Több népszerű televíziós tematika esetén is megnéztük, hogyan alakulnak a nézettségi erőviszonyok. A filmcsatornák összességében meglepően erősek, az ismeretterjesztő televízióknál elképesztően szoros a verseny.
A televíziós nézettség kapcsán leginkább az RTL Klubot és a TV2-t szoktuk emlegetni. Ez annyiból indokolt, hogy a nézettség fragmentálódása ellenére még mindig ez a két csatorna szállítja a legmagasabb nézőszámokat. A hét legnézettebb műsorait felsoroló listákat az RTL Klub és a TV2 tartalmai uralják, bármelyik célcsoportot is nézzük. Rajtuk kívül a műsoros top 10-be az M4 Sport egy-egy vonzóbb sportközvetítésének van esélye bekerülni, más csatorna nevét csak elvétve láthatjuk.
Ugyanakkor a szűkebb televíziós tematikáknál is sokszor egészen éles verseny zajlik, csak kevésbé vannak reflektorfényben. Ezért most sorra vettük néhány televíziós szegmens esetén a nézettségi verseny alakulását. Ennek során a teljes napi lineáris közönségarányt vizsgáltuk a 18–49 éves célcsoportnál az idei év első kilenc hetében.
Filmözön
Tíz-húsz éve a filmek még a műsorkínálat fontos elemeinek számítottak az RTL Klubnál és a TV2-nél is, mostanra viszont jelentősen csökkent a szerepük. A nagy tévéadók szinte amolyan tölteléktartalomként használják a filmeket azokban a hetekben, illetve műsorsávokban, amikorra nem jut saját gyártású tartalom.
Ettől függetlenül a filmcsatornák körében zajló verseny azt mutatja, hogy a filmek még most is hatalmas vonzerőt jelentenek. Annyi változás történt, hogy manapság ezt a keresletet az erre szakosodott tévéadók fölözik le. A filmcsatornák piacának két legerősebb szereplőjének a Film+ és a Mozi+ számít. Az idei év első kilenc hetében a két adó átlagos share-je öt százalék körüli szinten mozgott. Gyakorlatilag fej fej mellett haladtak, hetente változott, hogy a Film+ vagy a Mozi+ vonzott több nézőt.
A két említett csatorna dominanciáját jól mutatja, hogy utánuk a 1,5 és 2 százalék közötti sávban mozgó televíziók következtek, név szerint az AMC és a Moziverzum. 1-1,2 százalékos közönségarányt hozott a Film Café és a Paramount Network, a többi fi lmes adó pedig jellemzően egy százalék alatt teljesített. Ezek közül 0,72 százalékos átlagot hozott a Sony Movie Channel, amely hamarosan új nevet kap, a tavalyi tulajdonosváltás miatt elhagyják a Sony nevet, és március végétől Viasat Film néven működik tovább a televízió.
Minimális különbségek
Az ismeretterjesztő adók piacán nagyon éles a verseny. Kilenc csatornát gyűjtöttünk össze, ezeknek az együttes közönségaránya hét százalékot tett ki 2022 első heteiben. Akad még néhány televízió, de ezek közül több is olyan, ahol nincs reklámértékesítés, valamint adatok sem állnak rendelkezésre.
Mindenesetre ez a hétszázalékos együttes közönségarány nem túl komoly eredmény, gondoljunk csak a filmcsatornák együttes sharejére vagy arra, hogy az imént említett három humorcsatorna is összehoz a jobb heteiben ötszázaléknyi közönségarányt. A három „nagy öreg”, a Discovery, a Spektrum és a National Geographic közül az utóbbi tartja a legjobban magát, ami az év első kilenc hetében 1,1–1,2 százalékos közönségarányt jelentett.
Gyakorlatilag ugyanezt a szintet hozta az elmúlt évek feltörekvő csatornájának számító History
is. A 0,9–1 százalékos sávban sorakozik a NatGeo Wild és a TLC, míg 0,7–0,8 százalékos közönségaránnyal holtversenyben halad a Discovery és a Spektrum Home. Utóbbi egyik versenyelőnye, hogy a MinDig Tv hálózatán ingyenesen elérhető. A 0,6–0,7 százalékos share-szinten pedig a Spektrum és a Viasat History tanyázik.
Ahogy látható, egészen minimálisak a differenciák, ennek ellenére ezek az erőviszonyok viszonylag stabilak, tehát bármelyik hetet nézzük, nagy vonalakban a fenti sorrendet láthatjuk. A kis különbségek miatt viszont sokat módosíthat az erőviszonyokon, ha nem a klasszikus, 18–49 éves bontásban nézzük az adatokat, hanem például a kereskedelmi célcsoporton belül különvesszük a férfi és a női célcsoportot. A férfiak körében a Historynak masszív az előnye, ugyanakkor a 18–49 éves nőknél már a középmezőnybe csúszik vissza. Utóbbi célcsoportnál a TLC az éllovas, és jobban szerepel a Spektrum Home is, a NatGeo Wild pedig kicsit erősebb, mint a National Geographic.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható. Tavaszi akciónkban most féláron, 19 900 forint helyett 9980 forintos reklámáron fizethet elő a Marketing&Media magazinra. Részletek itt találhatók.