- Hirdetés -

Így használhatjuk biztonságosan a mobilunkat külföldön

|

- Hirdetés -

Egy uniós rendelet szabályainak köszönhetően ma már szinte korlátok nélkül használhatjuk mobiltelefonunkat az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban – mintha csak otthon lennénk. A fogyasztói tudatosság azonban továbbra is elengedhetetlen: figyelmetlenségből akár több millió forintos összeget is elmobilozhatunk külföldi nyaralásunk során, és ehhez Európát sem kell elhagynunk. Ha nem vagyunk körültekintőek, már pár perc Instagram használat is több mint százezer forintunkba kerülhet, de a háttérben futó alkalmazások is súlyos költségeket róhatnak ránk a tudtunk nélkül – egyebek mellett erre hívta fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Az EGT-n kívüli országokban az itthoninál általában jóval magasabb díjszabással telefonálhatunk, a tagállamokban azonban az uniós roamingrendeletnek köszönhetően a „Mobilozz úgy, mint otthon” elve érvényesül. Ennek köszönhetően, amikor például megérkezünk európai nyaralásunk helyszínére és onnan hazatelefonálunk családtagjainknak, vagy Olaszországban járva felhívjuk a Görögországban élő barátainkat, ezt a hazánkban megszokott díjakon tehetjük meg.

Az EGT-n belüli roamingdíjak számításának alapja a hálózaton kívüli percdíj – vagyis, ha olyan díjcsomagunk van, amellyel itthon valamennyi hálózatra díjmentesen telefonálhatunk, ezt roaminghelyzetben is megtehetjük. Ha azonban itthon például csak saját szolgáltatónk előfizetőivel beszélhetünk ingyenesen, a hálózaton kívüli telefonhívásoknál azonban 30 forintos percdíjat kell fizetnünk, úgy roaminghelyzetben is ezekkel a feltételekkel telefonálhatunk. A hívások fogadásáért a szolgáltatók nem számíthatnak fel díjat.

Mobilinternetezéskor főszabály szerint a hazai adatkeretünket használhatjuk fel barangolás közben is, korlátozás és felár nélkül. Azonban korlátlan vagy olcsóbb díjcsomagok esetén a szolgáltatók meghatározhatnak egy külön roaming adatkeretet, ebben az esetben csupán ennek erejéig mobilnetezhetünk külföldi tartózkodásunk alatt. Utazás előtt emiatt érdemes ellenőriznünk díjcsomagunk roaming adatkeretét a szolgáltatónknál vagy annak applikációjában. Ha ez elfogy, kiegészítő adatkeretet vásárolhatunk.

Amikor belépünk egy új országba, a szolgáltatónknak SMS-ben tájékoztatnia kell minket az adott országban érvényes roamingdíjakról, valamint egy korlátot is biztosítania kell: számlánk ilyenkor nem haladhatja meg az 50 eurót. Ha elérjük ezt a limitet, a szolgáltatónknak korlátoznia kell a forgalmunkat, amíg nem kérjük a szolgáltatás további rendelkezésünkre bocsátását. Mind a díjszabásról szóló tájékoztatás, mind a limit bármikor lemondható, illetve újból kérhető.

Az EGT-n kívüli országok határainál, például az ukrán vagy szerb határnál érdemes odafigyelnünk a szándékolatlan roamingra is: automatikus hálózatválasztás esetén ugyanis a telefonunk átkapcsolhat egy EGT-n kívüli külföldi szolgáltató hálózatára is, mert annak jele adott esetben belföldön is erősebb lehet a hazai szolgáltatóénál. Ez váratlanul magas roamingdíjakat róhat ránk, ráadásul eközben a telefonunk háttérben futó alkalmazásai akkor is nem kívánt adatforgalmat generálhatnak, amikor egyébként nem használjuk a készüléket. Egy időjárás-frissítés például akár 9500 forintunkba is kerülhet, pár perc Instagram használattal pedig már akár százezer forint feletti roamingdíjat is generálhatunk magunknak akaratlanul.

Utazásaink során érdemes odafigyelnünk a műholdas hálózatokra is, amelyek igénybevételéért a szolgáltatók rendkívül magas díjakat számlázhatnak. Az NMHH-hoz már fordultak panasszal olyan előfizetők, akik repülőn utazva több százezres, akár milliós adatforgalmat generáltak a tudtukon kívül. Olyan eset is előfordult, amikor egy kikötőben sétálva egy felhasználó eszköze műholdas hálózathoz csatlakozott, emiatt pedig a felhasználó akaratán kívül mintegy négymillió forintnyi adatforgalmat generált. Ezen hálózatokra akkor sem vonatkozik a „Mobilozz úgy, mint otthon” elve, ha uniós tagállamok területén tartózkodunk. Bár kérhetjük szolgáltatónknál az ilyen csatlakozások tiltását, ez nem mindig automatikus, ezért érdemes előre tájékozódnunk a nem kívánt költségek kivédése érdekében. Szolgáltatónknak az ilyen felcsatlakozásokkor is tájékoztató SMS-t kell küldenie.

Hogy elkerüljük a szándékolatlan roaming költségeit, utazásaink során érdemes kikapcsolnunk okoseszközeinken az automatikus hálózatválasztást és kézileg kiválasztanunk az általunk preferált hálózatot, valamint a kikötők közelében és a kockázatos határvidékeken aktiválhatjuk a repülőgép-üzemmódot is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...

Újabb rekord a belföldi használtautó-piacon

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon közel 457 ezer személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 12,4 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. A JóAutók.hu várakozása szerint jelentős...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...