- Hirdetés -

Így neteznek a kamaszok

|

Mire használják a gyerekek az internetet, mennyire hatnak rájuk az influencerek, miért lenne fontos a digitális szülői felelősségvállalás – többek között ezek a témák is előkerültek a Magenta Podcast „Kamaszok a neten” epizódjában. A beszélgetés során Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány vezetője, a kamaszok körében végzett InternetMOST felmérés ötletgazdája és Bereczki Enikő generációkutató a kutatás legérdekesebb eredményeit és tanulságait járta körül, egy Z-generációs fiatal pedig abban segített, hogy a hallgatók egy kamasz szemével is láthassák, milyen is az internet.

A Magyar Telekom a 18 év alattiak internethasználati szokásait, mozgatórugóit feltáró reprezentatív kutatást készített a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány szakmai partnerségében. A hiánypótló InternetMOST felmérés keretében a tizenéveseket kérdezték arról, mire használják leginkább az internetet, mit jelent számukra az online tér és arról is, mennyire érzik magukat biztonságban a virtuális világban. Az internethasználattal kapcsolatos kérdésekre adott válaszokból egyértelműen kiderül, hogy a tizenévesek számára a legfontosabb a kapcsolattartás (több mint 78 százalék), a tanulás (közel 64 százalék), valamint nagyjából hasonló arányban a közösségi oldalak használata (56 százalék) és a filmek, sorozatok nézése (több mint 54 százalék). A kutatás eredményei kidomborítják az influencer-jelenség erősödését: a fiatalok 30 százaléka népszerű YouTube és Instagram oldalakról tájékozódik, megelőzve a tanárokat (22,8 százalék) és a tananyagot is (13,3 százalék), valamint online idejük 56 százalékát a közöségi oldalak pörgetésével töltik.

A Magenta Podcast „Kamaszok a neten” epizódjában azonban nem csak a kutatás eredményeiből, hanem egy 17 éves gimnazista lány beszámolójából is képet alkothattak a hallgatók, hogy mire is használják a fiatalok a világhálót. Az nem okozott különösebb meglepetést, hogy kis túlzással az életüket is ott élik, az viszont már érdekesebb volt, hogy tanulás közben, ha „lefárad az agyuk”, akkor rövid lazításként is jó megoldás lehet. Sajnos az is bebizonyosodott, hogy az online zaklatás különböző formáit nem igazán lehet elkerülni, a podcastban megszólaló gimnazista szerint a lányok túlnyomó többsége szembesül azzal a közösségi felületeken, hogy ismeretlenek jelölik be ismerősként és olyan tartalmakat küldenek nekik, amelyekre nem voltak kíváncsiak.

Gyurkó Szilvia a felmérés alapján elmondta, hogy a gyerekek több mint kétharmada alapvetően kapcsolattartásra használja az internetet és jellemzően az offline ismeretségeket viszik át a virtuális térbe. A Hintalovon Alapítvány vezetője szerint a fiúk sokkal több időt töltenek a kibertérben játékkal, mint lányok és őket jóval nagyobb arányban fenyegeti a játék és képernyőfüggőség.

A gyerekek jellemzően azokat az online platformokat kedvelik, amelyek erősen vizuális tartalmúak – mutatott rá Bereczki Enikő, példaként említve a YouTube-ot, a Twitchet, az Instagramot, a Snapchatet, illetve a TikTokot. A generációkutató szerint a fiatalok sokat nézik az influencer reklámokat, amelyek érthető módon vágyakat generálnak, a státusz szimbólumok – például márkás sportcuccok, menő cipők – újra kezdenek felértékelődni körükben.

Az influencer jelenségről szólva Gyurkó Szilvia jelezte, hogy természetesen vannak véleményvezérek, akiket követnek, de nincsenek igazán tisztában azzal, hogy befolyásolják őket sőt, a kutatás során kifejezetten hárították ezt, azt mondták, hogy nem hat rájuk, amit el akarnak adni nekik. Az persze más kérdés, hogy mennyire tudják felismerni a posztokból, hogy mi a reklám és mi az, ami az adott influencer mindennapi életének része – ez még felnőtteknek is kihívást.

A felmérés alapján a direkt reklámokat kifejezetten akadálynak élték meg a tinédzserek. A válaszadók közel ötöde írta azt, hogy az akadálymentes oldalak segítenék, hogy jobban tudják használni az internetet – mint kiderült, azt tekintik akadálymentes felületnek, ahol nincs reklám, éppen ezért nagyon kontraproduktívvá tud válni az agresszív hirdetési technika az ő esetükben.

Bereczki Enikő a beszélgetés során arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyon mély generációs szakadékok figyelhetők meg a netes tartalomfogyasztás esetében, mintha külön burokban élnének az egyes generációk a családon belül. „Ez alapján is kialakulhat érdektelenség, elhidegülés, amit később már nehezebb kezelni a családokban. A kutatásban szereplő 13-18 éves korosztályra jellemző, hogy ekkor eltávolodnak a szülőktől, keresik a saját utat, megkérdőjelezik, amit szülő és tanár mond. Amikor szülőknek tartok workshopot, és kivetítem például a TikTokról készült képeket, nagyon nagy arányban nem tudják, hogy mit takar ez. A fiatalok magyarázzák el, hogy miről van szó, és nagy rácsodálkozásoknak lehetünk tanúi ilyenkor, új világ tárul fel előttük. Pedig fontos lenne ezekről is kommunikálni otthon. Szükség lenne a digitális szülői felelősségvállalásra, mert a gyereket sok időt töltenek az online világban, fontos lenne, hogy a szülők is nyissanak, érdeklődjenek, mi történik az online világban. Úgy látom egyébként van nyitottság a gyerekek körében arra, hogy bevonják őket az online életükbe a szülőket” – tette hozzá Bereczki Enikő.

„Technikai értelemben a gyerekek jobban értik a netet mint a felnőttek, azonban ha elvesztik a biztonságérzetüket az online térben, akkor azt ugyanúgy lehet kezelni, mint az offline-ban, figyelemmel, kommunikációval, bizalomépítéssel, önbizalommal, konfliktuskezeléssel – ezek pedig olyan tudások, képességek, amik a felnőttekben vannak meg, és ezt nekik kell átadniuk a fiataloknak. A gyerekek nagy része azt mondta, hogy 5-10 percet kap a szüleitől biztonságos internet használat témában, és csak kevesebb mint 10 százalékukkal beszélgettek két órát, vagy annál többet a témáról. A szülők arra kíváncsiak még mindig, hogy volt-e ebéd a suliban, van-e házifeladat, elhozta-e az edzés cuccot – keveset, vagy egyáltalán nem kérdeznek arról, hogy milyen sorozat tetszik nekik, milyen tartalmat töltenek le, kikkel barátkoznak az online térben – pedig ez is a szülői felelősség része lenne” – mutatott rá Gyurkó Szilvia.

A Hintalovon Alapítvány vezetője hangsúlyozta, hogy a gyerekek online életébe való betekintést elősegítő beszélgetéseket érdemes akkor kezdeményezni, amikor nincs baj, pozitív tartalmú lehet a beszélgetés, lehet együtt nevetni, szórakozni. Ha akkor próbálkoznak ezzel a szülők, amikor probléma, feszültség van, akkor nagyobb a kockázat a „bezárásra”.

Az InternetMOST kutatásból egyébként az online kommunikáció terén is érdekes arányokra derült fény. A válaszadók között többségben voltak azok, akik azt jelezték, nem nyílnak meg olyan könnyen online beszélgetésekben, mint személyesen. Arra a kérdésre, hol érzik magukat biztonságban, megosztó válaszok érkeztek. Bár a megkérdezettek legnagyobb része még mindig saját családja körében érzi magát biztonságban, a második helyen szerepel a közismert és megszokott appok használata, valamint a kortársakkal folytatott online beszélgetések területe. Ugyanakkor a válaszok alapján a gyerekek fele óvatos az új weboldalak, appok kiválasztásakor és nagyjából harmaduk bizalmatlan az idegen nyelvű weboldalakkal szemben.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...