Szeretünk itt dolgozni, jó a hangulat, és ezért rengeteget is teszünk – mondja Gulyás János. Az újra a legjobb médiaügynökségnek választott MEC vezére a Marketing&Media magazinnak adott interjúban nem titkolta azt sem: a változások már exponenciális módon zajlanak, ezzel a tempóval pedig nem könnyű lépést tartani, és beszélt arról is, hogyan hat az ügynökségekre az, hogy a politika továbbra is igen aktív a médiapiacon.
– Ismét az MEC lett a legjobb médiaügynökség, ezzel már sokadik éve végeztek a legjobb helyen a RECMA rangsorában. Elégedett vagy? Csak azért kérdezem, mert elég maximalistának tűnsz.
– Nem vagyok maximalista, csak szeretek jó csapatban játszani. És igen, nagyon elégedett vagyok, legfőképpen pedig nagyon büszke a kollégáimra és hálás a sorsnak, hogy velük dolgozhatok. Nagyszerű emberek vesznek körül itt és a nemzetközi hálózatban. Nekem csak át kell vennem a díjakat, most legutóbb az év médiaügynöksége elismerést az M+ listán.
– Mi az, amit mutat számodra ez az elismerés?
– Azt, hogy jó úton járunk. Az ügyfelek, a szakma, a díjak azt mondják, hogy amit gondolunk a kommunikációról, arról, hogy miről szól egy jó 21. századi kommunikációs és nem csak médiaügynökség, azt nem csupán mi gondoljuk jónak, érdekesnek. És persze azt is, hogy van egy kis szerencsénk is. Most már lassan negyedszázada dolgozom a szakmában, és nem egyszer láttam, hogy ahhoz, hogy így összejöjjenek a dolgok, kell egy csipetnyi mázli is. De, ahogy Cromwell mondta, bízzunk istenben és tartsuk szárazon a puskaport…
– Elképesztő módon megváltozott a médiapiac is az előző években, hiszen voltak nagy fúziók, felvásárlások. Összességében komoly koncentrációról beszélünk. Nem szűkül be emiatt egy kissé a médiaügynökségek játéktere?
– A klasszikus területek igen. De ha a médiaügynökséget inkább kommunikációs ügynökségként definiáljuk, ahogy az MEC-ben gondolunk magunkra, akkor éppenséggel nem beszűkülnek, hanem radikálisan nőnek a lehetőségeink.
– A politika továbbra is nagyon aktív a médiapiacon. Mindez mennyire nehezíti meg a médiaügynökségek munkáját?
– Több szempontból is megnehezíti. Nem jó, ha a média sokszínűsége csökken. Nem jó az embereknek, a fogyasztóknak és nem jó a hirdetőknek, ha emiatt kevésbé, vagy nem olyan minőségű környezetben tudják elérni a megszólítandókat. Az sem jó, ha vannak olyan szereplők, amelyeknek a piac jelzéseit kevésbé kell figyelembe venniük, mert van alternatív bevételi forrásuk.
A másik nehezítés a törvényhozói rögtönzések. Ezekből az utóbbi években volt részünk elég: médiaadó, ügynökségi törvény, közterületi piac szabályozása. Ezek a kevéssé átgondolt új szabályok egyik napról a másikra átírják a működést, a hozzájuk való alkalmazkodás rengeteg időt, energiát szív el az érdemi, értékteremtő munkától.
– Mit szól ahhoz egy ügynökségi vezető, hogy a Figyelő című gazdasági hetilap előbb egy kormányhoz nagyon közeli vezető, Schmidt Mária kezébe került, majd Lánczi Tamást nevezik ki főszerkesztővé?
– Ügynökségi vezetői sapkájában, ha a minőség nem változik, és kereskedelmi szempontból marad érték, akkor semmit. Ha nem így lesz, akkor a hirdetők lemondanak erről a médiumról.
– Ha már itt tartunk: az Axel–Ringier fúzió évekig húzódott, majd egy alku miatt végül öt év után összejött. A Mediaworks– PLT fúzió három hónap alatt ment végbe. Mit tippelsz az RTL–Central Digital ügyletben?
– Az látszik, hogy vannak olyan frigyek, amelyek a mennyben köttetnek, de vannak olyanok, amelyek valamiért elhúzódnak, vagy nagy nehézségekkel néznek szembe… A piaci logikát felül tudják írni a politikai megfontolások. RTL–CM ügyben van egy olyan akarat, amely botokat tolna a küllők közé, de szerintem előbb vagy utóbb valamilyen formában létrejön az együttműködés, ugyanis üzletileg van értelme.
– Az idén mit vársz a reklámpiac alakulásától idehaza?
– Óvatos növekedést és ezt meghaladó médiainflációt.
– Kik lesznek a nyertesek?
– A legnagyobb nyertesek továbbra is a nagy nemzetközi digitális platformok lesznek, és a digitális terület általában. A televízió jól fogja őrizni a hadállásait.
– A médiaügynökségi világnak is változnia kell? A technológiai fejlődés mindenütt erre készteti a szereplőket. Az MEC-nél manapság milyen új szolgáltatásokon van egyre nagyobb hangsúly?
– Naná, hogy változni kell, és ami az MEC-t illeti, folyamatosan változunk. Három fókuszpontunk van: adat, adat, adat. Ez adja az alapját, hogy egyre inkább konkrét embereket tudjunk célozni, és ne médiát vásároljunk. A másik a programmatic, mert ez a fajta közönségvásárlás csak automatikus rendszereken keresztül valósítható meg. A harmadik pedig a tartalom. Régen úgy gondoltam, hogy érdekes reklámokat kell csinálni, és az emberek elé rakni. Ma a szakmai ambícióink az, hogy érdekes dolgokat csináljunk, amelyek működnek reklámként is, és amiért az emberek jönnek a márkához. Ugyanis egyre cselesebben igyekeznek kikerülni, hogy eléjük rakjuk a reklámot.
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Simon Krisztián