- Hirdetés -

Kapitányék már a 2022-es tévésorozatokon dolgoznak

|

- Hirdetés -

A kereskedelmi csatornák képernyőjén az elmúlt években feltűnt fikciós sorozatoknak egy jelentős része Kapitány Iván rendező-operatőr-producer és Kapitány-Diószegi Judit producer nevéhez fűződik. A mi kis falunk és a Drága örökösök járványhelyzet utáni forgatásáról és a válság sorozatgyártásra gyakorolt hatásáról is kérdeztük a szakembereket. Elmondták, hogy mennyire más a különböző csatornákkal együtt dolgozni. Beszéltek arról is, hogy melyik televízió megjelenése tehetne jót a hazai sorozatgyártásnak.

– Múlt héten vasárnap ért véget az RTL Klubon futó Segítség! Itthon vagyok! című sorozatotok. Ezt az ötletet ti vittétek az RTL-hez, vagy ők vetették fel, hogy kellene valami, ami reflektál a koronavírusos helyzetre?
– Kapitány-Diószegi Judit: Ez teljes egészében saját kútfőből származó ötlet, már régóta gondolkodtunk azon, hogy egy ilyen jellegű sorozattal előálljunk.
– Kapitány Iván: Már korábban felvetődött, hogyan tudnánk egy ilyen videóchates témában valamint kitalálni. Illetve volt már egy hasonló sitcom ötletünk. Amikor pedig beütött a járvány és láttam a színészek házi videóit a YouTube-on és az Instagramon, akkor elgondolkoztam azon, miként lehetne ezeket a felszabadult energiáikat hasznosítani. Amikor összeállt a csomag, akkor felhívtam az RTL-t és megkérdeztem, érdekli-e őket.

– A Segítség! Itthon vagyok! esetében az ötlettől a megvalósításig mennyi idő telt el?
– Kapitány Iván: Három hét.

– Azért, hogy legyen mihez viszonyítani: egy klasszikus fikciós sorozatnál ez mennyi idő?
– Kapitány Iván: Többnyire másfél év, de a legideálisabb esetben is kell egy év, amíg egy ötletből képernyőre kerülő sorozat lehet.

– A koronavírusos helyzetnél maradva: mi a helyzet jelenleg A mi kis falunk és a Drága örökösök forgatásával?
– Kapitány-Diószegi Judit: A Drága örökösöknél a forgatás végét érintette a járványhelyzet, de a nyár folyamán be tudjuk fejezni. A mi kis falunk esetében pedig csúszott az új évad forgatásának az indulása, de azért az érdemi munka nem állt meg. A forgatások előkészítését, minden ezekhez kapcsolódó adminisztrációs feladatot amennyire lehetett, próbáltunk home office-ban megoldani.

Kapitány Iván

– Ezek a csúszások behozhatók?
– Kapitány-Diószegi Judit: Nagyrészt igen és ebben a helyzetben azért a sugárzó csatorna is rugalmas, hiszen ez olyan vis maior, amire nem lehetett számítani.
– Kapitány Iván: Nyilván a lehető leghamarabb elkészítjük a részeket, innentől a csatorna döntése, hogy mikor kerülnek képernyőre. Azért nagy csúszásról szerencsére nincs szó.

– A koronavírus-járvány első körben egy gyártási, logisztikai nehézséget okozott, viszont van ennek gazdasági vonatkozása is. Látszik-e már, hogy ez miként érinti a hazai sorozatgyártást?
– Kapitány-Diószegi Judit: Egyelőre azt látjuk, hogy a nagy nemzetközi produkciók magyarországi forgatásai teljesen leálltak. Emiatt most több szabad filmes munkaerő áll rendelkezésre. Amíg tavaly ilyenkor szinte lasszóval kellett fogni a szakembereket, most ők hívnak minket, hogy tudnának dolgozni.
– Kapitány Iván: A hazai sorozatgyártást csak annyiban befolyásolja, hogy csúsznak a forgatási és talán a sugárzási időpontok. Látható, hogy az RTL Klub is levett két sorozatot a képernyőről, mert tartalékolnak későbbre. A járványból adódó nehézségek annyiból érintenek minket, hogy kicsit komplikáltabbá teszik majd a gyártást a sok egyszerre induló vagy újra induló munka miatt, de alapvetően nem érzem azt, hogy a megrendelésekre egyelőre hatással lenne.

