- Hirdetés -

Karácsonykor is hódítanak az élményajándékok

|

Minden második ember élményt akar adni idén karácsonyra, a 18-24 éves fiatalok körében ez az arány 80 százalék – derült ki a Bónusz Brigád és a GKI Digital felméréséből. A legtöbben 3-4 embernek terveznek élményt ajándékozni, összesen 25 ezer forint körüli értékben. Bár a válaszadók túlnyomó többsége örül minden élményajándéknak, ennek ellenére kevesen reménykednek abban, hogy meg is kapják az áhított élményt.

Nagyon elterjedt színház- vagy egyéb kulturális eseményre szóló jeggyel meglepni szeretteinket: a felmérésben részt vevő, élményt ajándékozni kívánó válaszadók 65 százaléka tesz így idén. A második legnépszerűbb élményajándék a belföldi wellness utazás (46%), ami a férfiak körében még ennél is magasabb arányban (59%) kedvelt ajándéktípus. Népszerű ajándéknak számít még az étterembe szóló ajándékutalvány (35%), a wellness-programok (29%), az élményprogramok (25%) és a szabadulószoba, egyéb csoportos játékokon való részvétel – 24 százalék ajándékoz ilyet.

Nem reménykedünk, hogy azt kapjuk, amit szeretnénk

A kutatásban arra is rákérdeztek, hogy ki milyen élményajándéknak örülne a legjobban: ugyanolyan arányban voltak a válaszadók (88%) akik a külföldi utazásnak / városlátogatásnak, a belföldi utazásnak / városlátogatásnak, valamint a belföldi wellnessnek örülnének. Ezzel együtt csak a válaszadók kis része reménykedik abban, hogy a vágya teljesül – 6 százalék a külföldi utazások, 7 százalék a városlátogatások, 9 százalék a belföldi wellness esetében az aránya azon válaszadóknak, aki nem csak ezt szeretné, de vélhetően meg is kapja az áhított utazást. Jellemző minden típusú élményajándékra, hogy a válaszadók többsége örülne a különféle típusú élményeknek, mégis kevesen gondolták azt, hogy kapnak is a vágyott típusú programból. Például annak ellenére, hogy a válaszadók 65 százaléka tervez színházjegyet adni és 75 százalékuk maga is örülne ennek az ajándéknak, mindössze 15 százalékuk gondolja úgy, hogy fog is kapni. Érdekes, hogy bár legtöbben örülnének a különböző élményeknek, elenyésző azok aránya, akik bíznak abban, hogy meg is kapják – talán nem mondjuk el szeretteinknek, hogy mire is vágyunk karácsonyra?

Adrenalindús élményeknek a válaszadók 35 százaléka kifejezetten örülne, de mindössze 1 százalék számít arra, hogy kap is – 65 százalékuk nem vágyik siklóernyőzésre, baltadobálásra vagy búvárkodásra.

Élményajándékra átlagosan 25 ezer forintot terveznek költeni a kérdőív kitöltői, de minden negyedik válaszadó több, mint 40.000 forintot tervez elkölteni az élményre – a férfi ajándékozók közt az arány magasabb, 29 százalék. A november-decemberi időszakban a Bónusz Brigádon is leginkább élményeket keresnek: a legtöbben utazásokat nézegetnek és vásárolnak ebben az időszakban. „Egyre többen ismerték fel, hogy a minket körülvevő tárgyak nem feltétlenül boldogítanak hosszútávon, míg a közös emlékek velünk maradnak és erősítik emberi kapcsolatainkat” – mondja Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád egyik alapítója, aki mindenkit arra buzdít, hogy közös programokkal lepje meg barátait, rokonait. „Egyik vásárlónk arról számolt be, hogy 60 éves édesapját lepte meg szabadulószobával, aki ezt annyira élvezte, hogy azóta rendszeresen ezt kéri és családilag mennek szabadulni. Ezek a fontos dolgok az életben.”

Milyen lesz a fenyőfa?

A Bónusz Brigád és a GKI Digital nem csak az ajándékozási, hanem más, az ünnepekkel kapcsolatos szokásokra is kíváncsi volt.

A válaszadók 41 százaléka műfenyőt díszit, míg 10 százalék még bizonytalan abban, milyen lesz a karácsonyfa. Az élő fát választók közül legtöbben a nordmann fenyő mellett teszik le a voksukat (27%) – a többi fenyőtípust sokkal kevesebben választják, a hagyományos lucfenyőt mindössze a válaszadók 9 százalék állít. A legtöbb válaszadó (28%) a karácsony előtti héten szerzi be a fenyőfát – nagyon kevesen hagyják az utolsó napra, mindössze 2 százalék.

