- Hirdetés -

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

|

- Hirdetés -

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már kis odafigyeléssel is csökkenthetjük annak a kockázatát, hogy átverjenek minket. A digitális ügyfélazonosítás piacvezető hazai szakértője, a FaceKom néhány tippel segíti, hogy biztonságos legyen az online karácsonyi ajándékbeszerzés.

A koronavírus-járványt követően jelentősen megnövekedett az internetes e-kereskedelmi forgalom, és miközben idén a gazdasági helyzet és az emelkedő infláció miatt nominálisan nem számíthatunk a korábbi években tapasztalt növekedésre, az ünnepi szezonban várhatóan mégis megugrik az online vásárlási tranzakciók száma. A karácsonyi szezont a csalók is igyekeznek kihasználni, ezért érdemes odafigyelnünk: úgy shoppingoljunk online, hogy a megrendelt ajándék meg is érkezzen a fa alá. A közigazgatás és a nagy hazai bankok digitális ügyfélazonosításához kapcsolódó megoldásokban piacvezető magyar tulajdonú FaceKom szakértője összegyűjtött néhány javaslatot a biztonságos online vásárláshoz.

Ne dőljünk be a szuperáraknak: webáruháznak látszik, de nem az

Attól még, hogy egy internetes felület webáruháznak látszik, akként viselkedik, nem biztos, hogy tényleg az is – mutat rá a szakértő. Nem új jelenség, de a közösségi médiában terjedő posztok alapján idén ismét új erőre kapott a fake webshop. Ilyen esetekben a csalók egy valódinak tűnő online áruházat húznak fel, amelynek a címe legtöbbször valamilyen ismert, nagy nemzetközi márkához hasonlít, sok esetben tartalmazza is azt (pl. az „amazon” név szerepel a címben). Ilyenkor a megtévesztett felhasználók végigmennek a vásárlási folyamaton, és később hiába várják a termék érkezését. Külön csavar a történetben, ha a webáruház hamis márkás terméket árul: gyakran gyanúsan nagy árengedményekkel csábítja azokat, akik szeretnének minél olcsóbban hozzájutni a lovebrandjükhöz. Ilyenkor a kiválasztott termék megérkezik ugyan, mégsem lehetünk elégedettek.

Mire figyeljünk?

• Gyanús hirdetésben, esetleg kéretlen e-mailben szereplő linkre kattintva jutunk az oldalra.

• Furcsa, hosszú cím szerepel a böngésző címsorában.

• Nem egyértelmű az üzemeltető, nincs elérhetőség és adatvédelmi szabályzat.

• Jelentősen alulárazott márkás termékeket kínál eladásra az oldal.

• A webshop nem használ biztonságos protokollt, azaz nem „https”-sel kezdődik a cím.

• Az online áruházról máshol nem található információ, nincsenek róla vélemények.

Ne rutinból kattintsunk: figyeljünk az adathalászokra

A digitális világot azért szeretjük, mert kényelmes, gyors és ezek mellett biztonságos is. A FaceKom szakértője szerint ugyanakkor az első két szempont gyakran ellentétben áll az utóbbival: a biztonságunk érdekében valamennyit engednünk kell a kényelmünkből és a gyorsaságból is. Fontos ezért, hogy miként az autóvezetésnél, itt se rutinból menjünk végig a megszokott úton, hiszen sokszor éppen ezt használják ki a csalók. Lemásolják például a rendszeresen érkező email formátumát, arra számítva, hogy rutinból kattintunk majd, és ellopják a jelszavunkat. Olyan is előfordulhat, hogy nagy márkák nevében (pl. Apple) kérik az identitásunk igazolását, majd az adatokat ellopva élnek vissza vele. Csábító lehet, hogy a reggeli kávézás közben intézzük az ajándékvásárlást, ugyanakkor a nyilvános terek wifi hálózata általában nyitott, jelszó nélküli hozzáférésre ad lehetőséget – azaz nem biztonságos.