Kapitány Iván Jófiúk

– Egyébként vannak most olyan új sorozatötleteitek, amik már csak a televíziók döntésére várnak, hogy induljon a forgatásuk?
– Kapitány-Diószegi Judit: Van két-három olyan produkciónk, ami már a megrendelés előtt áll. Azért ezek a folyamatok lelassultak.
– Kapitány Iván: Ami már megrendelés alatt volt, az ha kis csúszással is, de elkészül. Ami még vár a megrendelésre, ott viszont már óvatosabbak a csatornák, hiszen még nem látják, mekkora lehet a bevételkiesésük, már ha lesz.

– A Drága örökösöknek már az utolsó évad van csak hátra. Viszont ennél a sorozatnál adott a díszlet és nagyon sok, jól felépített karakter. Ez nagyon ideális alap lehetne egy spin off indításához. Gondolkodtok ebben?
– Kapitány Iván: Sokféle ötletünk van, de azt azért tudni kell, hogy a Drága örökösök licenc alapján készül. Ez nagyon megköti az alkotók és a kreatívok kezét abban, hogy milyen egyéb, ebből következő munkát lehet csinálni. Ráadásul az egy dolog, hogy mi mit gondolunk egy sorozatról, vagy az utóéletéről és másik dolog az, hogy a televízió mit tervez. Egy teljesen saját fejlesztésű sorozatnál jobban lehet ezzel játszani, de nem biztos, hogy minden esetben érdemes.

– Az elmúlt években az RTL-nek, a TV2-nek és a Sonynak is dolgoztatok. Nagyon más a közös munka az egyes médiacégekkel?
– Kapitány-Diószegi Judit: Apróságokban vannak különbségek, például abban, hogy melyikük mennyire folyik bele a kreatív munkákba, vagy milyen átvételi procedúrák vannak, de alapvetően óriási különbségek nincsenek.

– Az soha nem vetődött fel az RTL, vagy a TV2 részéről, hogy kizárólag nekik dolgozzatok és a konkurensnek ne?
– Kapitány Iván: Ez üzleti kérdés mindenkinek, mert ha egy televízió képes egy gyártót annyi munkával ellátni, hogy az neki megérje, és a csatorna számára plusz előnyökkel jár, akkor felmerülhet a kérdés. Viszont jelenleg Magyarországon egyik kereskedelmi csatorna sem kívánja magát egyetlen gyártóval kiszolgáltatni. A kérdésre válaszolva: igen, ez felvetődött már, de azért a mostani realitás nem az, hogy kizárólagos megállapodások létrejöjjenek.
– Kapitány-Diószegi Judit: Ehhez talán kicsi is a magyar piac. Jelenleg egyetlen televízió nem tudná felszívni a mi szabad kapacitásainkat.

Kapitány Iván Udvaros Dorottya

– A fenti csatornák között nem említettük meg az MTVA-t. Velük soha nem is volt tárgyalás, vagy csak nem jutottatok dűlőre?
– Kapitány Iván: Korábban dolgoztunk az MTVA-nak, de ez megszakadt olyan öt évvel ezelőtt. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a fikciós sorozatok első számú megrendelőjének az MTVA-nak kellene lennie.
– Kapitány-Diószegi Judit: Náluk jobban lehetne kísérletezni a fikciós tartalmakkal, hiszen nem a nézettség az első számú elvárás. Egy drámai sorozat, vagy politikai krimi gyártása – ami kereskedelmileg nehezebben él meg – náluk jobban működhetne. Azt nem tudjuk, hogy ez miért nincs így.
– Kapitány Iván: Amikor egy sikeres külföldi műfaji sorozatról beszélünk, akkor ezek mindig jóval nagyobb piacra készülnek. Ezekben az országokban a rétegközönség nagysága ezt a műfajt is eltartja. Nálunk az ezt igénylő nézői kör százalékosan ugyanakkora, mint máshol, viszont olyan kicsi a létszámuk, hogy erre egy kereskedelmi televízió nem nagyon tud alapozni. Tehát ez lehetne például a közszolgálati televízió feladata. Egyébként nálunk jóval nagyobb országokban is, mint a brit piacon, vagy akár Németországban, elsősorban a közszolgálati csatornák mutatják be ezeket a típusú sorozatokat.

