- Hirdetés -

Kiderült, hol szálltak el legjobban az ingatlanárak

|

- Hirdetés -

Bár az év biztatóan indult, talán kevesen voltak, akik januárban kétszámjegyű ingatlanpiaci növekedést mertek volna jósolni 2021-re. A NAV első három negyedéves adatait feldolgozó legfrissebb OTP Lakóingatlan Értéktérkép éves szinten azonban már a forgalom és az átlagárak 10-15 százalékos emelkedését prognosztizálja idénre. A területi eltérések ugyanakkor jelentősek, sőt esetenként meglepőek. Az OTP Ingatlanpont szakértője a lakáspiaci árváltozás és az aktuális árszint legjeit vizsgálja.

Úgy tűnik, a hazai ingatlanpiac viszonylag gyorsan kiheverte a koronavírus-járvány hatásait és az évek óta előrevetített visszaesés is elmaradt. 2020 első három negyedévével összehasonlítva az idei év első kilenc hónapjában újra kétszámjegyű, országos átlagban 15,9 százalékos (az eladott ingatlanok összetételét figyelembe véve – azaz, hogy idén a csekély áremelkedésű Budapest a tavalyinál nagyobb szeletet hasított ki az összforgalomból – 11 százalékos) áremelkedést regisztráltak. Abban, hogy a lakáspiac ismét szárnyra tudott kapni, döntő szerepet játszott az állami támogatások hatására megnövekvő kereslet és ezzel együtt az árak emelkedése.

Akár háromszoros is lehet a különbség

A héten megjelent OTP Lakóingatlan Értéktérkép 2021/2 adatai alapján, a tavalyi azonos időszakkal összevetve, minden megyében növekedett az eladott lakóingatlanok átlagára 2021 első kilenc hónapjában, ugyanakkor egy év alatt jelentősen változott a rangsor. Míg tavaly Somogy, Tolna és Veszprém megyében emelkedtek 15-33 százalék között az eladott lakóingatlanok átlagárai, addig idén Tolna megye szerezte meg az elsőséget 38 százalékos árnövekedéssel, Nógrád és Zala pedig 25 és 21 százalékos emelkedést könyvelhettek el. Idén a tavalyi hatodik helyezett Békés megye a sereghajtó 4 százalékos áremelkedéssel, Baranya és Bács-Kiskun megyében, illetve Budapesten szintén csupán 4-5 százalékos növekedés mutatható ki.

„A megyék árváltozásait vizsgálva 2021-ben is jellemző a korábbi évek trendje, elsősorban az olcsóbb megyék drágultak nagyobb mértékben. Tolna megye esetében érdemes figyelembe venni, hogy helyi viszonyok között nagyobb lakásprojektek indultak három városban is, ezek hatása egyértelműen megfigyelhető az eladott lakások átlagárának változásában” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Az eladott ingatlanok országos átlagára a főváros nélkül 331 ezer, míg Budapestet is beleszámítva 468 ezer forint volt négyzetméterenként. 678 ezer Ft/m2 árral természetesen továbbra is Budapest vezeti az átlagár ranglistát, míg a 19 megyénk közül Somogy bizonyult a legdrágábbnak; akik itt kerestek lakást, azok átlagosan 457 ezer Ft/m2 árral találkozhattak. A tavalyi évhez hasonlóan, mondhatni hagyományosan, a legolcsóbb megye ismét Nógrád, 137 ezer Ft/m2 átlagárral, egyedüliként a 200 ezres szint alatt.

A megyeszékhelyek közül ugyanakkor egyedül Nógrád legnagyobb városában, Salgótarjában emelkedett harminc százalék felett az átlagár (32%), a második helyezett és egyben a legdrágább megyeszékhely Debrecen, ahol 16 százalékos emelkedéssel az átlagos négyzetméterár elérte a 488 ezer forintot.

„Továbbra is Salgótarján a legolcsóbb nagyvárosunk, ahol idén több mint harmadával, két és fél év alatt azonban 84 százalékkal emelkedett a lakóingatlanok átlagára, elérve a 165 ezer Ft/m2-t. A nógrádi megyeszékhelynél közel háromszor drágább Debrecen elsősége az árversenyben évek óta megkérdőjelezhetetlen, Győr és Székesfehérvár pedig idén ugyancsak átlépte a 450 ezer forintos szintet” – tette hozzá az elemző.

Talán nem meglepő, hogy a legdrágább vidéki térségek idén a Siófoki és Balatonfüredi járások, mindkettő 739 ezer Ft/m2 átlagos árral. Összehasonlításként, tavaly a legdrágább balatoni járások átlagára még 600-650 ezer forint között volt.

A fővárosban a helyzet majdnem változatlan

Budapesten is folytatódik az a több éves tendencia, hogy olcsóbb területek, jellemzően a pesti peremkerületek ára növekedik jelentősebb mértékben, az egyetlen kivétel idén az I. kerület, ami egyben a legnagyobb, 17 százalékos áremelkedést is elkönyvelhette egy év alatt. A budai prémium kerületet a XVIII., XIX., XVI., XVII. és IV. kerületek követik 12-14 százalékos növekedéssel.

A fővárosi árrangsort idén is az V. kerület vezeti, de míg tavaly még hatszámjegyű volt itt az átlagár, addig mára Belváros-Lipótváros tizennégyezer forinttal, elsőként átlépte az egymilliós négyzetméterárat. 902 ezer forintos átlagárral a tavalyi harmadik helyezett I. kerület lépett a dobogó második fokára, megelőzve a II. és XII. kerületeket. Idén a legolcsóbb kerületek a XX. és XXI., 448-459 ezer forintos átlagos négyzetméterárral. (A hagyományosan legolcsóbb XXIII. kerület adathiány miatt hiányzik az elemzésből.)

Irányítószám-körzetek szintjén vizsgálva az árváltozást, idén 25 százalékkal drágult, és ezzel élen áll a fővárosban a viszonylag csekély forgalmú 1013-es körzet (az I. kerületi Tabán és Krisztinaváros egy része). A tavalyihoz hasonlóan idén is öt jellemzően kis forgalmú körzetben lépte át az egymilliós szintet az átlagos négyzetméterár. 2021-ben a 1052-es körzet (Belváros északi része) bizonyult a legdrágábbnak, 1,21 millió Ft/m2-es átlagárral.

„Az ingatlanok reálára immár 8 éve növekszik és továbbra sem látszik olyan kockázati tényező, ami 2022 végéig biztosan fordulatot hozhatna a piacon. Akit a túl hosszúnak vélt drágulási periódus tart vissza a vásárlástól, annak megnyugtató példa lehet, hogy akár csak három éve is, az akkor már ötödik éve tartó áremelkedés után Pest perem kerületeiben nyélbe ütött lakásvásárlással mára átlagosan 40 százalékos, tatabányai vagy miskolci befektetéssel 60 százalékos, netán salgótarjáni vásárlással 80 százalékos nyereséget lehetett elkönyvelni. A pillanatnyi árszintet tehát csak historikus távlatból visszatekintve tudjuk igazán helyén értékelni. Mindenesetre a megváltozott vásárlói preferenciák, a járvány következtében felértékelődött lakhatás minősége, a kedvező hitellehetőségek és az inflációs félelmek hatására a forgalom bővülésére számíthatunk, és a két évvel ezelőtti szintet megközelítve az adásvételek száma 2021-ben elérheti a 155 ezret” – zárta gondolatait Valkó Dávid.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA