- Hirdetés -

Hétvégén újra akcióba lép a PET Kupa

|

- Hirdetés -

A magyar Tisza egyik legszennyezettebb, Natura 2000-es ártéri erdeje tisztul meg hétvégén a hulladéktól. Most először a hazai vízügyesek meghívására több mint ötven ukrán szakember is részt vesz az akcióban.

Natura 2000-es ártéri erdőterület megtisztítására készülnek február 28. és március 1. között a vízügy és a legutóbbi Highlights of Hungary-n Kurátori Díjjal kitüntetett PET Kupa szakemberei. A Vásárosnamény és Tiszaszalka határában található, súlyosan szennyezett területet 2018-ban térképezték fel a PET Kupa hulladékmonitoringot végző szakemberei, és azóta rendszeresen szerveznek ide hulladékgyűjtő akciókat. A szervezők abban bíznak, hogy a mostani – minden eddiginél több résztvevőt és támogatót mozgósító – programmal egy újabb, jelentős lépést tesznek a kiemelt természetvédelmi jelentőségű terület megtisztításában. A takarítást a PET Kupát koordináló Természetfilm.hu Egyesület az Országos Vízügyi Főigazgatósággal (OVF), a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatósággal (FETIVIZIG) és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségével (KSZGYSZ) együttműködésben szervezi. Az akcióhoz idén is csatlakozik a Coca-Cola Magyarország a Coca-Cola globális alapítványa révén, így a „Hulladékmentes Tisza” projekt gondoskodik az önkéntesek utazásáról és ellátásáról.

Az elmúlt években hagyománnyá vált a téli tiszaszalkai erdőtakarítás, amelynek előzménye, hogy a PET Kupa eddigi monitoring tevékenysége alatt itt találta meg a hazai Tisza-szakasz eddig legsúlyosabban szennyezett, hulladékkal borított területét. Két év alatt 7 hektár Natura 2000-es erdő került megtisztításra. Eddig összesen 7 tonna hulladékot távolítottak el a védett élőhelyről. A kiemelt folyami hulladék több mint fele – a vízügy és a PET Kupa önkénteseinek köszönhetően, – újrafeldolgozásra került. Az utolsó árhullámmal érkező műanyag áradatot a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság géplánca tartóztatta fel, az ezt megelőző árhullámok azonban még akadálytalanul szennyezték a területet. Ezért van szükség a következő folyó- és ártéri erdő tisztítási beavatkozásra. A szakemberek február 28. és március 1. között a nemrégiben lerakódott hulladékot emelik ki, és az eddig el nem ért területeket tisztítják meg. Az eddigi tapasztalatok és a mozgósított, magas résztvevői létszám alapján újabb 3 tonna hulladék összegyűjtése várható.

Ahogyan a tavalyi évben, úgy az idén is a Coca-Cola Magyarország – a Coca-Cola globális alapítványa révén, – a „Hulladékmentes Tisza” projekt keretében, vállalati önkénteseket küld az akcióra és biztosítja az összes önkéntes ellátását. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság a kármentesítéshez szükséges teljes infrastruktúrával, a vízügy szakértőivel és önkénteseivel, továbbá ukrán vízügyes szakemberek bevonásával teszi lehetővé, hogy a tiszaszalkai erdő – remélhetőleg végleg – megtisztuljon.

A hulladék szakszerű kezelésében, elszállításában és hasznosításában a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége, az NHKV Zrt. és az Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Kft. működnek közre. A PET Kupa hagyományaihoz híven a takarítás során a szelektív gyűjtés, a válogatás és a tömörítés az egyik fő szempont. A megtisztított területről a hasznosítható anyagok – a közszolgáltatók segítségével – a hulladékhasznosítókhoz kerülnek, a műanyagok egy részét pedig a PET Kupa dolgozza fel. Az összegyűjtött és gondosan átválogatott hulladék fele a tapasztalatok szerint újrahasznosításra alkalmas. A Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság jóvoltából egy ipari méretű bálázógép is bevetésre kerül. Tavaly a berendezés segítségével itt 12.000 db újrahasznosítható pillepalackot sikerült összepréselni 21 bálába, három nap leforgása alatt.

