Ez a harmadik esztendő, hogy Palocsay Géza, az Adevinta hazai első embere vezeti a Marketing&Media magazin által összeállított, a digitális piac legmeghatározóbb szakembereit összegyűjtő toplistát. A Top 25-ben az idén is nagyon erős pozícióik vannak az e-kereskedelmi vezetőknek, de a legtöbb listás szereplő a topvezető kategóriából került ki.
Meglepő volt, amikor utánaszámoltunk, hogy ez már a tizedik alkalom, amikor összeállítjuk a hazai digitális médiapiac meghatározó szakembereinek a toplistáját. Az elmúlt esztendők tapasztalata, hogy egyik évről a másikra a lista összetételében általában jelentősebb átrendeződésekre kerül sor. Volt olyan év, amikor a digitális Top 25 szereplőinek közel a fele kicserélődött. Ebből a szempontból az idei öszszeállításunk kissé rendhagyó, ugyanis viszonylag kevés változást hozott. A tavalyi évhez képest csupán hat szereplő került be, illetve ki a listáról, ami azt jelenti, hogy 24 százalékban újult meg a Top 25. A nők arányában sem hozott változást az idei év, azaz továbbra is mindössze ketten képviselik a hölgyeket a 25-ben.
A lista első három helyén egyáltalán nem volt eltérés 2018-hoz képest. A Schibstedből az idén Adevintává átkeresztelt cég ügyvezetője, Palocsay Géza áll az első helyen, akit Szigetvári József Szallas.hu-ügyvezető és Várkonyi Balázs Extreme Digital-vezérigazgató követ. Egyikőjük jó szereplése sem meglepő. Palocsay Géza immár harmadik éve vezeti a toplistát. Amikor 2014-ben a még csak a Jófogást működtető cég élére került, akkor egy évi 187 millió forintos árbevételt produkáló, masszívan veszteséges társaságról volt szó. Az idén viszont a bevételük várhatóan meghaladja a 4,5 milliárd forintot, ráadásul nyereségesen működnek, valamint további terjeszkedést is terveznek.
A Szigetvári József által vezetett Szallas.hu sem tétlenkedett az elmúlt időszakban, hiszen jelentős terjeszkedésbe fogtak. Legutóbb nyáron vásároltak fel egy csehországi szállásfoglaló oldalt, az évi – átszámítva – 2,8 milliárd forintos árbevételt elérő Hotel.cz-t. Korábban a lengyel piacra is beléptek a Spanie.pl csoport megszerzésével, valamint tulajdonrészt szereztek a romániai Travelminitben is. A belföldi piacon pedig néhány hónappal ezelőtt a Maiutazas.hu Csoportot és az Utazok.hu-t szerezték meg.
Várkonyi Balázs még az Extreme Digital vezérigazgatójaként került be a toplistára, de hamarosan egy sokkal nagyobb társaságot fog vezetni. A Gazdasági Versenyhivatal ugyanis október közepén áldását adta az Emag és az Extreme Digital fúziójára. A márciusban bejelentett megállapodás értelmében a dél-afrikai Naspers csoporthoz tartozó Emag 52 és az Extreme Digital 48 százalékos részesedésével egy új céget hoznak létre. A leendő közös társaság éves árbevétele pedig várhatóan eléri a 70 milliárd forintot.
Kikerülők és újoncok
Ahogy említettük, hatan kerültek ki az idén a Top 25-ből. Közéjük tartozik Györkő Zoltán, aki értékesítette a Balabitot, és az év elején távozott a már One Identity nevet viselő társaság éléről. Szintén a kikerülők között van Nagy Sándor, a G-Roby tulajdonosa, Kiss Sándor, a Barion alapító-vezérigazgatója és Németh Norbert, a Tchibo ekereskedelmi vezetője. Nem került be az idei összeállításunkba Barnóth Zoltán, a GroupM digitális vezetője és Sólyom Balázs, a UPC online igazgatója.
Érdekes az is, hogy kik jutottak be a Top 25-be. Közülük a nyolcadik helyen debütált Pető Péter, a 24.hu főszerkesztője, aki nyár óta vezeti a hírportál szerkesztőségét, ezt megelőzően főszerkesztő-helyettes volt. A havi látogatószám tekintetében már a 24.hu számít a piacvezető hírportálnak, sőt az auditált mérésbe bevont oldalak közül a legmagasabb havi látogatottságot tudja felmutatni. Az Indextől is bekerült egy új szereplő az összeállításunkba, méghozzá az idén nyáron vezérigazgatóvá kinevezett Pusztay András. Ő nem teljesen új az Indexnél, hiszen korábban már lapigazgatóként dolgozott a hírportálnál. Az idén bejutott a Top 25-be Bán Zoltán, a Net Média Zrt. vezérigazgatója és társtulajdonosa is. Hozzájuk tartozik a Portfolio gazdasági portál mellett a Pénzcentrum és az Agrárszektor oldal, tavaly pedig HelloVidék címmel egy új szájtot is indítottak.
Új szereplő a listánkon Oszkó Péter, az Oxo Group első embere, aki az Oxo Labs révén mostanában startupbefektetőként is ismert. Sokat dobhat egy-egy szakember reputációján a televíziós szereplés, legalábbis erre utal, hogy a Top 25 újoncai között ketten is feltűntek az RTL Klub Cápák között című műsorában. Az egyikük Balogh Péter, a Baconsult tulajdonosa, a másik Fehér Gyula, aki régebben már szerepelt a Top 25-ben, de még Ustream-vezetőként. Fehér három éve eladta a céget az IBM-nek, majd tavaszszal felmondott náluk, és azóta az Oktogon Ventures nevű, startupbefektetéssel foglalkozó céget irányítja.
Listás párhuzamok
Az idén tavasszal mutattuk be a Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban összeállításunkat. Alapvetően más logika alapján áll össze a médiás Top 50 és a digitális Top 25, mégis találni párhuzamokat. Egész pontosan öt olyan szakember van, aki az idei Top 50-ben és a most bemutatott digitális listán is szerepel.
A duplázók közé tartozik Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője, aki a médiás listánk 10. helyén szerepelt. A digitális Top 25 élén álló Palocsay Géza bekerült az idei Top 50-be is, méghozzá a 24. helyen. Grósz Judit ugyancsak ott volt a médiapiac befolyásosai között, a 28. pozícióban. A Dentsu ügynökségi csoportot vezető Novák Péter 36., az adaptive-os Sopov István pedig a 47. helyen állt a médiás Top 50-ben. A közelmúltban mutattuk be a marketinges Top 50-es összeállításunkat, de az idén a digitális toplista szereplői között nem akadt olyan, aki abba is bekerült volna. Két évvel ezelőtt egyébként ez a tripla szereplés összejött Baráth Péternek, a Vodafone márkaigazgatójának, aki a két Top 50-es és a Top 25-ös összeállításban egyaránt helyet kapott.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.