- Hirdetés -

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

|

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már kis odafigyeléssel is csökkenthetjük annak a kockázatát, hogy átverjenek minket. A digitális ügyfélazonosítás piacvezető hazai szakértője, a FaceKom néhány tippel segíti, hogy biztonságos legyen az online karácsonyi ajándékbeszerzés.

A koronavírus-járványt követően jelentősen megnövekedett az internetes e-kereskedelmi forgalom, és miközben idén a gazdasági helyzet és az emelkedő infláció miatt nominálisan nem számíthatunk a korábbi években tapasztalt növekedésre, az ünnepi szezonban várhatóan mégis megugrik az online vásárlási tranzakciók száma. A karácsonyi szezont a csalók is igyekeznek kihasználni, ezért érdemes odafigyelnünk: úgy shoppingoljunk online, hogy a megrendelt ajándék meg is érkezzen a fa alá. A közigazgatás és a nagy hazai bankok digitális ügyfélazonosításához kapcsolódó megoldásokban piacvezető magyar tulajdonú FaceKom szakértője összegyűjtött néhány javaslatot a biztonságos online vásárláshoz.

Ne dőljünk be a szuperáraknak: webáruháznak látszik, de nem az

Attól még, hogy egy internetes felület webáruháznak látszik, akként viselkedik, nem biztos, hogy tényleg az is – mutat rá a szakértő. Nem új jelenség, de a közösségi médiában terjedő posztok alapján idén ismét új erőre kapott a fake webshop. Ilyen esetekben a csalók egy valódinak tűnő online áruházat húznak fel, amelynek a címe legtöbbször valamilyen ismert, nagy nemzetközi márkához hasonlít, sok esetben tartalmazza is azt (pl. az „amazon” név szerepel a címben). Ilyenkor a megtévesztett felhasználók végigmennek a vásárlási folyamaton, és később hiába várják a termék érkezését. Külön csavar a történetben, ha a webáruház hamis márkás terméket árul: gyakran gyanúsan nagy árengedményekkel csábítja azokat, akik szeretnének minél olcsóbban hozzájutni a lovebrandjükhöz. Ilyenkor a kiválasztott termék megérkezik ugyan, mégsem lehetünk elégedettek.

Mire figyeljünk?

• Gyanús hirdetésben, esetleg kéretlen e-mailben szereplő linkre kattintva jutunk az oldalra.

• Furcsa, hosszú cím szerepel a böngésző címsorában.

• Nem egyértelmű az üzemeltető, nincs elérhetőség és adatvédelmi szabályzat.

• Jelentősen alulárazott márkás termékeket kínál eladásra az oldal.

• A webshop nem használ biztonságos protokollt, azaz nem „https”-sel kezdődik a cím.

• Az online áruházról máshol nem található információ, nincsenek róla vélemények.

Ne rutinból kattintsunk: figyeljünk az adathalászokra

A digitális világot azért szeretjük, mert kényelmes, gyors és ezek mellett biztonságos is. A FaceKom szakértője szerint ugyanakkor az első két szempont gyakran ellentétben áll az utóbbival: a biztonságunk érdekében valamennyit engednünk kell a kényelmünkből és a gyorsaságból is. Fontos ezért, hogy miként az autóvezetésnél, itt se rutinból menjünk végig a megszokott úton, hiszen sokszor éppen ezt használják ki a csalók. Lemásolják például a rendszeresen érkező email formátumát, arra számítva, hogy rutinból kattintunk majd, és ellopják a jelszavunkat. Olyan is előfordulhat, hogy nagy márkák nevében (pl. Apple) kérik az identitásunk igazolását, majd az adatokat ellopva élnek vissza vele. Csábító lehet, hogy a reggeli kávézás közben intézzük az ajándékvásárlást, ugyanakkor a nyilvános terek wifi hálózata általában nyitott, jelszó nélküli hozzáférésre ad lehetőséget – azaz nem biztonságos.

A PSD2 európai uniós direktíva alapján az online bankkártyás fizetéseknél bizonyos esetek kivételével már kötelező a többfaktoros azonosítás. A felhasználónak tehát egy bizonyos ismeret (pl. jelszó) átadása mellett biometrikus azonosítás útján, esetleg saját kéznél lévő eszközön (pl. mobiltelefon) is meg kell erősítenie a tranzakciót. Ugyanakkor nem minden kártyás vásárlásnál igényelnek kétlépcsős azonosítást, és ez továbbra is segíti az adathalászokat.

A FaceKom szakértője szerint a banki ügyfélazonosítási technológiák (például arcfelismerés) már megbízhatóan működnek, de a webshopok felületei nem ennyire biztonságosak, így esetükben még körültekintőbbnek kell lennünk. Ezért a belépéshez használjunk biztonságos jelszót, amely kevésbé könnyen megjegyezhető, de sokkal jobban véd a csalóktól. Emellett fontos az is, hogy legyünk tisztában a bankkártyánk online fizetési limitjével, valamint, ha a webshop engedi, akkor használjunk regisztrált fizetési megoldást.

Mire figyeljünk?

• Legyen gyanús, ha a rendszeresen érkező e-mailből (pl. hírlevél) nem megszokott, vagy furcsa címmel rendelkező felületre jutunk, különösen, ha ott adatokat (pl. bankkártya) kérnek.

• Aggodalomra ad okot, ha a levél a szövege nem magyaros, fordítási hibák szerepelnek benne.

• Ha megszokott szolgáltatónknál szeretnénk bejelentkezni, legyünk résen, hiszen apró eltérésekből (más webcím, eltérő logó) is látszódhat, hogy adathalász kísérletről van szó.

• Ne vásároljunk, amikor nem biztonságos wifi hálózatra csatlakoztunk.

• Általános szabály, hogy ne adjuk meg az adatainkat, csak akkor, ha meggyőződtünk róla, hogy biztonságos felületen vagyunk.

• Használjunk erős, legalább 8 karakteres, nehezen megjegyezhető, kis- és nagybetűket, valamint különleges karaktereket tartalmazó jelszavakat.

• Állítsunk be a bankkártyánknál fizetési limitet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...