Így reagált a használtautó-piac a járványra

A koronavírus járvány következtében márciusban 23,5 százalékkal esett vissza a használtautó átírások száma, azonban a 10 százalék fölötti januári és februári emelkedésnek köszönhetően negyedéves összesítésben mindössze 0,4 százalékkal maradt alul a terület a tavalyi év hasonló időszakához képest. A Datahouse adatai alapján az első három hónap során 189.924 autó cserélt gazdát az országban, külföldről 2019-hez 4 százalékkal kevesebb – összesen 37.759 autó – érkezett.

Nyolc esztendőn át tartó, folyamatos emelkedés ért véget a használtautó-piacon az egész világot átszelő koronavírusnak köszönhetően, ugyanis a jelenlegi gazdasági folyamatok mellett a használtautók iránt is visszaesett a kereslet. Mint ismert, 2012 óta évről évre több használtautó cserélt gazdát hazánkban, 2019-ben pedig már a 800 ezres határt is átlépte a piac, és januártól december végéig összesen 810.920 gépkocsi került új tulajdonoshoz. Ugyan az első két hónap is erősen indult 2020-ban, ez a tendencia most bezuhanni látszik, a koronavírus következtében csökkent az értékesítések száma az elmúlt hetekben. Márciusban egészen pontosan 23,5 százalékkal estek vissza az átírások 2019-hez képest, így 68.374 autó helyett 52.339 gépkocsi talált ebben az időszakban új gazdára. Összességében azonban negyedév után – a januárnak és a februárnak köszönhetően – mindössze 0,4 százalékos mínuszt produkált a terület, s 189.924 használt négykerekű cserélt tulajt.

„Ahogy a számokból is kiderül, márciusban visszaesést hozott a piac, azonban az is egyértelműen látható, sőt, a kereskedéseinkben is azt tapasztaljuk, hogy az élet nem állt meg teljesen, a használtautókat viszik a vásárlók továbbra is” – mondta el Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.

Az átírások mellett a forgalomba helyezések is csökkentek, januártól március végéig ugyanis 37.759 autó érkezett az országba külföldről, az import eredménye így 4 százalékkal maradt el a tavalyitól. Ezek 60 százaléka tíz év fölötti volt, így az új autó értékesítés lassulása mellett ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a 14,4 évet elérje a magyar személyautó-állomány átlagos életkora.

Magyarországon januártól március végéig legtöbben alsó-középkategóriás-, kis-, és felső-középkategóriás autót vásároltak, a határon túlról érkező modellek esetében keresettek voltak még az egyterűek is.

Az első negyedévet követően az átírásokban az Opel (23.378 autó), a Volkswagen (19.141 autó) és a Suzuki (17.374 autó) áll az élen, az importban a Volkswagen (4.578 autó) számított ebben az időszakban a legnépszerűbbnek az Opel (3.612 autó) és a Ford (3.513 autó) előtt.

Típusbontásban – a hazai autócserék esetében – az Opel Astra bizonyult a legkeresettebbnek, a Suzuki Swift, a Ford Focus, valamint két Volkswagen modell, a Golf és a Passat előtt. Az import esetében a dobogó legfelső fokán három hónap után szintén az Astra áll a Golfot és a Passatot megelőzve.

A legtöbben Budapesten, Pest megyében, a legkevesebben Nógrád megyében vásároltak négykerekűt határon belül és határon túlról egyaránt.

„A jelenleg is érvényben lévő járványügyi vészhelyzet miatt kialakult gazdasági helyzetben az április és a május még kritikus lehet, de amint szabadabb lesz az állampolgárok mozgástere, várhatóan ismét visszatér az élet a használtautó-piacra. A járművek beszerzését ugyan most sokan elhalasztották, de autó vásárlásra szükség lesz, így ezen a területen nem várható hosszú időn át tartó mélyrepülés” – jegyezte meg Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.