– Az ilyen kockázatkerülő magatartás miatt van az, hogy ti lényegében a vígjátékokra szakosodtatok?
– Kapitány Iván: Ez nem a mi kockázatkerülésünk. Mi merül fel igényként a megrendelőkben? Az, hogy nézettséget csináljanak. Ezt pedig legjobban egy vígjátékkal lehet elérni. Meg lehet nézni, hogy a Netflixnek milyen sorozatok, filmek hozzák általában a legnagyobb bevételt: a vígjátékok. Nyilván az is számít, hogy társrendezője voltam az Üvegtigris első részének és a Beugrót is mi csináltuk. Emiatt jobban adódik, hogy a vígjátékok kapcsán velünk kezdjenek el dolgozni, de az nem igaz, hogy kizárólag csak ezzel foglalkoznánk. Például most van a Filmintézetnél egy 1918-ban játszódó, első világháborús drámánk. Egy másik filmötletünk pedig az 1975-ös Malév-szerencsétlenségről szól és egyik sem egy térdcsapkodós vidám történet.

– Említetted a Netflixet: mekkora esély van vajon arra, hogy belátható időn belül akár ők is berendeljenek tőletek egy – kifejezetten a magyar piacra szánt – fikciós sorozatot?
– Kapitány Iván: Amikor majd a Netflix hajlandó lesz kisebb népességszámú, egyedi nyelvű országokkal is foglalkozni, akkor elképzelhető. Amíg itt valódi megtérülésére nem számíthatnak, addig csak jogokat fognak venni. Viszont ahogy szegmentálódik a tévénézők köre, elképzelhető, hogy egyszer majd azokkal a nézőszámokkal is elkezdenek számolni, amit ma még nem tartanak elég nagynak.

– Szerintetek egy sorozat sikerében mekkora szerepe van magának a terméknek, azaz a filmnek, valamint annak, hogy mit tud mögé rakni az adott csatorna? Itt lehet említeni a promóciót, a hirdetéseket, vagy akár az ideális műsorsáv kiválasztását is.
– Kapitány-Diószegi Judit: Nagyon sokat számít az utóbbi, hiszen fontos az, hogy mennyire tudják felkelteni a nézők érdeklődését a csatornák egy-egy sorozat iránt. Sokat beszélgetünk Ivánnal arról, hogy mit jelent a siker? Amit sokan néznek, az siker? Amit kevesen, az nem jó termék? Nem biztos, hogy mindig ez az értékmérője egy sorozatnak.
– Kapitány Iván: A jó nem mindig sikeres és a siker – ami itt a nézettséget jelenti – nem feltétlenül egyenlő azzal, hogy az a termék jó. Nagyon összetett kérdés az, hogy mitől válik egy produkció „sikeressé”. Amennyiben ezt ki lehetne előre számolni, akkor állandóan sikereket gyártanánk és a nagy rendezők is csak sikeres filmeket dobnának piacra. Fontos az, hogy milyen maga a film, de az is, hogy olyan helyre kerül-e a képernyőn, ahol nem nyomja agyon valami. Az a fura helyzet a fikciós sorozatokkal, hogy egy rosszul tálalt, indított sorozat nem találja meg a nézőit, nem fog működni, nem tudja magát összeszedni, még akkor sem, ha értékes. Viszont a jó helyen bemutatott, minden eszközzel megtámogatott rossz tartalom lehet, hogy remekül kezd, de általában a nézők elfordulnak tőle egy idő után.

