- Hirdetés -

Kemény idők várnak ránk

|

- Hirdetés -

A koronavírus már több mint 180 országban terjedt el, sok helyen pedig még mindig meredeken emelkedik az új fertőzések száma. Miközben lázasan folyik az oltóanyagok fejlesztése és már az elsődleges kezelésekkel is sikereket érnek el az orvosok, elindult egy olyan szintű piaci lassulás melynek az emberekre és a gazdaságra kifejtett potenciális hatása óriási, és globális mértékű aggodalomra ad okot.

„Egyre több elemző számít arra, hogy a járvány hosszabbtávú negatív hatást fog gyakorolni a gazdaság minden ágazatára, a logisztikai szűk keresztmetszetektől és az üzemek leállításától kezdve az üzleti beruházások és a fogyasztói kiadások visszaeséséig. Pozitívum viszont, hogy eddig nem látott együttműködés és szolidaritás alakult ki a nemzetek között” – fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger német tanácsadó cég magyarországi partnere.

„A kormányzati gazdasági lépéseknek köszönhetően sok kis- és középvállalkozás menekülhet meg a biztos csődtől, de ezek a lépések sem tudják megállítani a gazdasági recessziót. A világ kormányai nem rendelkeznek olyan eszköztárral, amely teljes értékű gyógymódot jelenthetne a likviditási problémákra, a szétszakadt értékláncokra és az általános céges és egyéni költekezés csökkenésére” – mondta Schannen Frigyes. „A tömeges elbocsátások, az általános vásárlói kedv csökkenése és a nemzeti devizák mélyrepülése miatt gyakorlatilag biztosak lehetünk a hosszútávú negatív hatásban, visszaesésben” – tette hozzá.

A Roland Berger legpesszimistább forgatókönyve szerint a járvány teljes megállítása csak 2021-re sikerülhet. Az mindenesetre biztos, hogy az egészségügyi rendszer jelentősebb kapacitáshiányt fog tapasztalni és számos iparágban állhat le a termelés. Veszélybe kerülnek az Ázsia és Európa közötti ellátási láncok, amelyek különösen fontosak a gyógyszeripari alapanyagok és az elektronikai ipar szempontjából, és az Európán belüli kritikus ellátási láncok szintén elkezdenek lebomlani.

„A fogyasztás és a beruházások átmeneti, de jelentős mértékű csökkenését látjuk. Az optimistább, gyors helyreállási forgatókönyvünk szerint súlyos zavarok csak bizonyos ágazatokban fordulnak elő, a kínálati sokk kevésbé lesz drámai, a hazai termelést kisebb mértékben fogja befolyásolni a pandémia és a kereslet csak néhány iparágban csökken erőteljes mértékben, mint például a személyszállítás, a vendéglátóipar és az idegenforgalom” – magyarázta Schannen Frigyes.

A járvány különböző üzleti ágazatokra gyakorolt hatása a kínálati és keresleti mintázatok közti különbségek miatt változó. A tavaly is csökkent mértékben növekvő autóipar várhatóan a recesszió egyik nagy vesztese lehet. Már 2019-ben érezhető volt a lassulás, a bruttó hozzáadott érték (GVA) pedig 2020-ban akár 10,6 százalékponttal is zsugorodhat a pesszimistább jóslatok szerint, ezesetben a járműeladások több mint 10 százalékkal csökkennének a Roland Berger előrejelzései alapján.

A gyógyszeripar ellátási láncát is fokozott nyomás éri, ám a folyamatos kereslet továbbra is fennáll, melynek biztosítania kell a (lassabb) folyamatos növekedést. A legrosszabb esetben a gyenge globális gazdasággal összhangban jóval alacsonyabb lesz a növekedési ráta a megszokottnál, mivel erre az iparágra is igaz, hogy a nem alapvető fontoságú kiadások mértéke csökkenni fog – a kérdés, hogy mekkora mértékben.

A logisztikai ipart erősen érinti a kereskedelem bármilyen szintű gyengülése, így az ágazat különösen érzékeny a koronavírus okozta visszaesésre is. A legrosszabb esetben a kereslet súlyosan csökken, amelynek helyreállása az általános gazdasági problémák megoldódása után fog csak bekövetkezni. Az otthon tartózkodók számának növekedése miatt az online vásárlások és a házhozszállítások mértéke emelkedik, ám a fuvarozócégek és logisztikai központok a nagy gyárak termelésének csökkentése, vagy leállítása okán jelentős bevételkiesésre számíthatnak.

A vendéglátóipar, a személyszállítás és az idegenforgalom lesznek az igazi elszenvedői a vírus által okozott elővigyázatosságnak. Globális szinten ezermilliárdos nagyságrendű visszaesés következhet az éves forgalomban, mely szállodák, utazási irodák és biztosítók megszűnését jelenti. A világ légitársaságai többezer járatot töröltek a járvány miatt és a rend még hónapokig nem fog helyreállni.

