- Hirdetés -

Így indult az év az Ersténél

|

- Hirdetés -

A magas kamatkörnyezet miatt a hitelezés megtorpant az első negyedévben az Ersténél is. A lakossági ügyfelek harmadával kevesebb, míg a cégek fele annyi új finanszírozásra tartottak igényt, mint a tavalyi azonos időszakban. A bank az első negyedévben kimutatott magasabb működési eredmény túlnyomó részét extraprofitadóként fizette be. Az Erste önként vállalt kamatstoppal segíti a társadalmi hatású szervezeteket.

„A magas kamatkörnyezet miatt jelentősen visszaesett a hitelkereslet a magyar bankpiacon. A társadalmi hatású szervezeteket a válság kettős kihívás elé állítja: egyrészt maguknak is meg kell küzdeniük a növekvő költségek és a szűkülő források jelentette kihívásokkal, másrészt sokkal nagyobb lesz az igény az általuk kínált megoldások, szolgáltatások iránt. Így ezekben az időkben nekik még nagyobb szükségük van a kiszámítható finanszírozásra” – hangsúlyozta Jelasity Radován, az Erste elnök-vezérigazgatója a 2023 első negyedévi eredményeket bemutató sajtótájékoztatón.

Az Erste egy éven át önként vállalt kamatstoppal segíti az ügyfelei közé tartozó társadalmi hatású szervezeteket, így alapítványokat, egyesületeket, non-profit szervezeteket, társadalmi vállalkozásokat. A pénzintézet öt éve kínál Social Banking programja keretében kedvező számlavezetési csomagot és kedvezményes, akár garancia és egyéb fedezet nélküli hitel-lehetőségeket azoknak a szervezeteknek, amelyek társadalmilag hasznos tevékenységet folytatnak. Az Ersténél jelenleg közel félezer társadalmi hatású szervezet vezet számlát, és öt év alatt összesen 4,2 milliárd forint kedvezményes hitelt folyósított a bank, miközben egyedi képzési és mentoring programot biztosít ezen kezdeményezések számára. Az idén nyolc éves SEEDS program célja, hogy az esélyegyenlőtlenséget csökkentő, a rászorulók életminőségének javítását elősegítő társadalmi vállalkozások gyakorlati segítséget kapjanak a szervezet hatékony működtetéséhez és fejlesztéséhez.

Az Erste működési bevételei 2023 első negyedévében – a nemzetközi könyvviteli szabványok szerint (IFRS) készített kimutatás alapján – 52,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi adatot. A nettó kamatbevételek 72,5 százalékkal gyarapodtak, részben azért, mert a bank a kereskedési bevételek egy részét itt számolta el. A kereskedési és konverziós bevételek ezért 17,8 milliárd forinttal csökkentek. A díj- és jutalékbevételek 10,4 százalékkal nőttek, leginkább az aktív ügyfélállomány nagyobb tranzakciós aktivitásának, valamint a befektetési üzletág teljesítményének köszönhetően.

A működéssel kapcsolatos kiadások 19,4 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest főként a Sberbankhoz kapcsolódó OBA-tétel miatt, amely tavaly növelte, míg idén, a visszatérítés révén mérsékelte a költségeket. Az Erste működési eredménye így jelentősen, 44,7 milliárd forintra nőtt. A költség/bevétel arány március végére 36,5 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 69,2 százalékról. Ugyanakkor az egyéb működési eredmény 37,5 milliárd forint veszteséget mutat, jelentős részben annak köszönhetően, hogy a bankokat terhelő különadót, tranzakciós illetéket és extraprofit-adót az év elején a teljes évre előre be kell fizetni. Az adózás utáni nyereség így 6,3 milliárd forint lett, míg 2022 első negyedévét közel egymilliárd forint veszteséggel zárta a bank.

Az ügyfélhitelek és kötvények állománya március végén 17 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. Az új finanszírozás volumene ugyanakkor 41 százalékkal maradt el 2022 első negyedévének teljesítményétől. Az NPL-ráta 2,8 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 3,9 százalékról.

