- Hirdetés -

Így lehetünk biztonságban a neten

|

- Hirdetés -

Január 28-án van az adatvédelem napja (“Data Protection Day”). Ahogy minden évben elmondja a Sophos, az adatvédelem napja több, mint egy egyszerű 24 órás időszak, amelyben megpróbáljuk megőrizni az online biztonságunkat. Ez egy olyan nap, amikor át kell gondolni azokat a változtatásokat, amelyeket megtehetünk a digitális életedben, hogy nagyobb biztonságban legyünk ma, holnap, holnapután és azt követően is. Íme, 5 dolog, amit már ma elkezdhetünk megtenni.

1. Válasszunk megfelelő jelszavakat!

Reméljük, hogy ez a legtöbb olvasónknak már nem újdonság: gondoskodjunk a jelszavainkról és kapcsoljuk be a kétlépcsős hitelesítést, röviden 2FA-t. Egy jelszókezelő segítségével könnyedén megváltoztathatjuk az elavult régi jelszavainkat, lecserélhetjük azokat megfelelően kiválasztottakra és minden webhelyhez más jelszót rendelhetünk.

A jelszókezelő védelmet nyújt a hamis webhelyekkel ellen is - ha egy hamis banki bejelentkezési oldalra látogatunk, a jelszókezelő nem fogja felismerni, így az elmentett jelszó felkínálásnak hiánya gyanússá teszi a weboldalt.

A 2FA, a kétlépcsős hitelesítés rövidítése általában azokra az egyszeri kódokra vonatkozik, amelyeket szöveges üzenetben kapunk a telefonra, vagy amelyeket egy alkalmazáson keresztül generálunk.

A Sophos szerint ezek csak pici extra bonyodalmat jelentenek nekünk, de rengeteg extra erőfeszítést a bűnözőknek.

2. Tekintsük át az adatvédelmi beállításokat!

A legtöbb operációs rendszer, alkalmazás és online fiók lehetővé teszi annak kiválasztását, hogy mennyit kívánunk megosztani velük, továbbá mikor és hogyan.

Legyen a mai az a nap, amikor fogjuk magunkat és áttekintjük ezeket a beállításokat!

(Biztosan meg akarjuk engedni, hogy a telefonon lévő összes applikáció ismerje a tartózkodási helyünket? Tényleg szeretnénk hetekig bejelentkezve maradni a kedvenc online webhelyünkön? Valóban meg akarjuk adni a jogot egy appnak, hogy a nevünkben közzé tudjon tenni a közösségi média fiókjainkkal?)

Sajnos itt nem tudunk egy mindenre érvényes szabályt adni, mert úgy tűnik, hogy minden alkalmazásnak és webhelynek megvan a saját opciólistája, saját megnevezése az összes opcióhoz és saját konfigurációs menüje, ahol megváltoztathatjuk a beállításainkat.

A Sophos felhívja a figyelmet, hogy ennél a tippnél egy kicsit egyedül kell kutatnunk, hogy megtudjuk, mely gombokra kell kattintani vagy milyen menüopciókat kell kiválasztani, hogy megtekinthessük és szerkeszthessük a beállításainkat.

3. Ne osszunk meg semmit engedély nélkül!

A közösségi média szórakoztató lehet, és ennek így is kell lennie.

De nem kell mindent megosztani, és semmit sem szabad közzétenni beleegyezés nélkül. Csábító olyan fényképeket feltölteni, amelyeken mások is szerepelnek, és gyakran nem is bánják - de szokjuk meg, hogy minden egyes alkalommal engedélyt kell kérnünk, bármennyire is jelentéktelennek tűnik.

A nyilvános tartalmak véletlenül olyan dolgokat is megoszthatnak a kiberbűnözőkkel, amelyeket nem akarjuk, hogy megtudjanak, például hol élünk, mikor van a születésnapunk vagy hogy távol vagyunk és üres az otthonunk - mindezek a tények valódi értéket képviselnek egy bűnöző számára – foglalja össze a Sophos.

4. Legyünk fokozottan óvatosak munka közben!

Ez a tipp valójában csak a harmadik tipp kiterjesztése, egy sokkal komolyabb megközelítéssel: ügyeljünk arra, hogy mit osztunk meg a munkahelyünkkel kapcsolatosan!

Ha feltöltünk egy képet a legjobb barátunkról, amint éppen hátast dob a kocsmában, feldühíthetjük vele, majd azt kívánhatjuk, bárcsak ne tettük volna. Ám nem valószínű, hogy emiatt több milliós pénzbírságot szabnak ki a cégünkre, vagy veszélybe sodorjuk a munkánkat.

A céges adatok kiszivárogtatása azonban - különösen az ügyfelek által ránk bízott adatoké, amelyek biztonságát megköveteli a törvény – ilyen súlyos következményekkel járhat.

Tehát, bár mindenki más érdekében is átgondoltan kell eljárni a vállalati adatok kapcsán, magunkat is védjük ezzel - hiszen veszélybe kerülhet a megélhetésünk.

5. Legyünk tisztában a határainkkal!

Végül fordítsunk egy kis időt személyes adataink értékének meghatározására – gondoljuk át, mennyit vagyunk hajlandóak megosztani, és mit kapunk cserébe!

Ha egy cég vagy egy weboldal több adatot kér, mint amennyire szüksége van, ne dőljünk be és ne adjuk át az adatokat, hacsak nem akarjuk mi magunk azt.

Az például ésszerű dolog, ha egy autókölcsönző cég megkér minket a lakcímünk igazolására, mielőtt átadja nekünk egy értékes jármű kulcsát.

A Sophos szerint, ha viszont egy híroldal vagy egy kávézó hotspotja megköveteli az irányítószámunkat vagy születésnapunkat, tegyük fel magunknak a kérdést: “Miért van erre szükségük és miért akarnánk megadni ezeket?”

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...