- Hirdetés -

Hatalmas változásokat hozhat az 5G

|

- Hirdetés -

A virtualizált, felhő-központú képességek bevezetésével az önálló 5G maghálózatokra való áttérés nagyobb eszközsűrűséget, megbízhatóságot és késleltetést tesz lehetővé, valamint megnyitja az utat a fejlett vállalati alkalmazások előtt. A standalone (SA) 5G hálózatok olyan változásokat eredményeznek, amelyek mellett a vezeték nélküli technológia korábbi fejlődése elhanyagolhatónak tűnik. Bár a számok még képlékenyek, a Deloitte Global várakozásai szerint az ilyen hálózatokba beruházó mobilhálózat-üzemeltetők száma idén megduplázódik.

A Deloitte Global előrejelzése szerint meredek emelkedés várható az 5G SA hálózatokba beruházó mobilhálózat-üzemeltetőknél: kísérletek, tervezett telepítések vagy tényleges bevezetések révén a tavalyi több mint 100 szolgáltató száma 2023 végére legalább 200-ra nő.

Mi hajtja a fejlődést?

Amikor 2019-ben először kezdték meg az 5G vezeték nélküli hálózatok bevezetését, a legtöbb szolgáltató úgy döntött, hogy az 5G rádiókat úgynevezett nem önálló telepítéssel a meglévő 4G/LTE maghálózati infrastruktúrájára építi. Ezzel elsősorban a fogyasztókat célozták meg, akik a továbbfejlesztett mobil szélessávú hálózatokon keresztül nagyobb sebességet és gyorsabb adatátvitelt élvezhettek, például nagy felbontású videót streamelhettek. Az 5G impozánsabb funkcióinak támogatásához azonban SA-hálózatokra történő, teljes átállásra van szükség, vállalati környezetben ugyanis kulcsfontosságú lehet két további fontos felhasználási lehetőség: a Massive Internet of Things („dolgok tömeges internete”, mIoT) lehetővé teszi a csatlakoztatott eszközök nagyon nagy sűrűségét - akár 1 millió eszköz négyzetkilométerenként - , miközben gyors és zökkenőmentes kommunikációt biztosít; a rendkívül megbízható, alacsony késleltetésű kommunikáció (URLLC), pedig a nagy hálózati megbízhatóságot és a kifejezetten alacsony, legfeljebb 1 milliszekundumos késleltetést támogatja.

A vonzerő az új szolgáltatási és bevételi lehetőségekben rejlik: közel nulla késleltetés és hatalmas eszközsűrűség mellett az 5G SA vállalati ügyfeleknek tud biztosítani az üvegszálas sebességhez hasonló nagy volumenű hozzáférést, kritikus megbízhatóságot, pontos helymeghatározási szolgáltatásokat és testre szabott hálózati szeleteket – mindezt garantált szolgáltatási szintekkel. Ezzel a vállalkozások a legmodernebb alkalmazások és üzleti felhasználási esetek szélesebb körét kezdhetik el használni, ideértve az önvezető járműveket, precíziós robotikát, drónos vizsgálatokat és szállítási szolgáltatásokat, valamint a mesterségesintelligencia-alapú biztonsági, minőségellenőrzési és prediktív karbantartási rendszereket.

Az átállás akadályai

Ha mindez ennyi előnnyel jár, adódik a kérdés: miért nem vált az 5G SA már most ipari szabvánnyá?

„Az SA-hálózatok kiépítése több olyan egyidejű kezdeményezést foglal magában, amelyek szoros koordinációt és integrációt igényelnek technológiai, működési és szervezeti területen egyaránt. Az átálláshoz a mobilhálózat-üzemeltetők maghálózatait - lényegében a hálózat agyát – migrálni kell az új könnyű, moduláris, virtualizált és felhőalapú architektúrákra. Ehhez a rendkívül összetett üzemeltetési és üzleti támogató rendszereket és hálózati funkciókat szoftverekre kell bontani, átformálni és átírni, hogy a különböző felhőkörnyezetekben is képesek legyenek szolgáltatói szintű teljesítmény mellett működni. Ráadásul ezeknek az új központi rendszereknek teljes mértékben integrálniuk kell a végponttól végpontig tartó hálózat más elemeivel, beleértve a rádiós hozzáférési hálózatokat is, amelyek saját átalakuláson mennek keresztül.” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

