- Hirdetés -

Így alakulhat a hazai gazdaság a járvány után

|

- Hirdetés -

A koronavírusválságot követő évtizedben a magyar gazdaságban jelentős növekedési potenciál van, amelynek eléréséhez egyes hazai vállalatoknak regionálisan, sőt európai szinten is számottevő pozíciókra kell szert tenniük – állítja legújabb elemzésében a McKinsey & Company. A tizenhárom, a hazai gazdaságot meghatározó mértékben befolyásoló ágazatra kiterjedő kutatás szerzői úgy vélik, Magyarország hosszú távú jövője szempontjából kiemelt fontosságú lesz a termelékenység és versenyképesség javítása a világméretű egészségügyi válságot követő időszakban.

Tizenhárom, a hazai gazdaság szempontjából kulcsfontosságú ágazatot vett górcső alá a McKinsey és nemzetközi kutatóintézete, a McKinsey Global Institute (MGI) annak megállapításához, hogyan készülhet fel Magyarország a következő évtizedben az erőteljes gazdasági növekedésre. Az elmúlt években a gazdasági növekedés a foglalkoztatás bővülésének és a termelékenység javulásának volt köszönhető. Az elemzők úgy vélik: a jövőben a digitalizáció, a hatékonyság és versenyképesség központba állításával 2030-ra akár a mai nyugat-európai fejlettség is elérhető közelségbe kerülhet.

Biztató előzmények

A most megjelent tanulmány megállapítja, hogy 2015 és 2019 között Magyarország gazdasága átlagosan évi 4,1 százalékkal bővült: gyorsabban, mint a cseh és a szlovák versenytársak, sőt, az euróövezet átlagos növekedését is felülmúló módon. Az évtized második felében olyan gazdasági növekedést sikerült elérni, amelynek üteme duplája volt a megelőző öt év dinamikájának.

Ezt a lendületet akasztotta meg a pandémia: 2020 második negyedévében 14 százalékos visszaesést láttunk itthon, valamivel nagyobbat, mint más visegrádi országokban. „Bár a koronavírusjárvány némileg keresztül húzta Magyarország azon törekvéseit, hogy utolérje a nyugat-európai gazdaságokat, szó sincs arról, hogy ezek a remények semmivé foszlottak volna a pandémia hatására” – hangsúlyozta Jánoskuti Levente, a McKinsey budapesti irodavezető partnere. A szakember szerint a globális egészségügyi válságból való kilábalást követő évtized döntő fontosságú lesz Magyarország jövője szempontjából.

Bizonytalanok a pandémia hatásai

A COVID-19 világszerte bénított meg szinte minden gazdasági tevékenységet, és akár évekig tarthat annak felmérése, milyen hosszú távú hatást gyakorol az egyes emberek életére, a gazdaság szereplőire, az állam működésére, vagy akár a nemzetközi normákra és szabályozásra. A világjárvány által okozott zavar azonban nem pusztán károkat okoz: a McKinsey elemzői szerint felkínálja a közeli jövőre vonatkozó ambíciók átgondolásának lehetőségét, hogy aztán a tanulságok alapján lehessen a megfelelő stratégiát és lépéseket kidolgozni.

„Megfelelően kidolgozott és jól végrehajtott erőfeszítésekkel repülőrajtot vehet a magyar gazdaság: a digitalizációt és a globális trendeket kihasználva az ország legjobb vállalatai regionális, sőt európai szinten is versenyképes szereplőkké válhatnak” – véli Havas András, a tanulmány társszerzője. A megfelelő intézkedésekkel Magyarország ismét képes lehet éves szinten 4 százalék körüli növekedést produkálni a következő évtizedben, ami tartósan az eurózóna átlaga feletti teljesítményt jelent. Amennyiben ez valósággá válik, úgy az ország gazdasága a McKinsey véleménye alapján egy évtizeden belül elérné az eurózóna jelenlegi szintjét.

Felkészülni a magasabb sebességi fokozatra

Az, hogy ez a lehetőség mennyiben valósul meg, az elemzők szerint közel 50 százalékban a magyar gazdaság három szektorától függ: a feldolgozóipartól, az építőipartól és ingatlanfejlesztéstől, valamint a kiskereskedelemtől. Ezekben, ahogy a gazdaság többi kiemelt ágazatában is a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kell kapnia a versenyképesség javításának, a hatékonyságot célzó beruházásoknak, valamint az innovációnak.

A McKinsey négy tényezőt emel ki azok közül, amelyek a leginkább elősegítik a versenyképesség, ezen belül különösen a termelékenység javulását. Ezek a következők:

A közvetlen külföldi befektetésekre és egyre nagyobb mértékben a hazai megtakarításokra alapozó, átgondolt beruházásélénkítés.

A 21. századi alapkészségekre, valamint a szükséges szakképzettséggel rendelkezők terén mutatkozó lemaradás felszámolására egyformán fókuszáló munkaerőfejlesztés.

Kutatás-fejlesztési programokkal ösztönzött, a járvány következtében felgyorsult digitális transzformáció lendületét kihasználó innováció.

Megfelelő intézményi kereteket, szabályozást és számos tágabb értelemben vett gazdaságélénkítő tényezőt felölelő, támogató környezet.

Az MGI becslése szerint a világgazdaság a különböző forgatókönyvek szerint 2021 közepe és 2023 második fele között érheti el újra a pandémia előtti szintet. „Mire ez bekövetkezik, Magyarországnak készen kell állnia arra, hogy nagyobb sebességi fokozatba kapcsoljon” – mondta Jánoskuti Levente. Ehhez elengedhetetlen, hogy az állami- és a magánszektor vezetői egyaránt a versenyképesség növelését tűzzék ki célul, amely meghatározza majd a következő évek hangsúlyait. A szakember hozzátette: a növekedés alapjának megteremtéséhez ugyanakkor azokat az országon belüli regionális különbségeket is kezelni kell, amelyek a jövedelmek, a termelékenység, az oktatás és az egészségügyi ellátás terén jellemzik az országot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei

Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)

Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X) Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...

Csatlakozik az EqualVoice-hoz a Ringier Hungary

Tegnap este, az idei Glamour Women of The Year Gálán jelentette be a Ringier Hungary médiavállalat, hogy portfóliójával csatlakozik a nemzetközi EqualVoice kezdeményezéshez, melynek célja, hogy növelje a nők láthatóságát, szakértői jelenlétét a médiatermékekben....

Egy új kezdet korszaka – interjú az RTL menedzsmentjével

A minden korábbinál nagyobb technológiai és szervezeti transzformációról, az üzleti és streamingpiaci eredményekről és tervekről is beszéltek az RTL nyolcfős menedzsmentjének tagjai a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. Sorozatunk első részéből kiderül, hogy milyen változásokat...

Limitált kollekcióval rukkolt elő az IKEA

Az IKEA kilenc latin-amerikai alkotóval együttműködésben mutatja be az ünneplés hagyományait Latin-Amerikában. A kollaboráció eredményeként létrejött ÖMSESIDIG limitált kollekció harminc terméke segít megalapozni az ünnepi összejövetelek hangulatát. A kollekcióhoz tartozó üvegáruk, asztalterítékek, dekorációk és...

Csúcskategóriás mobilokkal és okoskarkötőkkel erősít a Huawei

Számos új csúcskategóriás terméket mutatott be a Huawei. Az innovatív eszközök között szerepel a HUAWEI P60 Pro és a HUAWEI Mate X3 zászlóshajó okostelefon, a HUAWEI MateBook X Pro notebook, a HUAWEI WATCH Ultimate...

Hatékonyabbak lehetnek a Facebook-hirdetések

Harminc-negyven százalékkal is jobban támogatja a Facebook algoritmusa a videókat a képeknél és a szöveges tartalmaknál, de a nem hirdetett bejegyzések nagyságrendekkel kevesebb embert érnek el a platformon. 2023 egyik nagy újdonsága, hogy a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Sportos projektben a Lidl

A Lidl az UEFA EURO 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság és az azt megelőző 2023-as és 2024-es selejtező mérkőzések globális partnere lesz. Az együttműködés idén márciusban veszi kezdetét az UEFA EURO 2024 selejtezőivel.A labdarúgó Európa-bajnokságot 2024....

Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei

Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....