- Hirdetés -

Infláció alatt a PR-piac

|

- Hirdetés -

A legnagyobb árbevételű public relations ügynökségek tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt hoztak össze, ami 13,2 százalékos bővülés az előző évhez képest. 2023-ban a 25-ből csak 11 cég tudta legalább az infláció mértékével növelni az árbevételét.

A hazai PR piac mérete tavaly 19,15 milliárd forintot tett ki. A korábbi esztendőhöz viszonyítva ez nominálisan 12,9 százalékos bővülés. Igaz, reálértéken – a magas infláció miatt – 4,7 százalékkal csökkent a piac. A kommunikációs tortán belül egyébként tavaly csak az esemény és a marketingkutatás nőtt, jelentően csökkent az ambient és az adatvezérelt marketing, a PR pedig a kreatív- és médiaügynökségekhez hasonlóan teljesített.

Az említett 19,15 milliárd forint egyébként tisztán a klasszikus PR-tevékenységből származó bevételt jelenti. A piacon tevékenykedő egyes cégeknek ezenfelül is vannak bevételei, ugyanis a média- és kreatívügynökségekhez hasonlóan itt sem százszázalékosan tiszták a profilok. Nagyon sok PR-cég médiavásárlást, kreatív feladatokat végez, vagy éppen rendezvények szervezéséből is van bevétele.

Ennek kapcsán különösen érdekes, hogy ezen belül miként teljesített tavaly a piac krémje, a 25 legmagasabb árbevételt elérő PR-ügynökség. Ezek az adatok sem mutatnak infláció feletti növekedést, a top 25 PR-cég ugyanis tavaly együtt 15,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 13,2 százalékos bővülés 2022-höz képest. Az ügynökségek együttes adózott eredménye 1,2 milliárd forintot tett ki, ami pedig csak 9,1 százalékos növekedés. Azaz összességében csökkent ezeknek a cégeknek jövedelmezősége.

Külföldi bevételek

A Grayling Hungary Kft. számít magasan a legnagyobb szereplőnek. Egymagukban a 25-ös lista árbevételének a negyedét hozták tavaly. Viszont az éves árbevételüknek nagyjából a 90 százaléka külföldi tevékenységből származott. Persze meg kell említeni, hogy a 314 millió forintnyi belföldi árbevételük sem kevés, még azzal is bőven a top 25 szereplő között lennének.

Viszont mivel a Grayling egymagában is jelentősen befolyásolja a lista együttes árbevételét és eredményét, ezért megnéztük nélkülük is az összesített számokat. Sajnos a Grayling nélküli bevételi adatok kicsit rosszabbul festenek. Így nézve már csak reálértéken 9,4 százalékkal bővült a listás szereplők árbevétele és 2,6 százalékkal gyarapodott az adózott eredménye.

Ez azért nem azt jelenti, hogy üzletileg gondokkal küszködnének a piaci szereplők. A top 25 tagjai közül 2022-ben csak három, tavaly pedig két cég esetén láthatunk veszteséget. Utóbbi kettő közül az egyik a Grayling, ahol a pénzügyi műveletek miatt volt minimális veszteség, a cég üzemi eredménye közel 100 millió forintot tett ki.

Az árbevétel terén tavaly a Grayling mellett még két szereplő tudta megugrani az egymilliárd forintos árbevételi szintet. Az egyik az Uniomédia, amely 1,38 milliárd forintot hozott össze, és ez 2022-höz viszonyítva 17,6 százalékos bővülés, azaz reálértéken sem szenvedtek el visszaesést. Sőt, a profitjuk is gyarapodott, hiszen a korábbi évben csak jelképes összeget tett ki az adózott eredményük, ami 2023-ban 65 millió forintra ugrott.

A „milliárd feletti” klub tagja a Lounge Communication is. A tavalyi évet 1,28 milliárd forint árbevétellel zárták, ami 7,7 százalékos nominális növekedés. Az adózott eredmény terén viszont – 2022-höz hasonlón – a top 25 legmagasabb számát hozták össze. Ez a Lounge esetén tavaly 335 millió forintot tett ki, 16,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Más PR-ügynökség ennek a 335 milliós profitnak a nyomába sem ért. Az utánuk következő második legnagyobb nyereséget a Goodwill Communications ért el, de az is ennek a harmada, 115 millió forint volt.