A teljes lakossági hitelállomány 3 százalékkal nőtt éves összevetésben, az új kihelyezések értéke azonban az idei első negyedévben 32,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, elsősorban a jelzáloghitelek iránti kereslet visszaesése miatt. Az új lakáshitelek folyósítása 58 százalékkal esett vissza a 2022-es eredményhez képest. A fogyasztási típusú hiteleknél a kihelyezés összességében 12 százalékkal csökkent. Ezen belül a személyi kölcsönök esetében 16 százalékkal, míg a Babaváró hitel iránt 49 százalékkal csökkent a kereslet az egy évvel korábbihoz képest. A kisvállalkozók esetében az új folyósítás 21 százalékkal nőtt éves összevetésben.

A magyarországi Erste-csoport által kezelt lakossági ügyfélvagyon – befektetés és betét – március végére 4752 milliárd forintra nőtt, 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A megtakarításokon belül a befektetések aránya 66 százalék volt.

A vállalati területen a kötvény- és a hitelállomány együttesen 36 százalékkal nőtt egy év alatt, és március végén meghaladta a 1175 milliárd forintot. A kis- és középvállalkozásoknál a hitel- és kötvényállomány 25 százalékkal, a kereskedelmi célú ingatlanoknál 11 százalékkal, míg a nagyvállalatok és önkormányzatok esetében 77 százalékkal gyarapodott 2022 első negyedévéhez képest. Ugyanakkor az egy évvel korábbinál jóval magasabb kamatkörnyezetben a cégek megfontoltabban nyúlnak külső forráshoz. Az első negyedévben ezért az új kötvények és hitelek volumene 48 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az Árulók című műsor nézettsége

Meglepő nézettséget produkált Az árulók

A fiatalabb célcsoportoknak nagyon bejött Az árulók. A Sztárbox pedig még ennél is jobb nézettséget hozott az RTL-nek, ami viszont már nem is meglepő. Teljes lakosságnál a TV2-s Dancing with the Stars produkálta a...

Újabb településeken gyorsít a Vodafone

A közelmúltban 8 vármegye 71 településén végzett hálózatfejlesztési munkálatokat a Vodafone Magyarország, melynek köszönhetően november végétől újabb közel 180 ezer háztartásban lesz elérhető a szolgáltató 1 gigabit sebességű vezetékes internetszolgáltatása. A fejlesztéssel a szolgáltató...

Így reagálnak az energiakrízisre a hazai cégek

A gyorsan változó energiaárak és a fenntarthatóság előtérbe kerülése lépésre ösztönzik a hazai vállalkozásokat is. A Schneider Electric friss felméréséből többek között kiderül, hogy a válaszadók túlnyomó többsége már megvalósított ilyen irányú fejlesztést, vagy...

Nagyon felpörgött az ingatlanpiac

2023 novemberében, országosan 8800 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 55 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A várakozásoknak megfelelően erősödő tendenciát mutat az év végéhez közeledve a hazai...

Napelemekre költenek a hazai nagyvállalatok

Népszerűek az energiahatékonyságot növelő beruházások a nagyvállalatok körében, minden negyediknél várható ilyen jellegű fejlesztés a következő egy év során. A beruházásokat nem csupán az energiaárak emelkedése hajtja, hanem több szempont együttesen, így például a...

Már belenézhetünk az HBO népszerű sorozatának új évadába

Az HBO a brazíliai São Paulóban megrendezett CCXP23 Comic-Con rendezvényen közzétette az HBO saját gyártású drámasorozata, A SÁRKÁNYOK HÁZA második évadának hivatalos teaserét. A nyolc epizódból álló második évad 2024 nyarán debütál az HBO-n,...

Tovább erősít podcast fronton a Marquard

Új podcastokkal erősíti portfólióját a Marquard Group Hungary. Először az ÉVA magazin Testkép című produkciója mutatkozott be december 1-jén, majd december 7-én startol az InStyle Képesvagyok műsora, amely a brand nagy sikerű #képesvagyok kezdeményezésének...

