- Hirdetés -

Így lehet elkerülni a home office veszélyeit

|

- Hirdetés -

Home office, vagy irodai munka? Esetleg a kettő kombinációja? A CBRE átfogó tanulmányt készített, amely alaposan körbejárva a témát számos javaslattal áll elő, és amelyből világosan kirajzolódik, hogy a siker feltétele – a koronavírust követő korszakban is – a hibrid stratégia, egészen pontosan az irodai és otthoni munka okos ötvözése lehet. Máskülönben a költségmegtakarításokból származó rövid távú nyereség szinte biztosan hosszú távú veszteségekhez vezet.

A rugalmas munkavégzés már nem cél vagy választás kérdése, hanem hosszú távú szükségszerűség. A világ vezető kereskedelmi ingatlan- és befektetési vállalata, a CBRE tapasztalatai és nemrégiben publikált tanulmánya alapján kiderül: a jelenlegi járványhelyzet általában kétféle reakciót eredményezett a cégeknél. Egyrészt sokuk tervezi a felhasznált irodaterület csökkentését, másrészt a felmérések szerint az átlagos alkalmazott meglehetősen pozitívan érzi magát az új helyzetben. Így az ingatlanköltség-megtakarítás és az otthonról dolgozó elégedett alkalmazott kettős képe rajzolódik ki.

Azonban az ingatlan valós értékét az jelenti, hogy mi történik a falakon belül, ki és milyen módon dolgozik ott? A vállalatok közösségi tőkéje felbecsülhetetlen értékű. Ennek fejlesztéséhez viszont tér kell, ahol az emberek fizikailag találkoznak, hogy megvitassák a munkát, innovatív ötleteket cseréljenek egymással, válságokat oldjanak meg, kölcsönös érdeklődést mutassanak, történeteket meséljenek, kialakítsák a közös értékeiket. Így akik költségcsökkentési okokból túl sok négyzetmétert adnak fel, idővel lényegesen magasabb árat fognak fizetni a közösség hiánya miatt; az iroda „üres héjjá” válhat.

A közösség fenntartása nem csak a vállalatok érdeke: az odatartozás érzése egy fontos emberi szükséglet. A kutatásokban is azt látjuk, hogy ugyan a munkavállalók értékelik a távmunka lehetőségét, és önálló munkavégzés szempontjából hatékonyabbnak is tartják, az iroda szociális aspektusa pótolhatatlan.

Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre. Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív támogatását a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki támogatását is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet megfelelő mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni.

Az otthoni munkavégzés három fő kockázattal jár:

1. A munka és a magánélet egyensúlyának felborulása

A bejárás azért hasznos, mert elválasztja a munkaidőt a magánélettől. Sok alkalmazott már nem érzi az egészséges határvonalat a két világ között.

2. Megnyújtott munkaidő

Az alkalmazottak produktívabbnak érzik magukat, ami nem véletlen, hiszen napi 1,2 órával tovább dolgoznak a szokásosnál. Sokan panaszkodnak azonban kimerültségre.

3. Fokozódó stressz

A feszültség lehet hosszú távon a legkárosabb. Ennek egyik fő kiváltó oka a technikai hibák és a családon belüli frusztrációk. A másik a munkatársi kapcsolatok hiánya, a félelem, hogy elszakadunk az irodában zajló eseményektől, kimaradunk valamiből. Folyamatos bizonyítási kényszerünk keletkezhet, hogy valóban hatékonyak vagyunk-e.

Az otthoni és irodai munka közötti választás helyett ezért összetett, egymásra épülő megoldások kellenek. Nem az számít, ki, mikor és honnan dolgozik, hanem az, hogy mindenki pontosan tudja, hogy mit és mikorra kell elvégeznie. A négyzetméterben mért terület csökkentése is szükséges része lehet a hibrid munkahelyi stratégiának, de az aszinkron és az elosztott együttműködés jelenti az előrelépést.

A tanulmány külön kitér arra, hogy Matt Mullenweg amerikai internetes vállalkozó, a WordPress alapítója közel 1200 alkalmazottat foglalkoztat, mégsem tart fenn irodát. Megalkotott egy 5 lépcsős piramist amelynek a tetején a Nirvána áll, egy olyan vállalati kultúra amely jobban működik on-line, mint bármelyik másik cég a dolgozók személyes jelenlétével. Az alján pedig a „Nem szándékolt távmunka van”, ahol semmi szándékosat nem tett a társaság a távmunka támogatásának érdekében. Mullenweg szerint a legtöbb szervezet hajlamos elakadni a 2. szinten „Az iroda újra alkotása online”, amikor átmenetileg pontosan azt csinálja, amit korábban az irodában, csak éppen az online térben.

Ezt az ötlépcsős piramist figyelembe véve a CBRE a három tengely mentén integrált megközelítés mellett érvel.

1. Terület

A termelékenység és a jólét érdekében egyensúlyt kell kialakítani, felosztani az alkalmazottakat az otthoni és irodai területek között. Szükség esetén választhatunk egy harmadik módszert (hub & spoke, vagy küllő architektúra), egy további munkaterületet a központi iroda és a magánlakás között – ez lehet például egy rugalmasan bérelt iroda.

2. Technika

Az otthoni iroda ma gyakran duplikált iroda, ami fenntarthatatlan állapot a termelékenység, a jólét szempontjából. Bővíteni kell az online jelenlétet, illetve meg kell vizsgálni, hogy az egyes munkavállalók és a szervezet egésze eléggé felkészült-e technikailag.

3. Társas viselkedés

Minden szervezet kialakítja a saját munkamódszerét, ahogy minden ember a saját életmódját. Nem könnyű megváltoztatni a régi, meggyökeresedett szokásokat, munkastílusokat. A változások türelmet és jó útmutatást igényelnek.

„Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre. Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív elősegítését a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki egészségét is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet proaktív mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni” – vélekedik Szabó Eszter, a CBRE Magyarország munkakörnyezeti stratégiáért és változásmenedzsmentért felelős tanácsadója.

A fentieknek megfelelően a CBRE az ügyfeleivel együttműködve innovatív megoldásokat talál az irodákkal kapcsolatos közös kihívásokra. Olyan eszközöket, termékeket és szolgáltatásokat fejleszt, amelyek segítenek az alkalmazottaknak, hogy produktívak maradjanak, miközben otthonról dolgoznak. Tanácsot ad a felkészüléshez az irodába való fizikai visszatérésre. Segít felmérni a távoli munkalehetőségek hatását az ingatlanportfólióra. Felkészíti a szervezetet, hogy rugalmas maradjon a jövőre nézve.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Óriási sportolói csapattal ünnepel a Samsung

Kevesebb mint 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44...

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...