- Hirdetés -

Kiberbűnözés: veszélyben a családi vállalkozások

|

A jelenlegi helyzetben a legtöbb magántulajdonú gazdasági szereplő is home office-ba és más távmunkába kényszerül, aminek köszönhetően kiugróan nagy hányadukat fenyegeti speciális kiberbiztonsági kockázat. A Deloitte Private szakértői összefoglalták, milyen kihívásokkal kell szembenézniük a családi vállalkozásoknak az adatvédelem terén és miket érdemes átgondolni a megelőzéshez.

A kíméletlen gyorsasággal erősödő válságra adandó gyors és gyakorlatias reakciók kialakítása kapcsán a téma aktualitását mi sem tükrözi jobban, minthogy a COVID-19 világjárvány olyan szervezeket is új digitális munkafolyamatok és gyakorlatok alkalmazására kényszeríti, ahol ezek megfelelő előkészítése jellemzően nem történt meg a múltban. Emberek milliói dolgoznak otthonról, különböző videó kommunikációs eszközök válnak a napi rutin részévé, a virtuális magánhálózatok (VPN) használata pedig kulcsfontosságú szerepet tölt be a biztosított információcserében. Míg a világ az egészségügyi és a gazdasági veszélyekre összpontosít, fokozott kiberbiztonsági kockázat jelentkezik az otthoni munkavégzés miatt, amit a kiberbűnözők előszeretettel ki is használnak.

Egy autó is okozhat adatvesztést

A családi vállalkozásokra jellemző, hogy szorosan összekapcsolt környezetben működnek, ahol a növekvő adatmennyiség az online támadások kockázatát is magában hordozza. A legfőbb döntéshozók személyes informatikai eszközei – például a laptopok, okostelefonok, de ide tartoznak már az autók és más szenzoros eszközök is -, egyszerre tartalmaznak személyes és üzleti információkat, illetve hozzáférési pontokat a céges levelezéshez, belső rendszerekhez, vagy közösségi média profilokhoz. Bár a legtöbb családi vállalkozás úgy ítélheti meg, hogy az online támadások ártalmatlanok, ezek miatt a sérülékeny, jellemzően nem megfelelően védett hozzáférési pontok miatt a családi vállalkozások jelentős része mégis vonzó célpont a hackerek és bűnözők számára. Gondoljunk csak egy feltört közösségi média fiókból származó hamis hírre a tulajdonosok személyes vagy üzleti preferenciáit és a társaságot érintően, vagy egy megtévesztő e-mailre a CEO, CFO mail fiókjából. A veszélyeket tovább fokozza, hogy az egyes eszközök céges és magáncélú együttes használata egyre jobban összemosódik a kialakult helyzetben. A szélesebb felhasználói kör automatikusan több, szenzitív adat megjelenését jelenti, ezzel jelentősen megnövelve cyber-fenyegetettség mértékét.

Business Email Compromise: kiemelt veszély a vezetők emailjei között

Az úgynevezett ‘Business Email Compromise’ típusú csalások a családi vállalkozások vezetőit fenyegetik leginkább. Az ilyen jellegű támadások során a cégek vezetőit személyesítik meg a csalók, aminek következtében pénzátutalásra presszionáló lépéseket tesznek. Ezeknek a megelőzése azonban kevésbé az IT rendszerek és egyéb infrastruktúrák tovább fejlesztésével kezelhető leghatékonyabban, hanem a belső folyamatok kialakításával és szigorításával, valamint a jogi feltételrendszer, szerződések felülvizsgálatával, folyamat szintű monitorozásával. A fenyegetettség súlyosságát jól mutatja, hogy az FBI is kiemelt veszélyként kezeli ezt a típust a csalási módszerek közül.

Azonnali kár és hosszú távú hatások

A kiberbűnözők egyik leggyakoribb taktikája a munkavállalók bizalmának megszerzése, amit valósághű kommunikáción keresztül érnek el. A munkavállalók bizalmát kihasználva olyan bizalmas információkról szereznek tudomást, amelyek korrumpálása jelentősen veszélyezteti az üzleti teljesítményt. A kibertámadások „látható” hatásai olyan közvetlen költségek, amelyek az adatlopás, hamis tranzakciók, jognyilatkozatok leggyakoribb velejárói. A „nem látható” vagy nem közvetlen hatások azonban sokszor súlyosabban érinti a szervezeteket olyan következmények formájában, amelyekről kevesebb információ áll a rendelkezésünkre. Ezek legtöbbje nem kézzelfogható, azonnali költség, és nehéz őket számszerűsíteni, de többek között ide tartozik a márkanév sérelme, a szellemi termékek eltulajdonítása, a megbízható működés megbénulása, vagy akár a vállalatot irányító család tagjainak érzelmi, morális és reputációs sérülése is.

