- Hirdetés -

Karácsonykor is környezettudatosan

|

- Hirdetés -

A karácsonyi készülődés izgalmai közepette talán bele sem gondolunk, mennyit árthatunk ilyenkor a környezetünknek. Csupán az ajándékcsomagolás révén 10-15 százalékkal nő a papírfogyasztásunk év végén,1 az ünnepi dekorációhoz rengeteg műanyag terméket vásárolunk, a fényfüzérek és világító figurák pedig extra energiát fogyasztanak. Jó hír azonban, hogy az ünnepek alatt is egyre több figyelmet szentelünk környezetünk megóvására a Vatera friss felmérése szerint.

Íme néhány tipp az online piactértől, hogy igazán zöld legyen a karácsony!

Dekoráljunk okosan!

A karácsonyt megelőző hetekben ünnepi köntösbe öltöztetjük otthonunkat. De miért ne lenne jó a tavalyi díszítés? Nem feltétlenül szükséges minden évben lecserélni a teljes kollekciót és több kilónyi műanyagot vásárolni. Az elkopott díszek helyett pedig válasszunk inkább környezetbarát anyagból készült darabokat – a megkérdezettek negyede is így tesz, sőt, a legtöbben (43%) saját készítésű dekorációt használnak. Idén legyen családi program az adventi koszorú vagy a karácsonyfadíszek elkészítése!

Ó, szép fenyő

Magyarországon évente 1,6-1,8 millió fenyőt vágnak ki az ünnepi időszak előtt3, azonban közel harmaduk nem talál gazdára, és egyenesen a hulladéklerakóban landol. Ugyanakkor egyre több család díszít műfenyőt, ahogy a vaterázók közel fele is (45%). Szintén népszerű a cserepes, illetve földlabdás karácsonyfa (20%), ami az ünnepek után a kert vagy a balkon állandó lakójává válhat. A visszaváltható fákat egyelőre kevesen választják (2%), pedig ezzel sokat tehetnénk a természetért, hiszen ezeket a fenyőket újra kiültetik a természetbe, hogy egy év elteltével ismét otthonunkat díszíthessék.

Ragyog rajta a sok gyertya

Az ünnepi dekoráció elképzelhetetlen hangulatvilágítás nélkül, ám a kevesebb néha több: inkább csak pár ízléses fényfüzért helyezzünk el, lehetőleg LED-es változatot, ahogy teszi ezt a vaterázók 80 százaléka is. Ha egy izzó kiég, ne vegyünk rögtön új égősort, elég csak azt az egyet pótolnunk – a válaszadók többsége (82%) is ezt a megoldást választja. Azzal is rengeteg energiát megspórolhatunk, ha éjszakára lekapcsoljuk a díszvilágítást. Erre szinte mindannyian odafigyelünk (90%), de ma már programozható változat is kapható, ami minden nap ugyanabban az időpontban automatikusan be- és kikapcsol.

Papír, papír hátán

Csupán az ajándékcsomagolás révén fejenként akár a 9 kilót is elérheti a papírfogyasztásunk év végén.1 Vagyis már azzal is sokat tehetünk bolygónk megóvásáért, ha a csomagolóanyagot eltesszük, és később újra felhasználjuk, ahogy a vaterázók többsége is szokta (51%). Ha pedig elszakadna a kibontás során, akkor a szelektív hulladékgyűjtőbe dobjuk, akár csak a válaszadók 44 százaléka. A felmérés alapján a legtöbben (55%) még mindig a bolti csomagolópapírt részesítik előnyben, de jó hír, hogy textil tasakba, zsákba is sokan (30%) rejtik az ajándékokat. Sőt, olyanok is akadnak, akik saját készítésű csomagolópapírral (15%) kedveskednek szeretteiknek.

Elektromos eszközök a fa alatt

Elektromos fogkefe, szakállvágó vagy hajvasaló? Azzal is óvjuk környezetünket, ha energiatakarékos ajándékokat választunk! A megkérdezettek többsége ezt különösen fontosnak tartja (61%), és közel negyedük szintén ez alapján dönt, amennyiben az árban nincs lényeges különbség. Az áramfogyasztás mellett az elemvásárlás is jelentősen megnövekszik év végén, ezáltal tovább halmozzuk a káros anyagokat. A felmérés szerint a legtöbben nem szívesen vesznek elemmel működő ajándékot (45%), vagy legalábbis újratölthető modellel lepik meg szeretteiket (25%).

Környezetbarát ajándékok

Bár a többség (39%) még mindig az ár-érték arány alapján dönt az ajándékválasztásnál, közel ugyanennyien (37%) igyekeznek kézműves termékekkel kedveskedni szeretteiknek a felmérés szerint. Ez igazán jó hír a bolygónknak, mivel az ilyen termékek helyben, természetes anyagokból készülnek. Szintén bizakodásra ad okot, hogy a válaszadók közel negyede legszívesebben újrahasznosított vagy környezetbarát alapanyagból készült ajándékokkal lepi meg családtagjait.

Használt holmik a fa alatt

Egy antikvár könyvritkaság vagy nehezen fellelhető bakelit lemez egyedi és egyúttal fenntartható ajándék lehet. A felmérés szerint egyelőre egy szűk réteg (10%) vallja csak, hogy kimondottan azért ajándékoz használt tárgyakat, mivel ezáltal is óvni szeretné a környezetet. Akadnak, akik ezt még mindig kínosnak érzik (23%), míg a válaszadók ötöde használt ruhaneműt nem, de például műszaki cikket már tesz a fa alá. A többség (45%) szerint a használt holmik ajándékozásának leginkább elfogadható formája, ha karácsonyi adománygyűjtésre visszük el feleslegessé vált dolgainkat.

Kisült-e már a kalácsom

A karácsonyi vendégség során hihetetlen mennyiségű házi sütemény és más finomság cserél gazdát. A kutatás alapján szerencsére ilyenkor is nagy figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra, és saját edénybe vagy elmosható dobozba tesszük a finom falatokat (93%). Emellett fontos, hogy a maradék ne a kukában landoljon, mint például a briteknél, ahol 25 millió karácsonyi pudingot dobnak ki év végén. 4 A válaszok alapján emiatt sem kell szégyenkeznünk: a megmaradt, még jó állapotú ételt a legtöbben (80%) lefagyasztják, vagy a rászorulóknak ajándékozzák (13%).

Nagykarácsony, nagytakarítás

Vajon belegondolunk-e az ünnepek előtti lázas takarítás során, hogy amíg otthonunkat ragyogóra varázsoljuk, mennyi káros anyag kerül a lefolyóba? Ma már számtalan környezetbarát, illetve bio tisztítószer közül választhatunk, és a megkérdezettek 20 százaléka is ezeket részesíti előnyben. Emellett természetes alapanyagokat is használhatunk, hiszen egy üveg ecet és egy kis szódabikarbóna csodákra képes – a vaterázók 42 százaléka is ezt vallja.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....