Kapitány Diószegi Judit

– Az elmúlt öt évben hatalmas felfutáson ment keresztül a fikciós sorozatok hazai gyártása. Ez a szint már a plafon, vagy van ebben még növekedési tartalék?
– Kapitány-Diószegi Judit: Szerintem még vannak itt tartalékok. Említettük már, hogy a közszolgálati televízió éppen nincs is jelen ezen a piacon. Az HBO is visszavonult itthon erről a területről, bár hallani arról, hogy talán visszatérnek. De mindkét nagy kereskedelmi csatornán így is elférnének új, akár napi, akár heti fikciós sorozatok, de ne feledkezzünk meg a kisebb kereskedelmi csatornákról sem, amelyek szintén nyithatnak ebbe az irányba. Összességében még nem értük el a plafont.
– Kapitány Iván: A lehetőségek még messze nincsenek kimerítve, a televíziók anyagi keretei szűkösebbek, mint a nézői igények. Ha nem is értük el a plafont, de már nincs is olyan nagyon messze, legalábbis a kereskedelmi szegmensben. A közszolgálati területen és a streaming szolgáltatóknál viszont még óriási tartalékok vannak.

– Ezen belül nálatok még lenne kapacitás további sorozatok készítésére is?
– Kapitány-Diószegi Judit: Idén már közel járunk a saját lehetőségeink végéhez. Viszont nekünk előre is kell gondolkodni, újabb és újabb ötletekkel bombázni a televíziókat.
– Kapitány Iván: Mi nemcsak azon dolgozunk, hogy mi kerül idén ősszel a képernyőre, hanem már azon is, hogy 2022-ben mit lehet bemutatni.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Több százmilliós befektetést kapott egy okos vízelemzőt fejlesztő startup

Az automatizáltan működő okos vízelemző műszer fejlesztésével foglalkozó Water MiniLab az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től és a Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaptól kapott finanszírozást, amely lehetővé teszi a csapat számára az értékesítés és a...

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét...

Életet menthetnek az okosórák

Az európai kardiológusok legfrissebb irányelvei szerint az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvarfibrilláció azonosítása az EKG-funkcióval rendelkező okosórákkal új távlatokat nyithat az orvoslásban. A kereskedelmi forgalomban is kapható okoseszközök folyamatosan fejlődő algoritmusai és technológiái hozzájárulhatnak...

Durva meccset nézhetünk élőben

Magyarországon is élőben láthatják a bokszrajongók az idei év egyik szenzációját, a Tyson Fury – Derek Chisora összecsapást. A gálát a NET4+ SPORT streamingszolgáltató közvetíti szombat éjszaka egyenesen a Tottenham Hotspur londoni stadionjából. Minden...

Minden, amit a chatbotokról tudni érdemes

A chatbotok technológiája viszonylag új, viszont ahogy a vállalkozások új lehetőségeket keresnek az emberekkel való online kommunikációra, egyre népszerűbb. Az oktatástól a szórakoztatásig rengeteg különböző szerepben láthatjuk ezeket. A létrehozásuk óta a chatbotok forradalmasították...

Film készül az első női képviselőkről

A magyar parlament két első női képviselője, Slachta Margit és Kéthly Anna pályáját bemutató dokumentumfilm, valamint Piroch Gábor, a világhírű magyar kaszkadőr gyermekkorát felvillantó rövidfilm gyártását támogatja a Nemzeti Filmintézet. A Televíziós Döntőbizottság novemberi ülésén...

Pénzt ad a félretájékoztatás elleni küzdelemre a Google és a YouTube

A Google internetes óriáscég és videószolgáltatója, a YouTube 13,2 millió dolláros támogatást jelentett be egy új, tényszerűség-ellenőrző alap létrehozására az online félretájékoztatás elleni küzdelem érdekében. A félretájékoztatás elleni küzdelem online csúcstalálkozóján bejelentetett finanszírozást a nemzetközi...

