A Glami.hu divatkereső platform nemzetközi e-kereskedelmi felmérése szerint vásárlás előtt a magyar fogyasztók körülbelül fele gyűjt információkat az interneten azokról a webáruházakról, ahonnan korábban még sosem rendelt. Ilyenkor elsősorban az utánvétes fizetés rendelkezésre állását, a szállítási díjakat és a visszaküldési információkat, valamint a vevőszolgálat elérhetőségeit ellenőrzik le. A felmérés alapján Magyarországon már az online vásárlók több mint fele rendelt terméket ultragyors divatmárkától és a többség számára az ezekből a webáruházakból történő vásárlás nem jelent az általánosnál nagyobb kockázatot.
Megjelent a GLAMI Fashion (Re)search nemzetközi piackutatás-sorozat legfrissebb felmérése, amely a divat webáruházak iránti általános bizalom és az ultragyors divat jelenségének fogyasztói megítélésével foglalkozik.
Ezt nézzük meg, mielőtt új webshopból rendelnénk
A felmérés első fele azt vizsgálta, hogy milyen tényezők játszanak szerepet a fogyasztói bizalom kialakításában abban az esetben, ha a vásárló korábban még nem rendelt az adott webáruházból.
A válaszok alapján általánosságban elmondható, hogy Magyarországon az online vásárlók nagyjából fele (48%) keres információkat azokról a webáruházakról, ahonnan korábban még nem vásárolt termékeket, míg 31% csak akkor rendel új helyről, ha nagy ismertségű webshopról van szó, vagy kifejezetten ajánlotta számára valaki.
Az információgyűjtés során a leggyakrabban az utánvétes fizetési opció meglétét (70%), a házhozszállítási díjakat és a visszaküldési lehetőségeket (65%), és az ügyfélszolgálati elérhetőségek megfelelő feltüntetését (55%) ellenőrzik, majd csak ezután olvassák el a webáruházról szóló értékeléseket (53%).
A fogyasztókat elsősorban az tarthatja vissza a vásárlástól, ha nem látják garantáltnak, hogy visszaküldés esetén visszatérítik a termék árát (49%), vagy a visszaküldési procedúrát túlzottan körülményesnek ítélik meg (46%).
Az ár ugyancsak fontos tényező, ha két webshop között kell választani. A fogyasztók 59%-a 1500 Ft-os árkülönbözet esetén is inkább az új webáruházat választja, mint azt, ahonnan korábban már problémamentesen rendelt.
Összességben a felmérés szerint a magyar vásárlók 50%-ának volt már negatív tapasztalata divatwebáruházból történő rendelés során. A leggyakoribb panaszok, hogy nem volt megfelelő a termékek minősége (69%), nem lehetett felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal (38%), a szállítás tovább tartott a jelzettnél (24%), illetve, hogy a termék nem érkezett meg (24%).
Hódít a szuperolcsó divat
A Glami.hu felmérése szerint az ultragyors divat két legnagyobb szereplője (Shein, Temu) több mint 80%-os ismertséggel rendelkezik Magyarországon, és az online vásárlók 64%-a rendelt már termékeket ezekről az oldalakról. A válaszadók 16%-a mondta, hogy ugyan még nem vásárolt ezekből a webáruházakból, de tervezi, valamint 20%-ra tehető azoknak az aránya, akik a későbbiekben sem terveznek rendelni ezekből az üzletekből.
Akik eddig még nem vásároltak ezeken az oldalakon döntésüket azzal indokolták, hogy fenntartásaik vannak a minőséggel kapcsolatban (47%), aggodalmaik vannak a személyes adatok biztonságával kapcsolatban (39%), vagy a fenntarthatóság, ill. a munkaerő etikus alkalmazásának tekintetében (18%).
A Shein vagy a Temu oldalain történő vásárlás esetén a vásárlók 32%-a aggódik jobban a személyes adatainak biztonsága miatt, mint bármely más esetben, ha online vásárol, de a többség számára az ezekből a webáruházakból történő vásárlás (52%) nem jelent nagyobb kockázatot a megszokottnál.
A helyi vállalatok védelme érdekében a fogyasztók 22%-a támogatná ezeknek az áruházaknak a korlátozását vagy betiltását a magyar piacon még abban az esetben is, ha ez azzal járna, hogy magasabb árat kellene fizetniük ugyan azokért a termékekért.