- Hirdetés -

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

|

- Hirdetés -

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már kis odafigyeléssel is csökkenthetjük annak a kockázatát, hogy átverjenek minket. A digitális ügyfélazonosítás piacvezető hazai szakértője, a FaceKom néhány tippel segíti, hogy biztonságos legyen az online karácsonyi ajándékbeszerzés.

A koronavírus-járványt követően jelentősen megnövekedett az internetes e-kereskedelmi forgalom, és miközben idén a gazdasági helyzet és az emelkedő infláció miatt nominálisan nem számíthatunk a korábbi években tapasztalt növekedésre, az ünnepi szezonban várhatóan mégis megugrik az online vásárlási tranzakciók száma. A karácsonyi szezont a csalók is igyekeznek kihasználni, ezért érdemes odafigyelnünk: úgy shoppingoljunk online, hogy a megrendelt ajándék meg is érkezzen a fa alá. A közigazgatás és a nagy hazai bankok digitális ügyfélazonosításához kapcsolódó megoldásokban piacvezető magyar tulajdonú FaceKom szakértője összegyűjtött néhány javaslatot a biztonságos online vásárláshoz.

Ne dőljünk be a szuperáraknak: webáruháznak látszik, de nem az

Attól még, hogy egy internetes felület webáruháznak látszik, akként viselkedik, nem biztos, hogy tényleg az is – mutat rá a szakértő. Nem új jelenség, de a közösségi médiában terjedő posztok alapján idén ismét új erőre kapott a fake webshop. Ilyen esetekben a csalók egy valódinak tűnő online áruházat húznak fel, amelynek a címe legtöbbször valamilyen ismert, nagy nemzetközi márkához hasonlít, sok esetben tartalmazza is azt (pl. az „amazon” név szerepel a címben). Ilyenkor a megtévesztett felhasználók végigmennek a vásárlási folyamaton, és később hiába várják a termék érkezését. Külön csavar a történetben, ha a webáruház hamis márkás terméket árul: gyakran gyanúsan nagy árengedményekkel csábítja azokat, akik szeretnének minél olcsóbban hozzájutni a lovebrandjükhöz. Ilyenkor a kiválasztott termék megérkezik ugyan, mégsem lehetünk elégedettek.

Mire figyeljünk?

• Gyanús hirdetésben, esetleg kéretlen e-mailben szereplő linkre kattintva jutunk az oldalra.

• Furcsa, hosszú cím szerepel a böngésző címsorában.

• Nem egyértelmű az üzemeltető, nincs elérhetőség és adatvédelmi szabályzat.

• Jelentősen alulárazott márkás termékeket kínál eladásra az oldal.

• A webshop nem használ biztonságos protokollt, azaz nem „https”-sel kezdődik a cím.

• Az online áruházról máshol nem található információ, nincsenek róla vélemények.

Ne rutinból kattintsunk: figyeljünk az adathalászokra

A digitális világot azért szeretjük, mert kényelmes, gyors és ezek mellett biztonságos is. A FaceKom szakértője szerint ugyanakkor az első két szempont gyakran ellentétben áll az utóbbival: a biztonságunk érdekében valamennyit engednünk kell a kényelmünkből és a gyorsaságból is. Fontos ezért, hogy miként az autóvezetésnél, itt se rutinból menjünk végig a megszokott úton, hiszen sokszor éppen ezt használják ki a csalók. Lemásolják például a rendszeresen érkező email formátumát, arra számítva, hogy rutinból kattintunk majd, és ellopják a jelszavunkat. Olyan is előfordulhat, hogy nagy márkák nevében (pl. Apple) kérik az identitásunk igazolását, majd az adatokat ellopva élnek vissza vele. Csábító lehet, hogy a reggeli kávézás közben intézzük az ajándékvásárlást, ugyanakkor a nyilvános terek wifi hálózata általában nyitott, jelszó nélküli hozzáférésre ad lehetőséget – azaz nem biztonságos.

A PSD2 európai uniós direktíva alapján az online bankkártyás fizetéseknél bizonyos esetek kivételével már kötelező a többfaktoros azonosítás. A felhasználónak tehát egy bizonyos ismeret (pl. jelszó) átadása mellett biometrikus azonosítás útján, esetleg saját kéznél lévő eszközön (pl. mobiltelefon) is meg kell erősítenie a tranzakciót. Ugyanakkor nem minden kártyás vásárlásnál igényelnek kétlépcsős azonosítást, és ez továbbra is segíti az adathalászokat.

A FaceKom szakértője szerint a banki ügyfélazonosítási technológiák (például arcfelismerés) már megbízhatóan működnek, de a webshopok felületei nem ennyire biztonságosak, így esetükben még körültekintőbbnek kell lennünk. Ezért a belépéshez használjunk biztonságos jelszót, amely kevésbé könnyen megjegyezhető, de sokkal jobban véd a csalóktól. Emellett fontos az is, hogy legyünk tisztában a bankkártyánk online fizetési limitjével, valamint, ha a webshop engedi, akkor használjunk regisztrált fizetési megoldást.

Mire figyeljünk?

• Legyen gyanús, ha a rendszeresen érkező e-mailből (pl. hírlevél) nem megszokott, vagy furcsa címmel rendelkező felületre jutunk, különösen, ha ott adatokat (pl. bankkártya) kérnek.

• Aggodalomra ad okot, ha a levél a szövege nem magyaros, fordítási hibák szerepelnek benne.

• Ha megszokott szolgáltatónknál szeretnénk bejelentkezni, legyünk résen, hiszen apró eltérésekből (más webcím, eltérő logó) is látszódhat, hogy adathalász kísérletről van szó.

• Ne vásároljunk, amikor nem biztonságos wifi hálózatra csatlakoztunk.

• Általános szabály, hogy ne adjuk meg az adatainkat, csak akkor, ha meggyőződtünk róla, hogy biztonságos felületen vagyunk.

• Használjunk erős, legalább 8 karakteres, nehezen megjegyezhető, kis- és nagybetűket, valamint különleges karaktereket tartalmazó jelszavakat.

• Állítsunk be a bankkártyánknál fizetési limitet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így juthatunk olcsóbb hitelhez

A zöld hitel konstrukciók 2021-es bevezetésük után nagy sikert arattak a piacon azok körében, akik a fenntarthatóság és az alacsony rezsi miatt az energiatakarékosságot tartották az egyik fő prioritásnak új otthonuk kiválasztásakor. A Növekedési...

Felforgatta a könyvpiacot a TikTok

Öt éve működik Magyarországon a TikTok, amely nemcsak a tartalomfogyasztási szokásokat változtatta meg, hanem nagy hatással van a könyveladásokra és ezáltal a kulturális kommunikációra is. A rövid videós könyvajánlók képesek egy-egy régebbi vagy új...

Kiderült, melyik autót kedvelik legjobban a magyarok

Újra egyenesben a cseh márka, a koronavírus és a háború által okozott gazdasági és logisztikai nehézségek után visszatért a SKODA. Kiemelkedő első öt hónapot tudhat maga mögött a márka, ugyanis egy SKODA modell, az...

Durván bezuhant a hazai kiskereskedelem

Nem indult jól a második negyedév sem a kiskereskedelemben. A KSH által közzétett adatok szerint a forgalom volumene áprilisban éves szinten 12,6 százalékkal esett vissza. A tényadat kedvezőtlenebb lett az általunk várt -10,4 százaléknál.Továbbra...

Hatalmas sörös fesztivál lesz a Balatonnál

Hogy ne csak a borokról és a borozásról szóljon a nyár a Balatonon, hanem megmutathassák magukat a hasonló minőséget képviselő kisüzemi sörfőzdék is, július 7-9. között megrendezik az 1. Balaton Beer Weekend-et, Zamárdiban. Az...

A Google Ads ereje: Hirdetések célzása és hatékonyságának maximalizálása (x)

A Google Ads kampány lényege, hogy segítségével megfelelő számú érdeklődőt tudjunk a weboldalunkra irányítani, ahol hatékonyan meg is tudjuk őket szólítani. A kampány akkor lesz nyereséges, ha az érdeklődők végrehajtják a kitűzött céljainkat, például...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

Kiderült, hogy ki lesz az RTL új marketing és kommunikációs igazgatója

Július közepétől Baráth Péter tölti be az RTL Magyarország marketing és kommunikációs igazgatói pozícióját. Az új vezető feladata lesz az RTL hosszú távú márkastratégiájának kialakítása és menedzsmentje, a műsorkampányok tervezése és kivitelezésnek irányítása, valamint...

Újdonságokkal jön az Effie

Megújult logóval és új elemekkel indul a világszerte a marketingkommunikáció legfőbb célját, a hatékonyságot díjazó Effie verseny hazai megmérettetése. Az újdonságok között van, hogy az elmúlt két évben futott kampányokkal lehet nevezni és módosított...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Így juthatunk olcsóbb hitelhez

A zöld hitel konstrukciók 2021-es bevezetésük után nagy sikert arattak a piacon azok körében, akik a fenntarthatóság és az alacsony rezsi miatt az energiatakarékosságot tartották az egyik fő prioritásnak új otthonuk kiválasztásakor. A Növekedési...

Felforgatta a könyvpiacot a TikTok

Öt éve működik Magyarországon a TikTok, amely nemcsak a tartalomfogyasztási szokásokat változtatta meg, hanem nagy hatással van a könyveladásokra és ezáltal a kulturális kommunikációra is. A rövid videós könyvajánlók képesek egy-egy régebbi vagy új...

Kiderült, melyik autót kedvelik legjobban a magyarok

Újra egyenesben a cseh márka, a koronavírus és a háború által okozott gazdasági és logisztikai nehézségek után visszatért a SKODA. Kiemelkedő első öt hónapot tudhat maga mögött a márka, ugyanis egy SKODA modell, az...

Durván bezuhant a hazai kiskereskedelem

Nem indult jól a második negyedév sem a kiskereskedelemben. A KSH által közzétett adatok szerint a forgalom volumene áprilisban éves szinten 12,6 százalékkal esett vissza. A tényadat kedvezőtlenebb lett az általunk várt -10,4 százaléknál.Továbbra...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

Visszavághatjuk az otthoni energiafogyasztást

Ha megbízható és takarékos háztartási gépeket, elektronikai készülékeket használunk, az jelentős szerepet játszhat ökológiai lábnyomunk csökkentésében, hiszen a hosszú élettartam és az energiatakarékos működés elengedhetetlen az otthonunk fenntartható működésének kialakításában. A ma elérhető készülékek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....