- Hirdetés -

Így használhatjuk biztonságosan a mobilunkat külföldön

|

Egy uniós rendelet szabályainak köszönhetően ma már szinte korlátok nélkül használhatjuk mobiltelefonunkat az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban – mintha csak otthon lennénk. A fogyasztói tudatosság azonban továbbra is elengedhetetlen: figyelmetlenségből akár több millió forintos összeget is elmobilozhatunk külföldi nyaralásunk során, és ehhez Európát sem kell elhagynunk. Ha nem vagyunk körültekintőek, már pár perc Instagram használat is több mint százezer forintunkba kerülhet, de a háttérben futó alkalmazások is súlyos költségeket róhatnak ránk a tudtunk nélkül – egyebek mellett erre hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Az EGT-n kívüli országokban az itthoninál általában jóval magasabb díjszabással telefonálhatunk, a tagállamokban azonban az uniós roamingrendeletnek köszönhetően a „Mobilozz úgy, mint otthon” elve érvényesül. Ennek köszönhetően, amikor például megérkezünk európai nyaralásunk helyszínére és onnan hazatelefonálunk családtagjainknak, vagy Olaszországban járva felhívjuk a Görögországban élő barátainkat, ezt a hazánkban megszokott díjakon tehetjük meg.

Az EGT-n belüli roamingdíjak számításának alapja a hálózaton kívüli percdíj – vagyis, ha olyan díjcsomagunk van, amellyel itthon valamennyi hálózatra díjmentesen telefonálhatunk, ezt roaminghelyzetben is megtehetjük. Ha azonban itthon például csak saját szolgáltatónk előfizetőivel beszélhetünk ingyenesen, a hálózaton kívüli telefonhívásoknál azonban 30 forintos percdíjat kell fizetnünk, úgy roaminghelyzetben is ezekkel a feltételekkel telefonálhatunk. A hívások fogadásáért a szolgáltatók nem számíthatnak fel díjat.

Mobilinternetezéskor főszabály szerint a hazai adatkeretünket használhatjuk fel barangolás közben is, korlátozás és felár nélkül. Azonban korlátlan vagy olcsóbb díjcsomagok esetén a szolgáltatók meghatározhatnak egy külön roaming adatkeretet, ebben az esetben csupán ennek erejéig mobilnetezhetünk külföldi tartózkodásunk alatt. Utazás előtt emiatt érdemes ellenőriznünk díjcsomagunk roaming adatkeretét a szolgáltatónknál vagy annak applikációjában. Ha ez elfogy, kiegészítő adatkeretet vásárolhatunk.

Amikor belépünk egy új országba, a szolgáltatónknak SMS-ben tájékoztatnia kell minket az adott országban érvényes roamingdíjakról, valamint egy korlátot is biztosítania kell: számlánk ilyenkor nem haladhatja meg az 50 eurót. Ha elérjük ezt a limitet, a szolgáltatónknak korlátoznia kell a forgalmunkat, amíg nem kérjük a szolgáltatás további rendelkezésünkre bocsátását. Mind a díjszabásról szóló tájékoztatás, mind a limit bármikor lemondható, illetve újból kérhető.

Az EGT-n kívüli országok határainál, például az ukrán vagy szerb határnál érdemes odafigyelnünk a szándékolatlan roamingra is: automatikus hálózatválasztás esetén ugyanis a telefonunk átkapcsolhat egy EGT-n kívüli külföldi szolgáltató hálózatára is, mert annak jele adott esetben belföldön is erősebb lehet a hazai szolgáltatóénál. Ez váratlanul magas roamingdíjakat róhat ránk, ráadásul eközben a telefonunk háttérben futó alkalmazásai akkor is nem kívánt adatforgalmat generálhatnak, amikor egyébként nem használjuk a készüléket. Egy időjárás-frissítés például akár 9500 forintunkba is kerülhet, pár perc Instagram használattal pedig már akár százezer forint feletti roamingdíjat is generálhatunk magunknak akaratlanul.

Utazásaink során érdemes odafigyelnünk a műholdas hálózatokra is, amelyek igénybevételéért a szolgáltatók rendkívül magas díjakat számlázhatnak. Az NMHH-hoz már fordultak panasszal olyan előfizetők, akik repülőn utazva több százezres, akár milliós adatforgalmat generáltak a tudtukon kívül. Olyan eset is előfordult, amikor egy kikötőben sétálva egy felhasználó eszköze műholdas hálózathoz csatlakozott, emiatt pedig a felhasználó akaratán kívül mintegy négymillió forintnyi adatforgalmat generált. Ezen hálózatokra akkor sem vonatkozik a „Mobilozz úgy, mint otthon” elve, ha uniós tagállamok területén tartózkodunk. Bár kérhetjük szolgáltatónknál az ilyen csatlakozások tiltását, ez nem mindig automatikus, ezért érdemes előre tájékozódnunk a nem kívánt költségek kivédése érdekében. Szolgáltatónknak az ilyen felcsatlakozásokkor is tájékoztató SMS-t kell küldenie.

Hogy elkerüljük a szándékolatlan roaming költségeit, utazásaink során érdemes kikapcsolnunk okoseszközeinken az automatikus hálózatválasztást és kézileg kiválasztanunk az általunk preferált hálózatot, valamint a kikötők közelében és a kockázatos határvidékeken aktiválhatjuk a repülőgép-üzemmódot is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...