- Hirdetés -

Hatásosak a magazinhirdetések

|

Világszerte több kutatás is megerősítette, hogy a magazinokban elhelyezett hirdetések hatásosak, az olvasókat nem zavarják és magas a visszaidézési arányuk. Ráadásul a reklámozók a printkiadványokban megjelentethetnek kreatív hirdetéseket is. A Marketing&Media az ősszel kiemelten foglalkozik a printkiadók stratégiai és üzleti lehetőségeivel, a lapban a következő hónapokban folyamatosan és részletesen beszámolunk a nemzetközi printpiac legfrissebb trendjeiről, a lehetséges új pénztermelő irányokról.

 

Egy kutatás során az amerikai Starcom ügynökség arra kérte a fogyasztókat, hogy tépjék ki azt a tíz oldalt kedvenc magazinjukból, amely számukra a lap legjavát képviseli. A tíz oldalból átlagosan három hirdetés volt, ez jól mutatja, hogy az olvasók hogyan értékelik a hirdetéseket a magazinokban.

 

A magazin erőssége a célcsoportosítás, amely a hirdetőnek segítséget nyújt, hiszen a viszonylag homogén olvasóközönségnek köszönhetően személyre szabhatja az adott termékről szóló információkat. A célcsoportosítás jóval túlmutat a demográfiai adatokon, hiszen számos egyéb mutató vehető alapul, beleértve a viselkedési szokásokat. A magazinok felosztják a fogyasztókat azonos gondolkodású csoportokra, hiszen a lapok olvasói egy adott célcsoporthoz tartoznak. A legegyszerűbb példával élve, az a gépkocsikat hirdető cég, amely autós magazinban hirdet, biztos lehet abban, hogy a lap összes olvasóját érdeklik azok az autók, amelyeket bemutatnak az újságban.

Ezek a fogyasztók azok, akik a legvalószínűbb, hogy olvasnak az adott témáról és pénzt is költenek a piacon. Vagyis a magazinolvasókról elmondhatjuk, hogy nagyobb tudás, több információ birtokában vannak és hajlamosak több pénzt költeni. Termékismeretük a téma iránti lelkesedésükkel ötvözve arra készteti őket, hogy másoknak is beszéljenek az adott témáról, azaz hatással vannak más emberek vásárlási döntéseire is.

 

Zavartalan olvasás

 

A belga Sanoma felmérése szerint a magazinolvasók a reklámokról nem gondolják azt, hogy megosztók, zavarók lennének, vagyis a magazinok egyedülállók abban az értelemben, hogy esetükben a reklámokat szívesen fogadja a közönség. Az olvasók olyan magazinokat választanak, amelyek passzolnak érdeklődésükhöz és szemléletmódjukhoz. Csak azok a hirdetők választják a lapban való megjelenést, amelyek termékei jól illenek a magazin olvasóközönségéhez és szerkesztői tartalmaihoz. Ebből kifolyólag a gondosan megválogatott reklámok általában érdeklik az olvasókat.

 

Az egy médiumhoz való elköteleződés jelentőségét mutatja egy chilei tanulmány is. Az Olvasók elkötelezése: a magazinhirdetések hatékonysága a chilei médiapiacon című tanulmányt a University of Santiago készítette. Ez arra a következtetésre jutott, hogy a magazinok képesek egy olyan élménysorozatot generálni az olvasók számára, amelynek pozitív hatása van a hirdetési hatékonyságra. A magazintartalmakról való eszmecserék, beszélgetések, a közösséghez való tartozás érzése, az inspiráció, a kikapcsolódás élménye mind összefügg azzal, hogy mennyire hatékonyak a hirdetések egy magazinban.

 

Fokozott hatékonyság

 

A magazin ereje abban rejlik, hogy az olvasó időt szán az olvasásra, miközben a magazinra fókuszál. Ez nemcsak az olvasói „én pillanat”, hanem a hirdető lehetősége, pillanata is, tehát nagyobb a valószínűsége, hogy az olvasók észrevesznek és el is olvasnak egy hirdetést. A Holland Lapkiadók Szövetségének Magazine Engagement Study című tanulmánya azt kutatta, hogy az olvasónak mi a motivációja arra, hogy hirdetéseket olvasson. Gyakran említették az alábbiakat: hasznos tanácsért, információért, új ötletekért, az élvezetért és inspirációként.

