Otthonunk az irodánk: tippek távmunkához

Egyik pillanatról a másikra kényszerült átállni távmunkára az ország jelentős része, így természetesen a Magyar Telekom Magenta podcast sorozata is foglalkozott a témával. Kiderült, hogyan tud alkalmazkodni a megváltozott helyzethez egy több ezer főt foglalkoztató nagyvállalat, egy kis szerkesztőség, illetve milyen kihívásokat jelent a virtuális térbe költözés egy edzőterem, vagy éppen egy chilitermesztő számára.

Elsőre talán úgy gondolhatnánk, hogy egy amúgy is a digitális térben publikáló, komoly online tapasztalatokkal rendelkező szerkesztőség számára talán nem jelent akkora megrázkódtatást az, hogy át kell állni teljesen távmunkára, azonban ahogyan arra D. Tóth Kriszta, a WMN alapítója rámutatott, azért még számukra is tartogatott kihívásokat ez a lépés. A WMN esetében ugyan egy viszonylag kis csapatról van szó, azonban koránt sincs mindenki ugyanolyan felkészültségi és gyakorlottsági szinten a digitális megoldások használatában. Nagyon pozitív tapasztalat volt, hogy a szerkesztőség fiatalabb tagjai mennyire aktívan támogatták az idősebb, vagy az új technológiákban kevésbé járatos kollégákat abban, hogy minél zökkenőmentesebben menjen az átállás.

„Már most érezzük, hogy mit tesz egy csapattal, a dinamikával az, hogy nem vagyunk egy légtérben. De rugalmas, támogató közösségünk van, mindig érezzük, ha valakinek segítségre van szüksége. Emellett bevezettük, hogy rendszeresen leülünk egy virtuális kávézásra, mintha csak az irodában tartanánk kávészünetet és kibeszéljük, hogy ki, mit érez, hogy van, milyen gondolatai vannak” – mondta el D. Tóth Kriszta.

A WMN alapítója szerint a mostani helyzetben vállalkozóként a túlélés kulcsa az, hogy mennyire képes alkalmazkodni, változni valaki. Saját tapasztalatai is azt mutatják, hogy sokszorosára nőtt a döntési helyzetek száma naponta, és bár egy online magazinról van szó, és van bizonyos szintű tudásuk arról, hogy mire lehetnek képesek a digitális térben, de így is folyamatos meglepetésekkel szolgál számukra a helyzet. „Adaptálódjanak, ne szégyelljenek akár a tegnapi elveiken is túllépni és álljanak készen arra, hogy mindig újra kell tervezni, emellett pedig bízzanak a csapatukban” – tanácsolja a vállalkozóknak D. Tóth Kriszta. A WMN alapítója úgy látja, hogy nem tehetjük meg, hogy ne tanuljunk a mostani krízisből. Sokkal tudatosabban kell viszonyulnunk az erőforrásainkhoz, a kapcsolatainkhoz és mint fogalmazott, nagyon fontos, hogy „legyünk benne a mában”.

Extrém helyzetben találták magukat a Traning edzőterem alapítói, hiszen esetükben egy olyan tevékenységről van szó, aminek kapcsán kevesen gondolnának valamilyen digitális megoldásra. Az élet azonban új utak keresésére ösztönözte őket is, bár ahogyan Zsirai Eszter vezető edző említette a podcast adásában, azért már készültek a digitalizációra, ennek jegyében saját fejlesztésű online bérletkezelő rendszert alakítottak ki.

Most pedig azt igyekeznek felderíteni, hogyan lehet online edzéseket tartani, próbálják megtalálni azokat az applikációkat és rendszereket, amik számukra és vendégeik számára is a legjobb megoldást jelentik. „Szeretnénk olyan minőséget adni a virtuális térben is, mint amit a teremben képviseltünk. A Facebookon rövidebb, könnyen megjegyezhető és kivitelezhető gyakorlatokat mutatunk be és nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy mire kell odafigyelniük a vendégeinknek, hogyan kell helyesen végrehajtani a gyakorlatokat. Messze nem vagyunk még a folyamat végén, de volt már olyan edzésünk, ahol nem csak minket láttak, mi is láttuk azokat, akik velünk edzettek” – közölte Zsirai Eszter.

 

 

Az értékesítési csatornákban és a marketingben hozott hatalmas változást a mostani helyzet a Sárréti Chilifarm életében – számolt be a tapasztalatokról Bogár Márk, a vállalkozás tulajdonosa. A cég korábban piacokon, fesztiválokon is értékesítette termékeit, most azonban a webáruház vált az első számú bevételi forrássá. Ez azzal járt, hogy egészen más dinamikát kapott a webáruház és a hozzá kapcsolódó közösségi oldalak fejlesztési folyamata, hiszen nagyon rövid idő alatt kellett felpörgetni ezt a csatornát. Emellett a marketinget is hozzá kellett hangolni a megváltozott helyzethez. A hasonló helyzetbe került vállalkozások számára Bogár Márk szerint a legfontosabb, hogy jól kommunikáljanak a vevőkkel, ha korábban nem volt közösségi médiás oldaluk, akkor hozzanak létre, töltsék fel minél több tartalommal és folyamatosan ismertessék a vásárlóikkal a helyzetet.

Hatalmas feladatot jelentett a Magyar Telekomnál is az otthoni munkavégzésre történő átállás annak ellenére, hogy a távmunka benne van a céges kultúrában. Ugyanakkor az ő rendszerük sem volt felkészülve arra, hogy egyszerre több ezer ember használja távoli eléréssel, ezért bővíteni kellett a kapacitást, majd március 13-án egy próbanapot tartottak és mivel az jól sikerült, március 16-tól átálltak az otthoni munkára – számolt be a cég lépéseiről Kutas István, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója.

Az első napok nem voltak könnyűek a Telekomos csapat számára, hiszen ahhoz ugyan mindenki hozzászokott, hogy egy-egy nap otthonról dolgozik, de ahhoz nem, hogy egész héten, folyamatosan, miközben mindenki más is távolról kapcsolódik be a megbeszélésekbe. Emellé jött a vírussal járó stressz, a családosoknak meg természetesen az óvodák, iskolák bezárása és ezzel új feladatok. Az alkalmazkodás jegyében a belső intranet, a Teleportál teljesen átalakult, sokkal több praktikus információ, a távmunkával kapcsolatos tanácsok jelennek meg, de számot történet mutatja be a hősöket is, vagyis azokat a kollégákat, akik a frontvonalban dolgoznak. A felsővezetés kommunikációja is átalakult, míg korábban havonta talán egy alkalommal ment vezérigazgatói szintű körlevél, most arra is volt példa, hogy egy nap alatt kétszer ment ki ilyen. A belső levelezés mellett fontos eszközzé lépett elő a Microsoft Teams, ezt használja a munkatársak jelentős része, ezen fut a közös munka, a megbeszélések, azokat a dokumentumokat is ezen a felületen kezelik, amelyen többen dolgoznak párhuzamosan.

„Nagyon fontos volt a mostani helyzetben, hogy gyorsan, rugalmasan reagáljunk. Bizonyos munkakörökben egy ideje már felmerült a távmunka bevezetése, de mindig adódtak olyan akadályok, amelyek miatt ezt elhalasztottuk, most ezeket pár nap alatt megoldottuk. A másik kulcstényező a megfelelő kommunikáció, a harmadik pedig az empátia, hogy megmutassuk a munkatársainknak és az ügyfeleinknek, hogy együtt érzünk velük, számíthatnak ránk” – fűzte hozzá Kutas István.

A teljes adást itt lehet meghallgatni.