A leggyakrabban hangoztatott jelzők. Nemcsak az idei évvel, de a folytatással kapcsolatban is. A Marketing&Media magazin évről-évre megkéri a szerkesztőbizottsági tagjait, hogy értékeljék a jelent, és mondják el, mit várnak a jövőtől. Ezúttal is ezt tettük. Szerkesztőbizottsági évértékelés és várakozások – 2. rész.
Gulyás János, Wavemaker, ügyvezető igazgató, MRSZ, elnök
Rácáfolt az aggodalmakra
Aggódtunk az év elején, hogy mi lesz az idén. Mi lesz a magyar és a világgazdaságban, a magyar vásárlóval, és hogy erre a hirdetők miként fognak reagálni. Szerencsére az év tulajdonképpen rácáfolt az aggodalmainkra, mert a hirdetők felismerték (megfogadták a tanácsunkat), hogy a kihívásokra nem az a megoldás, hogy kevesebbet és kevesebbért kommunikáljanak, hanem épp ellenkezőleg. Mivel a válság, a polikrízis a base-line-ba harap bele (vagyis a kommunikáció nélkül is eladott volumen csökken), éppenséggel fontosabbá válik, hogy szinten maradjon, akár a versenytársaktól piacrészt nyerjen az a rész, amelyet a reklám „hoz”. Az ügyfeleink így befektettek a kommunikációba (ez meg is térült nekik), és mi is egy jó évet zárunk.
Bőkezű volt díjakban
Arra vagyok a legbüszkébb, hogy átment az az üzenet, hogy reklámbüdzsé-megszorításból nagyobb eladásvolumen- (érték és/vagy „darab”) vagy relatív piacrész-növekedés még sosem lett. Meg arra, hogy mennyi minden innovációra volt ereje a kollégáknak például mesterségesintelligencia-fronton. Meg persze arra, hogy bőkezű volt díjakban is a 2023. És persze arra leginkább, hogy milyen jó kollégáim vannak!
Jó lehetőség is
A 2024-es esztendő tervezésénél is a bizonytalanság dominál. Mi lesz a magyar és világgazdaságban, a magyar vásárlóval, és hogy erre a hirdetők miként fognak reagálni. Most sem tisztább ez ügyben a kép tavaly ilyenkorhoz képest. És természetesen továbbra is kihívást jelentenek az inflációval elszaladó megélhetési költségek, és jogos igény, hogy legalább ne csökkenjenek a reálbérek, de ennek távolról sem evidens az érvényesítése az ügyfeleknél. Kihívás, hogy egyre gyakrabban érvényesül az a tendencia, hogy nemzetközi hubokba viszik a munkát, és Magyarország sokkal ritkábban lesz hub, mint más államok a régióban. De ez például egy lehetőség is.
Hidvégi Krisztina, Lounge Group, médiaigazgató
Lelki egészség, mentális jóllét
Az idén egyvalamit biztosan megtanulhattunk: a technológiai fejlesztések és azok implementálása mellett legalább ekkora figyelmet kell fordítani a lelki egészségre, kollégáink mentális jóllétére. Ha csak a médiaköltéseinket nézzük, a médiumtípus-használatban nincs eltérés az előző évhez képest, az idén is leginkább online, valamint televíziós platformon hirdettek ügyfeleink, az összköltés 64 százaléka ezen a két platformon realizálódott, és ez egyezik a hazai és globális trendekkel. Az évet főként az MI-t érintő trendekkel való ismerkedés határozta meg. Ezek mellett a minél teljesebb ügyfélkiszolgálás érdekében a saját működésünkre kifejlesztett szoftvereink kapcsán is jelentős újításokat vezettünk be.
Új tehetségek keresése
Büszke vagyok arra, hogy az idén komoly növekedést könyvelhetünk el a szakmai elismerések tekintetében, hiszen ez objektív értékmérője a munkánknak. A kollégáink szakmai fejlesztése mellett folyamatosan keressük az új tehetségeket. Büszkeség, hogy a Sneakerness fesztiválon eredményesen szólítottuk meg a Z generáció kreatív tagjait, és kerestük a jövő reklámosait a kifejezetten erre az alkalomra kiírt pályázatunkkal. Ha egy projektet kiemelhetek, akkor az a budapesti atlétikai világbajnokság, hiszen cégcsoportszinten jelentett feladatot számunkra.
Folyamatos fejlődés
Hihetetlen sebességgel törnek előre az új technológiák, így a vállalkozásoknak meg kell találniuk azokat a megoldásokat, amelyekkel jól használhatják az innovációkat. Mindezek mellett a gondolkodó szakemberek, a kreativitás, az intuíció és a tudás továbbra is kulcskérdés marad az ügynökségi működésben. Jövőre ünnepeljük a cégcsoportunk első tagjának 20. születésnapját. Az eltelt idő alatt olyan ügynökségi csoportot építettünk, amely nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is képes kommunikációs projektek teljes körű megvalósítására, legyen szó kreatív-, médiatervezésről, rendezvényekről, AV-technikáról, PR-ről vagy filmgyártásról. A következő 20 (vagy több) évben is azon leszünk, hogy folyamatosan fejlődjünk és ezt ügyfeleink javára fordítsuk.
Szabó Edina, OMG, ügyvezető igazgató
Felülmúlták a terveinket
Az idei évben a reklámpiac közel két számjegyű növekedést mutat, annak ellenére, hogy a jelentős infláció és a csökkenő fogyasztás miatt a korábbi várakozások borúlátóbbak voltak. A hirdetői reklámbüdzsék már az első fél évben is növekedtek, de a második fél év további erősödést mutat. Az OMG eredményei szintén felülmúlták a terveinket, ehhez hozzájárult az ügyfeleink organikus reklámköltés-emelkedése illetve új ügyfelek szerzése is.
Kiemelten fontos számunkra
Az OMG a jövő szakembereinek képzését is fontosnak tartja, így az idén is támogatja az IAB Legjobb szakdolgozat pályázatot, ami egy kiváló szakmai lehetőség a felsőoktatásban tanulók számára. Büszkék vagyunk a legrangosabb reklámhatékonysági versenyen, az Effie-n elért eredményeinkre is, hiszen az ügyfeleink üzleti sikereihez való folyamatos hozzájárulás kiemelten fontos számunkra.
Nagy kérdés
Az idei negyedik negyedév tévépiaci túlkereslete és telítettsége problémák elé állította a piacot, ami a jövő évre is kihat. 2024-ben a jelentős tévépiaci infláció és az idei év végén tapasztalt teljesítési bizonytalansággal való megküzdés jelenti az egyik fő kihívást kereskedelmi és szakmai szempontból egyaránt. Kérdés, hogy a reklámpiac és ennek fő indikátora, a kiskereskedelmi fogyasztás hogyan fog változni a mérséklődő infláció és az enyhén növekvő reálbérek hatására.
Furák András, Republic Group, operatív igazgató
2023
Az idei év sok olyan fordulatot tartogatott gazdasági téren, amire lehetetlen volt teljesen felkészülni. Egy polikrízises időszakba léptünk, amely esszenciálisan érinti sok területen a versenypiacot és a fogyasztókat is, ráadásul nem látható, hogy mikor érhet véget ez a volatilis makrogazdasági helyzet. Ennek megfelelően a Republicra jellemző „előre menekülő” energiával és agilitással ugrottunk bele a helyzet kezelésébe, így erősítve a legprosperálóbb üzletágakat, mint a content (PR, social media, public affairs) és a digitális divízió.
Hatalmas bővülés
Egyértelműen a progresszív gondolkodású, profi és lojális csapatunkra vagyok a legbüszkébb, amelynek köszönhetően a 2023-as évben hatalmas ügyfélportfólió-bővülést tudtunk elérni – ráadásul híres és nagy márkákat húztunk be, mint a Delonghi, a Mondelez vagy a Garmin.