 

A felmérés megerősítette, hogy egy hirdetés akkor éri el a legnagyobb hatást, ha a magazin, a hirdetés és az olvasó összhangban van. Így azok az olvasók, akik erősen kötődnek a magazinjukhoz, különösen fogékonyak az abban megjelent hirdetésekre. Az elkötelezett olvasók a „normál” olvasóknál magasabb pontszámot értek el: 75 százalék arról számolt be, hogy a hirdetés elolvasása után meglátogatta a terméket forgalmazó üzletet vagy weboldalt, 66 százalék pedig azt nyilatkozta, hogy a hirdetés elolvasása után megvette a terméket, vagy kipróbált egy új szolgáltatást.

 

Vásárlásösztönzés

 

A Magnify tanulmánya a szerkesztői tartalmak, cikkek és a hirdetések hatását hasonlította össze, e szerint a reklámokat ugyanolyan arányban tudták felidézni, mint a cikkeket, vagyis a magazinok nagyon otthonos, természetes környezetet jelentenek a hirdetések számára. A tartalom egy részének vagy egészének elolvasása jellemzőbb volt a cikkek esetében, mint a hirdetéseknél, de az ezt követő cselekvés, lépések megtétele általában utóbbinál jelentkezett szembetűnőbben. A reklámot megjegyzők nagyobb arányban gyűjtöttek információkat, látogattak meg honlapokat és fontolgatták a vásárlást, mint a cikkolvasók (természetesen a szerkesztői tartalmak, cikkek többnyire nem sarkallnak semmilyen cselekvésre).

 

A Magnify átfogó következtetése az volt, hogy az olvasók érdeklődése a reklám iránt, a hirdetés prezentálásának módja, valamint a magazin által nyújtott környezet együttesen vezet a reklámhoz való kötődéshez. Ez pedig felváltva segíti a termékhez kapcsolódó bizalom kialakulását, az információszerzést, a vásárlás fontolgatását és magát a vásárlást. Ezáltal a magazinoknak jelentős szerepük van abban, hogy elindítsák a fogyasztókat a termék megvásárlásának útján, legyen szó magazinkampányról vagy egy multimédiás kampány részeként használt magazinmédiumról.

 

Hazai adatok

 

A magyar piacon különlegességnek számító, a Central Media és a Kantar Hoffmann Kft. együttműködésével zajló AdMonitor-kutatás a hirdetések olvasói fogadtatását méri. A 2005-ben indított kutatássorozat immár több mint 2500 mért hirdetés eredményét tartalmazza. A felmérés során a hirdetések teljesítményének mérése valós lapkörnyezetben, a „természetes” médiahasználat után történt.

 

Az AdMonitor eredményei szerint a hirdetések átlagos felismerési értéke 46 százalék, de az eredményeket befolyásolja a hirdetés mérete, elhelyezkedése, ismétlődése mellett a kreatív anyagában megjelenő szín, forma és szöveg is. A normál megjelenésekhez képest szignifikánsan magasabb az insertek felismerési értéke (64 százalék). A jellemzően nagyobb felületen megjelenő szponzorációs jellegű hirdetések (különleges hirdetési összeállítás, rovatszponzoráció stb.) felismerési értéke 48 százalék.

 

Az AdMonitor-kutatásban az alapmutatókon kívül az olvasók véleményét a kreatívokról is megkérdezték. Az adatok elemzésével kimutatható, hogy a magazinok tematikája és a hirdetett márkák típusa kihat az olvasói fogadtatásra. A nekem szól változó mentén vizsgálva a top2box eredmények alapján az élelmiszer- és az italszektor hirdetéseinek a tematikus lapokban a legkedvezőbb a fogadtatása (nekem szól: 68 százalék). A szépségápolási szektor hirdetéseire a glossylapok olvasói a leginkább nyitottak, a nekem szól érték átlagosan 64 százalék.

 

Baross Gábor

 

A több ábrát és táblázatot is tartalmazó összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...