- Hirdetés -

Kevesebb volt az új reklámfilm

|

A múlt év első felében 91-ről 78-ra csökkent az egy televízióra jutó új reklámfilmek száma a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint. A legtöbb új reklámot márciusban mutatták be, túlnyomó többségük pedig továbbra is a nőket célozza meg. Ugyanebben az időszakban termékmegjelenítésekkel legtöbbször szombati napokon találkozhattak a nézők, leggyakrabban különböző magazinműsorokban.

 

Az NMHH 2016 első félévében 34 tévécsatorna első alkalommal közzétett reklámjait elemezte. A televíziók műsorkínálatában ebben az időszakban 2645 új reklámszpot jelent meg, amelyek összesen 1 213 982 alkalommal kerültek képernyőre – derül ki az NMHH közleményéből. 2015 azonos időszakához képest jelentősen megemelkedett az egy csatornára jutó összes reklám száma: 58 353-ról 69 725-re, a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés pedig 29 336-ról 35 705-re. Az egy televízióra jutó új reklámfilmek száma azonban csökkent az egy évvel korábbi számhoz képest: 91-ről 78-ra. A félév legerősebb hónapjának a március számított – csakúgy, mint 2015 első felében. A hétfői napokon tették közzé a legtöbb új hirdetést, ennek aránya a hét többi napjához képest 39,1%. A hirdetők továbbra is előnyben részesítették a hónapok első napjait, az összes új reklámfilm 15%-át ilyenkor szerkesztették adásba.

 

Továbbra is vezetnek a kereskedelmi reklámok

 

Folytatódott az öt másodperces reklámfilmek arányának csökkenése, míg 2014 azonos időszakában ezek aránya az összes reklámhoz viszonyítva 7% volt, addig 2015-re 1,9%-ra csökkent, 2016-ban pedig már csak 1,3% volt. Egy átlagos hirdetés 24,2 másodpercet tett ki (2015 első félévében 24 másodperc volt).

 

A szektorok szerinti megoszlásban a kereskedelem és a szabadidő dominanciája továbbra is fennáll (29,9% és 14,3%), és folytatódik a gyógyhatású készítmények részesedésének lassú emelkedése is (2014-ben 8,3%, 2015-ben 9,9%, 2016-ban 10,9%). Élelmiszerek 9,5%-ban, szolgáltatások 4,9%-ban, szépségápolási cikkek pedig 6%-ban jelentek meg az új reklámokban. A hazai származású termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő reklámok ugyanakkor rendkívül alacsony mértékben képviseltették magukat (3,8%).

 

A hirdetések túlnyomó többsége továbbra is a nőket szólította meg 78,2%-os arányban. Az ide sorolható hirdetések csaknem fele (47%) a szépségápolási szektorhoz kötődött, de a férfiaknak szóló reklámok között is ez a kategória fordult elő a legmagasabb arányban (29%). 2015-höz viszonyítva jelentősen növekedett az élő szereplős hirdetések aránya, 30,9%-ról 39,1%-ra, az önálló animációt alkalmazó reklámok aránya viszont 14,6%-ról 10%-ra csökkent.

 

(A vizsgált csatornák: M1, M2, M3, M4, Duna TV, RTL Klub, TV2, Viasat3, Viasat6, ATV, Spektrum TV, Spektrum Home, Sport1, Sport2, Galaxy TV, VIVA, Story4, Story5, Life Network, Ozone Network, TV Paprika, Film Mánia, Film+, Cool TV, Comedy Central, Duna World, Super TV2, RTL II, Minimax, Fem3, Sorozat+, Paramount, Fox, AXN.)

 

Termékmegjelenítés a műsorszámokban

 

Az NMHH 2016 első félévére vonatkozóan az országos kereskedelmi televíziók – RTL Klub, TV2 – műsoraiban vizsgálta a szolgáltatók termékmegjelenítési gyakorlatát.

 

A tévénézőt a műsorszámok elején és végén tájékoztatni kell a műsorban szereplő kereskedelmi üzenetről. Az adatok alapján 3462 adásból 3100 esetben hívták fel a tévénézők figyelmét a termékmegjelenítésre, holott az csak 2163 műsorban fordult elő, vagyis a készítők sok esetben túlbiztosították magukat. A hatóság munkatársai összesen 10 987 termékmegjelenést azonosítottak a félévben, az RTL Klub-nál 6378-at, a TV2-nél pedig 4609-et. Napi szinten szombatonként szerepelt a legtöbb termékmegjelenítés (2199 eset), a leggyengébb napnak pedig a péntek bizonyult (1356 eset).

 

Legtöbbször magazinműsorokban láthatjuk

 

Ha műfaj szerinti bontásban vizsgáljuk, a különböző tematikus magazinműsorokban fordult elő legnagyobb arányban – 62% – termékmegjelenítés. A napi műsorokban és realitykben együttesen csupán 3,5%-os volt az ilyen típusú reklámok aránya. A termékmegjelenítések 48 műsorszámhoz kapcsolódtak. Ezret meghaladó kereskedelmi üzenetet az RTL Klub Fókusz (1790 eset) és a TV2 Aktív (1198 eset) című műsoraiban regisztráltak, de magas arányban jelent meg ez a típusú reklám a Story Extrában az RTL Klubon (824 eset) és a TV2 Mokka (674 eset) című műsorában. Egyáltalán nem szerepelt termékmegjelenítés a Barátok köztben és a Magánnyomozók című realityben sem. Az összesen 1682 beazonosított márkából a két csatornán az Adidas (305 eset) bukkant fel a legtöbbször, de az RTL Klubbon a Nike, a TV2-nél pedig a Dr. Oetker bizonyult a félév vezető hirdetőjének a termékmegjelenítések szempontjából.

 

A legtöbb kereskedelmi üzenetet feliratos formában (1998 eset, 18%) jelenítették meg a műsorok, de emellett jelentős számban (914 eset, 8%) fordultak elő verbális megjelenítések is. 854 esetben (7,7%) a szereplők ruháján volt beazonosítható a márkanév, különböző termékek csomagolásán pedig 811 alkalommal (7%). Összesen 5093-szor fordult elő olyan termékmegjelenítés, amely a műsor története, cselekménye szempontjából nem volt releváns. Itt az olyan esetekre kell gondolni, amikor a műsorszámokban a márka nem a kifejezetten rá jellemző áru kapcsán, hanem egy attól független reklámhordozó felületen, egy épületen vagy egy kirakatban jelent meg. Tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítést 54%-ban, 5894 alkalommal regisztráltak. Ilyenkor a termék aktívan bevonódik a produkcióba úgy, hogy használatba veszik, például viselik, fogyasztják vagy a dialógusok alkalmával megemlítik a márka nevét.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...