„A családok körül minden információ érzékeny – információ a vagyonról, a család magánéletére vonatkozó körülményekről, a szubjektív döntések által vezérelt üzleti tervekről és döntésekről. Mivel a tehetős családok a kiberbűnözők kiemelt célpontjai lehetnek, az információk dedikált és egységes védelmére kell törekedniük” – mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-kelet európai vezető partnere.

Személyre szabott védelemre van szükség

A tudatosság és a megfelelő felkészültség nélkülözhetetlen, amely a családi vállalkozás méretétől, iparágától függően változhat. Míg egy gyártó cég működése során a szellemi termék védelme kaphat prioritást, addig egy fogyasztási cikkekkel kereskedő vállalat többet aggódhat az ügyfelek adatai miatt. Az Európai Unió 2018 májusától hatályos Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR) jelentősen megváltoztatta az adatkezelési szabályokat Magyarországon is. A GDPR értelmében a vállalkozások felelőssége megnőtt az általuk kezelt adatok védelmével kapcsolatban, azonban az ennek való jogi megfeleléssel párhuzamosan mégis jelentős hiányosságok érhetők tetten a kiberbiztonság területén.

Kihívások

A kiberbiztonsági kockázatok egyik hatékony kezelése, ha az intézkedések közvetlenül a vállalati stratégiába épülnek be. Egy 2019-es Deloitte tanulmány például feltárta, hogy habár a family office-ok 32%-a jelentett veszteségeket kibertámadások miatt, csupán alig 48%-uk rendelkezett erre a területre fókuszált stratégiával. A hatékony hálózatvédelem kiépítése mellett vannak olyan figyelőeszközök, amelyek a kibertámadások valós idejű észlelésére képesek. Annak érdekében, hogy a munkavállók számára is felismerhetővé váljanak a kockázati tényezők, érdemes képzéseket tartani, ahol lehetőség nyílik az adathalász támadások szimulációs gyakorlatára is. A megelőző intézkedések mellett ugyanakkor egyre elterjedtebb, hogy a vállalkozások kiberbiztosítást kötnek. A globális kiberbiztosítási piac 2017-ben már több, mint 4.5 milliárd USD méretű volt.

Kiberbiztonsági checklist

A fenti kihívásokra egy felkészült családi vállalkozás megelőző jelleggel könnyebben találhat megoldást, ha képes a lehetséges kockázatokat időben beazonosítani, ezáltal egy tényleges támadást gyorsan észlelni és arra megfelelően reagálni, mintha utólag tenné meg ezeket. Gondolatébresztőként a Deloitte Private szakértői összeszedtek néhány általánosabb kérdés, aminek a megválaszolásával is hatékony lépések tehetők annak érdekében, hogy egy családi vállalkozás képes legyen kivédeni a potenciális kibertámadásokat.

· Rendelkezik-e a vállalkozás megfelelő stratégiával a szervezetet érintő fenyegetések feltárása, azonosítása, kivédése és a szükséges reakciók megadása érdekében?

· Felismerve, hogy a legtöbb támadás emberi hibára épít, tart-e megfelelő képzéseket az alkalmazottak számára, hogy a veszélyeket idejében felismerjék?

· Rendelkezik-e a társaság naprakész adattárolási és védelmi politikával minden digitális hozzáférés tekintetében?

· Képes-e a szervezet a család és az üzlet számára legfontosabb digitális eszközök beazonosítására és védelmére?

· Megtörtént-e a szervezeten belül az információbiztonsági ügyekért felelős dedikált személy vagy csoport kinevezése?

· Rendelkezik-e a család, illetve a vállalkozás közösségi média platformokra vonatkozó politikával?

· A vezető beosztású és érzékeny információkhoz hozzáférő családtagok valóban tisztában vannak-e a lehetséges kockázatok szintjével és mértékével? Rendelkezik-e a kockázatok csökkentésére irányuló intézkedésekkel a család és a társaság?

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...