esztendő erős bázisa – a parlamenti választások – miatt százalékban kevésbé nőtt, míg a második negyedév emelkedése jelentősebb.

Infláció

Az idei évben kiemelt problémát okoz a tavalyi év második felétől az európai és történelmi viszonylatban is kiemelkedő, éves szinten immár 25 százalékra rúgó infláció. Mindez rendkívül komoly bérnyomást eredményez, illetve más szolgáltatások, így különösen a kutatási, az infrastrukturális és az IT-költségek emelkednek. Ezzel szemben a piaci költés növekménye elmarad a fogyasztói árak emelkedésétől, illetve a munkaerőpiaci elvárások mértékétől.

 

SOMLÓI ZSOLT, Mindshare Budapest, CEO

2022

Stabil forgalom és nyereségesség. Nem volt nagyobb, különösebb változás az életünkben. A Mindshare nem vesztett ügyfelet, ellenben többek között az Euronics online tevékenysége mellé konszolidálta az offline média tevékenységét is.

Jóval kevesebbet költenek

Nagyobb visszaesésre számítottam eredetileg, azt gondoltam, hogy a megbízók erősebben reagálják le a forgalmuk visszaesését. Ugyanakkor óriási problémának látom a hirdetési befektetések alakulását. Összevetve mind regionálisan, mind időhorizonton a megbízóink jóval kevesebbet költenek, mint a forgalmuk és a profitjuk alapján arányos lenne. A Mindshare 2023-ban forgalomban nőni fog, profitban nem biztos, a bér- és a rezsiköltség drasztikus emelkedése miatt.

Egyre kevesebb szereplő

Nagyon nehéz – és én hasonlót még nem tapasztaltam –, hogy az infláció ennyire széttartó legyen. Eddig, ha volt egy általános, összpiaci pénzromlás, akkor az egyes területek inflációja között nem volt számottevő különbség. Most, amikor az átlaginfláció 20-25 százalék körül van, az élelmiszer ára 40 százalékkal nő, miközben a szolgáltatások (és benne a médiapiac is) 12 százalék körül vannak. Ezt nagyon nehéz egy stabil, fejlődési pályán lekövetni. Csökken a verseny, egyre kevesebb a szereplő a fúziók és a kivonulások miatt, és sok esetben visszaesik a márkakommunikáció iránti igény az azonnali értékesítés javára. Ebben a lobbiban erősebb iparági összefogásra, edukációra lenne szükség a reklámtorta intenzívebb növelésére és a kommunikációs befektetés tudatosítására.

 

HIDVÉGI KRISZTINA, Lounge Group/New Land Media, médiaigazgató

Sikeres esztendő

A New Land Media 2022-es árbevétele alapján elmondhatom, hogy sikeres évet zártunk, csupán 2 százalékkal maradtunk el az e tekintetben eddig legeredményesebb 2021-es szinttől. Számszerűen már ez a néhány százalék is magasnak mondható, az ügyfeleink száma azonban nem csökkent, sőt, ha a cégcsoportban a két egymással, talán legszorosabban együtt dolgozó tagot nézzük, úgy közel 10 százalékos ügyfélkörbővülésről is beszámolhatunk 2022-ben. Azok a vállalatok, amelyek a stratégiai prioritásaik közé beépítik az új üzletfejlesztést, jobb helyzetben vannak ahhoz, hogy ellenálljanak a gazdasági feszültségeknek és gyorsabb növekedést érjenek el. Ebben a felfogásban az eredményeinket mutatja az is, hogy 2022-ben a két szorosan együtt dolgozó cégcsoporttagunk 105 fejlesztést hajtott végre. Kiemelném továbbá, hogy cégcsoportunk médiatagja is ebben az évben indult el először médiaversenyeken, több megmérettetésen is shortlistes eredményt értünk el, a Kreatív PPA-versenyéről pedig ezüstöt hoztunk haza.