Az ilyen korszerűsítés számos kritikus stratégiai döntést igényel, amelyek jelentősen befolyásolhatják a jövőbeli működési és tőkeköltségeket, üzleti, működési és szervezeti modelleket, valamint a potenciális bevételnövekedést és nyereségességet. Az egyik vitatott téma például az, hogy a törzshálózatokat nyilvános felhőkön telepítsék, vagy a szolgáltatók saját felhőinfrastruktúrát építsenek és üzemeltessenek. Míg a privát helyszíni telepítések nagyobb kontrollt biztosítanak, jellemzően jelentős beruházást igényelnek és kevésbé skálázhatók. A nyilvános felhők kész, skálázható felhőplatformot kínálnak, azonban megbízhatósági és adatvédelmi szempontból kihívást jelenthetnek. Hibrid megközelítés is szóba jöhet, a több felhőből álló környezetek kezelése azonban általában igen összetett.

A mobilhálózat-üzemeltetők számára jelentős akadály lehet emellett a munkaerő és a módszerek átállítása a vállalkozói, agilisabb és még inkább szoftverorientált folyamatok irányába, amelyek az 5G SA hálózatok hatékony üzemeltetéséhez szükségesek. Nem szabad alábecsülni ennek az átállásnak a munkavállalói szerepekre és felelősségi körökre, a kultúrára és gondolkodásmódra, valamint az általános munkamódszerekre gyakorolt potenciálisan mélyreható hatását – vélik a Deloitte szakértői.

Lépések az átállás felgyorsítása érdekében

A Deloitte szakértői a következő lépéseket tartják megfontolandónak az 5G SA átállás során:

Megfelelő migrációs terv, telepítési modell és felhőstratégia meghatározása. A továbblépést nagymértékben meghatározza az örökölt hálózatok állapota. Az 5G felhőtechnológia, ezért az üzemeltetőknek átfogó felhő- és adatkezelési stratégiát kell kidolgozniuk kezelésére, határozott lépéseket kell tenniük a hálózati műveletek teljes digitalizálása és a felhőbe történő átvitele érdekében.

A hálózatirányítási rendszerek és a szervezeti struktúrák automatizálása. Adatközpontú, kapcsolatokkal átszőtt világunkban a költségek és a komplexitás csökkentése érdekében fontos, hogy emberi beavatkozás nélkül, menet közben lehessen a hálózatok közötti szolgáltatásokat kezelni és összehangolni.

A megfelelő tehetségek megszerzése és felkészülés a kultúrsokkra. Mivel az 5G SA lényegében konvergálja a hálózatépítést és a számítástechnikát, szükség lehet mérnökök felvételére vagy továbbképzésére, hogy a meglévő hálózati üzemeltetési modelleket (NetOps) kiegészítsék az informatikai szoftverorientált üzemeltetési modellekkel (DevOps).

A szállítók körének körültekintő kiválasztása. Nincs olyan szállító, amely a sikeres átálláshoz szükséges termékek és képességek széles körét egy személyben kínálná. Érdemes ezért az inkumbens beszállítók helyett nyílt rendszerekben, új, legjobb gyártókban gondolkodni. A több szállító használata azonban kihívást jelent, ezért különösen fontos a gondos kiválasztás, robusztus integráció, ill. tesztelési és validálási módszerek.

„Tekintettel mindarra, amit az 5G SA kínál, az igazi kérdés nem az, hogy a mobilhálózat-üzemeltetők áttérnek-e az 5G SA-ra, hanem az, hogy mikor és hogyan. A kihívások jelentősek, az előnyök azonban tagadhatatlanok: egy teljesen kiforrott 5G képesség felszabadítja az 5G teljes potenciálját a vállalkozások számára, és támogatja a mobilhálózat-üzemeltetők nagyobb hatékonyságra, innovációra és értékre való törekvését.” – mondta Székely Kinga, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

K&H is a SkyShowtime-on reklámoz

Elérkezett a streaming új kora, ahol már reklámokkal is lehet találkozni. A reklámok megjelenésénél a magyar bankszektorból elsőként a K&H vásárolt hirdetési felületet. Hazánkban a SkyShowtime vezette be úttörőként ezt a lehetőséget.A médiafogyasztási szokások...

Tökéletes fitneszélményt nyújt a vadonatúj okoskarkötő

A HONOR bejelentette a HONOR Band 9-et, egy modern dizájnnal és fejlett fitnesz- és egészségfigyelő funkciókkal büszkélkedő kiegészítőt. Az 1,57”-os AMOLED kijelző akár 60 Hz-es frissítési frekvenciát kínál. 96 edzési lehetőséggel a HONOR Band...

