- Hirdetés -

Harmadannyit érhet egy vállalkozás, ha nem sikerül a generációváltás

|

Közel 900 ezer vállalkozás működik ma Magyarországon, amelyek nagy része mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak minősül. A kkv-k adják tehát a magyar gazdaság gerincét és tartópillérét, éppen ezért fontos, hogy ezek a vállalkozások jól és biztosan működjenek. Ehhez azonban olyan eszköztárra van szüksége a cégvezetőknek, amelynek segítségével a vállalkozás gyakorlatilag önjáróként működhet generációváltás esetén is.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összesítése szerint tavaly 25,8 ezer új társas vállalkozást jegyeztek be, ezzel szemben 37,8 ezer társas vállalkozás szűnt meg. Ez az adat jól mutatja, hogy folyamatosan csökken a regisztrált társas vállalkozások száma. Ehhez az adathoz az is hozzájárulhat, hogy tömegesen érik el a nyugdíjkorhatárt a családi vállalkozások vezetői, egy friss kutatás szerint pedig közel kétharmaduknak semmilyen terve nincs az utódlással kapcsolatban. Ahhoz azonban, hogy generációt tudjon váltani egy cég, össze kell rakni a vállalkozást, hogy a cégvezető nélkül is fennakadás nélkül működjön a jövőben.

„Az a generáció, aki a 90-es években lett vállalkozó, most már kezd kiöregedni, és ők átadnák a stafétát a gyermekeiknek vagy valaki másnak, aki viszi tovább a céget vagy épp eladná. Ehhez azonban a cégnek késznek, kompaktnak, jól működőnek kell lennie. A vevőnek ugyanis az lesz az első kérdése, hogy nélküle működne-e a cég. Ha erre nem a válasz, akkor a vállalkozás önmagában már csak harmadannyit ér, mintha készen lenne és egyedül is működne” - magyarázta Piroska Gyula szervező, az 1. Szabad Cégvezető Konferencia és a Seminar Consulting alapítója. Piroska Gyula kiemelte, hogy a legtöbb kihívást a családon belüli generációváltás rejti magában. „Ilyenkor egy kicsit keverednek a szerepek, hisz nem egy korábbi ügyvezető adja át a vállalatot egy új ügyvezetőnek, hanem a legtöbb esetben egy apa a fiának. Sokan ilyenkor nehezen engedik el a korábbi feladatkört, és továbbra is részt vesznek a cég életében, csak immár a háttérből. Ezt pedig azért tudja megtenni, mert nincsenek szabályozva a vállalkozás működésével kapcsolatos fontos feladatkörök.”

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy noha ez a probléma összefügg a generációváltással, akkor is szem előtt kell tartani a vállalkozás önálló működését, ha nem tervez változást a cégvezető. Mindemellett pedig akkor is generációváltás történik, amikor az új generáció megjelenik egy cég életében, hisz az internet generációjának tartott Z generáció - az 1995-től 2009-ig született korosztály - már teljesen másképp gondolkodik és kommunikál, mint az X, az Y vagy a korábbi generációk. Márpedig egy vállalkozásnak erre is fel kell készülnie, hiszen az X generáció – azaz az 1965 és 1980 között születettek - szép lassan kicsúszik a munkavállalók köréből.

Számos eszköz lehet a cégvezetők kezében

„Fontos, hogy legyenek a cégvezető kezében olyan eszközök, amelyekkel ezeket az átmeneteket zökkenőmentesen megélheti az egész cég. Az 1. Szabad Cégvezető Konferenciát is azért szervezzük, hogy segítséget nyújtsunk ezeknek az eszközöknek az átadásában. A vezetőnek ugyanis nem az a feladata, hogy benn legyen a cég gyomrában, hanem, hogy használatba vegye azokat az eszközöket, amikkel egyrészt látja, hogy mi zajlik a vállalatában, másrészt pedig tud irányítani. Ezeknek a segítségével szabályozottan és szervezetten tudnak működni, hisz megvannak azok a feladatkörök, hogy ki mit csinál, vagy éppen nem csinál, illetve hogyan csinálja. Ilyenkor még az sem zavarja meg az ügymenetet, ha történetesen családtag veszi át a céget” - fejtette ki Piroska Gyula.

A generációk közötti különbség akkor is erősen jelen lehet egy cég életében, ha az új cégvezető történetesen egy sokkal fiatalabb generációhoz tartozik. Egy jól működő vállalkozás esetében azonban a generációs különbségek sem jelenthetnek akadályt.

„Ma egy más munkakultúra és más felelősségvállalási szint jellemzi a frissebb generációkat. Az idősebb munkatársak gyakran nagyobb hangsúlyt fektetnek a stabilitásra és a hosszú távú eredményekre, míg a fiatalabbak a gyors sikerre és rugalmasabb munkaidőre vágynak. A cégvezetőknek a stabilitás és a rugalmasság között kell megtalálnia az egyensúlyt. Sokat lendíthet a különbségek áthidalásában a vegyes csapatokban folyó munka, ahol megoszthatják egymással a tapasztalataikat.

