- Hirdetés -

Karácsony áprilisban – nyomás alatt a webshopok

|

- Hirdetés -

Eszméletlen tempóban pörög az online kereskedelem, a járvány miatt a fogyasztók gyakrabban és nagyobb mennyiségben vásárolnak a webáruházakban. A napi fogyasztási cikkek, a tartós élelmiszerek, a vitaminok és a higiéniai termékek a legkeresettebbek, de a laptopok, valamint a webkamerák forgalma is felfutott. Kérdés, mi lesz akkor, ha elhúzódik a járvány.

Váratlanul érte a hazai webáruházakat a vásárlási láz, a megnövekedett igények miatt az online shopokban a legnépszerűbb termékek gyakran hiányoznak, a kiszállításra pedig akár hetekig is várniuk kell a vásárlóknak. A legnagyobb üzletláncok online boltjaiban több héttel előre elfogytak a foglalható szállítási időpontok. Így van ez az Auchan, a Tesco és a Spar webáruházában is.

A Spar online shopjában két számjegyű volt a növekedés márciusban az előző hónaphoz viszonyítva és a tavaly márciusi adatokhoz képest is. Az áruházlánc bizonyos termékekre (liszt, olaj, rizs, élesztő) mennyiségi korlátozást vezetett be, ezekből egyszerre legfeljebb 10 darabot tehetnek a kosarukba a vásárlók. A leadott rendeléseket kizárólag előre, online lehet kifizetni. Március végén a Spar bővítette az igénybe vehető idősávokat, hétköznapokon 22 és 23 óra között is kiszállítanak. Április hatodika óta pedig már a Főtaxi Csoport is beszállt a házhoz szállításba, a Taxi Shopping névre keresztelt kényelmi szolgáltatást igénybe vevők az online shopban a személyes átvétel kiválasztása után igényelhetik, hogy helyettük ezt a taxisok tegyék meg, majd – természetesen az érvényes tarifadíj kifizetése mellett – a Főtaxi munkatársai szállítják otthonukhoz a megrendelt termékeket. A kiszállítási díjat viszont személyesen a sofőrnek kell átadni.

A Tesco is számos újítást vezetett be. Több mint 170 munkatársat vettek fel az Online Bevásárlás csapatához, munkájukat a kiszállításban jártas Ice Cube cég dolgozói és autói segítik. Így a korábbiakhoz képest naponta 460 új háztartásba tudják eljuttatni a rendeléseket. Emellett az áruházlánc bevezette a Tesco Dobozt, ami alapvető élelmiszereket és háztartási termékeket tartalmaz, és azokba a magyar háztartásokba rendelhető, ahol az üzlethálózat online bevásárlás szolgáltatása nem elérhető. A Tesco által előre összeállított, egységes tartalmú dobozokat a Magyar Posta szállítja házhoz.

Hasonló szolgáltatással az Auchan is előállt, náluk háromféle előre összekészített dobozból lehet választani. Új rendelések esetén a Tesco is kizárólag online fizetést fogad el, a vásárlóknak lehetőségük van bevásárlószatyrokban kérni a termékeket, így nem kell érintkezniük a kiszállítókkal. A Sparnál egyébként automatikusan papírtáskák ban hozzák ki a megrendelést. A Tesco is korlátozásokat vezetett be, egy vevő egyszerre legfeljebb 80 kilogramm árut rendelhet, ezenfelül egyes termékek esetén a maximális mennyiséget is meghatározták.

„A DM-nél is szignifikánsan emelkedett a forgalom, voltak olyan napok, ahol az előző évhez képest három számjegyű volt a százalékos növekedés értéke, de összességében is nagyon nagy mértékű volt a márciusi fejlődés. Április-májusban visszarendeződést várunk, így itt csökkenő forgalmakkal kell majd számolni” – mondta el Kanyó Roland, a DM Kft. marketing- és PR-menedzsere. A legnagyobb változás a fertőtlenítők, a vitaminok és a papíráruk árucsoportban volt, ezek eladása a korábbi értékekhez képest a havi mennyiség többszörösére emelkedett, emiatt a drogérialánc beszállítói szállítási nehézséggel küzdenek.

Az Extreme Digitalnál a karácsony környéki élményt éljük most meg az online értékesítésben – mondta el a forgalom felfutását érzékeltetve Várkonyi Balázs, a társaság és az eMAG vezérigazgatója. Az adatok azt mutatják, hogy a járvány Magyarországra érkezése után egy-két hétig visszaesés volt a műszaki áruk iránti keresletben, hiszen először a napi fogyasztási cikkeket szerezték be az emberek, de ezt követően drasztikusan elindult felfelé az online forgalom. Az Extreme Digital hagyományos üzleteiben 30-40, egyes esetekben ennél is nagyobb a visszaesés az ilyenkor szokotthoz képest, azonban a webshopban a rendelésszámokat tekintve akár duplázódás is lehet a múlt évhez viszonyítva.

„Az átlagos kosárérték csökken, azt látjuk, hogy az emberek a válságban igyekeznek jobban odafigyelni a kiadásaikra. Ezért megfordult a korábbi trend, amikor inkább a nagyobb tudású készülékeket keresték, most az alaptudású eszközökre – televízió, hűtőszekrény, mosógép – van inkább nagyobb kereslet” – számolt be a tapasztalatokról Várkonyi Balázs. Az Extreme Digital és az eMAG vezérigazgatója elmondta azt is, hogy az FMCG-, a higiéniai termékek, a tisztítóeszközök, a laptopok, a játékok, játékkonzolok, illetve a sporteszközök a legfelkapottabbak, ezeknek a forgalma a tavaly áprilisihoz képest többszörös lehet.

Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke szerint ha hoszszabb ideig elhúzódik a mostani krízis, és kitart egész nyáron, ahogy kezd elfogyni a lakosság tartaléka, jelentős mértékben viszszafogják majd a költéseiket. Ez azzal jár, hogy a nem létfontosságú termékeket forgalmazó, éves szinten néhány tízmillió forintos bevételű webáruházak rendkívül nehéz helyzetbe kerülnek, és az sem kizárt, hogy a következő napokban ezek akár százas nagyságrendben is megszűnhetnek. Ezenkívül valós veszély, hogy a kényszer szülte helyzet miatt most fellendülőben lévő termékköröknél (otthoni fitnesz, munkavégzés, tanulás stb.) a veszélyhelyzet elmúltával jelentős keresletcsökkenés alakul ki, ami hosszabb ideig fennáll majd. A szakember szerint nagy kérdés az is, hogy ha elmúlik a jelenlegi helyzet, mennyien maradnak meg online vásárlónak a megoldást most kipróbálók közül, elegendő lesz-e néhány hónap arra, hogy megváltoztassa az emberek hozzáállását. Egyrészt, mert a kényszer okozta helyzet miatt toleránsabbak a vásárlók azokkal a szereplőkkel szemben is, akik nem az elvárt színvonalon szolgálják őket ki. Másrészt pedig az emberek számára fontos szociális tevékenység a vásárlás, így igen valószínű, hogy amint lehetőség lesz rá, igényelni fogják, hogy ismét hagyományos módon is járhassanak üzletbe.

„Ahogyan egész ágazatok állnak le, jönnek a megszorítások és egyre többen veszítik el a munkahelyeiket, csökkenni fog a vásárlóerő, ezzel együtt visszaesik a kereslet. Ennek ellenére az idei év összességében hozhat extra növekedést is az online értékesítésben, de nem gondolom, hogy drasztikus ugrás lesz. Az viszont egyértelmű, hogy a digitalizációban, a digitális írástudásban nagy előrelépést hozott a járvány az országban. Az utánvét helyett inkább a bankkártyás fizetést választják az emberek, valamint az is fontos változás, hogy nem kell aláírni az átvételkor. Úgy gondolom, hogy ezek mindenki előnyére válnak, és nem hiszem, hogy visszarendeződés lenne ezen a területen, amikor elmúlik a válság” – fűzte hozzá Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Kalocsai Magdolna, Kalocsai Zoltán

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...

Érdemes komolyabban venni a TikTokot

A fiatalok közösségi oldala, ahol csak táncolnak és őrültködnek. Sokan még mindig ezt gondolják, ha felmerül a TikTok neve, pedig ez a social média platform már rég meghaladta ezt. Míg a TikTok korábban csupán 15-30...

Új főszerkesztő az Mfor.hu-nál

A mai naptól Csabai Károly tölti be az Mfor.hu és a Privátbankár.hu főszerkesztői posztját, a felelős szerkesztő pedig Székely Sarolta lett. A lapcsoporthoz tartozik az említett online hírportálok mellett a Piac&Profit online gazdasági portál és...

Közös hírszerkesztőséget hoz létre az EU

Az álhírek elleni küzdelem újabb lépéseként közös hírszerkesztőséget hoz létre Brüsszelben az Európai Unió 16 nemzeti hírügynökség bevonásával – írja beszámolójában a Népszava. Egyelőre két évre tervezik a munkát, amire 1,8 millió eurót biztosítanak....

Felpörgetett sorozatgyártás és dráguló reklámok

Jövőre több új sorozatot is bemutat az RTL Magyarország, és szinte minden olyan műsoruk újabb évaddal tér vissza, ami az idén jó nézettséget hozott. A Big Picture-ön kiderült, hogy 2022-ben új évad jön a...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén novemberben újabb 10 vállalat vette át az alapítók és az előző év nyerteseiből álló zsűritagok által odaítélt Üzleti Etikai Díjat. A 22. Üzleti Etikai Díjátadó Gála ünnepségen szép számmal jelen voltak az előző...

Premierözönnel ünnepel a TV Paprika

Korábban soha nem látott mennyiségű premier-tartalommal készül a TV Paprika az idei adventi és a karácsonyi időszakra. A 40 órányi újdonság december elsejétől folyamatosan képernyőn lesz: az új ünnepi saját gyártású sorozatban hazai mesterszakács,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Nestlé Szerencs városának adja a Szerencsi védjegyet

A Nestlé Hungária Szerencs városnak adományozza a magyar háztartások egyik kedvencének számító Szerencsi kakaópor védjegyének tulajdonjogát – jelentették be a felek az erről szóló megállapodás hivatalos aláírásakor. A szerződés értelmében a több mint 90...

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Az élhetőbb bolygóért ötleteltek

A Kék Bolygó Alapítvány és a Design Terminal nagyvállalatokkal, köztük a BMW Group Magyarországgal karöltve összefogott, hogy a körforgásos gazdaság kihívásaira válaszokat adó startupokkal közösen tegyenek lépéseket az élhetőbb bolygóért. A tavalyi, nagysikerű, globális vízválság...

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

DATA