Javára válhat a vállalkozásoknak a járvány miatti átalakulás

Habár sok mindent kényszerből lépnek most meg a vállalkozások, ez a felkészülés nagyban elősegítheti a hazai kkv szektor digitális fejlődését. Az Európai Bizottság tavalyi adatai alapján Magyarország a 23. helyen áll a digitális versenyképesség terén, a jelenlegi helyzetben azonban az eddig elmaradt fejlesztések várhatóan megvalósulhatnak. A K&H Bank ezért összegyűjtötte azokat az eszközöket, amelyek nemcsak most hasznosak, de hosszú távon is megtérülnek.

A koronavírus-járvány miatt sok cégnek rövid idő alatt teljesen új, digitális alapokra kell helyeznie a működését, ami nehézséget okozhat, ha korábban nem történt ilyen irányú fejlesztés, felkészülés. Az Európai Bizottság által közzétett, digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató DESI 2019-es értékei alapján nem állunk jól, ugyanis Magyarország a 28 uniós tagállam között a 23. helyen áll a digitális versenyképesség terén.

„A jelenlegi helyzet rávilágított arra, hogy mekkora jelentősége van a digitalizációnak egy vállalkozás életében, hiszen azok a cégek tudtak a leggyorsabban alkalmazkodni a körülményekhez, akik eddig is kiemelt figyelmet szenteltek az ilyen irányú fejlesztéseknek. A járvány vélhetően felgyorsítja az ilyen célú fejlesztéseket, ezért fontos, hogy a cégek merjenek beruházni ebben az időszakban is és digitális megoldásokban gondolkodjanak, hiszen valószínűsíthetően ez az irány lesz a meghatározó a jövőben. Ami tehát most kényszernek tűnhet, valójában a hosszú távú fejlődést szolgálja” – mondta el Kökény Roland, a K&H kkv szegmens marketing vezetője. „Ezek a fejlesztések nem kizárólag anyagi ráfordítást jelentenek, hiszen az új, digitális megoldásokat használni és érteni is kell. Tehát a belső képzésre is hangsúlyt kell fektetni, ami lehetőséget jelent a munkatársak számára képességeik fejlesztésére” – tette hozzá a szakember.

Ezeket a területeket érdemes most fejleszteni

1. Kommunikáció: Az otthoni munkavégzés egyik legnagyobb kihívása, hogy mind a csapatmunka, mind az ügyfelekkel történő kapcsolattartás a digitális térben történik. Holott, a meetingek, ügyféltalálkozók mellett workshopot vagy akár konferenciát is tarthatunk online. A kapcsolattartás hatékonyságát a különböző, sok esetben a vírushelyzet miatt ingyenessé tett kommunikációs platformok (Skype, Microsoft Teams, Google Hangouts, Zoom) növelhetik, saját csapatunk produktivitását pedig online projektmenedzsment eszközökkel (Podio, Trello, Slack) javíthatjuk. Ezen eszközök mellett nem érdemes megfeledkezni a legegyszerűbbnek tűnő, de olykor leghatékonyabb eszközről, a mobiltelefonról sem, hiszen ma már akár laptop nélkül, ezen is nagyon sok céges ügyintézés lebonyolítható az online meetingektől a pénzügyek intézéséig.

2. Eladás, értékesítés: Az online kereskedelem már a vírushelyzet előtt is egyre nagyobb teret nyert hazánkban, kiélezett versenyhelyzetet teremtve a cégek között, ez pedig most hatványozottan érvényes. Mivel az online vásárlás sok vevő számára az elsődleges vásárlási lehetőség, ezért, amennyiben van rá lehetőség, most nemcsak érdemes, de a fennmaradás kulcsa lehet saját webáruházat is létrehozni.

3. Céges pénzügyek: A pénzügyek online intézését számos eszköz segíti a mostani helyzetben. A vírusjárvány következtében történt online átállás miatt a kibertámadások száma is megnövekedett, ezért első lépésként kiemelten fontos, hogy a céges pénzügyeket biztonságos eszközökről bonyolítsuk: mobiltelefonunkat, laptopunkat lássuk el megfelelő védelemmel, amelyre alkalmasak lehetnek fizetett vírusirtó programok (McAfee, Norton, Total Av). A pénzügyi folyamatok hatékony kezelésére pedig érdemes az online banki szolgáltatásokat és online számlázóprogramot alkalmazni, amelyekkel nemcsak leegyszerűsíthetők és pontosíthatók az adminisztratív folyamatok, de az otthoni munkavégzés mellett is könnyen és biztonságosan bonyolíthatók.