Az ingatlanpiac egyes szakemberek szerint akár teljesen befagyhat, mindazonáltal a teljes bizonytalanság jellemzi az ágazatot. Az árak realizációja és az albérletárak rövidtávú csökkenése minden bizonnyal megtörténik, viszont, ha nem következik be globális gazdasági válság, akkor a visszaesés nem lesz számottevő. Az építkezések és ingatlanprojektek csúszása elkerülhetetlen, a befektetőknek pedig rossz hír, hogy a késedelem sok esetben vis maiornak lesz tekinthető, mely gátat fog szabni a kárpótlás megszerzésének.

Short-tilalom következhet

A tőzsdei kereskedelem erőteljes volatilitási időszakot él át. Az osztrák pénzügyi felügyelet egy hónapra megtiltotta a shortolást a bécsi tőzsdén, majd Spanyolországban is hasonló időtartamú short-tilalmat vezettek be. A franciák 92 részvény shortolását tiltották meg, melyek közé tartoznak blue chipek is, pl. a BNP Paribas, a Renault, vagy az Air France-KLM. Az olasz tőzsdefelügyelet a húsz legnagyobb tőzsdén jelenlévő cég esetében tiltotta meg a shortolást.

A tőzsdekereskedelem hanyatlása kísértetiesen hasonlít a 2008-as válság jellemzőihez, ám „a volatilitási index alapján a mostani járványhelyzet nagyobb pesszimizmust (majd korrekciós hullámzást) vált ki a befektetőkből, mint az 1998-as orosz válság vagy a 2001-es new yorki terrortámadás. Több európai tőzsdén is short-tilalmat vagy korlátozásokat vezettek be és ezt a gyakorlatot az MNB és a BÉT is kész lehet követni, ha szükségét látja. A vállalatoknak most túlélő-üzemmódra kell kapcsolni és lehetőleg tömeges elbocsátások nélkül kell átvészelniük ezt az időszakot” – tette hozzá Schannen Frigyes.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megoldaná a repohár-problémát a Mastercard

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és...

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Elviszi az infláció a készpénzes megtakarításokat

A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút: az infláció emelkedése miatt, csak Magyarországon közel 1000 milliárd forint tűnhet el. A K&H alapok kezelőjének szakértői ezért olyan megoldáskereső stratégiákat javasolnak,...

3 milliós fizetés gazdáját keresi az RTL

Az álommeló című új műsorban egy üzletember keresi az elnöki asszisztensét, aki havi bruttó 3 millió forintos fizetésért dolgozhat majd. A világ egyik legsikeresebb üzleti realityje az Apprentice megérkezett Magyarországra (Gyártó: UFA Magyarország Kft.), Az...

Az üzleti szektort is meghódította a TikTok és a LinkedIn

Virágkorukat élik a közösségi platformok, korosztálytól, funkciótól függően szinte mindenki megtalálhatja a kedvére valót. A Facebook van legrégebb óta velünk, tréfásan azt is szokták mondani, hogy aki nincs fent rajta, az nem is létezik....

Így spórolhatunk a fűtésen

A rezsicsökkentés módosításáról szóló júliusi kormánybejelentést követően szinte azonnal, már a nyári hőségben reagált a lakosság. A Praktiker áruházlánc országos adatai alapján gyorsan megindult, és azóta is folyamatosan tart a fűtéshez kapcsolódó termékek, köztük...

Nyitottak a magyarok a vegán termékekre

A magyar lakosság csaknem 30 százaléka kóstolt már növényi alapú, vegán húshelyettesítő terméket, sőt, 5 százalék rendszeresen fogyasztja is – derül ki a Pápai Hús Kft. által a témában készített, reprezentatív kutatásából. A válaszok...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Megoldaná a repohár-problémát a Mastercard

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és...

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna...

Felújított okosmobilokat értékesítő startup indult

A világ négy vezető telefonmárkájának (Apple, Samsung, Xiaomi és Huawei) mintegy 300 különböző modellje érhető el nagyon kedvező áron a Rejoy.hu-n, a felújított telefonok újonnan indult piacterén. Ezek nem egyszerűen használt telefonok, a szigorú...

Inspiráló embereket díjaz az InStyle

Első alkalommal adják át az InStyle magazin #képesvagyok díját, az elismerésben olyan emberek részesülhetnek, akik átlépték saját korlátaikat és történetük inspirációként szolgálhat mindenki más számára. A szerkesztőség hírességeket és civileket egyaránt jelölt hét kategóriában....
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

Busásan megtérül a fenntartható terméktervezés

Bár még csak a vállalatok 22 százaléka tette a terméktervezési stratégiája kulcsfontosságú elemévé a fenntarthatóságot, annak beemelése egyre sürgetőbbé válik nemcsak a környezettudatosság, de annak egyéb hosszútávú pozitív hatásai miatt is.A szervezeteknek be kell...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....