Moziból a könyvespolcra – filmtörténet és önéletrajz a mester szemén keresztül (x)

Van, akinek a mozi csupán egy kellemes, szabadidős program, de némelyeknek a filmnézés szent hobbi, sőt egyet jelent az élettel. Többnyire belőlük lesznek a filmteoretikusok, kritikusok, és nem utolsó sorban a filmrendezők. A hivatás...

Díjazták a Torontói EU Filmfesztiválon a Semmelweist

A Koltai Lajos rendezésben készült Semmelweis-film lett a Torontói EU Filmfesztivál legjobbja és elnyerte a közönségdíjat. Az anyák megmentőjeként világhírűvé vált magyar orvosról, Semmelweis Ignácról készült - a hazai mozikban már látható - új magyar...

Kiderült, mikor lesz jövőre a SopronFest

Jövőre a pünkösdi hétvégén, május 17. és 19. között rendezik meg második alkalommal a SopronFestet, ahol a hazai fesztiválok kedvenc előadói és zenekarai lépnek színpadra. Az esemény során nem csak a koncertek helyszínéül szolgáló...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így spórolhatunk a klímás fűtéssel

A fűtés gazdaságosságát főként az épület szigetelése határozza meg, a klímák esetében viszont számos más olyan praktika is ismert, amivel spórolhatunk a költségeinken. Ha a teljes fűtési idényben használnánk a klímaberendezést, kizárólag fűtésre optimalizált...
Az Árulók című műsor nézettsége

Meglepő nézettséget produkált Az árulók

A fiatalabb célcsoportoknak nagyon bejött Az árulók. A Sztárbox pedig még ennél is jobb nézettséget hozott az RTL-nek, ami viszont már nem is meglepő. Teljes lakosságnál a TV2-s Dancing with the Stars produkálta a...

Újabb településeken gyorsít a Vodafone

A közelmúltban 8 vármegye 71 településén végzett hálózatfejlesztési munkálatokat a Vodafone Magyarország, melynek köszönhetően november végétől újabb közel 180 ezer háztartásban lesz elérhető a szolgáltató 1 gigabit sebességű vezetékes internetszolgáltatása. A fejlesztéssel a szolgáltató...

Így reagálnak az energiakrízisre a hazai cégek

A gyorsan változó energiaárak és a fenntarthatóság előtérbe kerülése lépésre ösztönzik a hazai vállalkozásokat is. A Schneider Electric friss felméréséből többek között kiderül, hogy a válaszadók túlnyomó többsége már megvalósított ilyen irányú fejlesztést, vagy...

Nagyon felpörgött az ingatlanpiac

2023 novemberében, országosan 8800 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 55 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A várakozásoknak megfelelően erősödő tendenciát mutat az év végéhez közeledve a hazai...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Napelemekre költenek a hazai nagyvállalatok

Népszerűek az energiahatékonyságot növelő beruházások a nagyvállalatok körében, minden negyediknél várható ilyen jellegű fejlesztés a következő egy év során. A beruházásokat nem csupán az energiaárak emelkedése hajtja, hanem több szempont együttesen, így például a...

Minierdőt telepítettek Budapesten

November 29-én a XII. kerületben immár a harmadik Miyawaki erdőt adták át a GreenGo két éve indított Gurulj a fákért! Támogatói Programjának keretében. Budapest első és kizárólag elektromos flottát üzemeltető közösségi autómegosztója ezzel már...

Újabb lépéssel támogatja az ALDI a fenntarthatóságot

A vállalat biatorbágyi méhecskeháza után most hét városban nyitott rovarotthonokat, amelyek a virágok beporzásához nagymértékben hozzájáruló, emberekre ártalmatlan beporzó rovaroknak nyújtanak menedéket.Az ALDI biatorbágyi logisztikai és igazgatási központjánál már 2016 óta működik egy öt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....