- Hirdetés -

Infláció alatt a PR-piac

|

- Hirdetés -

A legnagyobb árbevételű public relations ügynökségek tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt hoztak össze, ami 13,2 százalékos bővülés az előző évhez képest. 2023-ban a 25-ből csak 11 cég tudta legalább az infláció mértékével növelni az árbevételét.

A hazai PR piac mérete tavaly 19,15 milliárd forintot tett ki. A korábbi esztendőhöz viszonyítva ez nominálisan 12,9 százalékos bővülés. Igaz, reálértéken – a magas infláció miatt – 4,7 százalékkal csökkent a piac. A kommunikációs tortán belül egyébként tavaly csak az esemény és a marketingkutatás nőtt, jelentően csökkent az ambient és az adatvezérelt marketing, a PR pedig a kreatív- és médiaügynökségekhez hasonlóan teljesített.

Az említett 19,15 milliárd forint egyébként tisztán a klasszikus PR-tevékenységből származó bevételt jelenti. A piacon tevékenykedő egyes cégeknek ezenfelül is vannak bevételei, ugyanis a média- és kreatívügynökségekhez hasonlóan itt sem százszázalékosan tiszták a profilok. Nagyon sok PR-cég médiavásárlást, kreatív feladatokat végez, vagy éppen rendezvények szervezéséből is van bevétele.

Ennek kapcsán különösen érdekes, hogy ezen belül miként teljesített tavaly a piac krémje, a 25 legmagasabb árbevételt elérő PR-ügynökség. Ezek az adatok sem mutatnak infláció feletti növekedést, a top 25 PR-cég ugyanis tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 13,2 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az ügynökségek együttes adózott eredménye 1,2 milliárd forintot tett ki, ami pedig csak 9,1 százalékos növekedés. Azaz összességében csökkent ezeknek a cégeknek jövedelmezősége.

Külföldi bevételek

A Grayling Hungary Kft. számít magasan a legnagyobb szereplőnek. Egymagukban a 25-ös lista árbevételének a negyedét hozták tavaly. Viszont az éves árbevételüknek nagyjából a 90 százaléka külföldi tevékenységből származott. Persze meg kell említeni, hogy a 314 millió forintnyi belföldi árbevételük sem kevés, még azzal is bőven a top 25 szereplő között lennének.

Viszont mivel a Grayling egymagában is jelentősen befolyásolja a lista együttes árbevételét és eredményét, ezért megnéztük nélkülük is az összesített számokat. Sajnos a Grayling nélküli bevételi adatok kicsit rosszabbul festenek. Így nézve már csak reálértéken 9,4 százalékkal bővült a listás szereplők árbevétele és 2,6 százalékkal gyarapodott az adózott eredménye.

Ez azért nem azt jelenti, hogy üzletileg gondokkal küszködnének a piaci szereplők. A top 25 tagjai közül 2022-ben csak három, tavaly pedig két cég esetén láthatunk veszteséget. Utóbbi kettő közül az egyik a Grayling, ahol a pénzügyi műveletek miatt volt minimális veszteség, a cég üzemi eredménye közel 100 millió forintot tett ki.

Az árbevétel terén tavaly a Grayling mellett még két szereplő tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet. Az egyik az Uniomédia, amely 1,38 milliárd forintot hozott össze, és ez 2022-höz viszonyítva 17,6 százalékos bővülés, azaz reálértéken sem szenvedtek el visszaesést. Sőt, a profitjuk is gyarapodott, hiszen a korábbi évben csak jelképes összeget tett ki az adózott eredményük, ami 2023-ban 65 millió forintra ugrott.

A „milliárd feletti” klub tagja a Lounge Communication is. A tavalyi évet 1,28 milliárd forint árbevétellel zárták, ami 7,7 százalékos nominális növekedés. Az adózott eredmény terén viszont – 2022-höz hasonlón – a top 25 legmagasabb számát hozták össze. Ez a Lounge esetén tavaly 335 millió forintot tett ki, 16,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Más PR-ügynökség ennek a 335 milliós profitnak a nyomába sem ért. Az utánuk következő második legnagyobb nyereséget a Goodwill Communications ért el, de az is ennek a harmada, 115 millió forint volt.

Közel az éllovasokhoz

A vezető hármast egy négyszereplős üldözőboly követi, egymáshoz egész hasonló árbevétellel. A Next9 márkanevet használó NextNine Kft. áll ennek a csoportnak az élén 763 millió forint nettó árbevétellel. A korábbi évi 806 millióhoz képest ez némi csökkenés, de az adózott eredményüket így is növelni tudták.

Nem lazsálhatnak, hiszen a FleishmanHillard Café 720 millió forint árbevétellel következik utánuk, ami minimálisan jelent több bevételt a 2022-es számuknál. A Noguchi 711 millió forint nettó árbevételt produkált tavaly, és náluk azért már jelentősebb, 14,2 százalékos bővülést látni. Igaz, ezzel párhuzamosan az adózott eredményük 75 millióról 47 millió forintra csökkent. Ennek a bolynak a negyedik tagja a pécsi székhelyű Ferling Kft. A 685 millió forintot kitevő tavalyi árbevételük 10 százalékkal kevesebb a korábbi évinél.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekordot döntött a sportfogadások száma

Kiemelkedő fogadói érdeklődés mellett zajlott le a 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság. A spanyol-angol döntőt követően - ahogyan az várható volt - a magyar válogatott csoportkörös mérkőzései is a legnépszerűbb események közé tartoztak a fogadók körében....

Idén még drágulhatnak az építőipari termékek

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt. Igaz az...

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...