Intenzív időszak jön

Általában próbálok pozitívan állni minden kérdéshez, krízishez vagy megoldandó feladathoz. Egy-egy nehezebb szituációból sokszor jobban ki tud jönni az ember, mint a „kényelmes állóvízből”. Az elmúlt évre és az év eleji időszakra egyáltalán nem mondhatjuk, hogy állóvíz volt. Ennek ellenére mentünk előre, és az idén bővítettük az ügyfélkörünket, a szolgáltatásportfóliónkat. Minden nehézség ellenére, sőt kifejezetten emiatt, a lehető legtöbb erőforrást allokáljuk emberi és szoftveres fejlesztéseinkre, az ügyfélkiszolgálásra. Így az idén ugyan lassuló bevételi eredményről számolhatok be a mai napig, de ez a lassulás nem mutatkozik meg a projektjeink mennyiségében. Csak a médiás projektekben a 2022-es év projektszámának a felénél járunk. A következő időszak legalább annyira intenzív lesz, mint az előző, hiszen több nagy projektet visz a cégcsoport, mint például az atlétikai vb-t, emellett új ügyfeleinkkel a tervezés szakaszából most lépünk át a megvalósítás fázisába. A következő fél évre is mindannyiunknak lendületet ad, hogy a szakmai versenyszezon közepéhez érve sok szép eredménnyel büszkélkedhet a cégcsoport minden divíziója. Folytatva az előző évben elkezdett médiás versenysikereket, a médiás csapataink munkáját az idén már hét díjjal ismerték el, köztük arannyal is.

Megismerni a fogyasztókat

Tavaly a metaverzum, az idén a mesterséges intelligencia (MI) az, amiről mindenki beszél. Elértünk oda, ahol az MI már monetizálható. Hogy elveszi-e a munkánkat? Mint sok témában, úgy ebben sem érdemes általánosítani. Fontosnak tartom, hogy ezekre az eszközökre nem úgy tekintek, mint amik helyettesítik a hiányzó munkaerőt, vagy egyszer pozíciókat válthatnak fel. Úgy gondolom, hogy ezt is a helyén kell kezeljük, és meg kell látnunk azt, hogy a hatékonyság javítása érdekében ezek a technológiák képesek segítséget nyújtani az embernek. Lehet, hogy a ChatGPT képes megírni egy jó sajtóközleményt, de az egyediséget és a kreatív részt nekünk, embereknek kell hozzátennünk. Bízom benne, hogy ez így is marad. Viszont úgy gondolom, hogy aki tartani akarja a lépést, annak elsőként kell elkezdenie foglalkozni ezekkel a technológiákkal, és kiépíteni a lehetőségeket ezen a területen is úgy, hogy utána az ügyfeleknek a legjobb megoldásokat tudja elhozni.Az elkövetkező évek egyik luxusa az adataink negligálása lesz. A minket körbevevő zaj egyre nagyobb. Az marad talpon, aki képes megismerni a fogyasztóit, őket megfelelő módon megtalálni, megszólítani és az igényeikre választ adni. Ezenkívül fontos megoldandó feladata mindenkinek, hogy a jelenleg szorongó társadalom helyzetén javítsunk. Mi is érzékelhetjük, hogy az elmúlt évek labilitásának, az információáramlás gyorsaságának és mennyiségének, illetve a digitális eszközök „hatalomátvételének” következtében egyre több a szorongó, bizonytalan ember. Ez rányomja a bélyegét a munkahelyekre is, egyre többen már fiatalon kiégnek. Felelős vezetőként a feladatunk az, hogy ezt a folyamatot megállítsuk, és olyan környezetet teremtsünk, amelyben biztonságban érezhetik magukat a kollégák.

 

GULYÁS JÁNOS, Wavemaker, CEO

Nem volt rossz év a tavalyi, annak ellenére, hogy mi minden váratlan történt. Az elmúlt esztendőben, amikor a hibrid munkavégzés lett az új normális, arra jöttem rá, hogy a cégkultúra, a lojalitás szempontjából sokkal inkább úgy kell a szervezetre tekinteni, mint egy lazább törzsszövetségre, ahol a részlegek belső kötelékei a legfontosabb kultúra- és lojalitásformáló erők. Ezek a felismerések alaposan megváltoztatták, hogy hogyan próbálom segíteni a Wavemakerben a munkát, az itt dolgozók „jóllétét”. Sajnos az idén reálértékben mindenképpen csökken a forgalmunk, még akkor is, ha abszolút számokban ez nem annyira tűnik fel. Az infláció a költségek elszállásán is látszik, ez mindenféleképpen szembetűnő lesz a 2023-as profiton. És hogy jövőre milyen lesz? (Lélekben) felkészülten várjuk a további váratlan és lehetetlen helyzeteket, majd alkalmazkodunk hozzájuk!

 

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...