Így plakátolna a szakma

A törvényi előírások betartásának támogatása, uniós gyakorlathoz történő alkalmazkodás, minőségi és környezetvédelmi szempontok is meghatározták az MRSZ közterületi tagozata által elkészített ajánlást a közterületi kampányok indításáról. Az ajánlás szerint legkésőbb a kampány indulását megelőző 10. munkanapon a nyomdakész grafikai anyagot el kell juttatni a nyomda által megjelölt címre.

 

A Magyar Reklámszövetség OOH (Közterület) Tagozata elkészítette szakmai ajánlását a közterületi kampányok indításának szeptember 1-től életbe lépő egységesített folyamatára. A valamennyi közterületi szereplő által támogatott folyamat optimalizálást az tette szükségessé, hogy erős piaci igény merült fel a reklám kihelyezés menetének egységesítése az EU-s gyakorlathoz való igazodás, minőség- és törvényi előírásoknak való megfelelés ellenőrzése, településkép tekintetében a minőség javítása, a folyamat optimalizálása, valamint környezetvédelmi szempontok előtérbe helyezése miatt.

 

Az MRSZ OOH Tagozatának tagjai a hirdetők által elfogadott kreatívokat tartalmi szempontból ellenőrzik az MRSZ Jogi Tagozatával és az ÖRT-vel együttműködve, hogy azok megfelelnek-e a hatályos törvényi- és jogszabályi előírásoknak, valamint a Magyar Reklámetikai Kódexben foglaltaknak. Mindezt a közterületi piaci szereplők üzletszabályzatukban (ASZF) is rögzítették. A törvényi- és jogszabályi-, valamint a reklámetikai megfelelés ellenőrzésének alapfeltétele, hogy a továbbiakban a közterületi reklámok kreatívjai időben leadásra kerüljenek, hiszen elsősorban a hirdető érdeke, hogy a törvényi megfelelés ellenőrzése megtörténjen.

 

Az OOH Tagozat figyelembe vette a már bevált európai uniós gyakorlatot, és a hazai folyamatokat ehhez igazította. A kreatívok nyomdai leadását az európai unió legtöbb országában a következő ciklus kezdete előtt 10 nappal zárják.

 

Környezeti szempontok

 

Magyarországon közel 46.000 nyilvántartott közterületi hirdetőeszköz található az országot teljesen behálózva a fővárostól kezdve a megyeszékhelyeken, valamennyi városon, a legtöbb főútvonalon a legkisebb településekig bezárólag. Míg ezzel szemben jelenleg valamennyi közterületi hirdetés Budapesten kerül leosztásra, tehát ezek optimális eljuttatása a helyszínre komoly logisztikát, előzetes útvonaltervezést igényel.

 

A módosított folyamat tehát környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vesz, mivel az utóbbi években jelentős csúszások, késések voltak tapasztalhatók, így a számos plusz utat generálva a gépkocsival közlekedő plakátragasztók számára. A pontos leadási határidők tartásával jelentősen csökkenthető a CO2 kibocsátás mértéke is. A késedelmi pótdíj alkalmazásával a piaci szereplők elsősorban azt kívánják elérni, hogy a plakátok időben érkezzenek be a raktárjaikba.

 

Így kellene plakátolni

 

2017. szeptember 1-től legkésőbb a kampány indulását megelőző 10. munkanapon a nyomdakész grafikai anyagot el kell juttatni a nyomda által megjelölt címre, kész plakát esetén legkésőbb a kampány indulását megelőző ötödik munkanapon a plakátokat hiánytalanul és kifogástalan minőségben kell leszállítani a cégek raktáraiba. Ennek elmulasztása esetén késedelmi és ragasztási pótdíjat számíthatnak fel. A késve érkezett plakátok kihelyezése a beérkezést követő 5. munkanapig történik meg. Már folyamatban van az érintett piaci szereplők direkt tájékoztatása (ügynökségek, hirdetők) is.