Keresik a legjobb cégvezetőket

Új, digitális megoldásokkal és újszerű vezetői attitűddel tudtak az elmúlt években üstökösszerű pályát befutni a fintech cégek: csak Európában az utóbbi hét évben nyolc milliárd dollárt öntöttek a szektorba a befektetők. Ezt felismerve indított új kategóriákat az EY Magyarország az idei évben is elindított EY Az Év Üzletembere díj meghirdetésekor. Idén először különdíjjal jutalmazzák a digitális alapú okos megoldások terén legjobb magyar cégek vezetőit.
A fintech és az insurtech, azaz a pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat megreformáló megoldások mára önálló iparággá nőtték ki magukat. Az EY „Decoding Mobile Financial Services” nevű, mobil pénzügyekkel foglalkozó kutatásából kiderült, hogy a mobilfizetéssel történő, vállalatok és fogyasztók közti tranzakciók száma már 2013-ban elérte a 300 milliót, 2019-re pedig mintegy 2 milliárd ilyen ügyletet jósolnak a szakértők. Európában a fintech cégekbe 2010 és 2017 között 8 milliárd dollár befektetés érkezett. Nem véletlenül. Ezek a vállalatok olyan, új típusú vezetői attitűddel és digitális megoldásokat használva működnek, amik fenekestől felforgatták a nagyon stabil bankszektort is. Példájukból a magyar vállalatoknak is van mit tanulniuk.
Dr. Vinnai Balázs, a Finastra alelnöke, az EY Az Év Üzletembere díj 2013-as győztese és a 2017-es pályázat zsűritagja szerint ahhoz, hogy a hazai vállalatok a magyar gazdaság főszereplőivé válhassanak és akár a nemzetközi versenyben is megállják a helyüket a megfelelő szaktudás mellett korszerű vezetői szemléletre is szükség van:
„Magyarországon jelenleg sokan dolgoznak a vállalkozói kultúra fejlesztésén, egy új vezetői gondolkodás megteremtésén. Ma már nem elég az, hogyha van egy jó ötletünk, és akár szaktudásunk is ahhoz, hogy ezt megvalósítsuk. A sikerhez ugyanis szükség van bátorságra, vezetőszellemre, arra, hogy egy vezető érthető víziót tudjon alkotni, amit aztán csapatával együtt megvalósít nemcsak itthon, hanem a nemzetközi piacon is.”
Vinnai Balázs az egyetemistaként alapított, banki szoftvermegoldásokat fejlesztő IND Group-ot garázsvállalatból 15 év alatt egy nemzetközi szinten is jegyzett céggé fejlesztette, úgy, hogy közben a dot-com és a 2008-as válság is közbeszólt. Az IND Group-ot végül 2012-ben vásárolta fel a Finastra (korábban Mysis), amikor már mintegy harminc, globális banki ügyfél számára nyújtottak digitális szolgáltatásokat. Vinnai úgy véli, hogy a ma induló vállalkozásoknak már egészen más kihívásokkal kell szembenézniük.
„Amikor kiléptünk a nemzetközi piacra, Magyarországon már sikeres vállalatnak számítottunk. Így is hatalmas változás volt, amikor a korábbi versenytársak helyett olyan cégekkel mértek össze minket, akik akár több tucat vagy több száz piacon is jelen voltak. Ahhoz, hogy ezt az akadályt sikerrel vegyük, szükség volt egy akkor a hazai piacon még teljesen szokatlan üzleti felfogásra. Ma már kevésbé jellemző a bozótharc, sok vállalkozás már eleve a nemzetközi piacon jelenik meg, így felértékelődik a megfelelő vezető, és a megfelelő vízió szerepe”
Az EY Az Év Üzletembere díjat először 2003-ban hirdette meg Magyarországon az EY azzal a céllal, hogy a hazai gazdasági szereplők számára példaképeket, kiemelkedő sikereket mutasson be. Mára a követendő mintákat olyan vállalatok adják, amelyek az életminőség fejlesztésén-, a vásárlókkal közös értékteremtés-, az újgenerációs gyártástechnológiák- vagy a digitális alapú okos megoldások terén érnek el kiemelkedő üzleti eredményeket. Ezek jelenthetik a jövőben a magyar gazdaság húzóerejét. Idei kiírásában ezért a fődíj mellett az EY különdíjat ad át az ezeken a területeken legjobban teljesítő magyar vállalatok számára.
Az EY Az Év Üzletembere díjat jelenleg hat kontinens mintegy 50 országában hirdetik meg, a magyarországi győztes 2018 nyarán az EY támogatásával Monacóban mérheti össze magát a világ közel 50 országának győzteseivel.