- Hirdetés -

Kaszáltak a médiaügynökségek

|

Az államnak dolgozó médiaügynökségek mentek a legnagyobbat 2016-ben, de a többiek sem panaszkodhatnak a Marketing&Media magazin elemzése szerint. Többségüknél nőtt az árbevétel, és az eredmény is sok helyen javult. A top 20 médiaügynökség együttes árbevétele tavaly meghaladta a 100 milliárd forintot.

 

Több mint tíz százalékkal bővült a reklámköltés 2016-ban, ami a médiaügynökségek bevételének is jót tett. Legalábbis ez derül ki a húsz, legmagasabb árbevételt produkáló ügynökség tavalyi beszámolóiból. Sőt, 2015-ről 2016-ra összességében az árbevétel tekintetében ennél jóval nagyobb, 24 százalékos, az adózott eredmény terén pedig több mint 50 százalékos javulás látszik. A top 20 médiaügynökség együttes árbevétele egyébként meghaladta a 100 milliárd forintot.

 

Ugyanakkor ezzel az összeggel azért óvatosan kell bánni. Egyrészt az azonos tulajdonosi körhöz tartozó cégek esetében – a társaságok közötti pénzmozgások miatt – a valóságban vélhetően valamivel alacsonyabb összegről van szó. Másrészt a tavalyi második félévtől egy nem tisztán médiaügynökség is megjelent a piacon, elindult ugyanis a Publicis csoporthoz tartozó MMS Communications Kft.

 

A bevételi toplista összeállításakor nem volt ideális az sem, hogy az egyik nagy ügynökségi csoport, a Dentsu tavalyi beszámolója még nem volt nyilvánosa elérhető az Igazságügyi Minisztérium adatbázisában. Hozzájuk olyan cégek tartoznak, mint a névadó Dentsu Aegis Network Kft., továbbá a Carat Hungary 21 Kft., az Isobar Budapest Zrt. és a Vizeum Kft.

 

Trinity az élen

 

A növekvő médiaügynökségi piac egészen eltérő egyedi teljesítményeket takar. A 20 cégből tavaly 12-nek emelkedett az árbevétele. A profit alakulása terén már nem volt ennyire rózsás a helyzet, a cégek közül csak kilencnek nőtt a nettó eredménye. Talán ebben szerepe lehet a 2015 folyamán bevezetett, ügynökségi bónuszokkal kapcsolatos szabályozásnak.

 

Az elmúlt évben a legmagasabb árbevételt a Kuna Tibor érdekeltségébe tartozó Trinity International Communications Kft. érte el. A cég nettó árbevétele 15,2 milliárd forintot tett ki. Az állami megbízásokkal gazdagon ellátott ügynökség hatalmas növekedést produkált, hiszen 2014-ben még mindössze 250 millió forint volt az árbevételük, 2015-ben pedig már 4,5 milliárd forint, s tavaly az utóbbit is több mint 10 milliárd forinttal fejelték meg. Mindezek fényében nem meglepő, hogy a Trinity érte el a piac legmagasabb nyereségét is, ami tavaly 1,9 milliárd forintot tett ki. 2014-ben ugyanez 69 millió forint volt, 2015-ben 641 millió forint.

 

Amennyiben a cég bevételeiről „lehámozzuk” a rajtuk átfolyó pénzeket úgy, hogy a közvetített szolgáltatások összegét levonjuk a nettó árbevételből, akkor szintén Kuna Tibor cége áll az első helyen. Ez alapján ugyanis tavaly a Trinity valós árbevétele 3,4 milliárd forintot tett ki, ami a legmagasabb a piacon.

 

Változó kedvencek

 

A lista végén már ott figyel a New Land Media Kft., ami a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) tavalyi tenderén került „körön belülre”. A társaság tavaly 1,5 milliárd forint nettó árbevételt produkált, miközben egy évvel korábban még csak 109 millió forint, két éve 91 millió forint bevételt hoztak össze.

 

Érdekes kontraszt, hogy a New Land Media a táblázatban egy korábbi „kedvenc ügynökség”, az I.M.G. mellé került. Utóbbi Patonai Péter tulajdona, de mindig is Simicska Lajos érdekköréhez sorolták, s erre utal az is, ahogy a G-nap után és az NKH elindulásával az ügynökség látványosan piacot veszített.

 

2014-ben még 11,6 milliárd forintot tett ki az árbevételük, 2015-ben 4,7 milliárdot, tavaly pedig már csak bő egymilliárd forintot, azaz két év alatt tizedére esett a forgalmuk. Ezzel párhuzamosan a nyereségük is jelképes szintre csökkent, bár az I.M.G. soha nem hozott brutális eredményt, a 2014-es évben is mindössze 89 millió forint volt a profitjuk.

 

Piaci szekció

 

A piac régi, nagy szereplői közül az OMG Hungary Kft. teljesített a legjobban. Ugyan a korábbi évhez képest 2,5 milliárddal csökkent a nettó árbevételük, de ez még így is 12 milliárd forintot tett ki, és a második legnagyobb ügynökségnek számít.

Igaz, esetükben holdingcégről van szó (OMD+PHD). Ha kivesszük őket a pakliból, akkor a bevételi toplista második helyén áll az MEC Hungary Kft. áll, ami 500 millió forinttal növelte a bevételét és 10,5 milliárd forinttal zárta a tavalyi évet. S az általunk kalkulált tényleges árbevételük is egészen magas, 2,3 milliárd forintos összeget tett ki, ugyanakkor a nyereségük minimálisra, 7,6 millió forintra olvadt.

 

Az MEC-vel egy cégcsoporthoz tartozó MindShare viszont nagyot szárnyalt az elmúlt évben Az NKH első tenderén is jól szereplő ügynökség árbevétele 4,4 milliárdról 10 milliárd forintra ugrott, s utóbbin belül 1,9 milliárd forintot tett ki a valós árbevételük. Ráadásul a bevételükkel arányosan nőtt a nyereségük is, ami tavaly 448 millió forint volt.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el. A lapban a részletes elemzés mellett az elmúlt három év legfontosabb üzleti adatait bemutató összefoglaló táblázat is található.

Külön táblázatban megmutatjuk azt is, mennyi volt a médiaügynökségek valós, azaz a közvetített szolgáltatások értékével csökkentett nettó árbevételük 2016-ban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...