Közel az éllovasokhoz

A vezető hármast egy négyszereplős üldözőboly követi, egymáshoz egész hasonló árbevétellel. A Next9 márkanevet használó NextNine Kft. áll ennek a csoportnak az élén 763 millió forint nettó árbevétellel. A korábbi évi 806 millióhoz képest ez némi csökkenés, de az adózott eredményüket így is növelni tudták.

Nem lazsálhatnak, hiszen a FleishmanHillard Café 720 millió forint árbevétellel következik utánuk, ami minimálisan jelent több bevételt a 2022-es számuknál. A Noguchi 711 millió forint nettó árbevételt produkált tavaly, és náluk azért már jelentősebb, 14,2 százalékos bővülést látni. Igaz, ezzel párhuzamosan az adózott eredményük 75 millióról 47 millió forintra csökkent. Ennek a bolynak a negyedik tagja a pécsi székhelyű Ferling Kft. A 685 millió forintot kitevő tavalyi árbevételük 10 százalékkal kevesebb a korábbi évinél.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Kiderült, milyen csapatot erősít Jürgen Klopp

Kiderült milyen szerepben láthatjuk a közeljövőben Jürgen Kloppot. A Liverpool FC volt világhírű edzője a MediaMarktSaturn csapatát választotta: a jövőben a márka első nemzetközi brand nagykövete lesz mind a 11 országban, ahol a cég...

Jönnek az NFL meccsek a Network4 csatornáin

Pénteken hajnalban elindult az NFL új szezonja, az amerikai futball-bajnokságot idén is a Network4 Media Group platformjain követhetik a hazai rajongók. Fordulónként legalább hét mérkőzés kerül képernyőre, a közvetítő stáb pedig újabb szakemberekkel bővült....

Ide repülnek ősszel a pihenni vágyó magyarok

Róma az örök kedvencek egyike, a Kiwi.com foglalási adatai alapján az őszi hónapokban ide repülhet a legtöbb magyar. Albánia fővárosa pedig az új felfedezett, tavalyhoz képest már kétszer annyi magyar vett Tiranába repülőjegyet a...

Támogatásokról és frekvenciákról is döntött a Médiatanács

Több mint 80 millió forintnyi támogatást ítélt meg médiaszolgáltatóknak a Médiatanács, emellett több baranyai rádiós frekvencia sorsáról is döntött a testület. A Rádió 1-et ismét bírságolták, és három esetben is a letelepedés helye szerint...

Idén már kétezernél is több résztvevőt várnak a Marketing Summitra

Idén már négy színpadon zajlanak majd a Marketing Summit programjai, aki pedig lemarad valamiről, az utólag is visszanézheti majd az előadásokat – mondta el Hinora Ferenc. Az év szakmai és üzleti eseményét szervező Magyar...

Cannes-ban lesz a Hunyadi sorozat bemutatója

A MIPCOM Cannes keretében lesz a Hunyadi János életéből készülő 10 részes sorozat premierje. A magyar produkció Európa legfontosabb televíziós és filmes szakmai rendezvényén vörös szőnyeges bemutatót kap a magyar produkció – jelentették be...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erre számíthatunk a lakótelepi lakások piacán

A lakótelepek – bár ezeknél is volt forgalom-visszaesés és néhol árcsökkenés – viszonylag jól viselték a lakáspiaci megtorpanást, tűnik ki a KSH és a NAV legfrissebb adataiból. Ezek alapján az OTP Ingatlanpont szakértője úgy...

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Don't Miss

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...

Az FC Barcelona a HMD-t választotta

Flick, Olmo, Romeu, Victor, Roebuck... Az FC Barcelonánál az elmúlt pár hónapban számos kiemelkedő újoncot köszönthettek, és az átigazolási időszak vége felé egy új támogató is befutott: mától a Human Mobile Devices-ra (HMD) is...