A PSD2 európai uniós direktíva alapján az online bankkártyás fizetéseknél bizonyos esetek kivételével már kötelező a többfaktoros azonosítás. A felhasználónak tehát egy bizonyos ismeret (pl. jelszó) átadása mellett biometrikus azonosítás útján, esetleg saját kéznél lévő eszközön (pl. mobiltelefon) is meg kell erősítenie a tranzakciót. Ugyanakkor nem minden kártyás vásárlásnál igényelnek kétlépcsős azonosítást, és ez továbbra is segíti az adathalászokat.

A FaceKom szakértője szerint a banki ügyfélazonosítási technológiák (például arcfelismerés) már megbízhatóan működnek, de a webshopok felületei nem ennyire biztonságosak, így esetükben még körültekintőbbnek kell lennünk. Ezért a belépéshez használjunk biztonságos jelszót, amely kevésbé könnyen megjegyezhető, de sokkal jobban véd a csalóktól. Emellett fontos az is, hogy legyünk tisztában a bankkártyánk online fizetési limitjével, valamint, ha a webshop engedi, akkor használjunk regisztrált fizetési megoldást.

Mire figyeljünk?

• Legyen gyanús, ha a rendszeresen érkező e-mailből (pl. hírlevél) nem megszokott, vagy furcsa címmel rendelkező felületre jutunk, különösen, ha ott adatokat (pl. bankkártya) kérnek.

• Aggodalomra ad okot, ha a levél a szövege nem magyaros, fordítási hibák szerepelnek benne.

• Ha megszokott szolgáltatónknál szeretnénk bejelentkezni, legyünk résen, hiszen apró eltérésekből (más webcím, eltérő logó) is látszódhat, hogy adathalász kísérletről van szó.

• Ne vásároljunk, amikor nem biztonságos wifi hálózatra csatlakoztunk.

• Általános szabály, hogy ne adjuk meg az adatainkat, csak akkor, ha meggyőződtünk róla, hogy biztonságos felületen vagyunk.

• Használjunk erős, legalább 8 karakteres, nehezen megjegyezhető, kis- és nagybetűket, valamint különleges karaktereket tartalmazó jelszavakat.

• Állítsunk be a bankkártyánknál fizetési limitet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Béremelésről döntött a Tesco

Sikeresen megállapodott a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu – a modern szakszervezet. A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fektet az áruházakban...

Díjazták a Néprajzi Múzeum alkalmazását

A digitális gondolkodás és a digitális megoldások újszerű, innovatív, ötletes megvalósítását díjazó Pixel Perfect Awards megmérettetésen kiosztott 6 arany elismerés közül egyet a Néprajzi Múzeum gyűjteményeire épülő Motívumalkotó alkalmazás nyert el 2023. január 25-én....

A nőké a főszerep az HBO-n

Ebben a hónapban az HBO csatorna középpontjában a fantasztikus nők állnak. Újabb thriller érkezik a Cinemaxra, ufókkal találkozhatunk a Discoveryn.Jön Emma Thompson főszereplésével készült Minden jót, Leo Grande (02.05), Kristen Stewart a Spencerben (02.12)...

Fizetős streaminggel pörög az európai piac

Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes...

Már naponta 2,5 óra megy el közösségi médiára

A jelek szerint ismét változóban van a felhasználók online viselkedése, miközben az interneten töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, a közösségi média oldalakra még több időt szánnak. A „Digital 23” jelentésből kiderült az...

Már kevésbé tartunk az inflációtól

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cápák között nézettség 2023 január

Főműsoridőben fordított az RTL

Az esti sávban és a kereskedelmi célcsoportnál az RTL átvette a vezetést a TV2-től. Minden más felosztásban azonban továbbra is piacvezető a TV2 és csoportszinten is vezetnek. A műsoros toplista élén a Cápák között...

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....