Egyelőre nem szorítja ki a streaming a lineáris tévézést

Bár a nemlineáris tévézés sok előnnyel kecsegtet, egyelőre nem – és a válaszok alapján a közeljövőben sem – fogja kiszorítani a hagyományos tévézést – derült ki abból az új kutatásból, amely a Magyar Elektronikus...

Élőben közvetített díjátadásokkal jön a következő Oscar-gála

A márciusi Oscar-gálán mind a 23 kategória díjának átadását élőben közvetítik - jelentette be az amerikai filmakadémia kedden. Kiderült az is, hogy Jimmy Kimmel lesz az esemény házigazdája, aki korábban már kétszer vezette a...

Lelassult az e-kereskedelem

Új korszakot nyitott az e-kereskedelemben 2022: két járvány sújtotta év és a digitális gazdaságban ezalatt tapasztalt hipernövekedés után az idén törvényszerűen várható volt egy megtorpanás a digitalizációban és az e-kereskedelemben. A jelenlegi gazdasági helyzet...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb 500 millió eurós tőkealapot hozott létre az SE Ventures

Az SE Ventures tőkekezelő második alapja, a Fund II 500 millió euróval fejleszti a klíma- és ipari technológiára összpontosító startupokat. Korábbi támogatásuknak, a Fund I sikerének köszönhetően a cég 1 milliárd euróval a világ...

Több százmilliós befektetést kapott egy okos vízelemzőt fejlesztő startup

Az automatizáltan működő okos vízelemző műszer fejlesztésével foglalkozó Water MiniLab az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től és a Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaptól kapott finanszírozást, amely lehetővé teszi a csapat számára az értékesítés és a...

Stresszelünk az ajándékvásárlás miatt

Feltorlódott munka a szabadság előtt, iskolai programok sora, ajándékvadászat, végtelen bevásárlólisták: csak néhány ok, ami miatt sokaknak stresszes a karácsonyi készülődés. A Yettel kutatása szerint amellett, hogy a gazdasági helyzet idén rányomja a bélyegét...

Életet menthetnek az okosórák

Az európai kardiológusok legfrissebb irányelvei szerint az egyik leggyakoribb szívritmuszavar, a pitvarfibrilláció azonosítása az EKG-funkcióval rendelkező okosórákkal új távlatokat nyithat az orvoslásban. A kereskedelmi forgalomban is kapható okoseszközök folyamatosan fejlődő algoritmusai és technológiái hozzájárulhatnak...

Durva meccset nézhetünk élőben

Magyarországon is élőben láthatják a bokszrajongók az idei év egyik szenzációját, a Tyson Fury – Derek Chisora összecsapást. A gálát a NET4+ SPORT streamingszolgáltató közvetíti szombat éjszaka egyenesen a Tottenham Hotspur londoni stadionjából. Minden...
- Hirdetés -

Don't Miss

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...

A célunk ezzel egy talent lista létrehozása

Sok a munka és a nehézség, amíg az ember eljut a marketing-döntéshozói szintig, ezért szerettünk volna egy olyan platformot életre hívni, amely kimondottan a márkamenedzsereket, a trade marketing menedzsereket ismeri el – nyilatkozta Vaszary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fenntarthatósági ötleteket díjazott a Vodafone

November 26-án, a Vodafone új székházában rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Skool szakmai közreműködésével a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! ötletpályázat döntőjét, ahol a 10 legjobb ötlettel pályázó csapat szakmai mentorok...

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Ezért veszünk e-autót

Nem a környezettudatosság, hanem az állami támogatások ösztönzik leginkább a villanyautózást – derült ki az Allianz Hungária elektromosautó-vásárlási szokásokkal kapcsolatos online, nem reprezentatív kutatásából. Átlagosan csupán 27 százalékunk tájékozódik alaposan az e-autókról a vásárlást...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....