- Hirdetés -

Mesterséges intelligencia segíthet a cégeknek

|

A magyar vállalatok közel negyede tekinthető érett mesterséges intelligencia felhasználónak a Microsoft friss felmérése szerint. A technológiát érett szinten használó vállalatok kétharmada szerint már rövid távon jelentős előnyük származik a mesterséges intelligencia használatából, míg dolgozóik szerint értékesebb és örömtelibb munkalehetőséget kínál nekik a technológia. Az előnyök kiaknázásához ugyanakkor elengedhetetlen a dolgozók képzése, ezt egyre több vezető látja be.

Azok a vállalatok vészelik át a legkönnyebben a járványhelyzet okozta gazdasági megrázkódtatást, amelyek egyidőben vezetik be a mesterséges intelligenciára épülő új technológiákat és gondoskodnak arról, hogy munkavállalóik a használatukhoz szükséges képességeket és tudást is megszerezzék – erre lehet következtetni annak a kutatásnak az adataiból, amelyet a Microsoft készített húsz ország mintegy 12 000 munkavállalójának és vezetőjének megkérdezésével a 250 főnél több embert foglalkoztató vállalatok körében. Magyarországon több, mint 630 megkérdezett vett részt a kutatásban.

A nagyvállalatok 90 százaléka vagy már képzi a munkavállalóit a mesterséges intelligencia technológiákra, vagy pedig tervezi ezt. Míg a világon százból 93 vállalat tartozik ebbe a körbe, addig Magyarországon százból 91. Mást mutat a kép, ha azt vetjük össze, hány vállalatnál van folyamatban ilyen képzési program és hány vállalatnál van tervben. Míg a világ átlagában, vagy éppen Németországban minden második nagyvállalatnál már futnak ezek a képzések, addig Magyarországon a 30 százaléknál vannak folyamatban a képzések és hatvan százalék a tervezi a beindításukat.

Azoknál a cégeknél, amelyeknél már korábban bevezették a mesterséges intelligenciát, azaz a technológia bevezetésében előrehaladottnak számítanak, elmondható, hogy az összes vizsgált ország átlagában a dolgozók 65 százaléka már részesült valamilyen MI-képzésen, Magyarországon pedig a dolgozók közel fele (49%). Ha az összes megkérdezett vállalatnál nézzük, hogy a dolgozók mekkora része szerezte meg az MI-hez szükséges tudást, világszinten 38 százalékot mutatnak a felmérés adatai, Magyarországon pedig 25 százalékot.

A mesterséges intelligencia képzéseken már átesett magyar dolgozók közel fele (48%) szerint érdekesebb és nagyobb hozzáadott értéket jelentő munkához segítette őket ez a tudás – a globális adat 38%. A megkérdezett magyarok 22 százaléka mondta azt, hogy több örömöt ad számára az a munka, amit ennek a tudásnak a birtokában végeznek – a globális adat ennél 40%. A kutatásból összességében kiderül, hogy az MI-tudás birtokában magasabb pozíciót, nagyobb fizetést lehet elérni, és a dolgozók hosszú távú jövőjüket is optimistábban látják, mint ilyen képességek nélkül.

Amennyiben a technológia bevezetése és az alkalmazottak képzése kéz a kézben jár, egy olyan értékteremtő folyamat veszi kezdetét, amelyben a megfelelő tudás révén újabb és újabb mesterséges intelligencia alapú eszközökbe ruházhatnak be a vállalatok, tovább fokozva versenyképességüket és hatékonyságukat. A kutatás szerint, nemzetközi viszonylatban a bevezetésben élenjáró vállalatok túlnyomó többsége – 84%-a -, mind a képzésre, mind a bevezetésre odafigyeltek, és már most látják a befektetéseik megtérülését. Ezek a cégek az érett MI felhasználók. Ugyanakkor a kezdeti lépéseknél tartók 56 százaléka is rövid távú megtérüléssel számol.

Magyarországon valamivel a világátlagot meghaladó, közel 25 százalékos a magukat érett mesterséges intelligencia felhasználóként jellemző (az MI áthatja a mindennapi munkát, a munkafolyamatok, a szolgáltatások és termékek integráns részét képezi) vállalatok aránya. Vezetőik kétharmada szerint növekedett a működésük hatékonysága és a vevőik elégedettsége. Ehhez képest érdekes, hogy a bevezetésnél még nem járó vezetők várakozásai nem olyan pozitívak.

„Bizonytalan időkben, egy dologban lehetünk bizonyosak: abban, hogy támogatnunk kell a munkavállalókat tehetségük, találékonyságuk kibontakozásában. Az elkövetkező hónapok, évek meghatározó jelentőségűek leszenek a vállalatok számára. Még nagyobb agilitásra lesz szükségük ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjanak a járvány utáni gazdasági helyzethez. A felmérésünk szerint a magyar vállalkozások nagyon is tudatában vannak annak, hogy ebben a mesterséges intelligenciának meghatározó szerepe lesz. Erre azonban fel kell készíteni a szervezeteiket – mondta Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezetője a most publikált adatokat kommentálva.

A dinamikusan fejlődő vállalatoknál képzés és technológiaváltás kéz a kézben halad

A képzés olyannyira fontossá vált a munkavállalók szemében, hogy közel felük – Magyarországon és világszerte egyaránt – akár a munkahelyváltást is megfontolná, amennyiben a munkaadójuk nem hajlandó ebbe befektetni. A kutatás megállapította, hogy az MI bevezetésében élenjáró szervezetek arra törekednek, hogy a munkavállalóik még inkább a magas hozzáadott értéket képviselő, a tehetségüket felszínre hozó feladataikra koncentrálhassanak – épp ebben dolgozik a kezük alá az MI. Ezért a képzéseik az adatelemzéstől, a kritikai gondolkodáson át a kommunikációig és a kreativitás fejlesztéséig terjednek.

Az MI olyan vállalati kultúrát teremt, amely az innovációra és a folyamatos tanulásra épül

A felmérés szerint, szinte minden munkavállaló szeretne megismerkedni az AI használatával és az előnyeivel (92%, Magyarország: 95%). Magyarországon azonban a dolgozóknak csak a 38 százaléka (szemben a teljes minta 42 százalékával) elégedett azzal, amit a munkaadója nyújt ahhoz, hogy a mesterséges intelligenciát felkészült módon használhassa munkavégzés közben. Habár, az MI-ben élenjáró vállalkozásoknál ez az arány jóval magasabb az átlagnál: 64 százalék (teljes minta:70%).

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...