Köztudott, hogy a hulladék java része Ukrajnából és Romániából érkezik az áradások alatt. A pillekönnyű PET-palackokat és vegyes kommunális hulladékot a Tisza és mellékfolyói hozzák magyar területekre. Ezért a vízügy szakemberei és a PET Kupa évek óta kutatják azokat az ukrán-magyar együttműködési lehetőségeket, amelynek eredményeként a környezetszennyezési probléma már a gyökerénél felszámolásra kerülhet. Az előző évek egyeztetései, kerekasztal eseményei után, idén már szoros szakmai kapcsolatok épültek ki kárpátaljai hulladékgazdálkodó és civil szervezetekkel, akik szintén részt vesznek az eseményen. Az OVF és a FETIVIZIG meghívására pedig több mint ötven ukrán vízügyi szakember is betársul a takarító akcióba.

Az ártéri erdőtakarítással párhuzamosan jelenleg is zajlik az a kutatómunka, amelynek során a szakemberek a Tisza teljes hosszában – a forrástól a torkolatig – feltérképezik az aktuális hulladékhelyzetet, megvizsgálják, hogy pontosan mennyi műanyag halmozódott fel a különböző szakaszokon az elmúlt évtizedekben. A PET Kupa legtapasztaltabb petkalózai, a zászlóvivők a magyarországi szakaszokon – a tavaszi lombfakadás előtt, – előre tervezett menetrend szerint járják be a folyószakaszokat és egy ingyenes okostelefonos alkalmazás segítségével rögzítik a gócpontokat. A programhoz önkéntesek is csatlakozhatnak különböző szakaszokon. A program célja a teljes folyóra kiterjedő hulladék-térkép létrehozása, amelynek segítségével hatékonyabbá tehetőek a jövőbeli folyótisztítási akciók.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Újabb témákkal érkezik a Made In Gyetván Csabával

A Made In Gyetván Csabával hetedik évada hoz el izgalmas témákat nézőinek a Discovery Channel képernyőire. A vadonatúj, hetedik évadban – amely szeptember 25-én, 19:00 órakor debütál a csatornán – újabb gyártási titkokra derül...

Dr. Fazekas Ildikó kapta az MMSZ Életműdíját

Az elmúlt esztendők során összesen öten kapták meg a rangos elismerést, amelyet minden évben a Marketing Summit-on, a szakma csúcstalálkozóján adnak át ünnepélyes keretek között. Ebben az évben, a sorban hatodikként Dr. Fazekas Ildikó,...

Új trend a napelemeknél

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb figyelmet kap napjainkban. Sokan már ellátási gondoktól is tartanak, ezért érdemes élni a korszerű, jövőbe mutató technológiával és függetleníteni magunkat a szolgáltatótól. Ugyanakkor a fogyasztók...

David Beckhamről készít sorozatot a Disney+

A Disney+ bejelentette, hogy a „Példaképünk, Beckham” (Save Our Squad with David Beckham) című brit originals (saját gyártású) sorozat premierje november 9-én, szerdán lesz a Disney+-on.A sorozat a BAFTA- és RTS-díjas Twenty Twenty produkciós...

Díjazták a közösségi média hazai sztárjait

Hatodik alkalommal díjazták a hazai közösségi média legnagyobb sztárjait. A JOY Social Media Award gálán a legismertebb véleményvezérek mellett számos híresség is tiszteletét tette, hogy együtt ünnepeljék meg a közönség kedvenceit. Díjat kapott többek...

Átalakulóban a luxusingatlanok piaca

A prémium ingatlanok szegmensében is elkezdődött a piaci átrendeződés. A járványidőszaktól kezdődően csökkent a külföldi befektetők aránya a fővárosban és az agglomerációban, azonban a balatoni luxusingatlanok még mindig vonzóak a határon túli vásárlók körében....

Marketplace-t indít a Decathlon

Magyarország piacvezető sportszerkereskedője a sportszektorban elsőként marketplace-ként működteti tovább webshopját. A bővülő termékkínálattal a vásárlói elégedettséget szeretnék növelni, céljuk ezenfelül új vásárlók megszólítása és egy új értékesítési csatorna megnyitása. A COVID az elmúlt években...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Megnyílt a World Press Photo kiállítás

Csaknem 140 felvételt mutat be a világ minden tájáról a World Press Photo kiállítás péntektől a Magyar Nemzeti Múzeumban (MNM). Marika Cukrowsky, az idei kiállítás kurátora elmondta: a World Press Photo csaknem hét évtizedes történetének...

