Új szakaszához érkezett az ÖRT által 2020-ban indított, az emberi méltóság és a sokoldalú emberábrázolás reklámokban való megjelenítése érdekében tett vállalás. Elkészült ugyanis a legjobb példák gyűjteménye, amely egyértelműen bizonyítja, hogy a vállalást tett követte, és az elveket a gyakorlatba is átültették az aláíró vállalatok.
Az ÖRT által kezdeményezett, és a Reklámetikai Kódexen túlmutató vállalást 2020-ban több mint ötven tagvállalat és két szakmai szervezet (reklámozók, ügynökségek és média) írta alá. A vállalás aláírásával az aláírók elkötelezték magukat az iránt, hogy a reklámokban történő felelősségteljes és sokoldalú emberábrázolással hozzájáruljanak a pozitív kulturális változáshoz.
A vállalás első évéhez kapcsolódóan több, a vállalás pontjaihoz kapcsolódó kategóriában érkeztek a jó példák. A jó példák a reklámtartalmat érintő szempontok érvényesülését mutatják be, mint például a reklámban szereplő személyek progresszív ábrázolása, a hétköznapi karakterek megformázása, illetve a digitális testkép torzítás vagy az öncélú testkép ábrázolás mellőzése. A reklámkészítés folyamatát érintő területekre kiterjedő figyelemre vonatkozóan is érkeztek jó példák, amelyek azt mutatják, hogy a reklámok elkészítési folyamata során. (pl. sztori, casting, utómunka), is figyelembe veszik vállalás alapelveit. A reklámozók pedig a vállalás elemeinek a reklámok elfogadási szempontrendszerébe történő beépítésére és a vállalás témáját érintő képzések kialakítására kötelezték el magukat.
„Az ÖRT nemcsak kezdeményezője és a jó példák összegyűjtője a vállalásnak, de az ÖRT a tréning programja révén segíti a vállalatokat a tréningre vonatkozó vállalás teljesítésében” – fogalmazott Fazekas Ildikó az ÖRT igazgatója.
„Büszke vagyok arra, hogy az ÖRT által egy éve életre hívott kezdeményezés ilyen sikeres, hiszen a nagy számban megosztott jó példák is bizonyítják, mennyire fontos téma ez mind a hirdetők, mind pedig a reklámkészítők számára. Egyre nagyobb jelentősége lesz a sokszínűség és a sokoldalú emberábrázolás felelős bemutatásának bármilyen platformon és tartalom típusban. Külön öröm számomra, hogy Magyarországon a reklámszakma e közösen tett vállalás révén is foglalkozik a reklámokban történő emberábrázolás kérdésével” – mondta dr. Molnár Kálmán az ÖRT elnöke.
„A MAKSZ tagjai örömmel álltak e pozitív kezdeményezés mögé, hiszen a sokoldalú emberábrázolás ma már meghatározó szempont a reklámok készítése során, legyen szó korról, etnikumról, bőrszínről, egészségi állapotról, nemekről és foglalkozásokról. Ezen szempont beépítése az alkotás folyamatába előre mutató, hiszen ezzel nem csak a megrendelőink felé, de az adott márka kommunikációjával a fogyasztók felé is fontos üzenetet tudunk megfogalmazni” – nyilatkozta Blaskó Nikolett a MAKSZ elnöke.
„Több mint 30 példát kaptunk tagjainktól, melyek nemcsak konkrét reklámokhoz, hanem olyan a pozitív szemléletet tükröző változásokhoz is kötődnek, melyek például egy-egy reklám elfogadási szempontrendszeréhez kapcsolódnak. A jó példák gyűjtését folytatjuk, azokat edukációs céllal kommunikáljuk és megosztjuk tagjainkkal, ezzel is segítve őket abban, hogy a reklámokban történő felelősségteljes emberábrázolás témában inspirációt kapjanak” – hangzott el Gerendi Zsolt főtitkár részéről.
A vállalás, valamint a ó példák gyűjteménye elérhetőek az ÖRT weboldalán.