- Hirdetés -

Jelentős béremelkedés jöhet a járvány után

|

- Hirdetés -

A koronavírus-járvány hatására tavaly a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság jellemezte a munkaerőpiacot. 2020-ban összességében 19 százalékkal kevesebb álláshirdetést adtak fel a cégek, melyekre átlagban 25 százalékkal több jelentkező volt. Nemes-Nagy Szilvia, a Performia Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosa szerint jelenleg a munkanélküliek elkeseredetten keresnek állást akkor is, ha semmilyen tapasztalatuk nincs a meghirdetett munkakörben. 2021 második felére azt jósolja, hogy a legtöbben visszatérhetnek eredeti foglalkozásukhoz, ami újabb munkaerőhiányt hoz létre, ez pedig béremelkedést eredményez.

Ahogy megjelent a koronavírus Magyarországon 2020 márciusában, a cégek tulajdonképpen a járvány terjedésének visszaszorítása érdekében hozott intézkedésekkel egy időben húzták be a kéziféket. Sokan ameddig tudták, megtartották az embereket, míg mások a pánikhelyzetben elküldték az alkalmazottaikat.

Nemes-Nagy Szilvia, a Performia Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosa emlékeztetett arra, hogy a járványt megelőzően egymásra licitáltak a cégek, hogy megszerezzenek egy-egy embert, a jelöltek pedig sok esetben nem is tudták eldönteni, mennyi pénzt kérjenek, de egy évvel ezelőtt ez a jelenség átmenetileg megszűnt.

„A határozott idejű szerződéseket a vállalatok nem hosszabbították meg az alkalmazottakkal, és volt, ahol muszáj volt elküldeni bizonyos számú munkavállalót. Nyáron jobban beindult minden ágazat, és mire elértük az őszt, addigra elfogyott a piacról a jó munkaerő. A cégvezetők csak a túlélésre törekedtek, pedig valójában ilyenkor van lehetőség a minőségi cserére és a kiemelkedő szakemberek kiválasztására” – magyarázta a vezetési és toborzási szakértő.

Mint mondta, tavaly közel 20 százalékkal kevesebb álláshirdetést adtak fel, melyekre átlagosan 25 százalékkal többen jelentkeztek. Érezhető volt egy olyan tendencia, hogy a legtöbb munkanélküli elkeseredetten keresett állást, és arra is beadták a jelentkezésüket, amihez valójában nem is értenek. A jelöltek minősége tehát felhígult.

Elhalasztott fogyasztás jelenik majd meg a piacon

Ami a közeljövőt illeti, Nemes-Nagy Szilvia szerint, ha valaki a járvány előtt több pénzt tudott keresni az eredeti szakmájában, mint jelenleg, akkor nem fog majd ugyanott megmaradni a nyitást követően. Hogy ez mikor lesz, az egyelőre kérdéses, de az előrejelzések szerint az év második felében már biztosan újraindul a gazdaság.

Felhívta rá a figyelmet, hogy a szakemberek megtalálása semmivel nem lett könnyebb, mert szakképzetlen munkaerőből van több. A betöltetlen álláshelyek kb. 19 százaléka igényel most felsőfokú végzettséget, de a munkanélküliek kevesebb mint 4 százaléka keres ilyen állást.

„Megfigyelhető, hogy az álláskeresők 54 százaléka aktív, és 46 százalékuk passzív. Az utóbbi csoporthoz tartozók szívesen váltanának, de nem minden áron, és pláne nem a járvány ideje alatt, mert a biztonságot választják. Éppen ezért az esetükben nem elég egy hirdetés feladása, el kell azon gondolkodni, hogyan lehet megszólítani őket” – értékelt a Performia Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosa.

Kiemelte, hogy korábban a pályakezdők voltak többségben a munkanélküliek között, mostanra viszont a 30-40 éves korosztály átvette a helyüket, akiket az 50-60 évesek követnek. Az utóbbi csoport helyzete a nem túl távoli jövőben rendkívül komoly társadalmi problémát is eredményezhet.

Nemes-Nagy Szilvia végezetül hozzátette: 2021 első felében még óriási bizonytalanság lesz, de amint megnyugtatóvá válik a helyzet, és beindul a gazdaság, változik a munkaerőpiac is.

„A járványt követően óriási elhalasztott fogyasztás jelenik majd meg. Ez azt jelenti, hogy mivel nem voltunk üdülni, síelni, nem voltunk a nagymamánál, étteremben, kávézóban hónapok óta, mindent egyszerre akar majd bepótolni a társadalom. Ebből következik, hogy munkaerőre lesz szükség, és a legtöbben vissza fognak térni eredeti foglalkozásukhoz, akiket ideiglenes munkahelyükön pótolni kell a távozás után. Minél nagyobb lesz ezáltal a munkaerőhiány, annál nagyobb béremelés várható” – magyarázta.

Hozzátette, hogy az év közepétől versenyezhetnek a cégek a minőségi munkaerőért vagy annak megtartásáért, amit alátámaszt az is, hogy a magyar vállalatok többsége optimista az előttünk álló évet tekintve.

Így a cégvezetők és a HR-vezetők számára az a tanácsa, hogy még most, a bérek emelkedése előtt igyekezzenek megtalálni az új kollégákat a hiányzó pozíciókra, és lecserélni azokat a munkatársakat, akiknek a teljesítményével elégedetlenek.

Ehhez a nagyon változatos képzettségű jelentkezők miatt fontos előnyre tesznek szert azok, akik képzettek a kiválasztásban, és azok a cégek, akiknél a toborzási-kiválasztási folyamat egyszerre gyors és precíz, mivel például toborzó szoftvereket, online teszteket használnak a szűrésre.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA