Készen állunk a piaci status quo megváltoztatására – interjú Bányai Tamással

A One túllép az elődein, olyanra képes, amit a Vodafone, a Digi, az Invitech és az Antenna Hungária külön-külön soha nem tudtak volna megvalósítani – hangsúlyozta a Marketing&Media magazinnak adott interjúban Bányai Tamás. A One Magyarország vezérigazgatója arról is beszélt, hogy hol tartanak az új márka bevezetésével és az integrációval, milyen fejlesztéseken dolgoznak, mit terveznek még és miért érzi úgy, hogy alkalmasak a status quo megváltoztatására a távközlési piacon. De szóba kerültek a nemzetközi tapasztalatai, a cégen belüli új divatirányzat és természetesen az RTL-lel kötött stratégiai megállapodás is.

- Az év elején nyitottátok meg az első újrabrandelt üzletet. A boltok átmárkázása mellett milyen feladatokkal jár még a névváltás, és mikorra tervezitek a projekt lezárását?

- A mi esetünkben nem egy klasszikus márkabevezetésről beszélünk. A One négy, a saját területén nagyon erős piaci pozíciókkal és branddel rendelkező távközlési társaság szolgáltatásaiból születő új vállalat. Ennek köszönhetően egy nagyon összetett folyamatról van szó, ami az új márka megalkotása mellett számos háttérfolyamattal, technológiai és műszaki feladattal járt. Ezekből kívülről csak a jéghegy csúcsa látszik. Az üzletek átmárkázása ennek a folyamatnak talán a leglátványosabb része, amely során összevontuk és integráltuk a korábbi Digi és Vodafone kereskedelmi hálózatát, ma pedig már 98 településen 135 üzletben várjuk az ügyfeleket. A sikeres integráció érdekében a belső képzések mellett a rendszereink átfogó fejlesztése is szükséges volt ahhoz, hogy egységes és megújult kiszolgálást tudjunk nyújtani az ügyfeleinknek. A márka- és technológiaváltás a televíziós szolgáltatásainktól az alkalmazásainkig minden digitális felületünket érintette. Az átalakulás első fázisa január végén zárult, sikeresen megjelent a márka, a fő ügyfélkapcsolati pontokon már a One látható. Innentől az a feladat, hogy valóra váltsuk a márkaígéreteinket.

- A hazai távközlési szektorban az elmúlt évtizedekben több jelentős átmárkázás is volt, amelyeknek a költségeiről csak annyit tudunk, hogy jó sokba került. Elárulhatod, hogy a One brand bevezetése mekkora beruházást jelent? Ha pontos összeget nem is, de legalább nagyságrendet megadhatsz?

- Ezeket a költségeket érthető okokból üzleti titokként kezelik a vállalatok, így az összegről még nagyságrendi szinten sem szeretnék beszélni. Ugyanakkor azt szeretném hangsúlyozni, hogy a mi esetünkben nemcsak arculatváltásról van szó, hanem szolgáltatásfejlesztésről, hálózatminőség-javításról, az ügyfélkiszolgálás erősítéséről és technológiai váltásról is. Az elmúlt években arra készültünk, hogy megerősítsük a szolgáltatásainkat, ennek eredményeként számos területen vannak újdonságaink, így például új tévés platformot indítottunk, változott a vezetékes szolgáltatásportfóliónk. A mi esetünkben nemcsak logócseréről van szó, hanem egy új üzleti filozófia megvalósításáról is.

- Dolgoztál Máltán is a Vodafone-nak. Miben volt ott más a szervezeti kultúra, mint a hazai?

- Valóban dolgoztam Máltán a Vodafone-nak, majd más színekben is, és az ottani érdekeltség története hasonlít a hazai helyzethez. 2014-től 2023-ig voltam Máltán. A munka rendje, ritmusa nagyon hasonlított az itthonihoz, de értelemszerűen egy más kultúrközeg volt, a máltai emberek másképp gondolkodnak, más a történelem, a társadalmi háló. Amikor kikerültem, eleinte nagyon hasonlónak éreztem az ottani helyzetet a hazaihoz, aztán rájöttem, hogy a vodafone-os céges környezet tompította a különbségeket, és amikor kezdtem jobban kiismerni magam, akkor jöttem rá, hogy milyen eltérések vannak. A Vodafone 2020-ban értékesítette az ottani tagvállalatát, amit a francia Iliad S. A. csoporttal közös tulajdonosú Monaco Telecom vett meg. Ez nagy váltást jelentett a cégkultúrában is. A mediterrán sajátosságokkal tarkított vodafone-os cégkultúrát egy ettől teljesen eltérő ritmus váltotta fel. Az Iliadról a távközlési szegmensben mindenki tudja, hogy egy igazi „challenger”, a piaci „status quo” átalakítására törő, erősen ügyfélfókuszú cég, ami a berögzült trendeket megújító modellel működik.

- Van olyan dolog, amit a külföldi tapasztalataidból szeretnél itthon is átültetni a szervezetbe?

- Két olyan témakör van, amivel kapcsolatban igyekszem beépíteni az ottani élményeket. Az egyik egy gyakorlati tapasztalás, hiszen cégvezetőként sikeresen lemenedzseltem a Vodafone csoportról való leválást, a cég új pályára állítását, és a folyamat során gyűjtött tudást most itthon is nagyon jól tudom hasznosítani. A másik meghatározó élményem, hogy mivel Máltán egy kisebb méretű érdekeltségről volt szó, még közelebb voltunk az ügyfelekhez, és ráébredtem arra, hogy cégvezetőként is mennyire fontos az, hogy a menedzsmentgondolkodás mellett a napi működést és az ügyféligényeket is ismerjem és értsem. Folyamatosan azon gondolkozom, hogyan lehet egy nagy, nemzetközi, bürokratikus szervezet helyett gyorsan reagáló, ügyfélközpontú vállalattá formálni a One-t.

- Miben más a One márka, mint a hazai távközlési piac többi szereplője, mi lehet a vonzereje?

- Azt gondolom, hogy a One túllép az elődein, olyanra képes, amit a Vodafone, a Digi, az Invitech és az Antenna Hungária külön-külön soha nem tudott volna megvalósítani. Ennek sok eleme van, de például technológiai vonalon is olyan integrált, új hálózatokat tudunk létrehozni, amelyek megbízhatóbbak, hatékonyan fenntarthatók, jobb szolgáltatást adnak az ügyfeleknek. A másik tényező a nagyon komoly háttér, aminek köszönhetően az egyesülő vállalatok különleges szakértelmet, tudást képesek felmutatni az infokommunikáció különböző területein, ami mind a cégkultúra, mind az innovációs képesség vonatkozásában egyedi pozíciót biztosít a One-nak. Ezekre építve egy teljesen új üzleti filozófiát tudunk képviselni, amelynek lényege, hogy az ügyfelet helyezzük a működésünk középpontjába. Én úgy látom, hogy minden beruházás, tevékenység annak a bizalomnak az eredményeként valósulhat meg, amit az ügyfelektől kapunk. Ezt a bizalmat pedig kiváló minőségű szolgáltatásokkal és erős értékajánlatokkal háláljuk meg. Bár napjainkban a digitális transzformáció áthat mindent, és van egy réteg, amely szalad előre ebben, és apró segítséggel önállóan, online felületeken képes intézni az ügyeit, van egy szintén jelentős csoport, amelynek sokkal nagyobb az igénye a személyes ügyfélkiszolgálásra. Számunkra természetes, hogy mind a személyes, mind a digitális csatornáinkon kiválóságra törekszünk az ügyfélkiszolgálásban. Ezért a One már az indulása napján bővítette a személyes ügyfélkapcsolati pontjainak a számát, ahogyan már említettem is, 98 településen 135 ponton fordulhatnak hozzánk az ügyfeleink. A szakértelemre épülő innováció, a megbízható hálózat, a kiváló ügyfélkiszolgálás mellett a teljes szolgáltatási spektrumot lefedjük – mobil- és vezetékes távközlési szolgáltatás, digitális és műholdas televízió, adatközponti és kiberbiztonsági szolgáltatások stb. –, amivel egyedülállók vagyunk a magyar piacon.

- A One Magyarország több távközlési vállalat összevonásával jön létre. Lezárult már teljesen az integráció, vagy vannak még tennivalók?

- Egy nagyon összetett integrációs folyamatról van szó, amelynek éppen a közepén tartunk. Nagy mérföldkő volt a One Magyarország létrehozása az idén január elsején. Azonban a One márka mögött jelen pillanatban cégjogi szempontból még különböző jogi entitások állnak. Az idei év második felére tervezzük a teljesen integrált működés megvalósítását azzal, hogy az egy márkanév alatt működő vállalatok beolvadnak a One Magyarország Zrt.-be. Az ügyfeleink ebből nem igazán éreznek semmit, hiszen már most is egy kapcsolati pont van feléjük, és megvalósult a szolgáltatások harmonizációja. A műszaki integráció bizonyos elemei készen vannak, ezzel kapcsolatban elsősorban az ügyfelek által érzékelhető pontokra fókuszáltunk, a személyes ügyfélkapcsolati pontokra, a telefonos ügyfélkiszolgálásra. De ez egy többéves folyamat, amelynek során a háttérben azért dolgozunk, hogy egyszerűsítsük, hatékonyabbá tegyük a működést.

 

 

- Néhány változás már most is látszik, hiszen a Vodafone emlékeim szerint egy erősen „öltönyös” cég volt, viszont most mintha más szelek fújnának: farmer, sportcipő, bőrkabát. Hogy érzed magad az új céges divatirányzatban?

- Nekem nem kellett változnom ehhez a jelenlegi állapothoz, otthonosan mozgok a munkatársaink között most is. Fontosnak tartom, hogy kényelmesen és jól érezzük magunkat a bőrünkben. Egy modern, a profizmust előtérbe helyező, de emberi kultúra van nálunk, ezt tükrözi a megjelenésünk is. Nem akarjuk túlszabályozni magunkat sem az öltözködés, sem a működés kapcsán, mivel úgy gondoljuk, hogy az embernek kell a középpontban lennie.

- Középtávon, vagyis a következő három-öt évben milyen további beruházásokra lesz szükség a One-nál, és ez nagyságrendileg mennyibe fog kerülni?

- Több vonalon is lesznek beruházásaink, ezek közül a legnagyobb méretű a hálózati infrastruktúra fejlesztése, emellett dolgozunk az IT-rendszereinken, valamint a televíziós és egyéb szolgáltatási platformjainkon. Bevezetés alatt áll egy mesterségesintelligencia-képességekkel ellátott integrált hálózatfelügyeleti rendszer, aminek hibafelismerő és önjavító funkciója is lesz. Az új, teljesen a hazai ügyfelek igényei alapján fejlesztett tévés platformunk pedig egy felületen integrálja a lineáris és streamingtartalmakat, személyre szabható ajánlórendszerrel. Emellett a háttérrendszerekben is lesznek fejlesztések, amik az ügyfélkiszolgálást, a számlázást érintik.

- Mekkora cég most a One?

- Közel 3700 munkatárs áll a One márka mögött, kétmillió háztartást érünk el gigabites vezetékes hálózattal és hárommillió mobilügyfelünk van. Ez azt jelenti, hogy a piacon olyan súlyú szereplőként tudunk megjelenni, ami alkalmas a status quo megváltoztatására is.

- Komoly meglepetést okozott, amikor bejelentettétek, hogy az RTL+-streamingszolgáltatásra kizárólagos terjesztési jogot szereztetek a hazai távközlési szolgáltatók között. Miért fontos ez a megállapodás, milyen hatásai lehetnek a piacra, illetve a One teljesítményére?

- Ezt egy stratégiai elemként kezeljük a portfóliónkban. A One első számú szereplő a magyar piacon a televíziós műsorterjesztésben. Az RTL-lel megvalósuló együttműködésünk lehetővé teszi, hogy a piaci trendekhez alkalmazkodva a lineáris tévé és a streaming összevonásával a legjobb ajánlatot kínáljuk az ügyfeleinknek. Ráadásul nemcsak hozzáférnek ezekhez a népszerű tartalmakhoz – Bajnokok Ligája-meccsek magyar kommentárral, filmek –, de a One TV platform segítségével vonzó, egységes ügyfélélményt nyújtva kínáljuk azokat.

 

Kalocsai Zoltán

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.