Prémium kávémárkával erősít a Coca-Cola

Minden második magyar eszpresszóval kezdi a reggelt – derült ki a Coca-Cola HBC Magyarország és a GKID közös, mintegy 2500 fő megkérdezésével készült kutatásából. A kávé töretlen és egyre növekvő népszerűsége az egyik oka...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új vezető a Central Médiacsoportnál

A Central Médiacsoport évek óta nagy hangsúlyt fektet a digitalizáció nyújtotta lehetőségek kiaknázására, illetve a szervezeten belüli digitális kompetenciák erősítésére és összehangolására. Ennek érdekében hazánk egyik vezető médiavállalata egy olyan saját, digitális tudásközpontot hoz...

Újabb témákkal érkezik a Made In Gyetván Csabával

A Made In Gyetván Csabával hetedik évada hoz el izgalmas témákat nézőinek a Discovery Channel képernyőire. A vadonatúj, hetedik évadban – amely szeptember 25-én, 19:00 órakor debütál a csatornán – újabb gyártási titkokra derül...

Dr. Fazekas Ildikó kapta az MMSZ Életműdíját

Az elmúlt esztendők során összesen öten kapták meg a rangos elismerést, amelyet minden évben a Marketing Summit-on, a szakma csúcstalálkozóján adnak át ünnepélyes keretek között. Ebben az évben, a sorban hatodikként Dr. Fazekas Ildikó,...

Új trend a napelemeknél

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb figyelmet kap napjainkban. Sokan már ellátási gondoktól is tartanak, ezért érdemes élni a korszerű, jövőbe mutató technológiával és függetleníteni magunkat a szolgáltatótól. Ugyanakkor a fogyasztók...

David Beckhamről készít sorozatot a Disney+

A Disney+ bejelentette, hogy a „Példaképünk, Beckham” (Save Our Squad with David Beckham) című brit originals (saját gyártású) sorozat premierje november 9-én, szerdán lesz a Disney+-on.A sorozat a BAFTA- és RTS-díjas Twenty Twenty produkciós...
- Hirdetés -

Don't Miss

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...

Bátornak, belemenősnek és nyitottnak kell lennünk

Melyek a legforróbb témák a marketingszakmában, mire kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk a területtel foglalkozóknak – többek között erről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Horváth Tibor (HT), a Salesforce felhőmarketingért felelős vezetője és Siegler Bálint...

Már nem csak a helyi témák meghatározóak

A fogyasztók, ügyfelek még soha ennyire nem keresték azt, hogy legyen mihez kötődni – véli Török Szabolcs, a Magyar Posta marketingkommunikációs igazgatója. A szakember az mmonlie.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívást jelent az,...

A gazdaság motorjaként is hivatkozhatunk a marketingre

Már nem szabad csak egy jól csengő üzenetként gondolni a fenntarthatóságra, elérkezett az idő, hogy a „green washing” helyét valódi tettek vegyék át – állítja Sándor Gabriella, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója....
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldül a ŠKODA

Töretlenül folytatja a ŠKODA AUTO a vállalat szén-dioxid-mentesítését, amit „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030” koncepciója keretében holisztikus cselekvési tervvel is támogat. Az elektromobilitási átállás felgyorsítása mellett az akkumulátorhajtású elektromos járművek hosszú távon fenntartható...

Faültetési akcióban a K&H

A klímaváltozás már nem csak a jövő fenyegetése, egyre többször saját bőrünkön is megtapasztalhatjuk a felmelegedés hatásait, legyen szó forró nyárról vagy a nemrég véget érő aszályról. A globális felmelegedéshez vezető egyik ok a...

Így hat a klímaváltozás a gazdaságra

A klímaváltozás ma már nem kérdés, hanem tény, ami feladatok sokasága elé állítja a gazdasági szereplőket. A vállalatok működésére és teljesítményére már jelenleg is, de a jövőben még inkább hatással lesz az éghajlatváltozás. A...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....