- Hirdetés -

Így lehet még biztonságosabb az e-autózás

|

Milyen teljesítményű töltőállomást válasszanak, melyik a megfelelő csatlakozótípus, szükség van-e egyeztetésre az áramszolgáltatóval – számos kérdés merül fel, ha valaki úgy dönt, hogy otthonában is szeretne megoldást elektromos autója töltéséhez. Minden esetben megéri szakember segítségét kérni, a Schneider Electric pedig összegyűjtött néhány szempontot, amit már a konzultáció előtt is érdemes mérlegelni.

Csak tavaly több mint 1800 tisztán elektromos meghajtású autót adtak el itthon, ami éves összevetésben 40 százalékos bővülést jelentett. Az ilyen típusú járművek ugyan még mindig viszonylag ritkának számítanak a hazai utakon, de egyre több családban tűnnek fel és bár folyamatosan bővül a nyilvános töltőhálózat, egyre több helyen kell fizetni ezért a szolgáltatásért. Emellett a biztonság, vagy éppen a kényelem miatt is sokan döntenek úgy, hogy otthon is biztosítják a töltés lehetőségét autóik számára. Ehhez természetesen már rendelkezésre állnak a piacon a megfelelő eszközök, mielőtt azonban belevág valaki egy ilyen projektbe, érdemes átgondolnia néhány dolgot.

Felejtsük el a konnektort!

Bár elsőre talán kézenfekvőnek tűnik, veszélyes és nagyon alacsony hatékonyságú, az elektromos autók közvetlenül lakossági dugaljról, kábelbe integrált túláramvédelem nélkül történő töltése. Ilyenkor a hagyományos háztartási aljzatot kötjük össze közvetlenül az autóval, bármiféle vezérlés nélkül, és mivel nincs kommunikáció az autó és a töltő között, ezért bármikor túlterhelődhet a rendszer, és tűz keletkezhet. Szerencsére ezzel a megoldással ritkán találkozni. Egy másik a töltés közvetlenül lakossági dugaljról, kábelbe integrált túláram-védelemmel, az autógyártók által biztosított kábellel. Ez biztonsági szempontból már elfogadható megoldás, de szintén nem célszerű, mivel nagyon alacsony a hatásfoka – sok esetben több mint 10 órán keresztül kell vele tölteni az autót -, illetve a háztartási aljzathoz való csatlakozást használja, amely nem alkalmas hosszú időn keresztül nagy teljesítmények átvitelére. A legjobb megoldás otthonra a lakossági autótöltő állomásról való töltés. Ebben az esetben telepíteni kell egy töltőállomást a házban, amely biztonságos és nagy teljesítmény átvitelére teszi alkalmassá a töltést. Rendkívül hatékony megoldás, akár 30 perc alatt is képes az autót teljesen feltölteni, de néhány óra biztosan elég lesz. Hátránya lehet, hogy áramszolgáltatói hálózatfejlesztést igényelhet, amely extra költségeket és némi átépítést jelent.

Válasszuk a megfelelő teljesítményt!

Érdemes az autó teljesítményfelvevő képességéhez igazítani a töltőállomás teljesítményét, a megfelelő párosítással jelentősen növelhetjük a hatékonyságot, és csökken a töltési idő. Az elektromos autókban napjainkban az egyik legnépszerűbb akkumulátorkapacitás a 40 kWh teljesítményű. Egy 22 kW teljesítményű töltőállomásról egy ilyen akkumulátor nagyjából egy kényelmes családi ebéd ideje, azaz mintegy 2 óra alatt tölthető fel teljes mértékben. Ajánlott kizárólag megbízható gyártó töltőállomását használni és célszerű meggyőződni arról is, hogy a készülék rendelkezik-e a megfelelő minősítésekkel (pl. CE).

Ellenőrizzük a csatlakozó típusát!

Annak érdekében, hogy eldönthessük beépített kábellel vagy aljzattal rendelkező töltőre van-e szükség, ellenőrizni kell, hogy milyen csatlakozótípussal rendelkezik a megvásárolt autó. Ha valaki T2 aljzatos töltőt vesz, akkor azzal bármilyen autót fel tud tölteni T2-T2 vagy T2-T1 kábellel. Ha viszont beépített kábeleset vásárol, akkor meg kell állapítani az autón lévő csatlakozó típusát, mert a beépített kábel csatlakozójához kell alkalmazkodni. A csatlakozó típusának megfelelően gondoskodjunk gyári töltőkábelről, és soha ne használjunk sérült, toldott, szerelt, ragasztott kábeleket!

Felejtsük el a házi barkács megoldásokat!

A nem megfelelő eszközök, csatlakozók nagyon komoly veszélyforrást jelentenek az elektromos autók töltésénél, könnyen okozhatnak elektromos zárlatot, tüzet, veszélyeztetve a házban élők testi épségét. Éppen ezért nem szabad hosszabbítókat, toldókat, átalakítókat használni, mert ezek nem biztonságosak, és veszélyesek lehetnek mind a használóra mind a vagyontárgyakra nézve.

Kérjünk segítséget a profiktól!

Az otthoni töltési rendszer kialakításához érdemes egyeztetni szakképzett villanyszerelővel, és nem szabad spórolni a szakemberen a telepítéskor sem. Így kerülhetjük el, hogy nagyon hamar tönkre menjenek a drága készülékek és esetleg maga az autó, vagy akár emberi sérülés történjen. Szakember segítsége kell ahhoz is, hogy gondoskodjunk a megfelelő villamos védelmekről, amelyek biztosítják a biztonságos betáplálást. Minimum követelmény a megfelelő teljesítményű kismegszakító, és az emberi védelmet ellátó áram-védőkapcsoló, de ajánlott a túlfeszültségkorlátozó használata is.

Előzzük meg a bosszantó áramszüneteket!

Ma egy átlagos otthon általában nincs felkészítve az autók töltésére, emiatt érdemes lehet áramszolgáltatói hálózatfejlesztést kérni. Ez ugyan extra költséggel jár, de megkímélheti az elektromos autók tulajdonosait a sűrű védelmi lekapcsolásoktól, melyek azon túl, hogy bosszantóak, ártanak is a készülékeknek. Természetesen ehhez is érdemes szakember segítségét igénybe venni.

„Az e-mobilitás fontos szerepet játszhat a klímaváltozás megállítását célzó erőfeszítésekben, és bár egyelőre csak a járművek nagyon kis része használja ezt a meghajtást, csak tavaly közel 2,3 millió, tisztán elektromos meghajtású autót adtak el világszerte. Az e-autózást kiszolgáló infrastruktúra is szépen fejlődik, Európában például a múlt év végén már 165 ezer elektromos töltőállomás volt, ami 70-szer több, mint 2011-ben. Azonban még messze nincs akkora hálózat e-autó töltőkből, mint benzinkutakból, így érthető, ha sokan otthon is meg akarják oldani ezt a kérdést. A Schneider Electricnél számos munkatársunk dolgozik azon, hogy az e-autózás és az azt kiszolgáló infrastruktúra minél gyorsabban fejlődjön. Az EcoStruxure for eMobility rendszerünk például teljes körű megoldást nyújt a töltési infrastruktúra kialakítására a tanácsadástól a mikrohálózatok kiépítésén és menedzselésén át a töltőállomások szállításáig” – mondta el Kozma László, a Schneider Electric szakértője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...