- Hirdetés -

Ilyen volt az év a hazai médiapiacon

|

- Hirdetés -

Elhunyt a médiapiac egyik legbefolyásosabb szereplője, racionalizált a KESMA, új vezérigazgató érkezett a TV2-höz, nyugdíjba ment Bayer József és nullára csökkentették a reklámadót. Az idei év sem nélkülözte a váratlan történéseket a hazai médiapiacon.

A Marketing&Media magazin idei utolsó lapszámában ismét összegyűjtötte a hazai médiapiac legfontosabb idei történéseit.

Változások a KESMA médiaholdingjában

A kormányközeli médiatermékek jelentős részét összefogó Közép-európai Sajtó és Média Alapítványt (KESMA) még 2018-ban hozták létre. Hozzájuk tartozik az összes megyei napilap és az újságokhoz kapcsolódó hírportálok, a Figyelő, a Nemzeti Sport, az Origo, a Retro Rádió, a Szabad Föld és még számos médiatermék. Az idén elkezdődött a portfólió racionalizálása, ennek részeként az év folyamán több kiadót is beolvasztottak a Mediaworks Zrt.-be.

A látványosabb változások közé tartozott, hogy február 6-án a Magyar Idők napilap felvette a Magyar Nemzet nevet. A G-nap negyedik évfordulójára időzített lépés szimbolikus volt, hiszen a Magyar Idők munkatársainak többsége a G-napot követően távozott a Magyar Nemzettől. A 2005-ben, eredetileg gazdasági tematikus csatornaként indult Echo Tv-t április elsején szüntette meg a KESMA. Az adó jogilag beleolvadt a Hír Tvbe, a gyakorlatban azonban az Echo Tv műsorainak többsége a Hír Tv-n folytatódott.

Elhunyt Andy Vajna

Január 20-án, 74 éves korában elhunyt Andy Vajna, aki 1956-ban disszidált az országból, majd az Egyesült Államokban producerként csinált karriert. 2011-től a filmipar megújításáért felelős kormánybiztosi posztot is betöltötte, a halála előtti években pedig jelentős médiapiaci érdekeltségeket szerzett. Andy Vajna a tulajdonában lévő InterCom révén már a 90-es években is közel állt ahhoz, hogy jelentős médiapiaci szereplővé váljon. 1997-ben a cége tagja volt az Írisz Tv néven kereskedelmi televíziós frekvenciacsomagért pályázó konzorciumnak. Fenyő János halála után a Vico-lapokat az utolsó pályázati körben halászta el előle a holland VNU.

A 2000-es évek elején pedig a TV2-ben is majdnem kisebbségi részesedést vásárolt. Vajna végül 2015-ben jelent meg a médiapiacon, amikor az érdekeltségébe került a TV2 Csoport, majd a portfóliója a Rádió 1-gyel és a Lapcommal bővült. Utóbbit azonban 2018-ban továbbértékesítette a Mediaworksnek, a TV2 Csoport pedig halála után került új tulajdonoshoz.

Új vezérigazgató a TV2 Csoportnál

Három év után, április elején távozott Dirk Gerkens a TV2 Csoport vezérigazgatói posztjáról. Ezt követően ideiglenesen Vaszily Miklós, a TV2 igazgatóságának elnöke vette át a vezérigazgatói feladatköröket, de nem kellett sokat várni az új vezető kinevezésére. Május 15. óta a bolgár Pavel Stanchev a médiavállalat vezérigazgatója. Stanchev ezt megelőzően a TF1 Distribution vezéreként a franciaországi, belgiumi és svájci csatornák nemlineáris szolgáltatásainak forgalmazásáért, illetve az új piacok megszerzéséért felelt.

A TF1 Groupot megelőzően a bolgár bTV Media Group vezérigazgatója volt, valamint szintén vezérigazgatóként irányította az Antenna Group South-East Europe-ot, korábban pedig az Antenna szófi ai székhelyű Nova televízióját. Vezérigazgatója volt a Planet Tv-nek Szlovéniában, a PRVA televíziónak Szerbiában, továbbá a bukaresti székhelyű Kanal D tévétársaságnak. Az RTL Croatia első általános igazgatójaként a társaság régiót érintő fejlesztéseiben is részt vett. Karrierjét a kilencvenes években a Ringier médiacsoportnál kezdte üzletfejlesztési menedzserként.

Ringier Axel Springer: jubileum és új vezető

Az Axel Springer Budapest Kft., a mai Ringier Axel Springer Kft. jogelődje 1989 tavaszán jelent meg a magyarországi médiapiacon, azaz az idén ünnepelték hazai jelenlétük harmincéves évfordulóját. A céget a német médiakonszern mellett a Reform Rt. és a Demján Sándor nevével fémjelzett Magyar Hitelbank hozta létre, de a németek hamar kivásárolták a helyi tulajdonostársakat. A médiacéget a kezdetektől fogva Bayer József irányította. A kiadóvállalat magyarországi története elválaszthatatlan volt Bayertől, az ő vezetői képességeitől és stílusától.

Ezért is volt nagy jelentőségű, amikor márciusban bejelentették, hogy Bayer József, valamint Király Mária operatív ügyvezető távozik a társaság éléről. A nyugdíjba vonuló Bayer utódjává szeptember elsejétől Kovács Tibort nevezték ki, aki korábban a Lapcom Zrt. vezérigazgatójaként dolgozott, 2011 óta pedig a Magyarországi Lapkiadók Egyesületének az elnöki posztját is betölti.

