- Hirdetés -

Ilyen volt az év a hazai médiapiacon

|

- Hirdetés -

Elhunyt a médiapiac egyik legbefolyásosabb szereplője, racionalizált a KESMA, új vezérigazgató érkezett a TV2-höz, nyugdíjba ment Bayer József és nullára csökkentették a reklámadót. Az idei év sem nélkülözte a váratlan történéseket a hazai médiapiacon.

A Marketing&Media magazin idei utolsó lapszámában ismét összegyűjtötte a hazai médiapiac legfontosabb idei történéseit.

Változások a KESMA médiaholdingjában

A kormányközeli médiatermékek jelentős részét összefogó Közép-európai Sajtó és Média Alapítványt (KESMA) még 2018-ban hozták létre. Hozzájuk tartozik az összes megyei napilap és az újságokhoz kapcsolódó hírportálok, a Figyelő, a Nemzeti Sport, az Origo, a Retro Rádió, a Szabad Föld és még számos médiatermék. Az idén elkezdődött a portfólió racionalizálása, ennek részeként az év folyamán több kiadót is beolvasztottak a Mediaworks Zrt.-be.

A látványosabb változások közé tartozott, hogy február 6-án a Magyar Idők napilap felvette a Magyar Nemzet nevet. A G-nap negyedik évfordulójára időzített lépés szimbolikus volt, hiszen a Magyar Idők munkatársainak többsége a G-napot követően távozott a Magyar Nemzettől. A 2005-ben, eredetileg gazdasági tematikus csatornaként indult Echo Tv-t április elsején szüntette meg a KESMA. Az adó jogilag beleolvadt a Hír Tvbe, a gyakorlatban azonban az Echo Tv műsorainak többsége a Hír Tv-n folytatódott.

Elhunyt Andy Vajna

Január 20-án, 74 éves korában elhunyt Andy Vajna, aki 1956-ban disszidált az országból, majd az Egyesült Államokban producerként csinált karriert. 2011-től a filmipar megújításáért felelős kormánybiztosi posztot is betöltötte, a halála előtti években pedig jelentős médiapiaci érdekeltségeket szerzett. Andy Vajna a tulajdonában lévő InterCom révén már a 90-es években is közel állt ahhoz, hogy jelentős médiapiaci szereplővé váljon. 1997-ben a cége tagja volt az Írisz Tv néven kereskedelmi televíziós frekvenciacsomagért pályázó konzorciumnak. Fenyő János halála után a Vico-lapokat az utolsó pályázati körben halászta el előle a holland VNU.

A 2000-es évek elején pedig a TV2-ben is majdnem kisebbségi részesedést vásárolt. Vajna végül 2015-ben jelent meg a médiapiacon, amikor az érdekeltségébe került a TV2 Csoport, majd a portfóliója a Rádió 1-gyel és a Lapcommal bővült. Utóbbit azonban 2018-ban továbbértékesítette a Mediaworksnek, a TV2 Csoport pedig halála után került új tulajdonoshoz.

Új vezérigazgató a TV2 Csoportnál

Három év után, április elején távozott Dirk Gerkens a TV2 Csoport vezérigazgatói posztjáról. Ezt követően ideiglenesen Vaszily Miklós, a TV2 igazgatóságának elnöke vette át a vezérigazgatói feladatköröket, de nem kellett sokat várni az új vezető kinevezésére. Május 15. óta a bolgár Pavel Stanchev a médiavállalat vezérigazgatója. Stanchev ezt megelőzően a TF1 Distribution vezéreként a franciaországi, belgiumi és svájci csatornák nemlineáris szolgáltatásainak forgalmazásáért, illetve az új piacok megszerzéséért felelt.

A TF1 Groupot megelőzően a bolgár bTV Media Group vezérigazgatója volt, valamint szintén vezérigazgatóként irányította az Antenna Group South-East Europe-ot, korábban pedig az Antenna szófi ai székhelyű Nova televízióját. Vezérigazgatója volt a Planet Tv-nek Szlovéniában, a PRVA televíziónak Szerbiában, továbbá a bukaresti székhelyű Kanal D tévétársaságnak. Az RTL Croatia első általános igazgatójaként a társaság régiót érintő fejlesztéseiben is részt vett. Karrierjét a kilencvenes években a Ringier médiacsoportnál kezdte üzletfejlesztési menedzserként.