Premierekkel, népszerű sorozatokkal erősít a Max

Június igazi blockbuster hónap lesz a Maxon, hiszen megérkezik a Sárkányok háza 2. évada, exkluzív premierként érkezik Dakota Johnson romantikus filmje a Rendben vagyok?, több Jurassic Park film is, jön egy Taylor Swift doksi...

Irodapiaci trendek és az RTL új otthona a BrandManiában

A BrandMania stábja ezúttal annak járt utána, hogy milyen szempontok érvényesülnek az új irodaházak építése során és mit várnak el a bérlők. A műsor második felében pedig kiderül, hogy milyen az RTL új bázisa,...

Döntött a Médiatanács, indulhat a Nemzeti Sportrádió

Közel 160 millió forint támogatást ítélt oda 29 pályázónak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a TVÁLLANDÓ2024 pályázati eljárás első fordulójában. A testület május 28-i ülésén jóváhagyta az MTVA és a Duna...

eMAG, Alza, Kifli.hu – így néz ki az e-kereskedők toplistája

Idén is az eMAG vezeti a magyar piacon működő online kereskedők rangsorát a GKID-Mastercard eTOPLISTA 2023 elemzése szerint, az Alza.hu-t és a Kifli.hu-t megelőzve. A teljes egészében magyar tulajdonú cégek között pedig az Euronics...

A mesterséges intelligencia került terítékre a legújabb L20 podcastben

A Lounge Group L20 podcastjének legújabb adása az empátia, az emberi kapcsolatok, a technológia és az érzelmi fejlődés tekintetében vizsgálja a legújabb mesterséges intelligenciával kapcsolatos innovációkat, eredményeket. A beszélgetésben két neves szakember, Tari Annamária...

Egyre többet neteznek az idősek

Növekvő ütemben terjed az internethasználat az idősebbek körében, bár a szépkorúak továbbra is lemaradásban vannak a fiatalabbakhoz képest. Egyebek közt ezt állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss felmérése, amely az...

Többen vásárolnának fenntartható termékeket, ha olcsóbbak lennének

A fogyasztók egyharmada (31%-a) szerint az infláció jelenti az elsődleges kockázatot az országára nézve és 62% számít arra, hogy kiadásai leginkább az élelmiszerek miatt fognak növekedni. Az aggályok ellenére átlagosan 9,7%-kal többet hajlandóak költeni...

Együtt kampányol a Fuze Tea és a Tripadvisor

A teljes élet alapja, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a munka és a kikapcsolódás között a mindennapokban, és törődjünk testi-lelki egészségünkkel, amikor csak tudunk – erre a gondolatra épül a Coca-Cola portfólióhoz tartozó Fuze Tea...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újrahasznosított alkotásokból nyílt kiállítás

Egy nyolcvan kilós kolibri, hullámpapírból és kávékapszulából készült ruhaköltemények, Shrek legkedvesebb Szamár barátján lovagló ogre gyerekek. Az ÁRKÁD Bevásárlóközpontban június másodikáig között egy szokatlan és egyben lenyűgöző kiállítást tekinthetünk meg a fenntarthatóság jegyében. Képzeljünk...

K&H is a SkyShowtime-on reklámoz

Elérkezett a streaming új kora, ahol már reklámokkal is lehet találkozni. A reklámok megjelenésénél a magyar bankszektorból elsőként a K&H vásárolt hirdetési felületet. Hazánkban a SkyShowtime vezette be úttörőként ezt a lehetőséget.A médiafogyasztási szokások...

Tökéletes fitneszélményt nyújt a vadonatúj okoskarkötő

A HONOR bejelentette a HONOR Band 9-et, egy modern dizájnnal és fejlett fitnesz- és egészségfigyelő funkciókkal büszkélkedő kiegészítőt. Az 1,57”-os AMOLED kijelző akár 60 Hz-es frissítési frekvenciát kínál. 96 edzési lehetőséggel a HONOR Band...

Premierekkel, népszerű sorozatokkal erősít a Max

Június igazi blockbuster hónap lesz a Maxon, hiszen megérkezik a Sárkányok háza 2. évada, exkluzív premierként érkezik Dakota Johnson romantikus filmje a Rendben vagyok?, több Jurassic Park film is, jön egy Taylor Swift doksi...

Irodapiaci trendek és az RTL új otthona a BrandManiában

A BrandMania stábja ezúttal annak járt utána, hogy milyen szempontok érvényesülnek az új irodaházak építése során és mit várnak el a bérlők. A műsor második felében pedig kiderül, hogy milyen az RTL új bázisa,...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...