A kommunikációs stílusokban is nagyon nagy a különbség. Az idősebbek a formálisabb, részletesebb kommunikációt részesítik előnyben, míg a fiatalok inkább a gyors, digitális kommunikálás hívei. Ilyenkor a vezetőnek világos kommunikációs alapelveket érdemes közvetítenie a munkatársak felé, hogy rugalmasan alkalmazkodhassanak egymáshoz. A motivációk is mások, ezekre is tekintettel kell lennie a cégvezetőnek, hiszen más módon tudja motiválni a különböző generációkat” - osztott meg néhány tippet Piroska Gyula.

A szakértő szerint az idősebb kollégák sok esetben hosszabb távon látnak karrierlehetőségeket, míg a fiatalabbak gyorsabb előléptetést szeretnének. A cégvezetőnek ezért érdemes egyértelmű előmeneteli terveket biztosítania, hogy mindenki tisztában legyen azzal, milyen lépések szükségesek a fejlődéshez. A november 20-án rendezendő konferencián a résztvevők egy teljes cégvezetői eszköztárat ismerhetnek meg, amelyben egy szoftver is segítségükre lehet a jövőben. A rendezvényen több cégvezető is megosztja a tapasztalatait arról, hogyan történt a cégüknél a generációváltás, de a vállalkozások működésével és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tapasztalataikat is megosztják a vezetők.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Erős hónapot zárt az ingatlanpiac

2024 novemberében, országosan 11 277 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 100 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A 2024-es év második legerősebb hónapját zárta novemberben a hazai ingatlanpiac....

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...

Lassabban nőhet jövőre a gazdaság

A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet az Erste előrejelzése szerint. Az infláció 2025-ben várhatóan nem lassul tovább, a pénzromlás éves átlagos üteme a 2024-re várt 3,6 százalékhoz hasonló mértékű...

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...

A vevőknek kedvez az ingatlanpiac

A piac élénkülése és a fokozott vevői kereslet mellett enyhült az érvényesíthető alku mértéke az ingatlanvásárlás során, azonban még így is a vevők évének számított 2024, ugyanis a tranzakciók jelentős része, 82,2 százaléka a...

Kevés megtakarításuk van a magyaroknak

Bár a középkorúak átlagosan hét hónapra elegendő tartalékkal rendelkeznek, 33 százalékuk csupán egy hónapig tudná fenntartani magát, ha nem lenne bevétele - közölte a K&H a biztos jövő kutatás eredményei alapján, amely az öngondoskodás...

Múltidéző mozikkal erősít a filmcsatorna

A történelmi filmek választ adhatnak a múlt nagy kérdéseire és betekintést nyújtanak az életbe egy másik időszakban. A történelmi filmek amellett, hogy szórakoztatnak, rávilágítanak arra is, hogy a múlt eseményei miként formálták jelenünket. Különösen...

Central is clearly becoming international – interview with Petr Bednar

To maintain our independence, we need to focus on increasing our reach, revenue and profitability - says Petr Bednar. In an interview given to our magazine, the digital and business development director of Central...

A Central egyértelműen nemzetközi céggé válik – interjú Petr Bednarral

Az elérésünk, a bevételeink és a jövedelmezőségünk növelésére kell koncentrálnunk, hogy megőrizzük a függetlenségünket – véli Petr Bednar. A Central Médiacsoport digitális és üzletfejlesztési igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a cseh és a...

Új trendek a hazai médiapiacon

Legalább három online videós szolgáltatást használ egy adott hónapban a 18-59 éves, internettel rendelkező magyarok 82 százaléka – derül ki az NMHH támogatásával a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és a Nielsen által készített...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Égetik a pénzt a magyar webshopok

Egy friss kutatás szerint a hazai webshopok jelentős része olyan alapvető online marketing hiányosságokkal küzd, hogy esélyük sincs felvenni a versenyt a nemzetközi piacokon. A webshopoknak több, mint fele nem méri eredményeit, nem gondolkodik...

Erős hónapot zárt az ingatlanpiac

2024 novemberében, országosan 11 277 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 100 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A 2024-es év második legerősebb hónapját zárta novemberben a hazai ingatlanpiac....

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...

Lassabban nőhet jövőre a gazdaság

A magyar gazdaság teljesítménye idén 0,5 százalékkal, jövőre 2 százalékkal nőhet az Erste előrejelzése szerint. Az infláció 2025-ben várhatóan nem lassul tovább, a pénzromlás éves átlagos üteme a 2024-re várt 3,6 százalékhoz hasonló mértékű...

Jótékony akcióban a SPAR

Adománykártyák értékesítésével indult a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország Adni Öröm! karácsonyi akciója. 2024. december 1-17. között a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben, valamint a SPAR online shopban kapható adománykártyák árával élelmiszercsomagok...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...