Kreatív megoldások
Azt gondolom, 2024-ben sem várható szignifikáns gazdasági fellendülés, valamint az utóbbi évben tapasztalható kommunikációs trendek tovább erősödnek. Mi egyértelműen a digitális és content ökoszisztémákhoz kapcsolódó termék-, illetve szolgáltatásfejlesztésekre, valamint az ezt kiteljesítő kreatív megoldásokra fogunk kiemelt hangsúlyt fektetni.
Samu Tímea, JCDecaux Hungary, vezérigazgató
Keresleti piac kezd kialakulni
Az olyan előjelek alapján, mint a háború, az infláció, a recesszió vagy az energiaárak növekedése, nehéz évnek néztünk elébe. Ehhez képest a várakozásokon felül teljesítünk: a kereskedelmi árbevételünk rekordot dönt, az áremelkedés ellenére nőtt a kereslet az óriásplakát-, a citylight- és a digitális felületek iránt. A kiemelt hónapokban keresleti piac kezd kialakulni, ilyenkor közel teljes kihasználtsággal működünk. Azt tapasztaljuk, hogy egyre több olyan ügyfél jelenik meg jelentős költéssel az outdoor piacon, amely korábban csak a tévében vagy az online médiumokban volt aktív.
Egyedi és unikális megoldások
Nagyon büszke vagyok az egyedi és unikális megoldásainkra, amelyeknek az erejét évről évre egyre több ügyfelünk használja ki és teszi izgalmassá a kampányait. Ezekre a megoldásainkra rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a hazai és nemzetközi piacon. Másfelől a már hetedik éve meghirdetett novellapályázatunkra, amely az idén a fenntarthatóságról szólt.
Bízunk a pozitív folytatásban
Az említett világpolitikai és gazdasági tényezők közül csak az energiaárak rendeződtek valamennyire, ezáltal továbbra is bizonytalansággal és kihívásokkal teli év várhat ránk. Mindezek ellenére bízunk a kedvező folytatásban, arra alapozva, hogy az ügyfeleink továbbra is nyitottak az out of home hirdetésekre, innovatív megoldásainkra. Évről évre egyre több az outdoor piacon egész évben aktív stratégiai partnerünk. A hagyományos OOH-eszközökön túl ügyfeleink egyre jobban érdeklődnek a digitális megjelenések iránt, ami a további növekedésünk egyik kulcsa.
Dudás Gergely, RTL Magyarország, bevételekért felelős vezérigazgató-helyettes
A meglepetések éve volt
Tavaly minden szereplő ennél sokkal rosszabb piacra számított. Az volt a közvélekedés, hogy a gazdasági kilátások mellett a hirdetési költések legjobb esetben is csak stagnálnak, de inkább csökkenni fognak. A valóság teljesen más lett. Majd meglátjuk a MEME számaiban 2024 tavaszán, de még az is megtörténhet, hogy a kereskedelmi hirdetési piac növekedése eléri a 10 százalékot. Mindeközben folytatódott az eddigi átrendeződés a nemlineáris tartalmak felé a tartalomfogyasztási szokásokban (Nielsen Other kategória). E két tényező következtében elfogytak a ratingek a piacon. Egyszóval küzdelmes év volt nagyon sok tanulsággal.
Tovább erősödtünk
A csapatra vagyok a legbüszkébb, ez egyértelmű. A szakmailag eddig is elismert csapatunk 2023-ban sok új kollégával gazdagodott, és ezen belül a bevételi terület is. Ezt a gazdagodást pedig szó szerint értem, hiszen az új kollégák olyan tudást, gyakorlatot és szemléletet hoztak be az RTL-hez, ami tovább erősíti a vállalatunkat.
Növekedésre számítunk
A hirdetési piac további növekedésére számít a szakma minden oldalról (lásd a MAKSZ előrejelzését). Ez egy szuper dolog, ami persze azt is jelenti, hogy egy nagyobb áremelésen keresztül meg kell erősítenünk a kampányok teljesítését és a biztonságukat. Ezzel tudjuk támogatni, hogy a tévé továbbra is az egyik, ha nem a legerősebb hirdetési eszköz maradjon a partnereink kezében.