- Hirdetés -

Így hatott a járvány a bérekre

|

A gyógyszeripar és az informatika a járványhelyzet nyertesei. A Hays Salary Guide felmérési eredményei szerint 2020-ban a válaszadók 48 százalékának nőtt a fizetése, míg 2019-ben 76 százalékuknak.

A világ legnagyobb munkaerő-toborzással és kiválasztással foglalkozó vállalatcsoportja, a Hays Plc részeként a Hays Hungary minden évben felmérést végez a hazai munkaerőpiac változásairól és az aktuális bérszintekről. A Hays Salary Guide kiadványa az egyik legátfogóbb képet adja a munka világáról hazánkban, valamint bemutatja a legfontosabb gazdasági, jogi és technológiai változásokat, amelyek hatással lehetnek a 2021-es év munkaerőpiacára. A riport segítséget nyújt a vállalatoknak a toborzási stratégiáik és bérsávjaik kialakításában, valamint megmutatja a munkavállalóknak a szakterületükön aktuálisan elérhető fizetéseket.

Hasonlóan a világ más országaihoz a COVID-19 járvány a magyar munkaerőpiacra is jelentős hatással volt. A gazdaság lelassulásával és a különböző szabályozások életbe lépésével a vállalatoknak és a munkavállalóknak egyaránt alkalmazkodniuk kellett az új helyzethez. A cégeknek át kellett értékelniük az üzleti terveiket, az emberi erőforrás igényeiket és a toborzási stratégiáikat is. A munkavállalók pedig más szemszögből kezdték vizsgálni karrierútjaikat és munkalehetőségeiket.

„Idén különösen érdekes volt megvizsgálni a munkaerőpiaci változásokat a pandémia árnyékában. Az elmúlt év minden tekintetben rendhagyó volt, tele kihívásokkal mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára. Ennek ellenére a Haysnél ma is folyamatos növekedést tapasztalunk ügyfeleink toborzási igényeiben és továbbra is kitartóan keressük a legjobb jelölteket” – mondta Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezetője.

Mely szakterületek voltak a 2020-as év, illetve a pandémia „nyertesei”?

A járványhelyzet számos iparágat érzékenyen érintett, bizonyos területeken viszont fellendült az emberi erőforrásra való kereslet. A gyógyszeripar azon kevés iparág között volt, amely növekedni tudott az elmúlt időszakban. A szektor vonzóbb lett a más területeken dolgozó jelölteknek is, így rengetegen jelentkeztek gyógyszeripari állásokra tapasztalat nélkül, főként értékesítői pozíciókra. A cégek viszont a legtöbb állás esetében továbbra is ragaszkodnak a releváns diplomához és munkatapasztalathoz.

Szemben más iparágakkal az IT területén általános bővülés volt tapasztalható és sok pozíció esetében béremelkedések is történtek. Az otthoni munkavégzés kényszerűsége nyomást gyakorolt a cégek digitális átalakulásának ütemére. Azon vállalatok, amelyek eddig halogatták a technológiai fejlesztéseiket, most be kell hozniuk ezt a lemaradást, legyen szó infrastrukturális beszerzésekről, alkalmazásokról vagy felhő alapú megoldásokról.

Az informatikai pozíciókon belül tovább nőtt a kereslet az ügyfélközpontú webfejlesztőkre és az UX/UI designerekre. Felértékelődött az IT Security fontossága, így az elkövetkező években ezen a területen is várhatóan több álláslehetőség lesz elérhető. A DevOps területre pedig folyamatos munkaerőhiány jellemző.

Hogyan változtak a toborzási és HR folyamatok az elmúlt évben? Mit hoz az új év?

2020-ban bizonyos szektorokban a vállalatok létszám- vagy óraszámcsökkentést alkalmaztak az üzletmenet biztosítása érdekében, ugyanakkor a meglévő munkaerő-állomány megtartására és jóllétére is kiemelt figyelmet kellett fordítaniuk. Napjainkra felértékelődött a coaching és a motiváció szerepe, valamint fontosabbá vált a folytonos kommunikáció a munkavállalók felé és a bizalomépítés az online térben dolgozókkal.

„A járványhelyzet eddig nem látott módon alakította át a hazai munkaerőpiac dinamikáit. 2020-ban a legtöbb cég stratégiájának középpontjába került a változásmenedzsment. A HR csapatoknak napok vagy hetek leforgása alatt kellett új HR stratégiákat kialakítaniuk és levezényelniük. 2021-ben a munkáltatók legnagyobb kihívása a munkavállalók megtartása és bizalmuk megerősítése vagy adott esetben visszaépítése lesz” – mondta Erős Ferenc, a Hays Hungary HR divíziójának szenior csapatvezetője. „Mára a legtöbb vállalatnál növekvő optimizmust látunk. A leépítések helyét a bővülés vette át, ami azt jelzi, hogy a munkahelyekre lassan visszatér a HR lényege, az ember.”

A munkavállalók a stabilitást keresik

A munkahelyi elégedettség összességében nem sokat változott a korábbi évhez képest. A válaszadók 45 százaléka állította, hogy elégedett a jelenlegi fizetésével. Emellett 60 százalék tervez munkahelyet váltani a közeljövőben (ez 2019-ben 55 százalék volt).

A Hays Salary Guide felmérési eredményei szerint 2020-ban a válaszadók 48 százalékának nőtt a fizetése, míg 2019-ben 76 százalékuknak. Ennek hátterében az állhat, hogy a munkavállalók korábban a nagyobb fizetést jellemzően munkahelyváltással érték el (37%), most inkább a stabilitást keresik. Így a magasabb fizetések elsődleges forrása az éves fizetésemelés (26%), és második helyre rangsorolódott a munkahelyváltás (20%), mint indok.

Egy új állás megpályázásakor a munkavállalók elsődleges szempontja továbbra is a fizetés, a munka-magánélet egyensúly és a lokáció után.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Havi tízezer dollár hirdetéskeretet hagynak az asztalon a nonprofit szervezetek

Ennyit biztosítana a Google hirdetéskeretre. Ha hallottak is a lehetőségről, akkor sem tudnak hatékonyan élni vele.Nem újdonság a Google for Nonprofits szolgáltatáscsomagja, azonban a legtöbb magyar nonprofit szervezet számára ismeretlen. Egész röviden, a keresőóriás...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...