- Hirdetés -

Idén már majdnem tíz tonna szemetet szedtek ki a Tisza-tóból

|

- Hirdetés -

Az ország minden területéről, valamint Kárpátaljáról és Erdélyből érkezett az a középiskolásokból álló 10 csapat, akik az Ifjúsági PET Kupa mezőnyét alkották. A 2023. július 1 és 6. között a Tisza-tavon megtartott eseményen 5 nap alatt több mint 3,2 tonna hulladéktól sikerült mentesíteni a folyót és árterét. Az Ifjúsági PET Kupa ott kezdődött, ahol a IV. Tisza-tavi PET Kupa júniusban véget ért. Így a Tisza-tavat érintő versenyek hulladékmérlege – csak 2023-ban – már 9,7 tonnánál jár. És még nincs vége a nyárnak!

Az Ifjúsági PET Kupa (IPK) egy különleges tisza-tavi vízitúra, ahol a természet szépségeinek megismerése, a közösségi élmények és játékok egy folyótisztító akcióban érnek össze.

A 2013-ban indult Tiszai PET Kupa szervezője, a Természetfilm.hu Tudományos Filmműhely Egyesület sok évnyi folyótakarításban szerzett rutinjával vágott bele az IPK megrendezésébe. A PET Kupa önkéntesei, közismertebb nevükön a "petkalózok" eddig összesen több mint 320 tonna szennyező anyagot távolítottak el a Tiszából és mellékfolyóiból. Ennek az óriási mennyiségnek mintegy 60%-a a gondos szelektálásnak köszönhetően visszakerült az anyagkörforgásba.

Az Aktív Magyarországért Felelős Államtitkárság támogatásának köszönhetően most lehetőség nyílt arra, hogy a fiatalabb generációt is bevonjuk e nemes küzdelembe, ugyanis az IPK-ra jelentkező iskolák számára a teljes program díjmentes volt.

Elmélet és gyakorlat

Ahhoz, hogy a jelentkező csapat vízre szállhasson, először a szárazon kellett bizonyítaniuk. A tavasz folyamán egy 3 fordulós online vetélkedő és egy motivációs videó elkészítése várt a lelkes fiatalokra. A lexikális tudáson túl a legénység kreativitására és motivációjára is kíváncsiak voltak a szervezők. Végül a legjobban teljesítő 10 csapat – csaknem 100 fiatal – jutott be a versenybe és bizonyíthatott terepen is. Köztük volt 2 határon túli iskola, egy miskolci, egy barcsi, egy pilisvörösvári, egy szolnoki és több budapesti. Minden csapatot 1-2 fő kísérő pedagógus erősített.

Az első vízre szállás előtt a PET Kupa állandó partnere, a Felső-Tiszavidéki Búvár és Mentő Egyesület és tapasztalt vízitúra vezetők oktatták a zöldfülű petkalózoknak a biztonságos vízi közlekedés szabályaira, majd vigyáztak rájuk a rendezvény teljes időtartama alatt.

A csapatok a Dinnyéshát-Kisköre közötti szakaszt tisztították meg – nemcsak kenuból, hanem kerékpárról is! Sőt, az utolsó napon alsóbb vizekre merészkedtek és kipróbálták a zsilipelést is. Az összegyűlt hulladékot a PET Kupa kiskörei Folyómentő Központjába szállították, ahol a csapatok – a több PETák reményében – szétválogatták őket. A hulladék útja innen három irányba folytatódhat: a kommunális, erősen szennyezett anyagok lerakóra, az újrahasznosíthatásra alkalmasak (PET-palackok, fém, üveg) a PET Kupa hulladékfeldolgozó és -hasznosító partnereihez kerültek, míg kisebbik hányada (HDPE, LDPE, kupakok) a PET Kupa saját termékfejlesztési kísérleteihez lesz felhasználva, alapanyagként.

A fizikailag is megterhelő napok filmvetítéssel, ismeretterjesztő előadásokkal zárultak.

Díjazottak

A legtöbb PETákot szerző csapat állhatott a dobogó tetejére, amit nemcsak hulladékgyűjtéssel, hanem a napi kvízek helyes kitöltésével, az ügyességi versenyekben való jó teljesítménnyel, közösségi média aktivitással és más csapatoktól kapott fair play PETákokkal lehetett kiérdemelni.

A PET Kupát a miskolci Dr. Ámbédkar Iskola elszánt csapata vihette haza, akik 4745 PETákot szereztek. A második helyezett a kőbányai Szent László Gimnázium csapata lett, 4205 PETákkal, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokára az ungvári Drugeth Gimnázium csapata állhatott fel 3685 PETákos teljesítményükkel.

A verseny többi résztvevője is derekasan küzdött a hulladékhegyeken túl a tűző nappal, a szúnyogokkal, vöröshangyákkal és az esővel! Összesen 584 zsákot töltöttek meg, ami nagyjából 3,2 tonna hulladéknak felel meg.

További csapatok:

Polietilén-tereftalát (Jedlik Ányos Gimnázium),

Tamási Áron Gimnázium,

Aranyos Szeglet Waldorf Gimnázium,

Kémcsövesek (Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium)

Vízipókok (Németh László Líceum, Nagybánya)

Perspektivikusan Ebonizált Terek (Teleki Blanka Gimnázium)

Friedrich Schiffer (Friedrich Schiller Gimnázium)

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....