Ringier Axel Springer: jubileum és új vezető

Az Axel Springer Budapest Kft., a mai Ringier Axel Springer Kft. jogelődje 1989 tavaszán jelent meg a magyarországi médiapiacon, azaz az idén ünnepelték hazai jelenlétük harmincéves évfordulóját. A céget a német médiakonszern mellett a Reform Rt. és a Demján Sándor nevével fémjelzett Magyar Hitelbank hozta létre, de a németek hamar kivásárolták a helyi tulajdonostársakat. A médiacéget a kezdetektől fogva Bayer József irányította. A kiadóvállalat magyarországi története elválaszthatatlan volt Bayertől, az ő vezetői képességeitől és stílusától.

Ezért is volt nagy jelentőségű, amikor márciusban bejelentették, hogy Bayer József, valamint Király Mária operatív ügyvezető távozik a társaság éléről. A nyugdíjba vonuló Bayer utódjává szeptember elsejétől Kovács Tibort nevezték ki, aki korábban a Lapcom Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott, 2011 óta pedig a Magyarországi Lapkiadók Egyesületének az elnöki posztját is betölti.

Vezetőváltás a Central Médiacsoportnál

Nyár elején távozott a Central Médiacsoport egy évvel korábban kinevezett vezérigazgatója, Mészáros Kinga. A médiavállalat vezérigazgatói posztját azóta ismét Varga Zoltán tulajdonos tölti be. Mészáros Kinga még 2017 végén érkezett a Central Médiacsoporthoz, akkor vezérigazgató-helyettessé nevezték ki. A vezérigazgatóvá való előléptetésekor azt közölték, hogy Varga Zoltán a jövőben a társaság külföldi terjeszkedésére kíván koncentrálni.

Szintén a vállalathoz kapcsolódó idei fejlemény, hogy a digitális érdekeltségeiket összefogó Central Digitális Média Kft.-t beolvasszák a Central Médiacsoport Zrt.-be. A digitális médiumokat még 2015-ben, az RTL Magyarországgal tervezett együttműködés miatt vitték ki külön cégbe, azonban az RTL-es tulajdonszerzést megvétózta a Médiatanács.

Lenullázták a reklámadót

Májusban jelentették be, hogy július 1-jétől 2022. december 31-ig nulla százalékra csökken a reklámadó kulcsa. Az adónemet még 2014-ben vezették be, majd 2017-ben jelentősen módosították, ekkor adómentessé tették a saját célú reklám közzétételét, az adó mértékét pedig egységesen 7,5 százalékban határozták meg.

Ez utóbbit az adóalap 100 millió forintot meghaladó részére szabták ki, azaz a kisebb médiacégek mentesültek a reklámadó alól. Az idei évre a kormány eredetileg 15 milliárd forint bevétellel kalkulált ebből az adónemből.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést...

Év végére 660 millió 5G-s ügyfél lehet

Máig 180 élő 5G hálózatot állítottak üzembe a mobilszolgáltatók, az előfizetők száma pedig 2021 végére eléri a 660 milliót – derül ki az Ericsson legújabb mobilitási jelentéséből. Egy évtized alatt 260-szorosára nőtt a mobil...

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Dunavarsányban terjeszkedik a Dunapack

Közel 20 milliárd forint értékű beruházással Európa egyik legmodernebb csomagolóanyag gyártó üzemét építi a Dunapack Packaging Dunavarsány határában. Az új gyár a körforgásos gazdasági folyamatok egyik legmodernebb mintaüzeme lesz, hiszen közel 90%-ban újrahasznosított papírból...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Drámai projektben a Nemzeti Filmintézet

Fésős András Kelj fel és járj címmel készülő, apa-fia drámájának 450 millió forint gyártási támogatást szavazott meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) Filmszakmai Döntőbizottsága.A film szereplőválogatása már elkezdődött, a forgatás jövő év elején indul –...

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...

DATA