Szenteste – de kivel?

A válaszadók több, mint fele kifejezetten várja az ünnepeket, 45 százalékuk számára semmiféle stresszt nem okoznak az ünnepek és az azt megelőző készülődés. A legtöbben (61%) szűk családjuk körében töltik a karácsonyt, mindössze 8 százalékuk utazik el az ünnepek alatt (7% a családjával, 1% a barátokkal), hogy otthonától távol töltse a karácsony napjait. A válaszadók 14 százaléka a családja helyett barátaival, munkatársaival, ismerőseivel tölti az ünnepeket, míg 6 százalék egyedül ünnepel.

Sokan aggódnak a karácsony miatt: 34 százalék számára stresszt okoz az ajándékok beszerzése, 28 százalékuk azért érzi stresszesnek magát, mert úgy érzik, mindennek tökéletesnek kell lennie, ha vendégül látják a családot, illetve ugyanennyian gondolják azt, hogy kevés az idő az ünnepek előtti készülődésre. 16 százalék aggódik a felszedett kilók, míg 11 százalék a családi konfliktusok, viták miatt. A válaszadók 35 százalékának kifejezetten feltöltődést, pihenést jelent a karácsonyi készülődés.

Megvannak az ajándékok?

A Bónusz Brigád és a GKI Digital december közepén arra is rákérdezett, hogy beszerezték-e már a kitöltők az ajándékokat: 41 százalékuk már végzett, mindent megvett, nyugodtan hátradőlhet, ebből 4 százalék már be is csomagolt mindent és felkészülten várja a december 24-ét. További 31 százalék azok aránya, akik már elkezdték ugyan. a vásárlást, de nem értek a végére. Sokan közülük már tudatosan az idei Black Friday-n beszerezték az ajándékok nagy részét. A válaszadók 44 százaléka több, mint 20 ezer forintot költött az idei akciós péntekek egyikén.

Vannak persze halogatók is: a válaszadók 17 százaléka még el se kezdte a beszerzést, van akinek ötletei sem voltak december közepén arról, hogy mit is vegyen. A válaszadók 11 százaléka idén nem tervezi, hogy ajándékot vásárol karácsonyra – a férfiak közt ez az arány magasabb, 16 százalék.

Azt, hogy mit ad karácsonyra, a legtöbb ember esetében az anyagi lehetőségei határozzák meg: 66 százalék nyilatkozott így. Minden ötödik válaszadó számára ez egy erős stresszfaktor is: nem látják, hogy miből fognak tudni ajándékokat vásárolni. Minden második válaszadó számára fontos, hogy az ajándékok ötletesek, egyediek legyenek – a feladat tehát megtalálni az anyagi kereteinkhez illeszkedő, ám mégis különleges ajándékot.

Na és ki végzi a házimunkát?

Karácsonykor a megszokott házimunkák sokszorosára nőnek, az előkészületek akár napokig el eltarthatnak. A nők közel fele érzi úgy, hogy a bevásárlás kifejezetten csak az ő feladatuk, 41 százalékuknál női feladat, de a férfiak is besegítenek. A férfiak 44 százaléka kifejezetten férfi feladatként tartja számon a bevásárlást, mindössze 12 százalékuk gondolja úgy, hogy a bevásárlás női feladat.

Ami az ajándékok beszerzését illeti, ez úgy tűnik valóban a nőkre hárul. A válaszadó nők 68 százaléka érzi magáénak ezt a feladatot és ezzel a férfiak is egyetértenek: mindössze negyedük érzi ezt a férfi dolgának. Az ajándékok becsomagolása hasonló arányban a nők elfoglaltságai közé sorolódik.

A takarítás és a főzés is nagyobb arányban a nők feladata: a férfiak negyede, míg a nők több mint fele érzi magáénak ezeket a feladatokat is.

Az egyetlen karácsony körüli teendő, amit a férfiak feladatának tartanak az a karácsonyfa körüli teendők: beszerzés, szállítás, befaragás, talán a díszítés is. A nők harmada még ezt is saját feladatának tartja, a férfiak 42 százaléka érzi kimondottan az ő dolgának a karácsonyfa intézését.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...