Vezetőváltás a Central Médiacsoportnál

Nyár elején távozott a Central Médiacsoport egy évvel korábban kinevezett vezérigazgatója, Mészáros Kinga. A médiavállalat vezérigazgatói posztját azóta ismét Varga Zoltán tulajdonos tölti be. Mészáros Kinga még 2017 végén érkezett a Central Médiacsoporthoz, akkor vezérigazgató-helyettessé nevezték ki. A vezérigazgatóvá való előléptetésekor azt közölték, hogy Varga Zoltán a jövőben a társaság külföldi terjeszkedésére kíván koncentrálni.

Szintén a vállalathoz kapcsolódó idei fejlemény, hogy a digitális érdekeltségeiket összefogó Central Digitális Média Kft.-t beolvasszák a Central Médiacsoport Zrt.-be. A digitális médiumokat még 2015-ben, az RTL Magyarországgal tervezett együttműködés miatt vitték ki külön cégbe, azonban az RTL-es tulajdonszerzést megvétózta a Médiatanács.

Lenullázták a reklámadót

Májusban jelentették be, hogy július 1-jétől 2022. december 31-ig nulla százalékra csökken a reklámadó kulcsa. Az adónemet még 2014-ben vezették be, majd 2017-ben jelentősen módosították, ekkor adómentessé tették a saját célú reklám közzétételét, az adó mértékét pedig egységesen 7,5 százalékban határozták meg.

Ez utóbbit az adóalap 100 millió forintot meghaladó részére szabták ki, azaz a kisebb médiacégek mentesültek a reklámadó alól. Az idei évre a kormány eredetileg 15 milliárd forint bevétellel kalkulált ebből az adónemből.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...

Jótékony akcióban a Sláger FM és a Sláger TV

December 13-án az Ökumenikus Segélyszervezettel karöltve Luca-napi Adománygyűjtést szervez a két csatorna azonos időben, élő adásban. Egymásnak adják majd a kilincset hazánk előadói és a 95.8 Sláger FM, valamint a Sláger TV műsorvezetői a december 13-ai...

Hatalmas problémát okoz az árfolyamingadozás

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett...

Az exportra gyúrnak a kisüzemi sörfőzdék

Januári leállással, a fejlesztésekre szánt tartalékok mozgósításával készülnek a magyar kisüzemi sörfőzdék a téli hónapokra, miközben, aki teheti, igyekszik bővíteni az exportot, hogy eurós bevételekre tegyen szert. Utóbbihoz komoly segítséget kapott a Kisüzemi Sörfőzdék...

Legendás autócsodák versenyeznek

A BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a 2023. május 19-21. közötti hétvégén gurítja ismét reflektorfénybe a legendás autócsodákat. A Villa Erba területén ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este tradicionális...

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...
Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Már novemberben is megdobta a VB a sportoldalak látogatottságát

Bár a katari foci VB csak november 20-án rajtolt el, a hazai sportoldalak múlt havi látogatottsági számain már éreztette hatását – derül ki a DKT novemberre vonatkozó elemzéséből. A napi átlagos egyedi látogatószám alapján...

Hétvégi adománygyűjtő akcióban az Auchan

A hétvégén ismét adományokat gyűjt a Magyar Vöröskereszt az ország összes Auchan áruházában. A múlt hétvégén több mint 9 tonna adomány gyűlt össze az áruházláncban, amit a Magyar Vöröskereszt még az ünnepek előtt eljuttat...

Így lehet biztonságos az online karácsonyi vásárlás

Egy átlagos magyar család több tízezer forintot költ karácsonyi ajándékokra, és ennek az összegnek egy részét ma már internetes áruházakban hagyjuk ott. A megnövekedett ünnepi forgalmat a digitális csalók is megpróbálják kihasználni, de már...

Átalakulóban az ingatlanpiac

Az ingatlanpiac átalakulása a fővárosi kerületek iránti kereslet változásából is kitűnik. Visszaszorult a harmadik helyre a korábbi csúcstartó, Angyalföld és átvette az uralmat a pesti belváros. A Duna House ügyfelei körében végzett felmérés szerint...

Mesés projektben Pokorny Lia

A színésznőnek köszönhetően gyerekmesék tucatjai elevenednek meg szeretetteljes előadásában. Rendkívüli élményben lehet része a mesék kedvelőinek, akiket mostantól nemcsak a történetek színes világa ragadhat magával, hanem Pokorny Lia fantasztikus előadása is. A színésznő - örömmel...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Lementettem magamnak egy utolsó képet

A pandémia alatt lemenedzselni az Extreme Digital és az eMAG fúzióját, majd egy gazdasági válsághelyzethez igazítani a lehetőségeinket alaposan próbára tette a vezetői képességeimet – mondta el Várkonyi Balázs. Az eMAG Magyarország igazgatótanácsának elnöke...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldült Budapest

Idén, a Föld napján nyitotta meg kapuit a Westend használtruha-gyűjtő helyisége, a ReStore, ahol amellett, hogy gyűjtik a feleslegessé vált textíliákat, különféle fenntarthatósággal kapcsolatos aktivitásoknak is helyet adnak. A leadott használt ruhák után hűségpontok...

Magyar techcég famentő megoldásait díjazták Szingapúrban

Szingapúr környezetvédelmi és fenntarthatósági miniszterétől vett át rangos környezetvédelmi elismerést a magyar hátterű greehill vezetése a városi növényzet digitális eszközökkel történő tervezésében használt úttörő megoldásaiért. A magyar gyökerű, az intelligens városi megoldások globális piacán...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....